Home Auto util Test pneuri de vară – Cele mai bune anvelope pentru clasa medie-premium

Test pneuri de vară – Cele mai bune anvelope pentru clasa medie-premium

de Dan Damian
Test pneuri de vară 2022

Cerințele sunt ca cele mai noi pneuri de vară să aibă versatilitatea unui briceag elvețian. Cu cea mai bună aderență pe asfalt ud și uscat, pneurile de vară moderne ar trebui să fie precise și sigure în viraje, să reziste la viteze mari și să fie sportive. Toate acestea, cu maximum de confort și cu rezistență redusă, la rulare pentru un consum cât mai mic. Care dintre ele este cel mai bun, în aceste condiții?

Să ajungi a împăca simultan aceste cerințe care par că se bat cap în cap este încă o provocare pentru inginerii din industria auto. Modelele de lux au avut întotdeauna suspensii moi, confortabile, dar cu concesii mari când venea vorba de stabilitatea în viraje la rularea sportivă, însă tehnologiile de astăzi permit ca normele de dinamică și confort să fie respectate în același timp.

Acest lucru poate fi obținut, ca în cazul mașinii noastre din testul de pneuri de vară, Audi A6, prin elemente cu tehnologii diferite la nivelul trenului de rulare: amortizoare controlate electronic și suspensie pneumatică. Ultimele (dar nu cele din urmă) care au un cuvânt de spus sunt pneurile, acestea având o contribuție importantă pentru respectarea cerințelor de siguranță și dinamică, dar și pe cele de confort sonor și practic.

Test pneuri de vară 2022

Drept urmare, mulți constructori de mașini implică producători de pneuri în dezvoltarea și reglajul mașinilor încă de la un nivel incipient, cu scopul de a îndrepta în direcția dorită caracterul și dinamica unui anumit model. Pneurile care rezultă din aceste cooperări și care sunt montate direct din fabrică sunt numite „echipament original“ sau pneuri OE (Original Equipment). Astfel de anvelope sunt montate din fabrică și pe modelele A6 actuale, și anume Continental PremiumContact 6, care aparțin grupului de produse HP sau „anvelope premium“. Sunt concepute pentru a se diferenția de pneurile sportive UHP (Ultra High Performance) printr-un confort mai bun la rulare și calități mai atrăgătoare pe distanțe lungi.

Focus pe anvelopele premium

În timp ce marii producători oferă atât pneuri premium, cât și de înaltă performanță pentru o anumită dimensiune, cei mai mici se limitează la o anvelopă universală.

Pentru a concura cu Conti PremiumContact 6 AO – care a fost dezvoltat împreună cu Audi, în 2019, și a fost oferit fără vreo modificare încă de atunci, ca echipament original Audi –, avem alți nouă candidați, cu dimensiunea 245/45 R 19, din diferite segmente de preț, orientați mai mult către confort. Toți nouă fac parte sunt așa numitele pneuri aftermarket universale, care se potrivesc tuturor mașinilor cu jante ale căror dimensiuni le-am menționat, fără să poarte codul unui anumit constructor de mașini. În acest test cu pneuri de vară, în afară de Conti, avem brandurile Bridgestone, Falken, Goodyear, GT Radial, Hankook, Maxxis, Michelin, Nexen și Nokian. Intervalul de preț este între 650 și 1.120 lei.

Siguranță maximă datorită distanțelor mici de frânare – aceasta este prioritatea de top în testele de pneuri de vară ale auto motor und sport, adesea subestimata energie cinetică a mașinii trebuind disipată cât mai rapid în situații critice.

În timp ce la testul de frânare de la 100 km/h pe asfalt uscat, am înregistrat o diferență de doar 3 metri între noul Goodyear, care se comportă deosebit de bine la acest capitol, și cel mai ieftin, dar și cel mai slab pneu, GT Radial, diferențele la decelerare pe asfalt ud au fost mult mai mari. În acest caz, avem o înfricoșătoare diferență de 5 metri între cel mai bun pneu, Hankook, și cel mai slab, GT Radial, deși am frânat de la doar 80 km/h, pentru a evita efectele unei posibile acvaplanări.

Aderența bună la frânare amplifică eficiența sistemelor electronice de siguranță, cum ar fi ABS-ul și ESP-ul, care încearcă să stabilizeze mașina în situații critice, în primul rând frânând selectiv roțile.

