Acum, serios, chiar există o mașină care parcurge 100 km cu un litru de combustibil? VW XL1, având propulsie de tip plug-in hibridă, mizează pe o combinație de motorizare electrică și diesel pentru a se descurca în acest test.
Text: Marcus Peters. Traducere și adaptare: Alex Șincan. Foto: Hans-Dieter Seufert
În câte feluri poate fi „extremă“ o mașină sport? Monștri cu peste 1000 CP, viteze maxime de peste 400 km/h, accelerații de la 0 la 100 km/h în sub 3 secunde, toate acestea s-au văzut deja. Cumva, s-au epuizat superlativele? Ce are de demonstrat noul automobil de tip plug-in hybrid al cărui „extinzător de autonomie“ este amplasat în poziție centrală? Creatorii săi au postulat un nou record: consum mai mic de 1 l/100 km. VW XL1 este asimilabil automobilelor sport atât prin configurația constructivă, cât și prin portierele care se deschid în sus. Totuși, arată diferit de acestea, e un fel de OZN pe roți, mai bine zis un Obiect Rulant Necunoscut care aprinde imaginația privitorilor de pe drum. Mecanica fluidelor a jucat un rol important în definirea formei sale. Roțile posterioare acoperite, podeaua carenată și spoilerele spun ceva în acest sens. Nu există oglinzi exterioare, locul acestora fiind luat de două camere care își afișează imaginile pe monitoare. Cum ar trebui să te simți într-o mașină care este mai scurtă decât un Polo și la fel de plată ca un Aventador? Ridicarea portierelor degajează intrarea către un spațiu neașteptat de larg. Cel mai comod e să te așezi întâi pe scaun, apoi să-ți muți și picioarele înăuntru. Interiorul este aerisit, scaunele sunt confortabile, deși amplasate foarte jos. Până aici, parcă ar fi o mașină sport. Planșa de bord oarecum rudimentară distruge iluzia. Seamănă prea mult cu aceea de la VW Up, neavând nimic futurist. După ce ai trecut de o ușă articulată sus, te-ai așezat confortabil și ai apreciat, din punct de vedere ergonomic, primul contact cu acest vehicul aparte, te trezești brusc în situația unui șofer ca oricare altul. Nici măcar nu-ți vine să forțezi oprirea în apropiere de linia semaforului, pentru că limita superioară a parbrizului nu te-ar mai lăsa să-l vezi.
Înapoi la geamul culisabil
Nu există geam în spate, iar cel lateral culisează în cel mai manual mod posibil. Justificare: aceasta este numai una dintre soluțiile adoptate pentru a reduce greutatea mașinii. Caroseria de tip autoportant și panourile sale exterioare sunt din plastic armat cu fibră de carbon. Au fost integrate un arc de protecție la răsturnare și elemente rezistente la impact lateral, dar airbag pentru pasager nu există. S-a considerat că acesta stă suficient de departe de bord pentru eliminarea oricărui risc de lovire. Urmare: pe cântar, mașina are doar 840 kg, inclusiv cu încărcătorul electric de 21,5 kg, a cărui formă amintește de un tower-PC, aflat în portbagaj. Mulți clienți l-ar folosi pentru a se lega la priză în garaj sau în parcarea acoperită, deci, foarte probabil, l-ar avea mereu în mașină.
Gabaritul redus face din XL1 o mașină de oraș perfectă, ușor de parcat în cele mai înguste spații. Cu manevratul direcției pe loc e ceva mai greu, aceasta neavând asistare. De asemenea, ieșirea din mașină s-a dovedit mai dificilă decât intrarea: trebuie să te ridici de foarte jos, dincolo de pragul lat, dar asta prinde bine ca să rămâi mereu în formă. În trafic urban, motorul electric de 20 kW face față convenabil, inclusiv în unele depășiri. Poți parcurge chiar și 47 km (verificat în test) înainte de intrarea în funcțiune a propulsorului diesel. Orientativ, parcurgerea a 100 km presupune un consum de 10,9 kWh. Reîncărcarea bateriilor se face fie din mers, după posibilități, fie stând o jumătate de oră la priză. Oricum, indiferent de starea bateriei, întotdeauna se găsesc resurse pentru ca motorul diesel să fie ajutat de cel electric în mers și în accelerații. Pornirea dieselului e imposibil de ignorat, zgomotul său aspru făcându-se foarte clar auzit din spatele scaunelor.
