Audi Q5 a schimbat generația, și acum, l-am condus cu un motor pe cât de avantajos, pe atât de marginalizat astăzi.
În 2008, la doar 2 ani după ce lansase pe piață primul său SUV, Q7, Audi venea cu al doilea model, situat o clasă mai jos. Normal, era obligat de concurență, pe-atunci BMW X3 având deja 5 ani de carieră, iar Mercedes GLK debutând în același an. Primul Audi Q5 a fost SUV-ul compact de familie preferat de cei care nu doreau să iasă în evidență. Asta, pentru că Audi l-a încadrat în gama sa fără să-l diferențieze prea mult la nivelul designului. Avea doar grilă mare, stopuri asemănătoare cu ale celorlalte modele, era modern, dar fără cine știe ce personalitate. Abia a doua generație a abordat un design mai impunător, cu grila hexagonală care semăna însă cu a mai marelui Q7.
Și noul model? Aici este altă poveste. Audi a înțeles că trebuie altă abordare stilistică, ceva care să-l scoată în evidență. A reușit, clar, mașina având mai multă personalitate și, chiar dacă merge pe linia noului A5, elemente desenate diferit, o structură diferită a grilei, faruri care se prelungesc mai mult către mijlocul mașinii și două prize de aer laterale transformate în elemente de design. Spatele abordează stopuri înguste, unite printr-o linie LED care iese în relief, iar în partea de jos e o grilă până la deflectorul de aer.
Dar ceea ce Audi face bine (nu doar cu acest model), și alții încă nu o fac, este că îți dă posibilitatea de a alege între opt semnături luminoase pentru faruri și stopuri. Evident, de la volan nu vezi asta, dar ai satisfacția că, cel mai probabil, Q5-ul de lângă tine nu are luminile la fel. Desigur, o altă variantă e să le arăți asta prietenilor, și apoi, să uiți complet de meniul respectiv.
La primul contact cu interiorul noului Audi Q5, dai peste ceva ce ai fi vrut altfel – mânerul de închidere a portierei. Nu apuci cu palma aproape strânsă un mâner normal, ci tragi cu palma deschisă comenzile gemurilor și un întreg modul de comenzi haptice. Este inconfortabil, dar e posibil să te obișnuiești cu asta. Pasagerii nu au nicio problemă cu acest aspect, având mânere cu prindere normală. Și apropo de acest modul, care include blocarea ușilor, comenzile oglinzilor, ale luminilor și pozițiile presetate ale scaunelor, nu pare prieten cu ergonomia și nici touch-ul nu este grozav. În aceeași situație sunt și comenzile de pe volan, care arată high-tech, dar cam atât.
Mai digital
Problemele se cam opresc aici, pentru că locurile din față te întâmpină cu două displayuri sub aceeași suprafață elegant rotunjită la extremități. Audi le spune „MMI Panoramic Dsiplay“. Tabloul de bord are 11,9 inchi, iar cel al sistemului multimedia, 14,5. Dar acestea sunt standard, iar dacă vrei și pentru pasager un display dedicat, de 19,9 inchi, amplasat asimetric, trebuie să iei pachetul Tech Plus, pentru 7523 de euro, pachet care include multe alte echipamente.
Tabloul de bord nu mai este atât de personalizabil ca la generația trecută, pentru că partea centrală rămâne fixă (viteză/turație), iar în laterale, poți varia destul de puține afișaje. Sub displayul central rulează sistemul de operare Android Automotive. Clar, interfața e serios personalizată de Audi, deci nu ai aceeași imagine de ansamblu ca la Renault sau Volvo. Acum pot fi descărcare și aplicații terțe, dar și cele prietenoase cu Google, cum ar fi YouTube. Putere de calcul este suficientă, toate cele trei displayuri se mișcă fluent și reacționează bine la comenzile tatile. Diferența e că ecranele șoferului au tehnologie OLED, iar al pasagerului este LCD. Nu că ar conta prea mult pentru pasager, care poate vedea viteza mașinii, autonomia și traseul și poate controla telefonul și muzica de la acest display.
Atmosfera e familiară, pentru că multe dintre elemente sunt comune cu ale altor modele din gama Audi, printre care și tasta neinspirat desenată și prea mică pentru comanda transmisiei.
Scaunele sunt exact cum ar trebui să fie, ceva mai tari și cu suficientă susținere laterală, ba chiar au și un model interesant al tapițeriei, însă culorile sunt prea întunecate, fără contrast. În spate, ai suficient de mult spațiu, dar pentru două persoane. OK, mașina are cinci locuri, dar pe cel din centru este foarte inconfortabil, în plus tunelul axului cardanic fiind exagerat de înalt. Mașina de teste e însă echipată banchetă care culisează și are spătarul înclinabil, astfel că poți avea mai mult spațiu pentru genunchi. Și chiar și când vrei maximul de spațiu pentru pasageri, tot rămân 520 de litri pentru portbagaj.
