În 2002, când Porsche a lansat primul Cayenne, puriștii au ridicat din sprâncene. Ideea unui SUV cu emblema de pe capota lui 911 părea un sacrilegiu. Două decenii mai târziu, istoria a demonstrat contrariul: Cayenne nu doar că a salvat marca, dar a redefinit ce înseamnă un SUV sportiv. Acum, în 2025, aceeași poveste începe din nou. Noul Porsche Cayenne Electric completează gama Cayenne existentă cu motor termic și PHEV, fiind construit pe o platformă electrică dedicată.
Criticat inițial ca fiind „necaracteristic pentru marcă”, Porsche Cayenne a devenit rapid un succes de vânzări după debutul său din 2002. De atunci, peste 1,5 milioane de vehicule au fost produse la Zuffenhausen. A treia generație a primit un facelift profund în 2023 și va continua să se producă și în viitorul deceniu cu motoare termice și PHEV.
În același timp, Porsche își promovează consecvent strategia de electromobilitate și prezintă acum noul Cayenne Electric. Acesta va debuta în 2026 și va coexista în gamă cu modelele Cayenne convenționale. Cayenne Electric nu este doar încă un model care „devine electric”, ci este un model de sine stătător pe o platformă electric proprie.
Vizual, Cayenne Electric rămâne în mod inconfundabil un membru al familiei Porsche. Farurile plate matrix LED, geamurile fără ramă, pragurile laterale pronunțate, tridimensionale, precum și elementele aerodinamice optimizate Aero Blades de pe versiunea Turbo îi definesc aspectul. Cu un coeficient de rezistență la înaintare de 0,25 este unul dintre cele mai aerodinamice SUV-uri din clasa sa. Un pachet off-road opțional îmbunătățește unghiurile de atac și de ieșire, precum și robustețea pentru utilizarea pe drumuri neasfaltate.
Cifre ireale
Tehnic vorbind, Cayenne-ul electric nu are nimic în comun cu modelele anterioare. SUV-ul de aproape cinci metri se bazează pe arhitectura PPE dezvoltată în comun cu Audi și stabilește noi standarde în ceea ce privește propulsia, performanța, viteza de încărcare și eficiența. Vârful de gamă, Cayenne Turbo Electric, este impresionant, eliberând până la 850 kW (1.156 CP) și până la 1.500 Nm de cuplu în modul Launch control, obținând performanțe demne de un supercar. Accelerează de la 0 la 100 km/h în doar 2,5 secunde, atinge 200 km/h în 7,4 secunde și are o viteză maximă de 260 km/h.
În condiții normale de condus, sunt disponibili 630 kW (857 CP), completați de o funcție push-to-pass care deblochează temporar încă 130 kW. Chiar și modelul de bază dispune de o putere generoasă: 300 kW (408 CP) pentru condusul de zi cu zi și 325 kW (442 CP) cu Launch control inclus. Merită menționat și faptul că Cayenne Electric – în funcție de echipare – oferă o capacitate de tractare de până la 3,5 tone, ceea ce îl face unul dintre cele mai puternice vehicule electrice disponibile.
Baterie diferită față de Macan sau Taycan
În podea se află o baterie de înaltă tensiune nou dezvoltată, de 113 kWh, care, pentru prima dată într-un Porsche, este răcită activ pe ambele părți – sus și jos. Această așa-numită arhitectură de baterie cu funcții integrate economisește spațiu , coboară centrul de greutate și permite, în același timp, curenți mari continui și de vârf. Autonomia WLTP este de până la 642 de kilometri în modelul de bază și până la 623 de kilometri în versiunea Turbo. Cayenne Electric demonstrează performanțe de top și la capitolul încărcare. Datorită tehnologiei de 800 volți, sunt posibile capacități de încărcare DC de până la 400 kW, permițând încărcarea bateriei de la 10 la 80 la sută în mai puțin de 16 minute în condiții optime.
Bateria montată după filozofia cell to open body permite reducerea masei și maximizarea spațiului interior, coborând centrul de greutate. Totuși, bateria cântărește în continuare aproximativ 700 de kilograme. Comparativ cu Taycan, bateria din Cayenne celule mai mari dar mai puține: în timp ce Taycan folosește maximum 32 de module cu un total de 384 de celule mici, Cayenne Electric se bazează pe o baterie litiu-ion cu șase module și 192 de celule mai mari. Rezultatul este o economisire de spațiu de 12%.
În zece minute se încărca energie pentru o autonomie de aproximativ 325 de kilometri (Cayenne) sau 315 kilometri (Cayenne Turbo). La stațiile de încărcare de 400 volți, bateria poate fi împărțită în două module identice de 400 volți printr-un sistem compatibil, permițând o putere de încărcare de până la 200 kW fără un booster suplimentar. Ca soluție deosebit de convenabilă, Porsche oferă în premieră un sistem de încărcare inductivă de 11 kW, unde vehiculul trebuie doar parcat deasupra unei plăci de încărcare instalate în sol.
