Constructorul italian a prezentat modelul Lamborghini Fenomeno, cel mai putenric și mai rapid supercar Lamborghini creat vreodată.
Prezentarea noului Lamborghini Fenomeno vine la 20 de ani de la prezentarea primei mașini desenate integral de Lamborghini Centro Stile, din studiourile căruia au ieșit multe modele “few off”, cum le spune Lamborghini: Reventon (2007), Sesto Elemento (2010), Veneno (2013), Centenario (2016), Sian (2019) și Countach (2021).
Numele Fenomeno, atribuit celui mai nou model din această serie este, cum altfel, cel al unui taur cruțat în arenă, datorită vitejiei sale, după o luptă desfășurată în Morelia (Mexic) acum 23 de ani. În plus, “fenomeno” înseamnă fenomenal atât în limba spaniolă, cât și în italiană. Iar Lamborghini și-a spus că această caracterizare se potrivește perfect acestui model care va fi produs în doar 29 de exemplare.
Deși partea tehnică este bazată pe cea a lui Revuelto, designul este cu totul diferit, axat și mai mult pe aerodinamică. Farurile sunt cu totul diferite, la fel și ansamblul părții frontale, prizele de aer de pe laterale au fost reconfigurate, la fel și stopurile, dispuse acum pe verticală. O oarecare asemănare cu Revuelto este la nivelul evacuărilor plasate sus pe spoiler – la Fenomeno, aceste sunt încadrate într-o singură fantă, foarte lată.
Mai multă putere
Practic, Fenomeno este construit pe șasiul și motorizarea lui Revuelto. Însă, motorul V12 aspirat, de 6,5 litri, produce 835 CP (cu 10 CP mai mult decât la Revuelto), la aceeași turație foarte mare – 9.250 rpm. Chiar dacă la acest nivel se atinge puterea maximă, motorul suportă un maxim de 9.500 rpm, turație la care este tăiată alimentarea. Lamborghini spune că acest nivel de putere litrică, 128 CP/litru, este cel mai. mare din istoria motoarelor V12 produse de-a lungul timpului de constructorul italian. Cuplul maxim este același ca la Revuelto, 725 Nm/6.750 rpm, dar 80% din acesta este disponibil de la 3.500 rpm.
Motorul termic este completat de trei motoare electrice, unul plasat în cutia de viteze cu dublu-ambreiaj și opt trepte și alte două pe puntea față. Acestea din urmă asigură tracțiunea integrală a lui Fenomeno (și Revuelto), pentru că motorul termic acționează doar asupra punții spate. Cele două motoare din față sunt identice: fiecare dezvoltă câte 150 CP și 350 Nm și fiecare cântărește 18,5 kg. Aceste două motoare asigură și funcția de torque vectoring, dar și recuperarea de energie la frânare. Motorul din spate, cel integrat în transmisie, livrează tot 150 CP, dar are cuplul mai mic, de 150 Nm.
În total, Lamborghini Fenomeno, produce 1.080 CP (+ 65 CP față de Revuelto), datorită puterii mai mari a motorului termic, dar unei funcții speciale de boost a motoarelor electrice. Cuplul maxime este de 1.425 Nm. Revuelto este un PHEV, la fel și Fenomeno. Doar că “Fenomenul” are o baterie nouă, mai mare, de 7 kWh, față de cea de 3,8 kWh de la Revuelto. Așadar, Fenomeno poate rula și strict electric, pe distanțe scurte, ba chiar cu tracțiune integrală, datorită celui de-al treilea motor din spate.
Italienii mai spun că au reimaginat frânele din ceramică și carbon, care sunt acum aproape de specificațiilor modelelor de competiție LMDh (Le Mans Dayton h). Iar amortizoarele chiar sunt unele de curse. De asemenea, pneurile sunt Bridgestone Potenza, create special pentru Fenomeno, cu dimensiunea de 265/30 ZRF21 pe față și 355/25 ZRF22 pe spate. Au chiar și tehnologie Run-Flat, astfel că pot rula cu maxim 80 km/h la presiune zero. Aceste pneuri permit obținerea unei distanțe de frânare de 30 metri de la 100 km/h.
De ce este Lamborghini Fenomeno cel mai rapid Lamborghini creat vreodată? Pentru că atinge 100 km/h în 2,4 secunde (cu 0,1 secunde mai puțin decât Revuelto). Sprintul 0 – 200 km/h durează 6,7 secunde, iar viteza maximă este la peste 350 km/h.
Fenomeno va fi produs în doar 29 de exemplare, la un preț estimat la peste 3 milioane de euro.