Pragmatismul german și exuberanța franceză sunt cele două elemente esențiale care definesc noua generație de modele smart. Aceasta păstrează tradiția, având motorul amplasat în spate, dar împarte platforma cu Renault Twingo.
Text: Cristian Sterea. Foto: Radu Chindriș
Smart a fost geniala idee a segmentului mini care a revoluționat mobilitatea automobilistică urbană sufocată de traficul aglomerat și lipsa locurilor de parcare. Dimensiunile mici ale mașinii, care îi permiteau să întoarcă în locuri imposibile și să gareze cu fața sau cu spatele între alte mașini parcate paralel cu bordura, l-au transformat peste noapte pe smart într-o vedetă a marilor metropole. Succesul său inițial s-a reflectat într-o gamă de modele destul de extinsă, dar nu toate au prins la public la fel de bine. Așa se face că versiunea forfour, cea mai practică și singura cu patru locuri, a avut doar o apariție episodică în istoria mărcii. Acum, odată cu lansarea celei de-a treia generații, aceasta redevine un element de bază al gamei.
Din dorința de a rămâne o prezență inconfundabilă, noul smart mizează în continuare pe un design original și îndrăzneț. Fără să mai fie vorba despre o celulă de siguranță diferită de restul caroseriei, ca în cazul versiunilor anterioare, actualul model păstrează configurația în două culori și adoptă o serie întreagă de detalii estetice foarte inspirate, cum ar fi blocurile optice moderne, grila radiatorului elaborată și chiar diferitele modele de jante cu aspect sportiv. Per total, deși noile generații smart și Renault Twingo sunt ca doi frați gemeni în ceea pe privește platforma tehnică, este foarte puțin probabil ca acestea să fie confundate între ele. Lucrurile se schimbă însă la interior, unde descoperim mai multe elemente comune de origine Renault. În afara unor comentarii răutăcioase din partea cârcotașilor, nu văd care ar fi baiul, pentru că ergonomia e bună, iar calitatea fabricației și materialele folosite la finisare se înscriu cu brio în standardele segmentului.
În habitaclu, ai suficient spațiu la dispoziție pentru a nu te simți în inferioritate atunci când un SUV oprește lângă tine la semafor. Poziția la volan este ușor cam ridicată și îți oferă o bună vizibilitate de jur împrejur, iar în spate, în locul banchetei, sunt configurate două scaune individuale. Deși, la început, acestea nu inspiră prea multă încredere și spațiu disponibil, într-un final ajungi să le apreciezi confortul oferit, mai ales când te gândești la dimensiunile exterioare ale mașinii. Mai trebuie adăugat și faptul că accesul în spate este bun grație portierelor care se deschid larg. Având doar 185de litri, portbagajul ar putea să nu facă față unei sesiuni prelungite de shopping, dar poate fi extins foarte ușor până la 975.
Vehicule moderne de oraș: E-Motorbike, Piaggio, VW Up și Renault Twizy
Generația actuală e prima care oferă o configurație cu motor și tracțiune spate inclusiv în cazul lui forfour. Acest lucru coroborat cu o suspensie ușor cam rigidă se traduce printr-o dinamică entuziasmantă, deși motorul cu trei cilindri și doar 71 CP sugerează cu totul altceva. Nu vă gândiți la derapaje, deoarece cuplul maxim, de 91 Nm, are dificultăți serioase în a rupe aderența, ci mai degrabă la o repartiție convenabilă a maselor pe punți. În plus, consumul se menține la aceeași scară redusă, chiar dacă media anunțată, de 4,2 l, este depășită în viața reală cu peste 1,5.
În concluzie, smart a rămas aceeași mașină simpatică și descurcăreață pe care o știam, dar oferă acum ceva mai mult confort și dotări moderne.
ams 2/2015