Depășind chiar și statutul de SUV premium, Range Rover joacă în segmentul universal al automobilelor de lux. Descendența de viță nobilă se regăsește în caroseria confecționată integral din aluminiu, sistemul de propulsie rafinat și ambianța interioară elegantă.
Text: Cristian Sterea. Foto: Radu Chindriș
De la începuturile istoriei sale, adică din 1970 încoace, Range Rover și-a construit cartea de vizită ca un vehicul de teren extrem de capabil în off-road, mereu pregătit să lase în urmă cele mai dificile provocări. Însă, cu timpul, fiecare nouă generație s-a remarcat printr-o aplecare mai atentă asupra confortului oferit. Așa am ajuns ca, la borna cu numărul 3 pe scala evoluției, să apreciem aproape în egală măsură aptitudinile în teren accidentat și caracterul premium. Acum, ecuația se complică și mai tare pentru că, în paralel cu înlăturarea caracterului dinamic letargic, actualul model introduce o nouă variabilă, aceea a adoptării unei evidente tente de lux. Deci, am putea să ne întrebăm la modul cel mai serios posibil: Ce avem noi aici? Un veritabil offroader modern, un SUV polivalent sau un automobil luxos și confortabil?
Range Rover Sport, lansat în România
În totală opoziția cu calmul proverbial al englezilor, noul Range Rover este extrem de impulsiv și ușor radical în privința îmbunătățirilor propuse. Ca o premieră pentru acest segment, caroseria e fabricată integral din aluminiu și cântărește cu aproximativ 300 kg mai puțin decât cea a vechiului model. Dacă mai adăugăm – de fapt, ar trebui să scădem – alte 100 din înlocuirea vechiului diesel V8 cu actualul V6, ce livrează performanțe similare, și încă vreo 50 salvate cu alte nimicuri, ajungem la o greutate cu aproximativ 450 kg mai mică. Oricum am privi această valoare, aceasta nu este deloc neglijabilă, deși masa la gol încă trece de 2,1 tone.
Cura de slăbire fiind absolvită cu succes, putem vorbi și de un consum de combustibil considerabil îmbunătățit. Față de vechiul TDV8 de 3,6 litri, actualul TDV6, cu o cilindree de doar 3,0, promite să ardă doar 7,5 l/100 km, mai puțin cu aproximativ 2 l. Oricât de firavă pare această cifră în fața masivității lui Range Rover, proba practică ne-a demonstrat că poți să te deplasezi lejer, în regim extraurban, cu 8 l/100 km. Aici, un rol foarte important îl joacă și aerodinamica îmbunătățită, ce presupune grila activă a radiatorului, o linie a caroseriei cu parbriz mai înclinat și o podea „căptușită“ cu diverse panouri, unele dintre ele metalice, pentru a proteja în teren accidentat subansamblurile expuse, iar altele din plastic, cu rolul exclusiv de a facilita curgerea aerului pe sub mașină. În oraș, paradigma se schimbă un pic, valorile cu două cifre fiind ceva comun. Media se stabilizează pe la 10 l/100 km, ceea ce, trebuie să recunoaștem, nu este deloc de speriat.
Test comparativ: SUV-uri cu motoare diesel
Cu 258 CP și un cuplu maxim de 600 Nm puși la dispoziția șoferului, motorul nu e deloc depășit de situație. Întotdeauna silențios și rafinat, acesta face un parteneriat excelent cu transmisia automată ZF cu opt viteze și asigură reprize mulțumitoare. Deși pe volan există padele pentru a putea selecta manual treapta dorită, modul rapid și intuitiv în care reacționează cutia de viteze le face aproape inutile, iar schimbarea rapoartelor este cât se poate de lină.
În cazul versiuni de motorizare TDV6, cea de bază, e clar că nu accelerațiile sunt cele care susțin latura de SUV cu accente dinamice a personalității lui Range Rover, dar ce are de spus trenul de rulare în această privință? În funcție de unghiul din care privești lucrurile, optica se poate schimba la 180 de grade. Față de generația precedentă, progresul este evident, reducerea greutății având de spus un cuvânt care atârnă aproape la fel de greu precum cele 450 kg diferență. Pe de altă parte, nu putem vorbi despre o ținută de drum care să pună în dificultate BMW X5 și Porsche Cayenne. Această sarcină îi revine mai agilului Range Rover Sport, suveranul Range Rover avându-l ca principal concurent pe Mercedes GL-Class. Iar pe acest teritoriu, disputa se concentrează mai mult asupra confortului. Deci, valențele de SUV sportiv nu prea au fost luate serios în discuție, dar asta nu înseamnă suntem la timona unui vapor pe roți. Nu, trenul de rulare e sigur și face față cu brio la un stil de condus repejor, chiar dacă pe viraje amortizoarele permit caroseriei să se încline ușor.
