Home TesteTest Fiat Grande Panda BEV: Grande? Nu chiar

Test Fiat Grande Panda BEV: Grande? Nu chiar

de Răzvan Măgureanu
test Fiat Grande Panda BEV

Emblematicul Fiat Panda a crescut în dimensiuni și se numește acum Grande Panda. Este disponibil în versiuni electrică și mild hybrid. Am testat versiunea electrică cu motor de 113 CP și baterie LFP de 44 kWh.

„Fiat este Italia“ nu era un slogan, ci mai mult un sentiment asociat cu brandul Fiat și fondatorul său, Giovanni Agnelli. Însă, după fuziunea dintre FCA și PSA, la începutul anului 2021, Fiat nu a mai fost Italia, majoritatea modelelor, cu excepția lui 500/500e și Tipo, dispărând sau trecând la platforme PSA, care nu mai au nicio legătură cu Fiat. E și cazul platformei multipropulsie  low cost Smart Car, utilizată la Citroën C3/ë-C3, Opel Frontera/EV și Fiat Grande Panda EV. Pe scurt, acest lucru înseamnă motor electric de 113 CP care antrenează puntea față și baterie LFP de 44 kWh fără management termic.

Mult spațiu, interior șic

Cu 3999 mm lungime, Grande Panda e cu 34,6 cm mai lung decât ultima generație, dar rămâne totuși compact, având sub 4 metri lungime și fiind puțin mai scurt decât Clio, 208 sau Sandero. Iar cu 1763 mm lățime, este cu nu mai puțin de 12 cm mai lat. În schimb, Grande Panda păstrează alura de cub sub care se ascunde o siluetă de crossover, având 1570 mm înălțime, cu 2,3 cm mai mult decât fosta generație. Iar garda la sol de 160 mm ne amintește că Panda a avut odată și versiuni 4×4, dar nu mai este cazul acum.

Interiorul este foarte spațios pentru o mașină sub 4 metri lungime, și în spate e loc decent la genunchi și foarte mult la cap. Bancheta are un șezut lung și un spătar confortabil înclinat, la un unghi optim, tapițeria fiind moale și plăcută la atingere. Și în față este mult loc și se stă bine pe scaunele generoase și mari, dar susținerea laterală este doar medie. În plus, versiunea de top, La Prima, disponibilă la test, vine cu pachet de iarnă standard, cu parbriz, volan și scaune încălzite.

La interior sunt multe plastice tari, ca în Citroën ë-C3, cu mențiunea că Fiat a reușit să evite senzația de ieftin și de banal prin alegerea unor materiale atrăgătoare. De exemplu, zona centrală este îmbrăcată într-un material textil numit Bambox, care seamănă cu bambusul și chiar are în componență 33% bambus. Fețele interioare de uși sunt realizate din materiale reciclate obținute din ambalajele de carton de la băuturi. Vopsite în albastru și inscripționate cu numele Fiat, arată mult mai bine decât cele gri de la ë-C3, deși plasticul este la fel de tare și ieftin. Nu în cele din urmă, tapițeria cu pătrate având colțurile rotunjite amintește de panourile ușilor de la prima generație Panda. Iar bomboana de pe tort e rama ovală cu o mașinuță în colț care înconjoară displayul instrumentelor de bord și pe cel de 10,25 inchi al sistemului multimedia, ducându-ne cu gândul la pista de testare ovală aflată pe acoperișul uzinei istorice din Lingotto.

test Fiat Grande Panda BEV

Fiat știe să facă mașini practice, iar Grande Panda impresionează prin spațiile pentru depozitare care însumează 13 litri: două torpedouri, buzunare mari în uși, compartimente mari pe tunelul median. Ergonomia este intuitivă, pentru că totul e simplu, poate prea simplu: bloc de climatizare separat, cu butoane fizice, instrumente de bord neconfigurabile, volan cu două spițe simplu. Computerul de bord se acționează ca la Peugeot-ul 206 din 1998, apăsând un buton din capătul manetei din dreapta de pe coloana volanului, dar nu afișează consumul. Șoferul are în fața ochilor doar un indicator pentru nivelul de încărcare al bateriei și autonomia rămasă. Nu există moduri de condus, nici măcar un mod Eco, iar pe schimbător, lângă Drive există un mod C (nu B ca la alte mașini), dar prin apăsarea lui frânarea regenerativă nu se schimbă, intensitatea ei rămânând la fel.

Volumul portbagajului, de 361 de litri, este surprinzător de mare pentru un model atât de compact (versiunea mild hybrid are chiar 412 litri), dar alte motive de bucurie nu prea avem, deoarece marginea de încărcare e înaltă, iar prin rabatarea spătarului banchetei rezultă un prag nepractic. Loc pentru cabluri nu există, dar Grande Panda oferă standard un cablu de 4,5 metri ascuns în grila din față. Mașina de test nu îl avea, fiindcă, dacă comanzi opțional priza AC de 11 kW, pentru 400 de euro, acest cablu este eliminat.

Confort? Aproximativ

Prima generație Panda avea o suspensie rustică, dar, după 40 de ani, așteptam altceva. Drumurile proaste sunt un inamic al lui Grande Panda, deoarece suspensia este zgomotoasă, și diverse sunete parazite pătrund deranjant în interior, iar pasagerii resimt toate denivelările, care nu sunt deloc filtrate. Acest lucru se întâmplă în condițiile în care suspensia nu e fermă, ci moale. Din acest motiv, Grande Panda se înclină pe viraje, deși are un centru de greutate coborât datorită bateriei montate în podea. Iar direcția indirectă afectează plăcerea condusului, întotdeauna trebuind să virezi mai mult pentru a te înscrie în viraj. În schimb, dozarea pedalei de frână este liniară și plăcută în utilizare, asta și pentru că nivelul de recuperare a energiei e practic inexistent.

