Mercedes a făcut un test în condiții reale cu modelul Mercedes EQS, echipat cu baterii cu tehnologia solid state.
Bateriile solid state promit de mulți ani să schimbe serios segmentul mașinilor electrice prin obținerea unor autonomii mult mai mari. Dar lucrurile nu sunt deloc simple la acest capitol, așa că termenele de introducere a acestei tehnologii în producția de serie s-au tot amânat: pe de o parte tehnologia nu este chiar accesibilă (financiar)la acest moment, dar mai sunt de pus la punct multe lucruri legate de fiabilitatea bateriilor solid state în producția de masă.
În aceste condiții, Mercedes a făcut un test, pe care, de altfel, îl anunțase. Constructorul german a adaptat o baterie solid state pe un Mercedes EQS despre care spune că este minim modificat. Și apoi au pornit pe un traseu format din drumuri publice. Astfel, echipa de test a parcurs 1.205 km, din Germania în Suedia, fără a avea nevoie să încarce vreodată bateria.
Mai exact, traseul a pornit din Stuttgart, Germania prin Danemarca, punctul final fiind la Malmo, în Suedia. Mai mult, după cei 1.205 km parcurși, autonomia afișată era de încă 137 km.
Constructorul german firmă că acesta s-a vrut un test în condiții reale pentru bateria solid state și tocmai de aceea a ales un traseu către nord, pentru a observa cum se comportă bateria în diferite condiții climatice, de la căldura din Europa (testul a fost făcut la finalul lunii august), la temperaturile joase din țările nordice.
Bateriile solid state folosite de Mercedes EQS pentru acest test au fost dezvoltate de producătorul german în colaborare cu Mercedes-AMG High Performance Powertrains (HPP), care este centrul de tehnologie al Formulei 1 pentru Mercedes din Brixworth, Marea Britanie. Celulele litiu-metal utilizate în EQS-ul de test provin de la producătorul american Factorial Energy și se bazează pe tehnologia FEST (Factorial Electrolyte System Technology).
Pentru a susține celulele în timpul variațiilor de volum caracteristice acestei tehnologii și pentru a asigura presiunea de contact necesară asupra acestora, bateria solid-state este echipată cu actuatoare pneumatice. Aceste actuatoare reacționează la modificările de volum ale celulelor în timpul încărcării și descărcării, pentru a păstra funcționarea în paramaetri normali, pe termen lung.
Conținutul energetic util al bateriei a fost crescut cu 25%, în timp ce greutatea și dimensiunile acesteia rămân comparabile cu cele ale bateriei standard a modelului EQS. Suplimentar, reducerea greutății și eficiența energetică sporită sunt obținute printr-un sistem pasiv de răcire cu flux de aer.
Mercedes nu este la primul test de acest gen. În 2022, conceptul Vision EQXX, echipat cu baterie litiu-ion de 100 kWh a parcurs 1.202 km, între Stuttgart și Silverstone. Drumul a durat 14 ore și 30 de minute, iar în tot acest timp, aerul condiționat a fost pornit puțin peste 8 ore, spune Mercedes, care adaugă că mașina a înregistrat un consum mediu de 8,3 kWh/100 km.
Constructorul german apreciază că va putea aduce tehnologia solid state în producția de serie până la sfârșitul acestei decade.