Test comparativ: Honda CR-V, Hyundai Santa Fe, Mitsubishi Outlander
Chiar și încălțat sportiv, cu jante de 22 de inchi, trenul de rulare cu amortizoare adaptive se descurcă magistral pe denivelări și este silențios. Situația se schimbă puțin când se activează unul dintre programele off-road și garda la sol se mărește. În acest caz, cursa de lucru a amortizoarelor fiind mai mică, profilul drumului nu mai e chiar atât de bine mascat, dar nici așa nu prea ai de ce să te plângi. Setată mai degrabă să rămână indiferentă la solicitările din teren accidentat decât să transmită un feedback foarte precis al tendințelor dinamice, direcția asistată electric este la fel de plăcută și precisă pe viraje, la viteză ridicată sau în teren accidentat. În plus, pentru versiunile de motorizare superioare, se oferă standard bare stabilizatoare active (Dynamic Response) ce reduc ruliul pe viraje. Acestea ar trebui să condimenteze atributele „sigur“ și „convingător“ folosite în cazul versiunii TDV6 la descrierea comportamentului în curbe, cu o aromă mai mult sau mai puțin pregnantă de dinamism.
Despre aptitudinile în teren accidentat, nu putem vorbi decât la superlativ. În segmentul său, Range Rover are cea mai mare gardă la sol, cel mai complex sistem 4×4 și unele dintre cele mai bune caracteristici de trecere. Referitor la acestea din urmă, am spus doar „unele dintre cele mai bune“ pentru că am mai avut răbdare să verific dacă și ele sunt tot cele mai bune. În consecință, concluzia este cât se poate de clară și simplă: Range Rover nu are rival în afara asfaltului printre concurenții direcți. Sistemul Terrain Response 2 cu cinci programe de lucru poate intui singur setările optime ale arsenalului off-road (identifică singur suprafața de rulare), reductorul și diferențialul central sunt incluse în echiparea standard, iar prin sistemul multimedia sunt oferite câteva facilități foarte utile în teren accidentat. Aici, putem aminti camerele video perimetrale, care afișează zonele din imediata vecinătate a mașinii, și asistentul la trecerea prin vad, ce măsoară cu ajutorul unor senzori din oglinzile retrovizoare laterale adâncimea apei în care se află mașina. Opțional, pentru celelalte versiuni de motorizare, se poate comanda și un diferențial spate blocabil.
Pe lângă designul plin de emfază, dar cu trăsături moderne al exteriorului, componenta de lux e susținută din plin și de habitaclu. Imediat ce închizi ușa masivă, fără să o trântești, pentru că există sistem soft close, pare că te-ai teleportat într-un salon englezesc care impresionează prin atmosfera elevată, grija pentru detalii și liniștea de bibliotecă. Pielea este folosită cu dărnicie la finisarea bordului, scaunelor și a altor elemente, lemnul lăcuit nu lipsește din peisaj, iar dotările de confort sunt oferite cu generozitate, mai ales în cazul acestei versiuni Autobiography. Semnătura erei digitale constă în înlocuirea clasicelor ceasuri de bord cu un display generos și a utilizării unui sistem multimedia cu ecran tactil, dar cu un meniu mai puțin intuitiv. Apoi, mergând în aceeași direcție cu limuzinele de top, opțional sunt oferite scaune spate individuale, cu reglaj pe 18 direcții, încălzite, ventilate și cu masaj. De asemenea, nu lipsește nici sistemul spate de entertainment cu ecrane în tetiere, telecomandă și recepție digitală a posturilor TV.
Nu vreau să închei înainte de a da un răspuns la întrebarea: Ce avem noi aici? Ei bine, avem SUV-ul de lux cu cel mai bun comportament în off-road. Dar, mai mult, putem avea și o alternativă la limuzinele nemțești situate mai la coada alfabetului sau cu cifre mari în denumire. Vă rog să nu mă acuzați că încurc merele cu perele, dar vă spun sincer că și Range Rover lasă cam aceeași impresie, atât publicului, cât și utilizatorilor. Unde mai pui că stai și ceva mai sus. Singura problemă este că pentru această poziție ridicată trebuie plătit mai mult, prețul de pornire fiind de 94.116 euro (TDV6 HSE). Oricum, diferența nu pare mare având în vedere că Range Rover are acces garantat indiferent dacă există sau nu drum.
ams 09/2013
Comentarii închise.