Test pneuri de vară 2022

De asemenea, examinăm cum lucrează împreună mașina, pneurile și sistemele de control la condusul normal, dar și la limită, în probe de virare, manevrabilitate și acvaplanare, pe asfalt ud. Probele de confort, desfășurate în condiții de asfalt uscat, de schimbare a benzii și cele pe circuit completează apoi imaginea de ansamblu.

Probele comparative desfășurate în succesiune rapidă ne lămuresc cât de armonios lucrează împreună mașina, platforma tehnică și sistemele electronice de control. Este evident imediat că pneurile Conti PremiumContact 6, special dezvoltate pentru Audi, și modelul A6 sunt o adevărată echipă. Totuși era de așteptat ca anvelopele mai noi să depășească performanțele OE-ului Conti, conceput după o rețetă specifică atât în privința construcției, cât și a compoziției. Rezultatele testelor dinamice: cu cea mai bună aderență pe asfalt uscat și ud, noul Goodyear (cel mai bun pe asfalt uscat) și deosebit de economicul Bridgestone (cel mai bun pe ud) sunt imbatabile. Și Hankook demonstrează performanțe de top la frânare, dar pierde puncte din cauza slăbiciunilor arătate la manevrabilitate și protecția la acvaplanare.

În ceea ce privește noul Nexen, dar și revizuitul Nokian (nu mai puțin sigur), doar anumite detalii sunt deranjante, dar acestea costă puncte în clasamentul final. Michelin Pilot Sport 4, adesea destul de scump, este încă echilibrat, dar destul de vechi și nu prea mai face față ca performanță. Oricum, între timp a debutat succesorul său, Michelin Pilot Sport 5.

Dar pneurile relativ ieftine, ca Maxxis, Falken și GT Radial? În special la capitolul dinamică a conducerii, sunt considerabil sub mărcile premium. În vreme ce Falken poate primi totuși calificativul „bun“, având un comportament acceptabil la frânare, Maxxis, care are nevoie de 2 metri în plus la frânarea pe asfalt ud, și GT Radial, mai slab la frânare în ambele condiții, au fost retrogradate în clasament.

Test pneuri de vară 2022

Dar cum stăm cu confortul la rulare, în cazul noilor pneuri de vară, care este relevant mai ales în cazul modelelor din această clasă? Îl putem aprecia doar subiectiv la capitolul „confort la rulare/zgomot interior“: Cât de bine absoarbe pneul impacturile atunci când, de exemplu, trece peste capacele de canal sau îmbinările transversale ale drumului/podurilor? Cât de mult transferă zgomotul rulării la interior? Există zgomote enervante la abordarea virajelor?

Aici, Conti, care a primit un update tehnic la cererea celor de la Audi, are un avantaj. Spre deosebire de competitori, vine două lucruri în plus: spumă izolantă ContiSilent injectată în pneu, care reduce transmiterea zgomotului rulării în habitaclu, și o substanță tip gel numită ContiSeal, care previne pierderea presiunii aerului, de exemplu la înțepăturile superficiale.

Combinația ambelor tehnologii face ca mașinile de test să fie silențioase și confortabile. Dar, în timp ce avantajele tehnologiei de etanșare cu gel pot fi folosite și la alte mașini, efectele spumei de izolare nu își arată valențele decât pe A6, și asta pentru că tehnologia ContiSilent e creată pentru a se potrivi exact cu vibrația naturală și componentele trenului de rulare ale acestui model. Drept urmare, nici nu este oferită pentru pneurile aftermarket, de uz general.

În concluzie, ce să cumperi? Rezultatul este clar: seria de pneuri de vară Audi PremiumContact 6 de la Conti, care este destul de scumpă, asigură confort maxim, în vreme ce oferă performanțe decente. Bridgestone, pe de altă parte, primește note foarte bune pentru siguranța pe care o oferă pe asfalt ud. Cu echilibru foarte bun între performanțe și manevrabilitate, care conferă precizie și ușurință a controlului, în special pe uscat, cel mai nou pneu ia laurii prezentului test comparativ, și acesta este Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6.