Deși motoarele electrice sunt eficiente, curenții extrem de mari de încărcare și descărcare, precum cei întâlniți la modelele Porsche, generează temperaturi ridicate, în special în baterie. Bateria din noul Cayenne este, prin urmare, răcită printr-un sistem de management termic nou dezvoltat, cu răcire pe ambele părți, de sus și de jos. Capacitatea de răcire la sarcină maximă este aproximativ echivalentă cu cea a 100 de frigidere de uz casnic.
Cu o capacitate maximă de încărcare DC de până la 400 kW, Cayenne Electric ajunge din urmă noul BMW iX3 în segmentul SUV. Totuși, Porsche nu se concentrează pe valorile maxime, ci pe o performanță de încărcare stabilă pe o gamă largă de niveluri de încărcare. Bateria de înaltă tensiune poate fi încărcată de la 10 la 80 % în aproximativ 15 minute. Porsche promite că încărcarea rapidă DC va fi posibilă chiar și la o temperatură a bateriei de doar 15 °C – mult mai devreme decât la Taycan și Macan Electric. Până la aproximativ 55 % capacitatea de încărcare rămâne constant peste 350 kW, permițând adăugarea a peste 300 de kilometri de autonomie în doar zece minute.

Motoare noi
Porsche deschide o nouă eră și în tehnologia de propulsie. Două motoare sincron excitate permanent oferă tracțiune integrală complet variabilă. Motorul de pe puntea spate este o dezvoltare complet nouă (produs în Zuffenhausen) și dispune de răcire directă cu ulei, în care un ulei neconductiv, cu vâscozitate redusă, este livrat direct către înfășurări. Această tehnologie provine din motorsport și permite obținerea unor puteri continue deosebit de ridicate, menținând în același timp un design compact. În înfășurarea statorului sunt folosite fire tip „hairpin”, iar un invertor cu carbură de siliciu pe puntea spate reduce suplimentar pierderile la comutare, crescând astfel eficiența și dinamica. Puterea de recuperare ajunge la până la 600 kW, egalând monopostul Porsche din Formula E. Aproximativ 97% din frânările cotidiene pot fi realizate exclusiv electric.
Cele două motoare electrice funcționează împreună într-un sistem de tracțiune integrală complet variabil. În funcție de modul de condus, cerința de sarcină și condițiile de drum, sistemul distribuie cuplul între puntea față și spate. În condiții constante și moderate, propulsia este asigurată în principal de puntea spate, în timp ce puntea față se cuplează doar la nevoie, minimizând pierderile de energie. În caz de tracțiune insuficientă, condus dinamic sau în modul launch control, ambele motoare sunt activate la putere maximă.
Fluidul special dezvoltat „Mobil 1 Therm Electric P” de la Exxon Mobil este folosit ca mediu de răcire – având o vâscozitate extrem de redusă (1,7 mm²/s la 100 °C). Aproximativ șase litri din acest fluid circulă într-un circuit închis. Nu sunt necesare operațiuni de mentenanță precum schimbul de ulei pe întreaga durată de viață a vehiculului. Pompa de ulei, care furnizează motorului electric și transmisiei cu o singură treaptă atât lubrifiere, cât și fluid de răcire, funcționează într-un sistem dual, economisind astfel spațiu și greutate.
Ca și la Taycan și Macan Electric, Porsche folosește în Cayenne așa-numita înfășurare hairpin. Firele dreptunghiulare de cupru sunt îndoite, introduse în stator și sudate cu laser la capete. Ambalarea densă a secțiunilor conductorilor îmbunătățește semnificativ utilizarea spațiului în stator și permite atât curenți mai mari, cât și un cuplu mai mare. În același timp, acest design contribuie la o răcire mai bună și la o distribuție mai uniformă a curentului în înfășurări.
Creștere de 100 kW la apăsarea unui buton
Puntea față utilizează un motor electric derivat de pe platforma Premium Platform Electric (PPE). Această tehnologie este folosită și în Macan Electric și s-a dovedit deja foarte eficientă și durabilă. În funcție de situația de condus, motorul PSM de pe puntea față acționează atât ca sursă activă de propulsie, cât și ca generator pentru recuperare, optimizând astfel recuperarea energiei în utilizarea zilnică.
Puterea completă a celor două motoare poate fi accesată în trei trepte. Chiar și în condiții normale de condus, modelul de top furnizează peste 600 kW / 816 CP. Pentru scurte perioade, de exemplu la depășiri, există funcția push-to-pass, care oferă până la 100 kW suplimentari pentru aproximativ zece secunde. În modul launch control, transmisia eliberează potențialul maxim, atingând peste 800 kW putere combinată. Cayenne Electric accelerează astfel la 100 km/h în sub trei secunde și atinge o viteză maximă de peste 250 km/h.