Motorul de 113 CP este decent pentru utilizarea în oraș, dar are limitele lui pe autostradă. Fiat a limitat viteza maximă la 132 km/h, pentru a limita consumul de energie. Bineînțeles, accelerațiile sunt mai rapide decât ale Daciei Spring, dar mai slabe decât ale Renault-ului cu motorul de bază. Cu 11,5 secunde de la 0 la 100 km/h, Grande Panda e cu 2,5 secunde mai lent decât Renault 5 cu motorul mic, de 120 CP, ceea ce-i foarte mult. Consumul nu l-am putut evalua exact, nefiind afișat, dar din numărul de kilometri parcurși pare destul de ridicat – e adevărat, în condiții de caniculă. Chiar și valoarea oficială, de 16,8 kWh/100 km, este mare raportată la puterea motorului, dar noi estimăm un consum de circa 20. Rămâne de văzut consumul în condiții climaterice normale.

Echiparea standard a versiunii de top e foarte bună, cu climă automată, navigație, jante din aliaj de 17 inchi, încărcare wireless, două prize USB-C. Doar superba vopsea Giallo Limone costă 750 de euro, la fel ca și celelalte nuanțe.

test Fiat Grande Panda BEV

SPOTLIGHT 
Probleme mari
Fără management termic la baterie, aceasta fiind răcită pasiv cu aer, Grande Panda ne-a rezervat o surpriză neplăcută. După un parcurs de circa 80 km, dintre care ultimii 15 pe autostradă, la viteza de 120–125 km/h, în condiții de temperatură de 39 de grade, mașina refuzat să se încarce. Ne-am cuplat la o stație Eldrive de 120 kW, unde mai era conectat un Volvo EX40, aplicația a arătat că mașina este cuplată, a început contorizarea de timp și a apărut mesajul că se încarcă, dar nu s-a încărcat nici măcar un watt. Am lăsat bateria să se răcească timp de 20 de minute, dar, stația fiind în plin soare, nu am reușit nici ulterior să o încărcăm. De data aceasta, am primit mesaj pe e-mailul din aplicație că s-au încărcat 0,042 kWh, adică 42 de wați în 15 minute. Degeaba anunță Fiat putere de încărcare de 100 kW la DC dacă nu se încarcă decât în anumite condiții. În plus, cablul s-a blocat în priza mașinii și nu am putut să îl deblocăm decât după ce mașina a stat 15 minute. De asemenea, atunci când cablul este conectat nu poți porni mașina, deci nici aerul condiționat, stând practic în soare în timp ce în mașină erau peste 50 de grade.

VERDICT

Grande Panda este o mașină practică, spațioasă și cu un interior simpatic, care maschează foarte bine materialele ieftine. Însă din punctul de vedere al confortului și al dinamicii a rămas în urmă. Iar lipsa managementului termic la baterie face imposibilă încărcarea în condiții de caniculă accentuată, după un drum cu viteze decente, iar iarna, la temperaturi scăzute, se va alimenta cu putere foarte mică. La un preț de 28.500 de euro, acest lucru este inacceptabil. 

Plusuri
● Interior spațios
● Materiale șic
● Ergonomie bună
● Echipare standard bunăMinusuri
● Nu se poate încărca pe caniculă
● Confort slab pe denivelări
● Dinamică redusă
● Preț mareDATE TEHNICE 
Caroserie
Crossover cu 5 locuri. L × l × h: 3999 × 1763 × 1570 mm. Ampatament: 2540 mm. Portbagaj: 361–1315 l. Masă proprie: 1629 kg
Tren de rulare
Suspensie cu braț transversal/MacPherson în față, semirigidă, arcuri elicoidale în spate, frâne față cu discuri ventilate, spate cu discuri, pneuri 205/50 R17
Transmisie
Tracțiune față, raport de transmisie fix
Propulsie
Motor electric față, putere maximă 83 kW (113 CP), cuplu maxim 122 Nm. Baterie LFP, capacitate brută/netă 44/43,8 kWh
Performanțe
0–100 km/h11,5 s
Viteză maximă132 km/h
Consum mediu WLTP    16,8 kWh/100 km
Autonomie WLTP . .320 km
Preț de bază
Fiat Grande Panda BEV La Prima 28.500 euro

test Fiat Grande Panda BEVtest Fiat Grande Panda BEVtest Fiat Grande Panda BEVtest Fiat Grande Panda BEVtest Fiat Grande Panda BEVtest Fiat Grande Panda BEVtest Fiat Grande Panda BEVtest Fiat Grande Panda BEVtest Fiat Grande Panda BEVtest Fiat Grande Panda BEVtest Fiat Grande Panda BEVtest Fiat Grande Panda BEVtest Fiat Grande Panda BEVtest Fiat Grande Panda BEVtest Fiat Grande Panda BEVtest Fiat Grande Panda BEVtest Fiat Grande Panda BEVtest Fiat Grande Panda BEVtest Fiat Grande Panda BEVtest Fiat Grande Panda BEVtest Fiat Grande Panda BEVtest Fiat Grande Panda BEVtest Fiat Grande Panda BEV

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.