Home TesteTest-drive: Citroën C3 Aircross – Stil accesibil

Test-drive: Citroën C3 Aircross – Stil accesibil

de Dan Damian
Citroen C3 Aircross

A doua generație Citroën C3 Aircross abordează agresiv zona accesibilă a SUV-urilor de clasă mică. Cu aspecte bune și… mai puțin bune.

În 2017, Citroën venea cu prima generație Citroën C3 Aircross, un model stil crossover conceput de grupul PSA, pentru că acest lucru se întâmpla cu 4 ani înainte de formarea grupului Stellantis. C3 Aircross a rămas pe piață până anul trecut, respectând durata de viață a unei generații, de 7 sau 8 ani. Dar în 2024, sub umbrela Stellantis, Citroën a prezentat a doua generație, care se apropie mai mult de ideea de SUV, tot în clasa mică, însă cu un design care nu mai avea nimic de-a face cu rotunjimile primei generații. De altfel, Citroën este cunoscut pentru faptul că evoluează rapid în ceea ce privește estetica și nu se ancorează prea mulți ani în aceeași imagine de marcă.

Citroen C3 Aircross

Noul Citroën C3 Aircross (a nu se confunda cu C3) păstrează segmentul, dar schimbă conceptul, pentru că se duce exact în zona de modele foarte accesibile dezvoltată de Stellantis cu marca Opel, care face parte din grup.

SUV-ul francez abordează o estetică nouă, cu mai multe linii drepte, dure, în ideea de a da impresia unui SUV solid (reușește să facă asta), în ciuda dimensiunilor mici. În primul rând, farurile sunt desenate sub forma unui dreptunghi neînchis, cu trei segmente de lumini de zi, iar noua siglă a constructorului francez este evidențiată mult mai bine pe centrul grilei. Există pasaje care conturează roțile și un spate care afișează același motiv al dreptunghiului incomplet pentru stopuri și cu aceeași siglă ușor supradimensionată. C3 Aircross e genul de mașină care pare puțin mai mare decât este (4,39 metri lungime, sensibil mai mult decât a primei generații). Și are multe suprafețe, astfel încât atrage atenția, mai ales dacă e într-o culoare aprinsă și mai ales dacă plafonul este într-o altă culoare.

Sentimente contradictorii

La interior, ai senzații de arhitect, pentru că vezi doar linii orizontale, asta pe planșa de bord. Aceasta e stratificată, contribuie la senzația de volum și este destul de înalt poziționată. Credeați că privitul tabloului de bord peste volan e apanajul celor de la Peugeot? Nu chiar. Volanul mic al lui C3 are o formă ovală, cu comenzi care îți iau puțin timp pentru a le învăța, iar pe deasupra lui, vezi tabloul de bord digital, dar în stilul unei baghete. Ai aici informațiile necesare, dar albul acestora este cumva lăptos, ai putea spune că sticla din fața lui a îmbătrânit puțin. Clar a fost făcut pentru a arăta astfel, dar eu n-aș putea spune că-mi place. De asemenea, când schimbi informațiile de pe el, ai o întârziere destul de mare, așa că nu te aștepta la reacții instantanee. Displayul central plutitor are 10,25 inchi la nivelul de echipare al mașinii de test și este destul de… simplist. Are Android Auto și CarPlay, wireless, funcționează cum trebuie, dar meniul lui e… de bază. Nu poți afișa prea multe lucruri, nu-l prea poți personaliza, nu se mișcă foarte repede. Primești totuși navigație on-board, dar în cea mai mare parte a timpului o vei folosi pe cea de pe telefon. Partea (foarte) bună este că ai comenzi fizice pentru climatizare grupate mai jos, ba chiar butoane mari, greu de încurcat între ele. Iar sub acest grup de butoane găsești suprafața pentru încărcarea wireless a telefonului. Dacă ești obișnuit cu modelele Citroën/Peugeot e posibil să nu te deranjeze nici butoanele mici ale comenzilor cutiei de viteze automate, cu șase trepte.

Citroen C3 Aircross

Nu vă faceți iluzii, aproape totul din interior este plastic, dar francezii au avut inspirația să domolească agresivitatea acestuia cu o inserție textilă pe mijlocul bordului și material moale pe cotierele ușilor. Și Citroën promovează acest model ca fiind accesibil, dar cu influențe de lifestyle, așa că au plasat mici inserții roșii pe portiere, cu mesaje motivaționale: „Have fun, be cool, be happy“. Recunosc, sunt o pată de culoare în marea de plastic.

