Tot spunem că, la nivelul mașinilor electrice abordabile, primează eficiența. Eu am testat ceva ce arată exact contrariul: Alfa Romeo Junior Elettrica.
Modelul Junior – îl știți, cel care s-a numit pentru vreo două zile Milano, până când statul italian a decis că nu are voie să primească acest nume atât timp cât iese de pe liniile de producție ale unei uzine din Polonia – are o misiune complicată. Trebuie să-i convingă pe cumpărătorii tineri să intre în universul constructorului italian. Vrea să facă asta în primul rând prin design. Unul care păstrează ideea pasiunii italiene, dar într-un mod nu foarte coerent. Ansamblul place, dar partea frontală, de exemplu, este discutabilă: o îngrămădire de linii, ceva prea complicat, care nu lasă elementele tipice să creioneze o imagine. La fel și spatele, cu o linie de stopuri care traversează toată lățimea mașinii și este descendentă la extremități. Pretențiile sunt mari de la o Alfa, așa că se putea mai bine la capitolul design. Dar asta nu înseamnă că nu poți aprecia detalii cum numai italienii știu să facă: de la jantele tip dial, de 20 de inchi, la etrierele roșii, inscripționate cu numele mărcii, sau linia dinamică din dreptul montantului posterior, grefat cu sigla mărcii.
Pe de altă parte, italienii au făcut tot posibilul ca să diferențieze Junior de multe alte modele care rulează pe aceeași platformă. Tabloul de bord digital are 10,25 inchi, dar are deasupra cele două extensii care subliniau cândva ceasuri individuale. Și butonul de pornire de pe chiar mijlocul consolei centrale. Despre displayul central, care are tot 10,25 inchi, nu aș spune că se mișcă foarte repede, dar își face treaba. Poziția lui este puțin prea joasă, însă măcar este orientat către șofer. Dar nu totul e creat special pentru Junior. Aș fi preferat să nu văd pe coloana de direcție aceleași indicatoare ca la Peugeot, iar comanda transmisiei, aceeași ca la alte modele Peugeot/Citroën, arată chiar mai banal în Junior. În schimb, scaunele frontale Sabelt sunt absolut geniale. Nu doar că arată aproape precum cele de competiție, dar sunt tari, cu mai multe susținere laterală decât ai nevoie și te integrează perfect în mașină. Evident, nu sunt standard, fac parte din pachetul Perfo Interior, care costă 2630 de euro.
Surpriza
Inițial, ai tendința de a nu aștepta de la Alfa Romeo Junior Elettrica altceva decât accelerări bune, tipice modelelor electrice la acest nivel de putere. Până la urmă, cei de la Stellantis sunt campioni la împărțirea platformelor pe cât mai multe modele. Doar că italienii au făcut ceea ce trebuie și au modificat mult și bine, mai ales pentru versiunea Elettrica 280 Veloce, propunând un pachet de propulsie fără corespondent în tot grupul Stellantis. S-a lucrat mult la direcție, precisă, cu feedback, nu prea ai ce să-i reproșezi, dar și la suspensii – arcurile sunt cu 25 mm mai scurte, barele stabilizatoare sunt schimbate, discurile de frână din față sunt mai mari, iar raportul direcției este modificat.
Toate acestea se simt foarte bine, dar adevărata diferență când vrei să mergi tare o reprezintă diferențialul autoblocant Torsen. Nici nu vă imaginați cât de bine se simte mașina asta în viraje! Niciun fel de smucitură, te extrage extrem de curat și de eficient, fără să simți vreo secundă că un sistem electronic se chinuie să nu te lase să pierzi aderența. La limită, Alfa Romeo Junior Elettrica pleacă într-o subvirare pe care o poți controla foarte ușor, și tocmai asta place, faptul că mașina îți dă senzația că ești mai bun decât poate ești în realitate.
Tracțiunea e foarte fină, și se vede că, înaintea electronicii, ceva mecanic filtrează cuplul motorului electric. Care, apropo, deși a fost anunțat cu 231 CP, în serie a ajuns cu 280. Ai 5,9 secunde până la 100 km/h, dar senzațiile adevărate nu sunt atunci când accelerezi în linie dreaptă. De asemenea, 200 km/h ar trebui să atingi doar pe circuit. Oficial, autonomia acestui model, cu bateria cunoscută, de 50,8 kWh utili, este de 322 km, sensibil mai mică decât a oricărui alt model echipat cu această baterie. Dar nici măcar 300 km nu faci, în primul rând pentru că nu te poți abține să nu te joci cu mașina asta. În timpul testului, nu cred că am văzut consum sub 25 kWh/100 km, dar nici nu am mers eco, ci aproape doar în modul Sport. Asta, fără să-mi pese că suspensia scutură atunci când rulezi pe denivelări, iar scaunele nu ajută nici ele la capitolul confort.
Plăcerea costă și acum. 46.500 de euro înseamnă foarte mult dacă iei individual specificațiile acestui model. Sunt mulți și dacă le iei ca un tot, dar măcar atunci înțelegi că Alfa Junior Elettrica 280 Veloce nu și-a propus să aibă legătură cu rațiunea.
Text: Dan Damian/Foto: Bogdan Grigorescu
Verdict 4 stele
Junior Elettrica 280 este genul de mașină care poate da startul unei noi nișe printre producătorii de volum, ceva în genul hot hatch-urilor de altădată, dar cu energie electrică, în loc de benzină. Ceva care nu-și propune maximum de autonomie, ci plăcere scurtă, dar intensă.
Plusuri:
+ Detalii estetice tipice Alfa
+ Interior sportiv
+ Ținută de drum foarte bună
+ Accelerații susținute
Minusuri:
– Autonomie mult limitată
– Preț mare
Date tehnice
Caroserie: SUV cu 5 locuri. L × l × h: 4173 × 1781 × 1505 mm. Ampatament: 2557 mm. Portbagaj: 400 l. Masă proprie: 1665 kg
Tren de rulare: Suspensie tip MacPherson în față, braț tras, cu element de torsiune în spate, frâne față cu discuri ventilate, spate discuri, pneuri 225/40 R20
Transmisie: Tracțiune față, raport de transmisie fix
Propulsie: Motor electric, putere maximă 207 kW (281 CP), cuplu maxim 345 Nm. Baterie litiu-ion, capacitate brută/netă 54/50,8 kWh
Performanțe: 0–100 km/h 5,9 s, Viteză maximă 200 km/h, Consum mediu (WLTP) 18,6 kWh/100 km, Autonomie (WLTP) 322 km
Preț de bază: Alfa Romeo Junior Elettrica 280 Veloce 46.500 euro