Două transmisii, dar fără trepte
În Porsche Cayenne electric puterea este transmisă către roți printr-o transmisie cu o singură treaptă în două etaje, atât pe puntea față, cât și pe cea spate. Acest design oferă mai multe avantaje: permite o construcție deosebit de compactă și ușoară, reduce pierderile mecanice și asigură o transmitere eficientă a cuplului pe o plajă largă de viteze. Totuși, spre deosebire de Taycan, nu folosește o transmisie cu două trepte.
Noutatea în unitatea de propulsie a Cayenne-ului este invertorul PWR de pe puntea spate. Porsche folosește aici carbură de siliciu (SiC) drept material semiconductor. Comparativ cu componentele convenționale din siliciu, SiC reduce pierderile la comutare și permite frecvențe de comutare mai mari. Rezultatul: pierderi electrice mai mici, design mai compact și dinamică îmbunătățită între recuperare și accelerație. În versiunea de top Cayenne Electric, PWR este proiectat pentru curenți de până la 1.000 de amperi.
Stabilizare a ruliului fără bare stabilizatoare active
Pachetul standard al trenului de rulare include Porsche Torque Vectoring Plus, suspensie pneumatică adaptivă cu control al gărzii la sol și sistemul electronic de control al amortizoarelor Porsche Active Suspension Management (PASM). PASM folosește două supape pentru a ajusta individual amortizarea la compresie și revenire pentru fiecare roată, susținând optim mișcările de tangaj și ruliu. Programele off-road Gravel/Mud, Sand și Rock permit adaptarea gărzii la sol, caracteristicilor amortizoarelor și controlului tracțiunii la diferite suprafețe.
Opțional – cel puțin pentru versiunea Turbo – Porsche oferă sistemul Active Ride, conceput pentru a îmbunătăți atât confortul, cât și dinamica. Suspensia activă menține caroseria paralelă cu suprafața drumului în timpul frânărilor, virajelor și accelerațiilor dinamice, crescând confortul și permițând o articulație semnificativă a punților în off-road. Senzorii monitorizează continuu accelerațiile longitudinale și laterale, mișcările roților, vibrațiile drumului și patinarea, permițând amortizoarelor acționate electric să regleze individual sarcina pe roată. Barele stabilizatoare sunt eliminate datorită tehnologiei integrate motor-pompă, care generează forțele necesare în milisecunde și este alimentată direct de bateria de înaltă tensiune.
Direcție integrală și frâne ceramice
Cayenne este disponibil opțional cu direcție pe puntea spate, reducând diametrul de bracaj cu aproximativ un metru, la 11,1 metri. Sub 100 km/h, roțile spate virează în sens opus celor din față, reducând unghiul necesar al direcției cu 24% și făcând virajele mai dinamice. La parcare, unghiul este limitat la cinci grade. Peste 100 km/h, roțile spate virează în același sens, crescând stabilitatea la schimbările de bandă. Combinată cu direcția punții față, raportul de direcție devine cu 12,5% mai direct.
Modelul de top poate fi echipat cu frâne Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB). Discurile ceramice sunt rezistente la temperaturi ridicate, mai ușoare decât cele din fontă și au diametre de 440 mm pe față și 410 mm pe spate. Prin reducerea masei nesuspendate, dinamica, confortul și performanțele la frânare sunt îmbunătățite. În ciuda masei ridicate a vehiculului, sistemul oferă decelerare precisă și stabilitate ridicată chiar și în frânările repetate.
Un nou concept de interior
Fanii Porsche vor fi surprinși de interior. Porsche a implementat numeroase idei complet noi în Cayenne – începând cu un display central care se prelungește fluid în consola centrală printr-o curbură orizontală. Sticla curbată creează un efect surprinzător, atât vizual, cât și funcțional – și datorită sistemului Android din spatele interfeței, care oferă o operare foarte fluidă. Porsche a prevăzut chiar și un suport pentru mână. Așa-numitul „Ferry Pad” poate fi folosit pentru a sprijini mâna dreaptă în timpul condusului.
Noul Cayenne oferă, de asemenea, mai multe opțiuni de personalizare ca niciodată. Un total de 13 combinații de culori, patru pachete de interior, cinci pachete de accente și un interior fără piele oferă numeroase posibilități de individualizare. În plus, Porsche Exclusive Manufaktur și programul Sonderwunsch permit personalizări individuale, chiar și vehicule unicat. Standard, Cayenne oferă iluminare ambientală extinsă cu 30 de culori RGB selecționabile. O bandă luminoasă animată întâmpină pasagerii, vizualizează starea vehiculului (de ex., încărcare) și evidențiază modurile de condus precum Launch Control. LED-uri sunt integrate sub parbriz, în bord, portiere, consola centrală și spațiile pentru picioare. Sistemul de iluminat funcționează împreună cu sistemele de asistență; de exemplu, o lumină pulsatorie în portieră avertizează asupra bicicliștilor la deschidere.