Citroen C3 Aircross

Scaunele din față au un model interesant, arată bine, cu o ușoară tentă retro, dar nu oferă cine ști ce susținere laterală. Poți să critici mașina asta la orice capitol vrei, dar nu în privința spațiului. E absolut excelentă utilizarea dimensiunilor exterioare destul de mici în raport cu configurarea interiorului. În spate cel puțin, ai senzația că ești într-o mașină cu două clase mai sus la nivelul spațiului la picioare. Ai și două prize USB-C, plus buzunare clasice pe spătarele scaunelor față, iar deasupra lor, spațiu pentru telefon. Nimic de reproșat aici. Și țineți cont că francezii au mers și mai departe. C3 Aircross e disponibil (mașina de test nu este) în configurație cu șapte locuri, în acest segment nefiind prea multe. OK, ar fi Opel Frontera, dar… modelul să-i zicem german rulează pe aceeași platformă. Dacă nu ai șapte locuri, ai și un portbagaj de 460 de litri, cu planșeul poziționabil pe două niveluri, ceea ce-i foarte practic.

Motorizare inspirată

Mașina noastră de test este echipată cu cel mai puternic motor disponibil pentru C3 Aircross, unul pe care C3 nu-l are. Vorbim despre unitatea de 1,2 litri, cu trei cilindri, care produce 136 CP și 230 Nm. Doar că nu e tot, avem aici și un motor electric de 29 CP și 55 Nm, în cadrul unui sistem mild hybrid vizibil mai competent decât majoritatea. De ce? Pentru că poate propulsa singur mașina, e adevărat că la accelerații (foarte) ușoare și viteze mici, dar poți face manevrele de parcare în regim electric. Se vede și la consum, limitat fără mari eforturi (mașina nu are moduri de rulare) la cam 7 l/100 km în regim urban. Iar în extraurban este clar că nu poți acuza lipsa puterii: 145 CP în total, pentru o mașină de 1,46 tone. Accelerațiile sunt viguroase, iar depășirile, fără probleme chiar și la viteze de autostradă. OK, sunetul este al unui motor cu trei cilindri când îl duci sus în ture, dar așa sună cam toate motoarele cu această configurație. Dinamica se vede și în valorile standard, 8,8 secunde până la 100 km/h și 193 km/h viteză maximă nefiind deloc rău.

Citroen C3 Aircross

Citroën C3 Aircross rulează pe platforma Smart Car, capabilă să susțină propulsii clasică și electrică, pe care o mai întâlnim la Fiat Grande Panda și, cum spuneam, Opel Frontera. Este o platformă desenată pentru a fi economică financiar. Se simte, are zgomote la rulare și nu se împacă prea bine cu denivelările pe suprafețe mici. Asta înseamnă că nu te simți foarte bine dacă ai pretenții de sportivitate pe viraje, dar nu pentru asta e C3 Aircross. SUV-ul francez se simte bine la abordări moderate, dar, cum spuneam, are vână la depășiri. Să mai spun ceva nu chiar de bine: frânele. Nu vă faceți probleme de distanțe, în caz de urgențe de poți baza pe ele. Dar, când încerci să le dozezi la rularea normală, nu-ți prea iese din prima. Diferența dintre prima parte a cursei, frânarea regenerativă, și următoarea parte, frânarea mecanică, este mai mult decât sesizabilă, tranziția fiind chiar enervantă uneori. Dar Citroën C3 Aircross poate compensa parțial aceste inconveniente cu prețul, 26.500 de euro pentru mașina de test, dar, dacă vreți versiunea de bază, 24.500 sunt suficienți.

Verdict  3,5 stele

SUV-ul francezilor este asumat, contează mult pe accesibilitate. Așa că te întâmpină cu mult plastic și o suspensie cu limitări. Dar are și avantaje clare: spațiu mai mare decât ți-ai imagina privind exteriorul și un motor economic, care e clar peste capacitățile platformei.

Plusuri:

+ Spațiu foarte bun

+ Motor puternic

+ Consum redus

+ Portbagaj generos

Minusuri:

– Mult plastic

– Suspensie zgomotoasă

– Dozare enervantă a frânelor

Date tehnice

Caroserie: SUV cu 5 locuri. L × l × h: 4395 × 1795 × 1633 mm. Ampatament: 2670 mm. Portbagaj: 460 l. Rezervor: 44 l

Tren de rulare: Suspensie față MacPherson, spate cu braț tras și element de torsiune. Frâne cu discuri ventilate față, discuri spate. Direcție asistată electric. Pneuri: 205/50 R 17

Transmisie: Tracțiune față, cutie automată cu șase trepte

Propulsie: Motor termic benzină, L3, 1.199 cm3, putere maximă 100 kW (136 CP)/5.500 rpm, cuplu maxim 230 Nm/1750 rpm. Motor electric cu funcție de propulsor/generator, putere maximă 21 kW (29 CP), cuplu maxim 55 Nm. Putere maximă totală: 107 kW (145 CP). Capacitate brută/netă baterie: 0,89/0,43 kWh

Performanțe: 0–100 km/h    8,8 s, Viteză maximă 193 km/h, Consum mediu            5,3 l/100 km

Preț de bază: Citroën C3 Aircross     24.500 euro

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.