Am testat al doilea model electric de la Porsche în cea mai puternică versiune a sa – Porsche Macan Turbo. Și am aflat că știe să te seducă în 3,3 secunde.
Taycan a venit acum aproape 6 ani, fără să înlocuiască nimic, așadar… de ce nu? A fost apreciat la scară mare, a avut un an greu în 2024, în ciuda faceliftului, dar n-a eliminat vreun model din gamă. Pe când noul Macan electric a făcut-o. A scos din producție versiunea cu motorizări termice și se pare că asta a avut un impact atât de mare, încât Porsche studiază lansarea unei noi generații, cu motorizări termice, dar electrificate. Evident, nu se va întâmpla pe platforma modelului Macan actual, PPE, care este una electrică dedicată. Deocamdată, cel mai puternic pachet oferit pe această platformă este cel al versiunii Turbo a lui Macan, pentru că Porsche a ales să stratifice pe patru niveluri treptele de putere pentru noul SUV electric de 4,7 metri. Turbo este cel de top, nu avem acum vreun Turbo S. Versiunea de vârf o cumperi pentru că îți place să știi că poți cere foarte mult de la mașina asta în materie de dinamică sau pentru că pur și simplu vrei să te lauzi cu ea. Nu are o baterie diferită, ci aceeași, de 100 kWh (95 utili) și oricum, cu excepția versiunii de bază, Macan are câte două motoare, deci tracțiune integrală.
Macan Turbo se laudă cu un maxim de 639 CP și 1130 Nm. Absolut impresionant, putere de 911 Turbo S și cuplu fantastic, cum numai motoarele electrice reușesc să obțină fără mari strădanii. Doar că aceste valori sunt atinse doar în overboost, iar acesta se întâmplă cu Launch Control, așa că, în majoritatea timpului, ai la dispoziție „doar“ 585 CP. Am condus acest model doar câteva ore, suficient însă ca să-mi dau seama că nemții au pus la punct o platformă extrem de reușită. Acest SUV cu suspensie pneumatică reușește să fie confortabil, dar și foarte sportiv, atunci când e cazul. Pur și simplu nu-ți dislocă vertebrele pe denivelări pronunțate, dar știe să te scoată din viraje într-un fel aparte. Dacă vă așteptați la reacții de Taycan Turbo, greșiți. Macan Turbo are livrarea puterii mai liniar setată, așa că nu-ți întunecă mintea când dai cu capul de tetieră. Este rapid, foarte rapid, dar nu brutal. Da, în ciuda faptului că n-ai cum să te desprinzi de scaun după ce te aruncă până la 100 km/h în 3,3 secunde, cu Launch Control. Este clar o mașină gândită pentru altfel de clienți, unii care apreciază performanța, dar una mai matură. În virajele luate tare, simți foarte bine cum puntea posterioară se chinuie să găsească aderență și o face repede cu ajutorul electronicii, dar tot simți cum scapă puțin pneurile din spate. Chiar dacă cele anterioare trag, se simte că mai mult este canalizat către spate. Poți merge tare în mai multe feluri cu mașina asta, inclusiv cu intrarea într-o ușoară supravirare fără niciun sistem electronic decuplat. Dar, da, este ciudată liniștea în care o face.
Într-o altă notă, dacă nu vrei Sport Plus, Sport sau Normal, poți selecta modul Off-Road. Macan știe și asta, pentru că se ridică la 224 mm deasupra pământului cu suspensia pneumatică. Cumva, poți păstra acest mod și când mărești mult viteza pe asfalt, caz în care suspensia devine (prea) dură.
La interior, ambianța nu diferă față de a celorlalte versiuni. Tabloul de bord curbat este la locul lui, la fel și cel central, iar mașina de test îl are și pe cel de 10,9 inchi, pentru pasager (1496 de euro). Poziția la volan e destul de joasă pentru un model electric care are 570 kg de acumulatori în podea. Aici, descoperi că Porsche știe cum să facă un sistem de frânare care să se simtă foarte bine la dozare, fără treceri evidente de la frânarea regenerativă la cea hidraulică. Bine, nu că Porsche și-ar fi bătut prea mult capul cu frânarea regenerativă. Nu există moduri, nu există padele, ci doar o comandă în sistemul multimedia. Oricum, uneori, Macan nu pare să intre deloc în regenerare. Consumul este normal, undeva la 21 kWh/100 km, dar este foarte dependent de ritmul în care mergi. Și cu Macan Turbo nu vrei să ajungi la 260 km/h, ci să de bucuri de reprize și astfel poți ajunge la 30 kWh/100 km. În condițiile testelor WLTP, Porsche spune că poți merge 592 km. Este o valoare maximă, nu văd cum ai putea să o atingi în condiții normale, dar totul depinde de modul în care mergi. Oricum, la 270 kW putere maximă de încărcare, poți pune repede la loc tot ce consumi.
Toate acestea costă. La un preț de bază de 119.560 de euro (care poate ajunge la câteva zeci de mii mai sus cu doar câteva opțiuni Exclusive Manufaktur), Porsche Macan Turbo se întâlnește la fix cu Cayenne E-Hybrid. Asta pentru cei care nu se simt pregătiți pentru electrificare totală.
Text: Dan Damian/Foto: Christian Bart
Verdict 4,5 stele
Cel mai puternic Macan este impresionant nu doar cu puterea sa generoasă, ci și prin modul în care-ți permite să o folosești. Are multe rezerve pentru dinamica pe șosea, dar cu prețul unui consum consistent. Confortul este foarte bun cu suspensia pneumatică, dar modul Off-Road este relativ inutil dacă mașina rulează pe jante de 22 de inchi.
Plusuri:
+ Confort bun
+ Accelerații liniare
+ Poziție destul de joasă
+ Infotainment bine structurat
Minusuri:
– Preț mare, opționale scumpe
Date tehnice
Caroserie: SUV cu 5 locuri. L × l × h: 4784 × 1938 × 1621 mm. Ampatament: 2893 mm. Portbagaj: 480 l (frunk 84 l). Masă proprie: 2480 kg
Tren de rulare: Suspensie multilink față/spate, cu amortizare pneumatică, frâne față/spate cu discuri ventilate, pneuri față 235/55 R20, spate 285/45 R20
Transmisie: Tracțiune integrală, raport de transmisie fix
Propulsie: Două motoare electrice, câte unul pe fiecare punte, putere maximă sistem (cu overboost) 470 kW (639 CP), cuplu maxim sistem 1130 Nm. Baterie litiu-ion, capacitate brută/netă 100/95 kWh
Performanțe: 0–100 km/h 3,3 s, Viteză maximă 260 km/h, Consum mediu WLTP 18,8 kWh/100 km, Autonomie WLTP 592 km
Preț de bază: Porsche Macan Turbo 119.560 euro