Indiferent că este vorba despre un ATV, o motocicletă sau un autoturism, un rol esențial în performanța motorului îl joacă sistemul de alimentare și aer. Acesta este cel care asigură amestecul corect de aer și combustibil care este trimis în camera de ardere ca să producă energie. În cazul în care raportul dintre aer și combustibil nu este optim, motorul nu poate funcționa eficient.
Având în vedere atribuția importantă pe care o are acest sistem, este necesară întreținerea lui corectă. Iar acest lucru poate presupune atât prevenție, cât și verificări periodice pentru toate componentele lui. Descoperă mai jos o serie de informații utile despre acest sistem, părțile lui principale și modul în care funcționează!
Cum funcționează sistemul de alimentare și aer
Sistemul de alimentare și aer se ocupă cu preluarea combustibilului din rezervor, amestecarea acestuia cu aerul în proporții precise și livrarea amestecului în camera de ardere. Atunci când funcționează la capacitate optimă, ai parte de porniri rapide, accelerație promptă, consum redus de carburant, dar și de o durată de viață mai lungă a motorului. Ca să asigure însă performanța dorită, economie de carburant și emisii reduse, este necesar ca fiecare componentă din acest sistem să funcționeze corect.
Cum se întreține corect
Prevenția te poate ajuta să eviți problemele tehnice. Este de preferat să adopți anumite măsuri pentru întreținerea corectă a sistemului, cum ar fi schimbarea sau curățarea filtrului de aer. Un filtru de aer murdar poate reduce drastic cantitatea de aer care intră în motor, iar acest lucru afectează raportul aer-combustibil. De asemenea, este bine să ai în considerare verificarea și curățarea injectoarelor sau a carburatorului, folosirea unui combustibil de calitate, verificarea periodică a sistemului de admisie, schimbarea filtrelor de combustibil la timp, dar și curățarea senzorilor.
Când ar trebui înlocuite componentele principale
Este indicat ca elementele componente ale sistemului să fie verificate la inspecțiile periodice sau la întreținerea programată. În acest fel poți să asiguri o stare tehnică optimă. Astfel, există câteva recomandări generale în ceea ce privește întreținerea adecvată a pieselor componente:
- Filtrul de aer se verifică și se înlocuiește la fiecare 10.000 – 15.000 km. Înlocuirea se poate face mai des, în condiții de praf sau off-road.
- Filtrul de combustibil se schimbă, de obicei, între 30.000 și 60.000 km.
- Injectoarele pot fi curățate profesional la fiecare 40.000 – 60.000 km.
- Pompa de combustibil și conductele sunt inspectate vizual pentru scurgeri, zgomote sau pierdere de presiune.
- Senzorii (MAF, MAP, O2) pot fi verificați și curățați periodic, în special dacă sunt semnalate erori în bord sau apar simptome precum ralanti instabil ori consum nejustificat.
- Clapeta de accelerație poate acumula depuneri și trebuie curățată, în general, la fiecare 40.000 – 50.000 km.
- ECU-ul nu se verifică fizic, însă poate fi diagnosticat cu un tester pentru a depista eventuale erori sau reglaje defectuoase.
Alte sfaturi utile pentru șoferi
Orice șofer care își dorește să asigure funcționarea optimă a sistemului de alimentare și aer și să prelungească durata de viață a motorului trebuie să respecte câteva reguli de bază. Este bine să fie atent la semnalele motorului, iar în cazul în care apar ezitări la accelerație, consum crescut sau pornire dificilă să-i facă o verificare vehiculului la un service. De asemenea, folosirea carburanților de calitate, verificarea periodică a filtrului de aer, în special după drumuri prăfuite, dar și inspecțiile periodice pot preveni apariția unor probleme mai costisitoare, notează cat.com.
Sursa foto: pexels.com