Ușoară tendință de agitație sau înclinație serioasă spre activism? Oricât de mari ar fi provocările din viața de zi cu zi a unei familii, accesibilele breakuri Dacia Jogger și Ford Tourneo Courier le fac față cu brio.
Dragi confrați părinți, vă amintiți discuțiile avute cu propriii părinți în urmă cu 20 sau 30 de ani în care ați avut câștig de cauză? Bine. Atunci, evitați să purtați astăzi aceleași discuții cu propriii copii. Știți bine că ați putea pierde. Chiar și dacă e una aparent banală, cum ar fi: „Sunt o cola și o cutie de înghețată o masă de prânz completă?“ Aceasta este una dintre cele trei certitudini cu care am rămas după ce am fost tată de patru ori, timp de 30 de ani cumulați. Certitudinile sunt printre lucrurile care se împuținează pe măsură ce capeți tot mai multă experiență. (Prima care se năruiește e aceea despre care viitorii părinți citesc în cărțile de parenting: „Orice copil poate învăța să doarmă toată noaptea“. Vezi să nu!)
Celelalte două certitudini? Nu faceți experimente cu cadourile, dăruiți ceea ce se dorește. Portbagajul nu este niciodată suficient de mare. Tipul bagajelor poate varia de-a lungul anilor, dar nu și volumul total. Și astfel ajungem la cei 607 până la 1819 litri (și 570 până la 2162 de litri) de spațiu pentru depozitare ai modelelor Dacia Jogger și Ford Courier. Dacă ar fi să umplem aceste spații cu lichid – să zicem, apă –, ar fi nevoie de între 4550 și 5400 de scutece pentru a o absorbi.
Așa e viața
Comparația nu a fost chiar slabă, nu? Așa că să trecem, pe un ton ceva mai serios, la subiectul mașinilor. Începem cu Ford, pentru că e nou. Există o anumită lipsă de claritate în portofoliul de vehicule comerciale Ford, fiindcă toate mașinile poartă nume compuse. Ca vehicule comerciale, se numesc Transit, iar versiunile pentru pasageri au primul prenume Tourneo. Al doilea prenume desemnează versiunea: Custom pentru microbuzul pe care Ford îl produce și pentru VW (Transporter și Caravelle), Connect este furgoneta mai mare livrată de VW, iar Courier e cea mai mică, produsă de Ford în România.
Potrivit reprezentanților mărcii, aceasta se adresează, familiilor tinere care caută o mașină accesibilă, compactă, dar spațioasă și robustă, pentru o viață activă de zi cu zi. (Ca și cum ai putea duce o viață pasivă dacă ai copii – evident, asemenea afirmații vin de la cineva care nu a fost niciodată treaz la 4.30 dimineața sau toată noaptea din cauza celei mai importante și solicitante activități din lume, creșterea unui copil.)
În orice caz, Courier pornește de la 23.384 de euro în echiparea de bază. Pentru test, Ford a trimis versiunea Titanium, care, pentru 2023 de euro în plus, oferă dotări precum senzori de parcare în față, climatizare automată și unele finisaje decorative. Propulsia este asigurată de un motor turbo cu trei cilindri și o cutie manuală cu șase trepte.
Pentru 21.600 de euro, Dacia oferă Jogger în versiune full hybrid – Hybrid 140 în versiunea de bază, în timp ce echiparea de top, Extreme, costă 22.150 de euro. Sistemul de propulsie este mult mai complex: un motor aspirat cu patru cilindri de 1,6 litri lucrează împreună cu două motoare electrice. Cel mai puternic oferă 35 kW și poate propulsa singur Joggerul pe distanțe scurte, cu până la 70 km/h, atât cât permite bateria-tampon de 1,2 kWh capacitate brută, care se reîncarcă prin recuperarea energiei. Când este nevoie de mai multă putere, motorul electric îl asistă pe cel termic.
Indiferent dacă puterea vine din colaborarea ambelor tipuri de motoare sau doar de la unul, cutia multimodală se ocupă de transmiterea acesteia. Are două trepte pentru motorul electric, patru pentru cel termic și combină 15… să le numim scenarii de propulsie. Un al doilea motor electric, de 15 kW, care servește și ca starter/generator, comută între ele după cum decide software-ul. Utilizatorul poate influența acest sistem doar prin modul B (pentru recuperare mai intensă), tasta E-Save (pentru menținerea nivelului bateriei) și modul Eco (pentru o livrare și un consum mai eficiente), dar nu și prin alegerea treptelor.
