Kia accelerează dezvoltarea gamei electrice și lansează EV4 în inima segmentului compact. Primele impresii despre cum se conduce această compactă spațioasă, eficientă, confortabilă și dinamică.
Kia se află într-o postură pe care și-ar dori-o mulți producători europeni având o gamă electrică completă construită pe platforme electrice dedicate extrem de eficiente: EV6, EV9, EV3, EV4, EV5, PV5, EV2, adică patru SUV-uri de clasă mică, compactă, medie și mare, un hatch, două limuzine (EV4 are și versiune fastback) și utilitara PV5. Cu câteva luni înaintea lansării lui EV5 (noiembrie) și EV2 (2026), am fost la Malaga pentru primul test cu EV4.
Două caroserii spațioase
De fapt sunt două modele: hatch, proiectat și produs în Europa, la uzina din Zilina, Slovacia și destinat pieței europene și fastback, model global, produs în Coreea de Sud. Ambele modele sunt produse pe platforma electrică dedicată E-GMP și au același ampatament generos, de 2820 mm (+50 mm în plus față de VW ID.3) fiind separate de 30 cm: 4430 mm pentru hatch și 4730 mm pentru fastback.
Fastback-ul vine cu un truc de design care îl face să pară un coupe cu patru uși: caroseria este în trei volume cu portbagaj separat (490 litri față de 435 la hatch) însă capacul portbagajului este acoperit cu un element de plastic care vine în continuarea lunetei, ceea ce face să pară că mașina are hayon deși nu este așa. Datorită podelei mobile se obține suprafață plană prin rabatarea 40/60% a banchetei iar sub podea este un spațiu amplu unde se pot depozita cablurile de încărcare pentru că în față nu există frunk.
Spațiul în spate este identic în cele două versiuni și pentru un model compact acesta este extrem de generos. La cei 1,82 m ai mei, mai am două palme până la spătarele scaunelor față, ceea ce corespunde claselor superioare. În față, datorită bateriei foarte plate, poziția de condus este joasă, aproape ca într-un Golf (40 mm mai joasă decât în EV3) și șoferul stă în scaune confortabile, care sunt foarte bine configurate chiar și pe versiunea intermediară Earth. Iar scaunul șoferului se poate poziționa și în Rest Mode când ajungi la stația de încărcare.
În spate, bancheta este poziționată puțin prea jos și pasagerii stau cu genunchii în aer, însă Kia a venit cu un mic truc și a înclinat șezutul în sus spre înainte pentru a oferi cât de cât sprijin la genunchi.

Echipări bine dotate
La testul din Spania au fost disponibile echiparea intermediară Earth și cea de top GT-Line, fiind oferită și o echipare de bază, Air.
GT-Line vine cu volan cu trei spițe, inserție de plastic moale în centrul bordului, tapițerie de piele ecologică în două tonuri, pedalier de aluminiu, inserții negru lucios la pasajele roților și spoiler și jante de aliaj de 19 inchi.
Earth nu arată deloc mai ieftin, deoarece inserția de plastic moale din centrul bordului a fost înlocuită de una din material textil de asemenea soft, scaunele sunt îmbrăcate în combinație de textil cu piele ecologică, volanul are două spițe, inserțiile de la pasajele roților și spoiler sunt negru mat și mașina rulează pe jante de 17 inchi.
Impresia de calitate percepută este una foarte bună. Dacă se întreabă cineva care este mai premium dintre Kia EV4 și VW ID.3 răspunsul este evident și surprinzător, Kia. Până la buzunarele din partea inferioară a ușilor nu există nici un centimetru de plastic tare nici pe bord și nici pe uși.
Consola centrală aeriană cu două compartimente dă o notă de eleganță și e și practică, iar sub ea, la baza tunelului median, avem zona de încărcare wireless pentru telefon, două suporturi de doze și încă un compartiment. Și ca la orice Kia, nu lipsesc prizele USB pentru conectare sau încărcare plus o priză de 12V/180W, iar la baza banchetei spate este o priză de 220V/16A. Alte două prize USB-C sunt pe spătarele scaunelor față.

