Uniunea Europeană dorește să promoveze mașinile electrice accesibile și compacte printr-o nouă categorie de vehicule – inspirată de clasa de succes japoneză Kei-Car – care ar urma să fie împărțite în două subsegmente și să beneficieze de mai multe facilități fiscale și legislative.
Tot mai puțini oameni își pot permite o mașină nouă, deoarece majoritatea modelelor de clasă mică cu motor termic încep de la 20.000 euro, iar cele electrice, cu unele excepții, vezi Renault 5, Ford Puma Gen-e, Citroen e-C3, Hyundai Inster, Dacia Spring, de la 30.000 euro
Acum, Comisia Europeană intenționează, se pare, să creeze o nouă clasă de vehicule pentru a schimba această situație – așa-numita categorie „e-car”. Scopul acesteia este de a facilita apariția unor mașini electrice compacte, ușoare și accesibile, cu un preț țintă de aproximativ 15.000 de euro.
În sfârșit, UE se gândește să ajute propria industrie auto
Inițiativa face parte dintr-un pachet mai amplu de politici industriale menit să reducă dependența Europei de importuri. În special vehiculele din China pun presiune pe producătorii europeni. Mașinile electrice mici și ieftine din China atrag tot mai mulți cumpărători, în timp ce mărcile europene au început să renunțe la modelele de clasă mini și mică.
Prin comparație, în urmă cu 15 ani existau aproximativ 60 de game de modele în segmentul de clasă mini și mică cu o cotă de piață de aproape 25%. Astăzi, cota modelelor de clasă mini și mică a scăzut sub 14%, dar prețurile au crescut considerabil. Costurile în creștere ale materialelor datorate scumpirii masive a energiei în Europa, normele tot mai stricte privind siguranța și protecția mediului au condus la scumpiri exagerate.
Acum, în sfârșit, președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, se gândește la cum ar putea proteja industria auto europeană după ce mai mulți giganți au anunțat concedieri masive, vezi de exemplu Bosch și ZF. Von der Leyen numește această inițiativă „un proiect pentru mobilitate accesibilă”. Europa ar trebui să-și dezvolte propria gamă de mașini electrice mici cât mai curând posibil.
Europa vrea să copieze modelul japonez
Conceptul amintește clar de mașinile japoneze Kei. Aceste așa-numite „mașini ușoare” au fost introduse la scurt timp după cel de-al Doilea Război Mondial. Din anii 1950, japonezii au acumulat experiență și au avut un mare succes cu ele. Legislația privind key-car-urile este foarte strictă și clară. Vehiculele Key-car aveau ințial maxim 3,4 metri lungime și o cilindree de 360 cmc. Astăzi, puterea este limitată la 64 CP, putând fi obținută ori dintr-un motor termic de maxim 64 CP ori dintr-un motor electric. În schimb, aceste modele liliputane beneficiază de avantaje fiscale, prime de asigurare mai mici și cerințe simplificate de înmatriculare.
Mașinile Kei sunt foarte răspândite în Japonia nu doar datorită facilităților fiscale ci și datorită faptului că în Japonia locurile de parcare sunt limitate: aproximativ o treime din toate mașinile noi se încadrează în această categorie. Sunt deosebit de populare în orașele dens populate, unde spațiul și locurile de parcare sunt limitate. Modelele sunt simple, economice și accesibile – exact calitățile pe care Europa dorește acum să le redescopere în era electrică.
Doar propulsie electrică
Noua categorie europeană de e-car prevede dimensiuni compacte, între 3,50 și 3,80 metri lungime și o greutate de aproximativ o tonă. În discuție se află două subsegmente: unul cu aproximativ 40–50 CP, și unul cu motoare mai puternice, care ar fi potrivit și pentru utilizarea pe autostrăzi.
Aici trebuie să facem însă o diferențiere clară. Acestea vor fi automobile moderne din clasa M1 și nu cvadricicluri din clasele L6e sau L7e.
Clasa de cvadricicvluri L6e desemnează vehicule concepute exclusiv pentru oraș, cu viteză maximă limitată la 45 km/h, o putere maximă de 4 kW și o masă maximă de 350 kg (exclusiv masa bateriei dacă este vehicul electric). În această categorie intră Citroen AMI, Microlino Lite, Opel Rocks-e sau Fiat Topolino.
Clasa de cvardriclicluri L7e desemnează vehicule cu masa maximă de 400 kg (exclusiv masa bateriei dacă este vehicul electric) și un motor de maxim 15 kW, care pot atinge o vityeză maximă mai mare de 45 km/h. Aici intră unele versiuni ale lui Microlino sau Allview CityZEN.
Din păcate, toate vehiculele din clasele L6e și L7e sunt extrem de scumpe din cauza producției de serie mică. Însă modelele din noua clasă e-car vor fi încadrate în clasa M1 și se prevede o producție de masă pentru ca prețul de bază să fie de sub 15.000 euro. Singurul model de acest gen este în prezent Dacia Spring.
Siguranța ar putea deveni un subiect de dezbatere pentru aceste modele. Din 2024, UE a impus o gamă largă de sisteme de asistență pentru mașinile noi. Această tehnologie costă, iar acesta este unul dintre motivele pentru care mulți producători europeni s-au retras din segmentul de clasă mică, deoarece marjele de profit au devenit prea mici. Prin urmare, dacă Comisia Europeană dorește să promoveze mașinile electrice mici, unele standarde trebuie adaptate, fără a compromite siguranța rutieră.
Încă din 2023, Luca de Meo, pe atunci CEO al Renault și președinte al asociației producătorilor ACEA, a cerut reglementări pragmatice și a imaginat un „Kei car european” – incluzând avantaje comparabile cu cele din Japonia, precum facilități la parcare și reduceri de taxe.
Poate nu întâmplător, Dacia a prezentat zilele trecute conceptul Hipster, care ar putea prefigura o viitoare generație Spring în acest nou segment al Key-car-urilor europene.
Industria auto reacționează cu un optimism prudent. Deși producătorii salută voința politică de a promova mașinile electrice mici, ei cer totodată mai multă rapiditate și claritate în planificare. Nici reglementările tehnice, nici cadrul fiscal nu au fost încă definite în mod concret.
Deocamdată, viitoarele modele electrice mici vor avea prețuri mult mai mari. Viitorul VW ID.1 prefigurat de conceptul Every.1 va începe de la 20.000 euro și va avea în jur de 3,8 metri lungime, viitorul Renault Twingo este anunțat de la același preț, Cupra Raval va începe de la 25.000 euro, la fel ca și ID.Polo.