În majoritatea mașinilor de test cu acest sistem, nu a fost necesară intervenția manuală. Însă în cazul acestui Jogger, armonia de obicei plăcută a sistemului de propulsie nu se manifestă: schimbările de mod sunt bruște, iar motorul termic este turat excesiv chiar și în modul Eco. Dar măcar eficiența rămâne: consumul mediu în test a fost de 5,6 l/100 km, iar în proba eco, a scăzut la 4,7. Ford a consumat pe același traseu 6,0 l/100 km, iar în medie, 6,8,mai mult decât Dacia, deși nu e foarte greu (1397 kg). Totuși, silueta sa pătrățoasă nu-i deloc aerodinamică, iar motorul de un litru este cam mic pentru un spațiu atât de generos.
Spațiu pe care Ford îl folosește mai eficient decât Joggerul, cu toate că e cu 21 cm mai scurt. Înălțimea mai mare cu 13 cm aduce puncte în plus, mai ales din partea celor care care poartă joben sau bonetă de bucătar. În plus, Courier are uși glisante mari, care permit accesul ușor la bancheta plată și slab căptușită, pentru prinderea centurilor de la scaunele de copil. În spate, oferă și cu 4 cm mai mult spațiu pentru picioare decât Jogger.
Dacia recuperează prin lungime, portbagajul fiind suficient de adânc pentru a monta două scaune rabatabile (opțional, 900 de euro). Ar fi o investiție bună, deoarece adulții pot sta pe ele fără mari plângeri. Mașina de test nu le avea, dar e mai bine așa, pentru că sarcina utilă de doar 450 kg nu permitea transportul a șapte persoane. Cinci pasageri încap confortabil, dar nici la Dacia nu există pericolul să te simți răsfățat.
Confort? Disponibil uneori
Dacia are o suspensie mai echilibrată, mai puțin săltăreață pe denivelări scurte și care controlează mai bine mișcările caroseriei. Ford are un interior mai bine izolat fonic și scaune mai comode. Dar, pe viraje, caroseria se înclină mai mult, suficient încât ESP-ul să intervină mai devreme și mai brusc decât sistemul deja precaut al Daciei. Speranțe de distracție în condus? Doar speranțe. Totuși, Ford are o direcție mai precisă și mai comunicativă decât Jogger, care virează sigur, dar fără urmă de entuziasm.
Entuziasmul dispare complet la Ford când vine vorba de frânare: la a zecea frânare de urgență de la 100 km/h, s-a oprit după 40,3 metri – aproape cât la prima. Cu 3,9 metri mai mult decât Dacia, care nici ea nu excelează la acest capitol. Diferența? La distanța la care Dacia se oprise deja, Ford încă se deplasa cu 31 km/h.
Așadar, am putea renunța la punctaj, dar n-o vom face. O distanță de frânare atât de lungă este inacceptabilă. Și inexplicabilă, pentru că Ford Puma, cu tehnologie similară, s-a oprit la 33,5 metri în testele noastre. Asta înseamnă o diferență de 41 km/h! Prin urmare, nici ecranul tactil poziționat sus și nici numărul mai mare sisteme de asistență nu salvează Courierul. Avantajele rămân: manevrabilitate mai bună și uși glisante. În rest, Joggerul – cu dotări mai simple, dar mai robuste – câștigă. Comenzile sunt intuitive, cu butoane rotative pentru climatizare și taste directe pentru funcții. Faptul că Dacia câștigă, iar Ford nu poate fi recomandat este un lucru despre care nu există nicio îndoială.
Verdict
Decizia se ia pe ultima sută de metri. Jogger îl depășește pe Courier doar prin prețul avantajos și consumul redus. Fordul este inteligent, practic și spațios, dar nu e recomandabil din cauza distanțelor de frânare mult prea mari.
1. Dacia Jogger 514 puncte
Dacia obține o victorie clară deoarece este mai ieftină, consumă mai puțin, este mai confortabilă și frânează mult mai bine.
2. Ford Tourneo Courier 492 puncte
Distanțele de frânare de peste 40 metri nu îl recomandă pentru o mașină de familie. Nici nu mai contează că Ford are sarcină utilă mai mare sau că direcția este mai precisă.