Iluminarea este integrată și în modurile Mood Modes, creând scene luminoase monocrome sau în două culori. Porsche este deosebit de mândru de aceste programe de atmosferă. Ele permit ajustarea iluminării interioare în funcție de stare, situația de condus sau preferințe personale. Sunt disponibile până la nouă moduri, inclusiv Dynamic, Relaxation, Travel, Entertainment, Urban și Focus, completate de trei moduri Wellness cu funcție de masaj (River Cruise, Summer Dream, Thermal Spring).
Fiecare Mood Mode modifică diverse funcții ale vehiculului, precum scaunele, display-urile, sunetul, climatizarea și iluminarea, pentru a crea o experiență holistică. Poziția scaunelor poate fi modificată doar când vehiculul este staționat, în timp ce afișajele, animațiile luminoase, muzica, climatizarea și iluminarea ambientală se adaptează automat modului selectat. Modurile pot fi activate și configurate individual pentru șofer și pasagerul din față, fiind disponibile atât la staționare, cât și, parțial, în timpul condusului.

Cea mai mare suprafață de afișare dintre toate modelele Porsche
Pe lângă display-ul din fața șoferului și Flow Display, Porsche oferă opțional un display de 14,9 inci pentru pasagerul din față. Interfața permite fixarea rapidă a widget-urilor preferate, acces rapid la infotainment, navigație, aplicații terțe sau streaming video.
Ca element de vârf, modelele electrice oferă pentru prima dată un head-up display cu realitate augmentată. Acesta proiectează informații de condus precum instrucțiuni de navigație, ghidare pe bandă și mesaje de avertizare direct în câmpul vizual al șoferului. Elemente AR color apar la o distanță virtuală de aproximativ 10 metri și corespund unui ecran de 87 de inci. Astfel, săgețile de viraj pot fi proiectate direct pe banda corectă, iar recomandările de distanță sunt suprapuse vizual pe drum.
Scaune electrice spate, acoperiș panoramic
Noul Cayenne vine standard cu scaune față confort reglabil electric pe 8 direcții, memorie pentru șofer și încălzire a scaunelor. Opțional sunt disponibile scaune confort cu reglaj electric în 14 direcții, ventilație și funcții avansate de masaj, inclusiv 16 perne de aer, masaj prin vibrații și cinci programe în mai multe trepte, care pot fi integrate în modurile de wellness. Alternativ, sunt disponibile scaune sport adaptive cu reglaj electric în 18 direcții.
Pe bancheta spate, pasagerii beneficiază de scaune reglabile electric standard, cu ajustarea unghiului spătarului și a poziției longitudinale (până la 150 mm). Două scaune individuale și scaunul median pot fi rabatate, obținându-se un volum al portbagajului între 553 și 1.588 litri. Încălzirea și ventilația scaunelor sunt disponibile opțional. O senzație aerisită este oferită de plafonul panoramic mare cu Sunshine Control, care poate trece electric de la transparent la mat, are nouă segmente și include un mare plafon culisant pentru partea frontală.
Consola centrală a Cayenne-ului este glisantă și include un cotieră din piele încălzită (opțional). Aceasta oferă un compartiment mare de depozitare, suporturi variabile pentru pahare, suporturi pentru tablete și telefoane, încărcare inductivă (până la 25 W) și mai multe porturi USB-C (60 W sau 100 W). Aproximativ o treime din consolă este fabricată din PC-ABS reciclat.
Lansare pe piață și prețuri
Modelele Cayenne complet electrice pot fi comandate acum. Prețurile în România pornesc de la 108.281,69 euro pentru Cayenne Electric și 168.767,17 euro pentru Cayenne Turbo Electric. Producția va avea loc în uzina multibrand din Bratislava, Slovacia. După Taycan și Macan, Cayenne Electric este al treilea model complet electric al mărcii. Primele livrări sunt programate pentru 2026.
Pentru comparație: modelul de bază cu motor termic V6 twin-turbo de 353 CP începe de la 107.652,49 euro . Cayenne S costă de la 128.335,02 euro, iar GTS 151.498,05 euro. Modelele PHEV E-Hybrid costă de la 122.587,22 euro, S E Hybrid 133548,91 euro iar Turbo E-Hybrid 196.732,69 euro.