Nu toate pneurile sunt la fel

Șoferii experimentați știu cum sunt prezentate dimensiunile pneurilor. Totuși, aceste dimensiuni sunt adesea suplimentate de coduri adiționale inscripționate pe lateralul pneului. Dacă vedeți temeni ca RunFlat, Run on Flat sau abrevierile RSC, RFT, SSR, DSST, ZP, RF, HRS, ROF, EMT, TD, MOE, este vorba despre un pneu run-flat (poate rula fără presiune) care poate fi utilizat o perioadă limitată de timp – de exemplu, până ajungi a prima vulcanizare.

Alte abrevieri, cum ar fi MFS, MFSL, RPB, FP și FR, arată că pneul este echipat cu protecție din cauciuc pe întreaga circumferință a buzei jantei (Rim Protection Bar). Dar, ca la pneurile Conti special produse pentru Audi, din acest test, și un alt cod poate fi ascuns printre informațiile generale despre pneu și dimensiunile sale – de pildă, în cazul nostru „235/55 R 18 100 W“. Arată pentru ce producător de mașini și parțial chiar pentru ce model a fost optimizată sau chiar special dezvoltată respectiva anvelopă.

Test pneuri de vară 2022

La fel ca abrevierea AO (Audi Original) din acest test, inițialele MO (Mercedes Original) de pe partea stângă dezvăluie un pneu special dezvoltat pentru Mercedes, cu proprietăți adaptate cerințelor specifice ale acestui producător. Doar cu acest pneu, caracteristicile de rulare ale mașinii corespund cu ceea ce declară producătorul despre emisii de CO2, siguranță și dinamică.

La exterior, este dificil să observi diferențe, și asta pentru că ele sunt ascunse în structura secundară a pneului OE, dar și în forma sa, dimensiuni, profil și compoziția cauciucului pneului – prin adaptarea precisă la un anumit model, inginerii urmăresc îmbunătățirea răspunsului direcției, stabilității în linie dreaptă, stabilității în viraje și confortului.

Și interacțiunea dintre ABS și ESP poate fi optimizată în acest fel, pentru a îmbunătăți stabilitatea la rulare și reducerea distanțelor de frânare. În special modelele premium sunt echipate din fabrică cu pneuri de vară dedicate (vezi tabelul). Aceste anvelope sunt oferite în service-urile oficiale ale mărcilor respective, dar pot fi găsite și în magazinele dedicate sau online.

Sunt pneurile OE mai bune? Nu există un răspuns clar la această întrebare, dar, în general, da, însă doar dacă au fost create pentru modelul respectiv. Chiar și așa, acest lucru nu este valabil pentru totdeauna. După ce pneurile OE au fost dezvoltate și omologate pentru un anumit model, ele trebuie fabricate de către producătorul de pneuri exact la fel pe durata de viață a modelului respectiv, chiar dacă apare un succesor cu tehnologie mai bună a respectivului model general de pneu.

Test pneuri de vară 2022

Adesea, pneul OE potrivit poate fi recomandat în primii ani de vânzare a mașinii. Însă dacă mașina este pe piață de câțiva ani, o anvelopă universală din gama respectivă, cu tehnologie de ultimă oră, ar trebui să ofere caracteristici mai bune.

Aveți grijă când cumpărați pneuri de vară de pe internet. OE-urile construite pentru o anumită marcă și cu vânzări foarte mici sunt adesea oferite la prețuri foarte bune. În acest caz este important să verificați compatibilitatea cu propriul automobil. De exemplu, un pneu cu dimensiunile 255/35 R 19 poate fi optimizat pentru puntea față a lui BMW M3 sau pentru puntea motoare a unui puternic Mercedes Clasa C. Astfel, pneurile diferă la nivelul construcției, masei (1,5 kg diferență/pneu) și chiar a profilului. Când sunt folosite pe alte modele, ceea ce, este permis în general, să le montezi pe puntea greșită poate fi foarte periculos!

