Home Auto util Util: Cum ne reparăm mașina?

Util: Cum ne reparăm mașina?

de

219_pole

Testele EuroNCAP ne arată cum se comportă un autoturism nou în caz de accident, dar cum se comportă unul reparat? Răspunsul la această întrebare depinde radical de modul în care a fost făcută reparația.

Foto: Porsche România, EuroNCap

 

În cazul unor intervenții de reparație la un autoturism, mulți proprietari înclină, din cauza costurilor mai mici sau a perioadei mai scurte necesare intervenției, spre ateliere neautorizate, de cele mai multe ori multibrand. Acestea reușesc să aducă mașina la forma inițială, dar „pe dedesubt“ este foarte probabil să existe defecte ascunse care, din păcate, ies la iveală doar în situațiile critice.

O reparație corectă implică respectarea unor standarde riguroase, echipamente de service recomandate de producător, mecanici calificați, care participă la cursurile de școlarizare organizate de către constructorii auto, și, nu în ultimul rând, utilizarea de piese originale. Fără a generaliza, aceste criterii nu sunt respectate de atelierele mici, ci doar de service-urile autorizate. Este important de precizat că orice service, pentru a putea menține o certificare, e verificat în permanență prin audituri anuale realizate de reprezentanții producătorului, analize de stabilire a mulțumirii clientului, efectuate prin sondaje, și teste incognito de atelier.

Îndreptarea elementelor de caroserie la cald sau sudarea reduc rezistența la șocuri, după cum bine demonstrează acest experiment cu un montant central încălzit puternic în zona de mijloc.

Îndreptarea elementelor de caroserie la cald sau sudarea reduc rezistența la șocuri, după cum bine demonstrează acest experiment cu un montant central încălzit puternic în zona de mijloc.

Trecând la practică, pentru că, de cele mai multe ori, teoria nu e la fel de convingătoare, Porsche România, importatorul mărcilor VW, Audi, Seat și Škoda, a organizat un workshop axat pe importanța realizării unei reparații conform standardelor impuse de către constructor. Personajele principale au fost două autoturisme VW Passat B6, ambele suferind deformații laterale efectuate în condiții identice, conform cu directivele tehnice EuroNCAP. Primul a fost reparat respectând documentația de reparație actualizată pentru modelul în cauză, iar pentru repararea celui de-al doilea s-au folosit metode clasice. Ulterior, cele două mașini au fost supuse din nou aceluiași impact lateral. Surpriza nu a întârziat să apară! În timp ce primul Passat s-a comportat similar primului impact, cel de-al doilea, reparat conform metodelor clasice, a suferit deformații ale caroseriei vizibil mai accentuate, iar airbagul-cortină nu a mai funcționat corespunzător. Bineînțeles, motivul a fost apariția unor deformări necontrolate și mai pronunțate, care au dat peste cap și funcționarea senzorului airbagului, momentul optim al declanșării fiind depășit. Drept urmare, manechinul a suferit un contact direct cu elemente rigide atât în zona bazinului, cu ușa, cât și la cap și umăr, cu stâlpul central.

Sistemul de frânare prezintă probleme în cazul unei treimi din autovehicule

La autoturismul reparat conform standardelor, ranforsarea stâlpului central a fost înlocuită total, ca de altfel și celelalte elemente de caroserie fabricate din oțeluri cu limită de elasticitate ridicată, doar elementele structurale cu importanță redusă fiind reparate. De asemenea, pentru efectuarea sudurii în puncte au fost folosite aparate cu curent de sudare de 10.000 A și forță de strângere a cleștilor reglabilă. La celălalt autoturism, stâlpul central central a fost înlocuit parțial, toate celelalte elemente au fost redresate și sudate, iar la sudare s-au folosit aparate cu curent de sudare de 6400 A și forță de strângere a cleștilor nereglabilă.

Concluzionând, reparațiile efectuate fără respectarea standardelor impuse de către producător conduc la reducerea gradului de siguranță al mașinii, în unele cazuri punând chiar în pericol viața ocupanților, și cresc semnificativ costurile unei eventuale reparații după un impact asemănător. Privind astfel lucrurile, prețul mai mare al unei reparații profesioniste realizate la un service autorizat pare pe deplin justificat. În definitiv, cu care dintre cele două autoturisme ați prefera să circulați?

 

mare 1

Metode clasice de reparat vs standarde moderne: testul practic

În urma impactului inițial, cele două autoturisme VW Passat au suferit deformații relativ mici, asigurând o bună protecție a pasagerilor. Ulterior, ambele mașini au fost reparate și a fost simulat un al doilea impact, în condiții similare. Exemplarul Passat care a fost readus la forma inițială conform metodelor clasice s-a deformat vizibil mai mult, în timp ce celălalt Passat, la repararea căruia s-a respectat documentația actualizată, s-a comportat la fel ca în cazul primului impact. De asemenea, reparațiile necorespunzătoare au condus la funcționarea defectuoasă a airbagului, iar deformațiile pronunțate au cauzat un contact al manechinului cu elementele dure ale mașinii.

ams 7/2014

Îndreptarea elementelor de caroserie la cald sau sudarea reduc rezistența la șocuri, după cum bine demonstrează acest experiment cu un montant central încălzit puternic în zona de mijloc.

 

 

Articole similare