Diesel ajutat
Audi nu are nicio problemă cu a oferi în continuare motorizări diesel și bine face, pentru că TDI-ul de 2 litri se potrivește perfect acestui SUV. Cu atât mai mult cu cât producătorul german l-a modernizat cuplându-l cu un motor electric. Este un sistem mild hybrid la 48 V, dar unul ceva mai special. TDI-ul produce 204 CP și 400 Nm, iar acestea sunt valorile finale. Dar mai există un motor electric, de 24 CP și 230 Nm. Practic, motorul electric e capabil să propulseze singur mașina, la viteze mici. Am ajuns la maximum 30 km/h fără ca motorul termic să se trezească, dar trebuie să accelerezi foarte ușor. Așa că poți rula în regim electric atunci când ești blocat într-un trafic care se mișcă cu viteza melcului. Și ar mai trebui spus că aproape toate manevrele de parcare se fac în regim electric. De asemenea, la frânare, înainte de oprirea mașinii, se oprește motorul diesel. Așadar, multe avantaje care duc la un nivel foarte bun de eficiență. O spune consumul mediu de 5,9 l/100 km obținut de un SUV de peste două tone.
Dieselul se achită bine și de partea dinamică. Trage consistent la plecările de pe loc, ajutat – evident – și de motorul electric, iar reprizele sunt destul de bune în modul Sport. Aici mai trebuie spus ceva. Audi poate echipa acest model cu suspensie pneumatică adaptivă. O găsești în configurator, pentru 2272 de euro, dar cere obligatoriu și alte echipamente, astfel încât o poți avea pentru 3928 de euro. O sumă consistentă, dar să ne gândim la faptul că, din celebra triadă germană, doar Audi și Mercedes oferă suspensie pneumatică pentru Q5, respectiv GLC.
O fi scumpă, dar este greu de ignorat, pentru că poate schimba caracterul mașinii în doar câteva secunde. Garda la sol este ajustabilă de la un buton de pe bord, ba chiar și de la unul din portbagaj, când vrei să cobori pragul ca să încarci mai comod bagajele. Și tot această suspensie permite existența în meniu a modului de condus Off-Road. OK, și fără să ai quattro, dar această suspensie îți permite să îl folosești cum trebuie nu doar pe asfalt. În modul Comfort, Audi Q5 își tratează ocupanții cu un joc generos al suspensiei, astfel încât să nu simtă mare lucru din ce trece pe sub roți. Nu poți spune chiar că plutește, dar nici nu-i departe.
La prima vedere, surpriză! Cum a ajuns un SUV de clasă medie cu motor diesel de 2 litri să coste minimum 57.200 de euro? Vi se pare mult? Ei bine, aceasta este noua realitate, pentru că BMW X3 cu motorizare similară ajunge chiar și la 59.500, iar un GLC 220 d 4Matic mai cere 3510 euro în plus față de BMW.
Text: Dan Damian/Foto: Christian Bart
Verdict 4 stele
Noul Q5 are personalitate, oferă confort și o versiune foarte echilibrată a celebrului 2.0 TDI, care este acum eficient electrificat. Are mici probleme de ergonomie, dar le acoperă cu un consum bun, iar dacă plătești câteva mii bune de euro în plus, te răsfață cu un confort foarte bun, dar și cu aptitudini în teren mai accidentat.
Plusuri:
+ Design reușit
+ Confort
+ Motor economic
Minusuri:
– Meniu multimedia complicat
– Loc central dificil de utilizat
Date tehnice
Caroserie: SUV cu 5 locuri. L × l × h: 4717 × 1900 × 1625 mm. Ampatament: 2823 mm. Portbagaj: 520 l. Rezervor: 65 l
Tren de rulare: Suspensie pneumatică față/spate. Frâne cu discuri ventilate față/spate. Direcție asistată electric. Pneuri: 235/60 R 18
Transmisie: Tracțiune integrală, cutie automată cu 7 trepte
Propulsie: Motor diesel, L4, 1968 cm3, putere maximă 150 kW (204 CP)/3800–4200 rpm, cuplu maxim 400 Nm/1750–3250 rpm. Motor electric cu funcție de propulsor/generator, putere maximă 18 kW (24 CP), cuplu maxim 230 Nm. Putere maximă totală: 150 kW (204 CP). Cuplu maxim total: 400 Nm. Capacitate brută baterie: 1,7 kWh
Performanțe: 0–100 km/h 7,4 s, Viteză maximă 226 km/h, Consum mediu 5,9 l/100 km
Preț de bază: Audi Q5 40 TDI quattro 57.200 euro