Home Teste Test: Porsche Macan

Test: Porsche Macan

de

EO0T6519

Am luat contact pentru prima oară cu noul Porsche Macan în Maroc, pe drumurile ce duc de la orașul Marrakesh către spectaculoșii munți Atlas aflați în apropiere.

Text: Alexandru Gugoașă. Foto: Porsche

Ca să fim mai exacți, am testat noul Macan, model produs în Germania, la Leipzig, pe drumurile ce urcă până la peste 2000 m în munții Antiatlas, ce fac parte din lanțul Atlas, care domină partea de nord-vest a Africii. Numele „Macan“ provine din limba indoneziană și înseamnă „tigru“, iar Porsche speră ca noul SUV compact să împrumute ceva din instinctul de prădător al felinei tocmai pentru a se instala la vârful lanțului trofic.

Dacă numele provine tocmai din Asia, platforma tehnică este împrumutată de la ceva mult mai apropiat – Audi Q5. Mișcarea e logică având în vedere politica de grup a VW și succesul de care se bucură Q5. Cert este că designerii Porsche au reușit să ascundă complet orice înrudire cu fratele Audi, oferindu-i lui Macan un profil tipic mărcii din Stuttgart, profil ce se apropie mai mult de Cayenne. Aici, ar trebui să facem o mică mențiune în favoarea lui Macan. Spatele și mai ale stopurile arată mult mai bine decât în cazul lui Cayenne, la fel și linia acoperișului.

Volanul sportiv, de mici dimensiuni și cronometrul plasat deasupra consolei centrale ce vine cu pachetul Sport Chrono ar putea să te facă să uiți că pilotezi totuși un SUV.

Volanul sportiv, de mici dimensiuni și cronometrul plasat deasupra consolei centrale ce vine cu pachetul Sport Chrono ar putea să te facă să uiți că pilotezi totuși un SUV.

Interiorul e tipic Porsche, consola centrală fiind similară cu ceea ce vom întâlni la Panamera, spre exemplu. Un alt detaliu tipic mărcii este plasarea contactului pe partea stângă a volanului. Spațiul interior e suficient pentru patru pasageri adulți, dar un al treilea pe bancheta din spate s-ar putea să nu se simtă prea confortabil din cauza tunelului median. Portbagajul are un volum excelent pentru segmentul SUV-urilor compacte – 500 l în configurație standard, cu bancheta în poziția verticală. Astfel, Macan se laudă cu un portbagaj cu 40 l mai mare decât în cazul lui Q5 și cu doar 170 mai mic decât cel de la Cayenne. Poziția la volan este destul de joasă, ceea ce accentuează senzația de mașină cu aptitudini sportive, deși vorbim de un SUV. O surpriză deosebită a fost spațiul foarte mare la cap pentru pasagerii din spate. Ergonomia comenzilor este totuși bună, în ciuda rezervelor pe care le avem legate de multitudinea de butoane de pe consola centrală și de pe tunel. Totul e să te obișnuiești cu faptul că aproape fiecare funcție importantă a mașinii are o comandă dedicată și nu mai este nevoie să intri în mediu pentru a regla, spre exemplu, tăria amortizoarelor. De altfel, meniul sistemului de infotainment, preluat de la Cayenne, e foarte stufos și nu întotdeauna logic.

Test comparativ: SUV-uri compacte

Pentru început, sunt disponibile trei motorizări. Baza, dacă îi putem spune așa, o reprezintă un V6 diesel de 3,0 l și 258 CP. Gama este completată de două propulsoare diesel, unul de 340 CP și altul de 400 CP. Noi am condus motorul biturbo de 340 CP cu o cilindree de 3,0 l. Standard, indiferent de motorizare, e ofe­rită transmisia automată cu dublu ambreiaj, PDK, și șapte trepte. De la 0 la 100 km/h mașina accelerează în 5.4 s, spun cifrele oficiale ale constructorului. După ce am condus Macan S, îi credem pe cuvânt! Noul Porsche are reprize și accelerații fulminante, iar orice apăsare a pedalei până la punctul în care cutia face kickdown se traduce printr-o explozie de putere și cuplu cum nu credeam că se poate trăi într-un SUV compact. Aproape că te face să uiți că ești într-o mașină cu gardă la sol apreciabilă – din acest punct de vedere, Macan pare mai degrabă un Cayman supraînălțat și nu un Cayenne mai mic. Senzația este întărită de comportamentul foarte agil de pe viraje, unde mașina aproape că nu se înclină, iar cutia de viteze schimbă rapid și cvasiimperceptibil treptele. Având în vedere performanțele lui Macan S, ne este greu să-i mai găsim o justificare versiunii Turbo, cu ai săi 400 CP.

Macan are cauciucuri mai late pe spate decât pe față, pentru a favoriza aderența punții posterioare.

Macan are cauciucuri mai late pe spate decât pe față, pentru a favoriza aderența punții posterioare.

Programul off-road este standard indiferent de motorizare. Poate fi activat inclusiv în mers, până la 80 km/h. Se schimbă modul în care cutia selectează treptele po­trivite, sistemul de tracțiune integrală transferă mai multă putere către puntea față, iar atunci când se optează pentru suspensia pneumatică, garda la sol crește cu 40 mm, valoarea sa maximă ajungând astfel la 230 mm. În mod normal, puntea spate este cea care primește mai mult cuplu motor, lucru care se simte pe suprafețe mai puțin aderente.

Cei care cumpără un „tigru“ de la Porsche au de ales între mai multe tipuri de suspensii. Prima e cea standard, cu arcuri de oțel, a doua se bazează pe același tip de arcuri, dar oferă amortizoare adaptive (se numește PASM – Porsche Active Suspension Management). Ultima opțiune și cea mai avansată este suspensia pneumatică, o premieră în clasa SUV-urilor compacte. Șoferii pot alege între modurile Comfort, Sport și Sport Plus. Ultimul modifică inclusiv felul în care sistemul de stabilitate electronic reacționează, oferind mai multă libertate de mișcare.

Porsche Macan, lansat în România

O altă premieră în acest segment o reprezintă apariția diferențialului montat pe puntea spate. Configurația standard a sistemului de tracțiune integrală permite contracararea patinării roților de pe puntea spate cu ajutorul frânelor. Opțional e oferit sistemul PVT Plus (Porsche Torque Vectoring Plus), ce integrează un diferențial electronic al cărui rol este de a regla cuplul motor transmis fiecărei roți. PVT Plus lucrează împreună cu sistemul electronic de stabilitate și cu cel de management al tracțiunii pentru a oferi aderență mai bună pe suprafețe dificile, de la nisip până la zăpadă. Diferențialul central este de tip Haldex, similar cu cel de la 911 Turbo.

Prețurile pentru România au fost deja anun­țate, iar cei interesați pot chiar să își comande mașina. Macan S (340 CP) costă 64.593 de euro, Macan Diesel tot 64.593, în timp ce versiunea Turbo are un preț de 87.927 de euro. Diferența față de fratele mai mare este foarte mică – cel mai ieftin Cayenne costă 66.630, în timp ce un diesel V6 are un preț de 70.477 de euro.

ams 5/2014

Macan are cauciucuri mai late pe spate decât pe față, pentru a favoriza aderența punții posterioare.
Volanul sportiv, de mici dimensiuni și cronometrul plasat deasupra consolei centrale ce vine cu pachetul Sport Chrono ar putea să te facă să uiți că pilotezi totuși un SUV.

Date tehnice

Articole similare

Comentarii închise.