Text: Thiemo Fleck/Traducere și adaptare: Dan Damian/Foto: producători, Ingolf Pompe

  Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6Bridgestone Turanza T005Hankook Ventus S1 evo3Continental PremiumContact 6 (AO) ContiSilent
Preț (lei)1) 11238006801013
Indice de sarcină și viteză2) 102 Y XL102 Y XL102 Y XL102 Y XL
Indice EU de rezistență la rulare/aderență pe ud/zgomot3)C/A/70BB/A/72BC/A/72BB/A/72B
Masă pneu/adâncime profil4)10,77 kg / 6,8 mm10,1 kg / 6,6 mm12,57 kg / 7,6 mm10,55 kg / 6,6 mm
Țară de origineGermaniaItaliaCoreeaCehia
Contactwww.goodyear.eu/rowww.bridgestone.rowww.hankooktire.comwww.conti-online.ro
PERFORMANȚE PE ASFALT UD                  Punctaj maxim
Distanță frânare 80–0 km/h (m) 40%5)10810108
Accelerație laterală (m/s²) 15%1010887
Manevrabilitate, probă cronometrată (km/h) 15%1010877
Manevrabilitate, subiectiv 15%5)109998
Acvaplanare longitudinală (km/h) 5%107767
Acvaplanare transversală (m/s²) (VDA) 10%107969
Punctaj intermediar asfalt umed 108.698.57.8
PERFORMANȚE PE ASFALT USCAT      
Distanță de frânare 100–0 km/h (m) 40%5)1010898
Schimbare de bandă, subiectiv 10%1099109
Răspuns direcție, subiectiv 10%109879
Manevrabilitate, probă cronometrată (km/h) 15%1010968
Manevrabilitate, subiectiv 15%5)1010978
Confort la rulare/zgomot interior, subiectiv 10%1098710
Punctaj intermediar asfalt uscat109.78.488.4
PROTECȚIE MEDIU
Rezistență la rulare 70%1081068
Zgomot la rulare între pneu și asfalt 30%108876
Punctaj intermediar protecție mediu1089.46.37.4
Punctaj general6) (ud: 50%; uscat: 40%; mediu: 10%)98.88.18
VERDICTExcepționalFoarte bunFoarte bunFoarte bun
Punctaj general6) (ud: 50%; uscat: 40%;98.88.18
mediu: 10%)
excepționalfoarte bunfoarte bunfoarte bun
  Nexen N'FERA SportNokian PowerproofMichelin Pilot Sport 4Falken Azenis FK510Maxxis Victra Sport 5GT Radial Sportactive 2
Preț (lei)1) 6647801024775794aprox. 650
Indice de sarcină și viteză2) 102 Y XL102 Y XL102 Y XL102 Y XL102 Y XL102 Y XL
Indice EU de rezistență la rulare/aderență pe ud/zgomot3)C/A/71BC/A/72BC/A/71BD/A/69AC/A/72BC/A/69A
Masă pneu/adâncime profil4)12,51 kg / 6,8 mm12,18 kg / 7,8 mm11,19 kg / 6,8 mm12,41 kg / 7,3 mm11,89 kg / 7,2 mm12,05 kg / 7,6 mm
Țară de origineCehiaFinlandaSpaniaTurciaChinaChina
Contactwww.nexentire.comwww.nokiantyres.comwww.michelin.rowww.falkentyre.comwww.maxxis.comwww.gtradial.eu/ro
PERFORMANȚE PE ASFALT UD                   Punctaj maxim
Distanță frânare 80–0 km/h (m) 40%5)10987855)55)
Accelerație laterală (m/s²) 15%107878108
Manevrabilitate, probă cronometrată (km/h) 15%10777787
Manevrabilitate, subiectiv 15%5)10787797
Acvaplanare longitudinală (km/h) 5%101078678
Acvaplanare transversală (m/s²) (VDA) 10%109687610
Punctaj intermediar asfalt umed 108.27.67.27.576.7
PERFORMANȚE PE ASFALT USCAT                
Distanță de frânare 100–0 km/h (m) 40%5)10888786
Schimbare de bandă, subiectiv 10%10799679
Răspuns direcție, subiectiv 10%10899688
Manevrabilitate, probă cronometrată (km/h) 15%10878888
Manevrabilitate, subiectiv 15%5)10899777
Confort la rulare/zgomot interior, subiectiv 10%10867766
Punctaj intermediar asfalt uscat107.988.377.67
PROTECȚIE MEDIU
Rezistență la rulare 70%10578676
Zgomot la rulare între pneu și asfalt 30%1010897910
Punctaj intermediar protecție mediu106.57.38.36.37.67.2
Punctaj general6) (ud: 50%; uscat: 40%; mediu 10%)7.97.77.77.26.35.9
VERDICTBunBunBunBunSatisfăcătorAcceptabil

 

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.

Acest site utilizeaza "cookies". Accept Ce înseamnă "Cookie"?