Ce poate fi mai ofertant decât un SUV-coupé cu tehnologie plug-in hybrid și cel mai sofisticat tren de rulare din câte pot exista? Acesta este în câteva cuvinte Porsche Cayenne Turbo S E Hybrid Coupé cu 680 CP și 900 Nm, cel mai rapid SUV PHEV din lume.
Acum mai bine de 16 ani, conduceam un Cayenne Turbo printr-o aglomerată capitală europeană. Era vremea primei generații, cu motorul V8 turbo de 4,5 litri și injecție indirectă. Consumul? în oraș. 28 l/100 km. Au! Apoi, în 2008, cu ocazia faceliftului primei generații, Porsche a lansat motorul V8 de 4,8 litri cu injecție directă. Și consumul a scăzut semnificativ. În toamna anului 2014, pe baza celei de-a doua generații a apărut primul plug-in hybrid, care avea o autonomie electrică cuprinsă între 18 și 36 km. În 2017 a apărut a treia generație Cayenne, pe baza căreia, în 2019, a fost lansat cel mai puternic SUV plug-in hybrid din istorie, ocazie cu care a apărut și versiunea Coupé. Cayenne Turbo S E Hybrid Coupé punea la dispoziție 680 CP și 900 Nm.
Iar anul trecut, Porsche a mărit bateria de la 14,1 la 17,9 kWh capacitate brută, pentru a oferi o autonomie electrică și mai mare. Oficial sunt 53 km pe care îi poți parcurge fără să pornească motorul electric, numai că, din cauza unei pene de curent la Porsche Pipera, am plecat cu bateria goală și nu am putut verifica valoarea. Însă aceasta este destul de mică comparativ cu a noilor rivali, care merg aproape 100 km pe curent. Iar bateria nu se poate încărca decât lent, cu maximum 7,2 kW la stații AC. Doar că, la un preț de peste 190.000 de euro, parcă îți dorești să nu stai peste două ore să încarci bateria cu o capacitate netă de 14,3 kWh. Dar, probabil că, dacă ai banii ăștia, nu stai la stațiile publice, ci ai un wallbox la vila proprie, unde mașina se încarcă peste noapte. Însă autonomia, de 53 km, tot mică este.
Dar gata cu criticile. Acest Cayenne Turbo nu este făcut pentru eficiență, ci pentru performanță pură. Însă o privire aruncată computerului de bord la finalul acestui test de 250 km ne arată un consum de 14,8 l/100 km. Dacă îi comparăm cu cei 28 l/100 km de mai sus, observăm progresul incredibil. Dar nu pentru eficiență este cumpărat acest Cayenne.
Dacă accelerăm de la 130 km/h pe autostradă, se simte că roțile din spate vor să scrâșnească torturate de imensul cuplu de 900 Nm. Dar ESP-ul lui Porsche și sistemul de control al tracțiunii PTM țin totul sub control. Senzația este mai dramatică dacă bateria e încărcată într-o proporție suficientă. Putem face acest lucru dacă, în modul Hybrid, alegem modul E-Charge. Însă consumul crește, așa că nu-i eficient, dar putem vedea de ce este în stare acest Porsche când motorul V8 twin-turbo de 550 CP primește ajutor de la motorul electric de 136 CP.
Un fel de 911 SUV
În Sport Plus, suspensia pneumatică adaptivă cu trei camere coboară la nivelul minim de 162 mm și se întărește la maxim (poziția Sport Plus, dacă vrei să reglezi separat numai suspensia). Simți orice denivelare, dar și că mașina este dintr-o singură bucată. Cu barele stabilizatoare active conectate la motorașe alimentate la rețea de 48 V, mașina nu se înclină deloc în viraje cu raze normale, și Porsche spune că acestea compensează 0,8 G din accelerația laterală.
Iar direcția integrală nu doar că reduce raza de bracaj cu 0,6 metri, până la 11,5 metri, ci și îmbunătățește agilitatea și stabilitatea în viraje.
Dacă intri mai tare în curbe apare o ușoară reacție subviratoare, pentru că 54,5% din masă apasă pe puntea din față, dar tracțiunea de senzație și faptul că mașina nu se înclină deloc te incită să ataci virajul în forță. Pe la mijlocul său, începi să te întrebi unde a ascuns Porsche cele 2610 kg, fiindcă inerția mai mare nu se simte deloc, datorită punții spate directoare și barelor stabilizatoare active.
Frânele? Hârșâie la rece, deoarece versiunea Porsche Cayenne Turbo S E Hybrid Coupé vine standard cu frânele ceramice, care fac zgomot la rece. Însă, când vrei să frânezi de urgență, mușcă spectaculos și nu simt oboseala și sarcina de peste 2,5 tone.
Confortul? Dacă revii în modul Hybrid (implică cuplarea suspensiei pe Normal) sau cuplezi manual suspensia pe Normal, SUV-ul coupé rulează mai puțin încordat, dar totuși mai ferm decât versiunea SUV. Parcă o idee mai moale nu ar fi stricat în modul Normal. Însă cu aceste jante enorme, de 21 de inchi, cu pneuri cu talon îngust, de 40 pe față și de 35 pe spate, nu s-a putut mai mult.
Cu 295 km/h viteză maximă și 3,8 secunde de la 0 la 100 km/h, te gândești că acest SUV-coupé este făcut doar pentru asfalt. Dar există și un mod Off-road, care, în modul High, ridică suspensia până la 242 mm, și poți selecta suprafața de rulare – gravel, mud, sand, rocks –, ce adaptează electronica în mod corespunzător.
Verdict
Un PHEV de înaltă performanță în hainele unui SUV-coupé, rapid ca un 911. Cu cel mai sofisticat tren de rulare posibil, tracțiunea și agilitatea sunt maximul ce poate fi oferit pentru o mașinărie grea de peste 2,5 tone. Cu tehnologie PHEV, consumul este rezonabil pentru nivelul de putere disponibil, însă autonomia electrică și încărcarea lentă nu îl recomandă ca un vector de ecologie.