Sistem multimedia cu multe facilități
Ergonomia este inspirată de la Kia EV9 cu trei displayuri grupate sub același ecran: 12,3 inchi pentru sistemul multimedia și instrumentele digitale de bord și 5,3 inchi pentru climatizare plus un head-up display de 12,3 inchi.
Ca și la EV9 cel de climatizare este obturat de volan însă Kia a înțeles acest lucru și pe lângă comenzile tactile care sunt greu de acționat pe acest mic ecran există butoane fizice mari pentru toate comenzile principale ale climatizării sub displayul multimedia. Plus o bară de comenzi haptice pentru meniurile principale ale sistemului multimedia.
Și apropo de multimedia, Kia utilizează hărțile proprii de navigație dar acum a integrat și punctele de interes Google în ele. De asemenea, Kia a integrat în Kia App toate aplicațiile de dinainte și acum ai o grămadă de facilități.
Poți trimite ruta de navigație din aplicație direct în mașină (există acum și navigație inteligentă care te ghidează către o stație de încărcare dacă bateria nu e suficient de încărcată până la destinația finală), poți activa funcția Boost, actualiza softul over-the-air sau ai acces la o serie de aplicații externe precum streaming audio și video, dar și face programări la service sau plăti parcarea sau autostrada.
Și mai ai și comandă vocală activată din buton sau Hey Kia, care se bazează pe inteligența artificială. În plus există și cheie digitală 2.0, o excelentă cameră la 360 grade și parcare automată din telecomandă.
Totul perfect? Aproape dacă displayul instrumentelor de bord ar avea mai multe posibilități de configurare (se schimbă doar culorile în funcție de modurile de condus) sau displayurile ar avea strălucire mai mare.

Dinamică și confortabilă
Dar acum să pornim la drum. Ne așezăm la volanul lui EV4 Long Range GT-Line. Ca și la EV3 sunt disponibile două baterii, de 58,3 și 81,4 kWh brut în combinație cu motorul de 204 CP și 283 Nm care antrenează roțile față. Acestea sunt versiunile de start pentru că vor urma GT și AWD.
Apăsăm butonul de pornire EV de pe schimbătorul ascuns în spatele volanului și îl rotim în D. EV4 pornește lin și accelerează progresiv chiar și atunci când calci mai brusc pedala. Indiferent că ești în modul Sport, Confort sau Eco (mai există Individual și Snow), care sunt ușor de acționat de la butonul de la baza volanului, motorul electric reacționează liniar. Deși nu are o explozie în răspuns, EV4 ajunge de la 0 la 100 km/h sub 8 secunde și urcă apoi rapid spre viteze de autostradă, viteza maximă fiind limitată la 170 km/h. Adică accelerează rapid deși nu dă impresia asta.
Teoretic, tracțiunea față ar putea reprezenta un dezavantaj pentru dinamică dar Kia ne arată că este doar o prejudecată. Cu o direcție foarte bine calibrată, nici prea grea nici prea ușoară, a cărei asistare se modifică în funcție de modurile de condus, EV4 negociază virajele cu precizie și se poate conduce rapid și plăcut pe drumurile virajate. Doar dacă exagerați veți sesiza o ușoară subvirare dar aceasta apare târziu.
Suspensia cu punte față MacPherson și multilink cu patru brațe pe spate utilizează amortizoare cu frecvență selectivă și are un suport hidraulic pentru motor la puntea față. Deși nu are funcție adaptivă, suspensia silențioasă este reglată perfect. Fără a fi moale dar nici prea tare, este orientată spre confort însă ține bine sub control mișcările caroseriei pe viraje. Cu jantele standard de 19 inchi de la echiparea GT-Line, EV4 trece elegant peste rosturile transversale de la poduri cu acel zgomot surd tipic mașinilor premium, ruliul este redus în viraje și pe denivelările lungi și doar peste denivelările scurte și mai proeminente se simte puțin reglajul ușor mai ferm. Începând de la EV9, Kia a demonstrat că se poate oferi un compromis ideal pentru suspensie chiar și fără funcție adaptivă.