Model | Dacia Jogger | Ford Tourneo Courier |
---|---|---|
Hybrid 140 Extreme | 1.0 Ecoboost Titanium | |
Propulsie | ||
Tip motor/nr. cilindri | L4 | L3 |
Antrenare vilbrochen/supraalimentare | lanț/– | lanț/turbo |
Amplasare motor | față | față |
Cilindree cm3 | 1598 | 998 |
Alezaj × cursă mm | 78,0 × 83,6 | 71,9 × 82,0 |
Putere maximă kW (CP)/rpm | 69 (94)/5600 | 92 (125)/6000 |
Cuplu maxim Nm/rpm | 148/3200 | 200/1750 |
Putere specifică kW/l (CP/l) | 43,2 (58,8) | 92,2 (125,3) |
Presiune maximă de supraalimentare bari | – | 0,8 |
Capacitate baie de ulei l | 4,5 | 4,5 |
Putere/cuplu motor electric kW/Nm | 35/205 | – |
Putere sistem kW (CP) | 104 (141) | – |
Tracțiune | față | față |
Cutie de viteze | multimodală | 6 trepte |
Tren de rulare | ||
Suspensiefață | braț transversal | braț transversal |
MacPherson | MacPherson | |
Suspensie spate | bară de torsiune | bară de torsiune |
arcuri elicoidale | arcuri elicoidale | |
Frâne față | discuri ventilate | discuri ventilate |
Frâne spate | tamburi | tamburi |
Pneuri în test | 205/60 R 16 H | 215/55 R 17 W |
Tip pneuri | Continental | Goodyear |
PremiumContact 6 | Efficient Grip Performance 2 | |
Caroserie | ||
Lungime × lățime x înălțime mm | 4547 × 1784 x 1631 | 4337 × 1800 x 1817 |
Ampatament mm | 2898 | 2692 |
Nr. locuri | 5 | 5 |
Sarcină plafon/cârlig de remorcare kg | 80/75 | 50/50 |
Masă remorcabilă/cu frâne kg | 715/750 | 720/1000 |
Volum portbagaj l | 607–1819 | 570–2162 |
Masă maximă admisă kg | 1825 | 2000 |
Capacitate rezervor l | 50 | 45 |
CONSUM/CO2 | ||
Consum WLTP l/100 km | 4,5 | 6,5 |
Emisii de CO2 WLTP g/km | 105 | 152 |
Performanțe | ||
0–100 km/h s | 9,8 | 13,0 |
Viteză maximă km/h | 167 | 175 |
Caroserie | ||
Lățime interioară față/spate mm | 1400/1400 | 1440/1480 |
Înălțime interioară față/spate mm | 1060/970 | 1190/1100 |
Lungime șezut față/spate mm | 465/480 | 510/490 |
Spațiu standard pentru picioare, spate mm | 660 | 700 |
Înălțime șezut față de carosabil mm | 600 | 640 |
Înălțime prag de încărcare mm | 650 | 580 |
Dimensiuni portbagaj Lxlxh mic mm | ||
Dimensiuni portbagaj L × l × h mare mm | 885 × 845 × 900 | 790 × 1020 × 1040 |
1550 × 845 × 900 | 1670 × 1020 × 1040 | |
Masă proprie/sarcină utilă kg | 1375/450 | 1397/603 |
Distribuție mase față/spate % | 58,8/41,2 | 56,2/43,8 |
Diametru de bracaj stânga/dreapta m | 11,8/11,6 | 11,2/11,1 |
Consum/autonomie/CO2 | ||
Consum în test l/100 km | 5,6 | 6,8 |
ams – eco/cotidian/sport (50/35/15%) | 4,7/5,7/8,6 | 6,0/6,9/9,2 |
Emisii CO2 în test g/km | 130 | 158 |
Emisii CO2 în proba eco g/km | 110 | 140 |
Autonomie după consum în test km | 892 | 661 |
Performanțe | ||
Accelerații s | ||
0– 30 km/h | 2,0 | 1,7 |
0– 50 km/h | 3,8 | 3,4 |
0– 80 km/h | 7,3 | 7,1 |
0–100 km/h | 10,1 | 11,1 |
0–120 km/h | 15,3 | 15,8 |
0–130 km/h | 18,2 | 18,7 |
0–140 km/h | 21,8 | 23,5 |
0–160 km/h | 34,4 | 36,3 |
0–400 m | 17,5 | 17,6 |
Reprize s | ||
60–100 km/h | 5,3 | 6,6 |
80–120 km/h | 8,0 | 8,7 |
Rezistență la înaintare | ||
Putere consumată la 130 km/h kW (CP) | 30 (41) | 35 (48) |
Distanță de frânare | ||
100–0 km/h, rece m | 37,2 | 40,4 |
100–0 km/h, cald m | 36,4 | 40,3 |
Zgomot interior | ||
la 80 km/h dB(A) | 68 | 67 |
la 100 km/h dB(A) | 69 | 65 |
Prețuri (euro cu TVA) | 22.150 | 25.407 |