M-am infiltrat oficial, din postura de jurnalist, în ieșirea tradițională pe Transfăgărășan a membrilor Porsche Club România. Cu un model electric, printre o mulțime de… 6 cilindri.
Nu mai este nevoie să spunem cât de iubită este marca germană cu sediul în Zuffenhausen și câte pasiuni poate genera printre clienți, dar și printre cei care aspiră la magia Porsche. Ca și în cazul altor mărci (sau chiar modele), sunt o mulțime de cluburi naționale ale posesorilor de modele Porsche, iar România, pot să o spun acum, are una dintre cele mai frumoase comunități. De 15 ani, membrii clubului Porsche România se întâlnesc la cel mai mare eveniment național anual, care se desfășoară pe cele mai frumoase drumuri din România (și nu numai): Transfăgărășan și Transalpina.
Anul trecut nu am participat la acest eveniment, care se ține la finalul lunii august. Asta pentru că am avut parte de altceva: teste cu patru generații ale modelelor Porsche 911 Turbo: 930, 964, 993 și 992. Modele venite direct de la Muzeul Porsche. Ocazia? Aniversarea a 50 de ani de la primul 911 Turbo și, totodată, aniversarea a 50 de existență a celui mai frumos drum din lume (știm toți cine i-a spus așa), Transfăgărășan.
Ei bine, în 2024 trecuse deja un an de când cei de la Centrul Porsche din România au avut o idee: o ediție specială a lui 911, ca tribut adus acestui drum fascinant. Așa că anul trecut oficialii Porsche din România ne-au anunțat că va exista o ediție foarte limitată a lui 911 – Tribute to Transfăgărășan.
Așadar, acum doi ani a fost ideea, anul trecut anunțul, iar în acest an execuția. Pentru că în prima zi a evenimentului am participat la petrecerea de prezentare a ceea ce ei numesc Hero Car – primul exemplar al ediției Tribute to Transfăgărășan. O serie de șase modele personalizate de către proprietarii lor împreună cu specialiștii Porsche din Germania au fost prezentate. Celelalte patru modele ale seriei limitate formate din 10 exemplare urmează să fie livrate.
Aceasta a fost și momentul potrivit pentru ca David Popovici să ia contatct mai strâns cu universul Porsche, după ce a fost desemnat Friend of the Brand. Dar David a venit nu doar ca să facă act de prezență, din contră, a fost ocazia perfect să-și conducă modelul 718 Spyder într-un mediu pentru care acest model a fost creat.
De asemenea, nu putea exista o ocazie mai bună pentru dezvelirea modelelor acestei serii (foarte) limitate și asta pentru că, în ultimii ani, nu doar românii din Porsche Club România participă la acest eveniment, ci și proprietari din țări aflate în această parte a Europei. De exemplu, în acest an am văzut mai multe mașini înmatriculate în Republica Moldova și vreo 10 mașini din Croația. Teoretic, ar trebui să vezi toate modelele Porsche. Și așa și este, doar că proporțiile diferă foarte mult. Marea majoritate sunt modele 911 din aproape toate generațiile (inclusiv două GT3 RS, unul din România și unul din Croația), apoi modele Boxster și Cayman, la fel, din toate generațiile. Am văzut și câteva modele Panamera, un Macan din prima generație și câteva Cayenne. Și un singur Taycan, asta din ceea ce am observat eu.
Ați înțeles ideea: pasionații mărcii iubesc evident modelele tradiționale și motoarele termice, ceea cea am văzut la această întâlnire mi-a confirmat acest lucru. Sigur, sunt mult mai mulți proprietari de Porsche în România decât cei din club.
Între orele 8 și 11, secțiunea dintre Bâlea Cascadă și o parte din coborârea spre barajul Vidraru a fost închisă special pentru acest eveniment. Din acest motiv vedeți poze cu mașini oprite pe ambele sensuri ale drumului. Și s-a mers. Tare, cu mașină de siguranță în fruntea coloanei, dar tare. Ocazie cu care mi-am dat seama că membrii clubului sunt cu adevărați pasionați de mașinile lor și nu le scot doar la astfel de evenimente. Pentru că oamenii știu ce pot mașinile și știu să nu riște. Eu am mers, printre ei, cu Macan 4 (408 CP). Așadar, electric, dar absolut în ritm cu toate aceste termice. Macan este excelent la nivelul platformei, are posibilități de trecere prin viraje pe care nu le poți intui din prima, abia apoi, treptat, vezi cât de multă viteză poate duce acest SUV de 2,4 tone pe viraje, inclusiv unele strânse. O bună parte din drum, în spatele meu a rulat un 911 Carrera (394 CP), pe care puteam să-l las destul de mult în spate la ieșirile din viraje. Avantajul propulsiei electrice, reacție instantanee, cu putere transmisă tuturor celor patru roți. Adică te poți distra și cu propulsie electrică pe cel mai bun drum din lume, dar ar fi și mai frumos să faci la bordul unui Taycan. Când îți dai seama că îți lipsește ceva? Cam la fiecare din ceea ce ar trebui să fie schimbare de treaptă și mai ai o revelație în tunelul de sus de la Bâlea, unde eu aveam la două mașinii în față un GT3 RS al cărui proprietar știa să-și facă motorul să cânte, cu ajutorul cutiei de viteze.
Așa cum observați, pozele surprind destul de bine atmosfera și bucuria participanților la unul dintre cele mai frumoase evenimente la care am participat.
Aniversare specială
Ideea ediției limitate Tribute to Transfăgărășan, care omagiază 50 de ani de la construcția acestui superb drum, s-a născut în România, dar nu este un proiect local, pentru că a implicat departamentul Sonderwunsch din Zuffenhausen, iar această echipă care se ocupă de proiectele speciale face toate personalizările la uzină, înainte ca mașina să fie livrată către client.
10 exemplare Tribute to Transfăgărășan au fost construite, dar fiecare dintre ele a fost vândut înainte să fie produs și asta pentru că toate modificările au fost făcute de specialiștii germani împreună cu proprietarii. Fiecare dintre aceștia și-a ales materialele din habitaclu, anumite culori pentru cusături, dar există și mai multe elemente comune pentru toate cele 10 exemplare. Printre acestea: conturul ca un inel roșu al farurilor, o secțiune roșie a jantelor, inscripția de pe portiere, emblema specială de pe montantul central, iar în spate trei dintre lamelele grilei motorului sunt vopsite în culorile drapelului României.
La interior, inscripția Tribute to Transfăgărășan este pe praguri, iar logo-ul special creat este brodat pe tetiere și embosat pe consola centrală. Elemente specifice sunt și pe planșa de bord, în partea pasagerului. Toate exemplarele Tribute to Transfăgărășan sunt cu aceeași motorizare, Porsche 911 Carrera 4 GTS, dar în toate versiunile de caroserie: coupe, cabriolet sau Targa, în funcție de preferințe. Motorul lui Carrera 4 GTS este, după facelift, un T-Hybrid, adică propulsorul de 3,6 litri, cu 6 cilindri în linie, a fost hibridizat în ideea de perfcormanță, nu economie. Astfel, puterea sistemului ajunge la 541 CP și 610 Nm, ceea ce înseamnă un plus de 61 CP după hibridizare. Accelerația 0 – 100 km/h este posibilă în 3 secunde, iar viteza maximă ajunge la 312 km/h.