Dacia Duster și Bigster primesc un sistem de tracțiune integrală cu punte spate electrificată, acționată de un motor electric.
Am văzut și noile Duster și Bigster echipate cu sistemul de propulsie 4×4 cu motor electric pe puntea spate. Aspectul exterior nu spune nimic, în afara stickerelor spate, dar sub caroserie este o adevărată premieră.
Știm deja caracteristicile, dar nu strică să le repetăm. Sub capota față este un motor termic de 1,2 litri cu 140 CP și 230 Nm, ajutat de un motor electric de 16 CP, parte a sistemului mild-hybrid. În afară de acesta, sistemul mai contează și pe un motor electric de 31 CP și 87 Nm, plasat pe puntea spate. Totalul este de 154 CP.
Motorul electric spate are propria transmisie, cu două trepte. Prima activează până la 70 km/h și este cea răspunzătoare de performanțele în teren greu. A doua treaptă este cuplată de la 70 în sus, dar până la 140 km/h, dincolo de care Dacia Duster/Bigster sunt doar 4×2 pe baza motorului termic.
Oamenii de la Dacia ne spun că mașina rulează ca un hibrid, cu baterie de 0,8 kWh pe post de buffer. Bun, am întrebat, și dacă solicit mașina atât de mult în teren greu încât rămân fără curent în baterie, deci fără tracțiune pe puntea spate? Imposibil, mi se răspunde. Asta pentru că motorul termic acționează ca un generator, pentru încărcarea bateriei. Dar dacă solicitarea este foarte intensă, se face bypass peste baterie și motorul termic alimentează direct motorul electric. Sună bine, abia aștept să testez asta.
Am întrebat și altceva. Poți merge strict electric? Da, mi se spune, dar nu ca-n cazul unui plug-in. Nu ai buton EV, prin care să forțezi sistemul să ruleze electric. Primul oficial îmi spune că poți rula 100 metri electric, al doilea spune că a testat și poți ajunge la 400 de metri, dacă mângâi accelerația. Cert este că ambele mașini pot, oficial, meargă electric 60% din timp, în oraș, spre deosebire de cei 80% în cazul sistemului hibrid de 155 CP. Și un alt element de noutate este că motorul termic poate fi alimentat și cu GPL, fără nici un fel de restricții la nivel de funcționare sau tracțiune. Ocazie excelentă să le testăm, la limită, anul viitor.
Dincolo de aceste noutăți tehnice, acest sistem permite ceea ce unii clienți au cerut (și nu s-a întâmplat) de la prima generație Duster: 4×4 cu cutie de viteze automată . Acum se poate.
Cu două rezervoare de 50 litri, unul pentru benzină și unul pentru GPL, Dacia Duster promite o autonomie de până la 1500 km.









