Sentiment de plutire
Motorul diesel de 0,8 litri este, deopotrivă, generator de urgență (pentru încărcarea bateriilor litiu-ion) și propulsor al automobilului. Motorul electric e capabil să ofere, parțial, propulsie și în timpul încărcării bateriilor. La viteză constantă în modul Drive al transmisiei, XL1 trece în așa-numitul regim „sailing“ – o menținere a vitezei cu minimum de energie necesar, o deplasare impresionant de lejeră și silențioasă. Echiparea sumară a mașinii oferă puține oportunități de distragere de la actul conducerii – eventual, ecranul care înfățișează modificările fluxului energetic se va dovedi aici cel mai important element. Alternarea automată a modurilor de funcționare a mașinii nu produce nicio senzație aparte, totul desfășurându-se armonios. Poate de aceea, la drum lung, pornirea și oprirea din timp în timp și fără preaviz a dieselului devine cumva iritantă. Viteza maximă a lui XL1 este limitată electronic la 160 km/h, dar până la acest nivel nu se simte vreo clipă plafonarea puterii. Desigur, pentru o rulare exclusiv electrică îndelungată, e necesară atingerea cât mai puțin agresivă a pedalei de accelerație.
Deoarece funcționarea motorului electric abia se aude, rularea pneurilor cu rezistență redusă la înaintare predomină în ambianță ca fondul sonor vibrant al unui tren de aterizare. Ca la mașinile de Formula 1, suspensia este prinsă direct pe elementele de rezistență ale caroseriei – idee proastă în privința reducerii zgomotului, dar bună pentru feedbackul resimțit la volan despre solicitările asupra mașinii în mers. XL1 chiar seamănă cu o mașină sport, sub acest aspect. Pneurile înguste de la roțile din față pierd destul de ușor aderența laterală, așa că sistemul ESP are destulă treabă de făcut. În accelerațiile bazate pe kickdown electric, VW XL1 contează pe 140 Nm, cuplu comparabil cu al unui Polo TDI de 90 CP. Accelerațiile rezultate nu denotă sportivitate reală, dar sunt destul de rapide. O conducere dinamică epuizează însă destul de curând resursele bateriei. Mai departe se va merge, bineînțeles, în regim hibrid. Consumul mediu într-o astfel de conducere este de 2,7 l/100 km. Atunci, care să fie morala privitoare la mult trâmbițatul consum de 1 l/100 km? În ansamblu, testul a respectat profilul funcțional al mașinii. Utilizarea cotidiană a acesteia ar presupune distanțe scurte și medii în proporție de două treimi din totalul exploatării. În acest caz, consumul a fost calculat la 0,7 l/100 km, plus 8 kWh în cursul acestei distanțe. Cifre senzaționale, de altfel.
BMW i8 va putea parcurge 35 km în mod pur electric
Proclamație tehnologică
XL1 este deosebit de economic în regim de vehicul urban utilizat intens. Din nefericire, nu îl vom vedea prea des pe stradă – va fi fabricat numai într-o serie limitată la 200 de exemplare propuse la prețul de 111.000 de euro. Întreținerea mașinii presupune intervenții la motorul electric la fiecare 5000 km – gresare și verificare. Probabil, VW XL1 va ajunge să stea prin diverse garaje alături de tot felul de mașini exotice, trecând de la un colecționar la altul. Importantă rămâne în final demonstrația că ideea „automobilului de un litru“ este materializabilă. Contribuția lui XL1 la reducerea emisiilor de CO2 din lume e greu de calculat în aceste condiții. Pentru rezultate interesante pe acest sector, va fi comercializat în curând Golf GTE, al cărui proiect este mai recent și care, tehnic vorbind, va fi mai eficient decât XL1. Și mult mai ieftin!
ams 12/2014
Comentarii închise.