Ceea ce impresionează cu adevărat este nivelul de zgomot extrem de redus și EV4 concurează cu succes și la acest capitol cu modelele premium. Zgomotul la vânt redus la viteze de autostradă de 130-140 km/h și suspensia silențioasă conferă o ambianță interioară odihnitoare care îți permite să asculți în liniște sistemul audio opțional de la Harman Kardon.

Ca și la alte modele Kia, ai la dispoziție trei grade de recuperare de energie plus un mod i-pedal care frânează până la oprire. Și asta te ajută la eficiență. Cu un Cx de numai 0,23 (clanțe ascunse în caroserie, podea capsulată), EV4 consumă puțin pentru masa de 1,9 tone și gabaritul său. În condus combinat și pe mod normal și sport, consumul cu hatch-ul a fost de 14,6 kWh/100 km, ceea ce înseamnă că autonomia promisă de 625 km nu este o utopie. La acest consum, un calcul simplu ne arată 556 km, autonomia fiind superioară rivalilor VW ID.3, Opel Astra EV sau Peugeot e-308, ultimele două cu baterii mult mai mici. Probabil că utilizând modul Eco este posibil să ne apropiem de autonomia WLTP. La capitolul autonomie, Kia este printre puținii producători care livrează ceea ce promite.
Și încărcarea? Indiferent de baterie, încărcarea la stații DC de la 10 la 80% durează circa 30 minute: 29 minute cu o putere de 101 kW cu bateria mică și 31 minute la 128 kW cu bateria mare. Încărcarea la AC se face cu 11 kW și există și încărcare bidirecțională.
Și prețul? Calitatea își cere tributul. Materialele moi și de calitate, rularea silențioasă, comportamentul neutru și dinamic și cel mai generos interior din clasa compactă au prețul lor. 39.590 euro costă cea mai ieftină versiune Air cu bateria mică de 58,3 kWh. Dacă vreți bateria mare de 81,4 kWh, cel mai mic preț este de 43.530 euro la echiparea de bază Air, iar EV4 GT-Line cu aceeași baterie costă 47.790 euro.
Verdict
Kia nu mai are doar ambiții premium ci construiește mașini premium. Deoarece Kia EV4 este un model premium din toate punctele de vedere: spațiu interior generos, eficiență ieșită din comun, nivel de zgomot redus, suspensie confortabilă, ruliu redus, echipare standard bogată și aporape tiot ce îți dorești pe lista de opțiuni. Sigur că toate acestea au prețul lor și nu trebuie să vă așteptați la vreun chilipir.
| Model | Standard | Long range |
| Motor | ||
| Putere maximă (CP) | 204 | 204 |
| Cuplu maxim (Nm) | 283 | 283 |
| Tracțiune | față | |
| Cutie de viteze | automată,1 treaptă | automată,1 treaptă |
| L × l × h (mm) | 4430 (4730) x 1860 x 1485 (1480) | |
| Ampatament (mm) | 2820 | |
| Masă proprie (kg) | 1811 (nc) | 1910 (nc) |
| Volum portbagaj (l) | 435 (490)-1415 (1435) | 435 (490)-1415 (1435) |
| Capacitate baterie, brut/net (kWh) | 58,3/nc | 81,4/nc |
| Încărcare AC (kW) | 11 | 11 |
| Timp încărcare AC 0-100% (h.min) | 5:20 | 7:15 |
| Încărcare DC (kW) | 101 | 128 |
| Timp încărcare DC 10-80% (min) | 29 | 31 |
| Accelerație 0–100 km/h (s) | 7,4 | 7,7 |
| Viteză maximă (km/h) | 170 | 170 |
| Consum mixt WLTP (l/100 km) | 14,9 (14,9) | 14,9 (14,9) |
| Autonomie WLTP (km) | 440 (456) | 625 (633) |

















































