Home ȘtiriProiecte secreteSkoda dezvoltă un crossover electric mic pe platforma VW ID.2

Skoda dezvoltă un crossover electric mic pe platforma VW ID.2

de George Grosu

Modelul electric entry-level de la Volkswagen are propria platformă cu tracțiune față (MEB Small). Viitorul model Skoda bazat pe această platformă va fi un crossover asemănător cu viitorul Volkswagen ID.2, dar mai spațios.

Încă din anul 1991, Volkswagen a devenit acționar la producătorul auto ceh Skoda, care are o tradiție de 125 de ani. Începând din mai 2000, compania Skoda este deținută în totalitate de grupul german din Wolfsburg. De atunci, marca cehă a înregistrat numeroase succese comerciale cu modelele sale care utilizează tehnologia grupului Volkswagen. De cele mai multe ori, structurile și platformele dezvoltate în cadrul centrului tehnologic de la Wolfsburg, au servit drept bază pentru modele mai spațioase din aceeași clasă de la Skoda. Astfel, încă de la debut în 1996, modelul Octavia a fost întotdeauna mai mare decât Golf, iar pentru modelele din clasa mică actuale, cea mai mică platformă (A0) MQB (modular transversal) de la modelul Polo este utilizată nu numai pentru Fabia, care este cu doar 3 centimetri mai lungă, ci și pentru modelul compact Scala tot de la Skoda, care este cu aproape 30 de centimetri mai lung și care depășește puțin chiar și Golf-ul ca lungime (plus 7 centimetri) chiar și cu un ampatamentul minim de 2,65 m. Avantaj: Cu tehnologia mai ieftină, Skoda poate oferi modele mai spațioase și cu aproximativ 2.000 de euro mai ieftine.

Prețul joacă, de asemenea, un rol major inclusiv atunci când se optează pentru o propulsie electrică. Uneori, grupul german a fost destul de pesimist cu privire la modelele accesibile cu propulsie electrică, segmentul de modele din clasa mică sub 20.000 de euro nu a fost considerat că ar putea acoperii costurile producției.

Dar premisele pentru un model ieftin propulsat electric sunt din ce în ce mai bune pentru că, bateriile s-au ieftinit în ultimii ani, în timp ce motoarele cu combustie probabil devin din ce în ce mai scumpe. Volkswagen are în vedere cheltuieli suplimentare de până la 3.500 de euro per automobil dacă automobilele noi (care nu au fost încă aprobate) trebuie să respecte noul standard de emisii Euro 7. Așadar, dacă în 2025, datorită celulelor cu fosfat de fier-litiu, o mașină electrică din segmentul de 4 metri poate fi produsă cu 20.000 până la 25.000 de euro iar dacă prima de la stat (în Germania) va fi menținută până atunci, accesarea la mobilitatea electrică ar putea costa pentru cumpărători nu mai mult de aproximativ 11.000 de euro precum modelele din clasa mini Volkswagen E-Up (recent epuizat din stoc) sau Skoda Citigo iV.

Cu oferte de modele mici electrice la prețuri rezonabile, accesul la mobilitatea electrică ar trebui să ajungă și acolo unde ar face cel mai bine, respectiv în orașe, acolo unde aerul este destul de poluat și nu doar datorită motoarelor clasice pe combustie.

Grupul Volkswagen s-a gândit de mult la dezvoltarea unui model electric de clasă mică având la alegere două variante. În prima variantă, a avut în vedere un model clasic din clasa mică precum Polo iar conceptual Cupra Urbanrebel a dat o perspectivă în acest sens iar ca a doua variantă, un model CUV scurt, asemănător cu modelul T-Cross electric. Conceptul ID.Life prezentat recent poate anticipa un posibil model similar ca și gabarit. Lansarea sa pe piață în anul 2025 ar putea coincide atunci cu introducerea normelor Euro 7 și ar atrage apoi nu numai fanii SUV-urilor, ci și pe clienții potențiali ai modelului Polo, care atunci s-ar putea să nu mai găsească vreo ofertă de model comparabilă ca preț sau din același segment al grupului Volkswagen. Puțin mai târziu, în 2026, Skoda va lansa un model similar cu cel planificat de Volkswagen.

De mai mulți ani, grupul Volkswagen a lucrat din greu la conceptul tehnic al modelului electric accesibil. Pe noua platformă electrică modulară (MEB) pe care a fost dezvoltată noua familie de modele ID, un model de clasă mică nu a putut fi luat în calcul pentru dezvoltare deoarece nu permitea la final menținerea unor prețuri accesibile la comercializare. Ulterior, platforma MEB s-a dovedit dificil de scurtat. După câteva încercări eșuate cu Seat și planificarea producției în China, dezvoltatorii Volkswagen au inversat conceptul original al platformei MEB având motorul și tracțiunea pe roțile din spate. Grupul de baterii de 57 kWh va fi poziționat în podeaua automobilului între osii și va asigura o autonomie de aproximativ 400 de kilometri. Totuși, din unele surse, se pare că viitorul model MEB Small din gama Volkswagen și Skoda, va avea tracțiune față.

Avantaje: Nu există în compartimentul din față cabluri de la sistemul de răcire și de la partea electronică care trebuie să traverseze până spre motorul poziționat în spate, iar conceptul ID.Life cu axa față de tip McPherson (testată  pe numeroase modele) și axa spate clasică cu punte torsională similară cu cea de la Polo, asigură costuri reduse de producție. În același timp, lipsa motorului poziționat în spate asigură spațiu pentru variabilitatea habitaclului și a portbagajului în compartimentul din spate al automobilului.

Comparativ cu viitorul model de la Volkswagen, modelul omolog Skoda ID.2 va fi ușor mai mare în dimensiuni și va avea un hayon aproape vertical. Șeful de la Skoda, Thomas Schäfer, vorbește despre un „concept de vehicul independent, orientat spre spațiu”. Tradus, asta ar înseamnă cel puțin un avantaj în favoarea unui interior și a unui portbagaj mai spațioase, mai ales că, Skoda ID.2 va avea cu siguranță partea din spate în stil hatchback și nu fastback, o consolă spate mai mare sau chiar și un ampatament mai lung.

Chiar dacă viitorul model Skoda ID.2 va avea un ampatament de 2,65 metri, la fel de mare ca VW Golf sau cu Kamiq – cel mai mic SUV de la Skoda dezvoltat pe platforma MQB, tracțiunea electrică față ar trebui să ofere mai multe avantaje în ceea ce privește lungimea interiorului decât tracțiunea spate a platformei normale MEB și bineînțeles mai mult spațiu în cazul viitorul ID.2 electric echivalent de la Skoda decât în cazul lui ​​Kamiq dotat cu un motor convențional. De altfel, actualul SUV entry-level de la Skoda măsoară 4,25 m iar viitorul SUV electric din clasa mică nu trebuie să fie atât de lung pentru a putea oferi un spațiu interior mai mare. Din punct de vedere tehnic, viitoarele modele SUV electrice din clasa mică de la Volkswagen și Skoda vor fi foarte asemănătoare, însă cel mai interesant lucru la cele două viitoare modele va fi prețul. Chiar dacă va fi comparabil ca preț cu modelul de la Volkswagen, modelul Skoda va oferi conform tradiției mai mult spațiu în habitaclu și portbagaj pentru aceeași sumă de bani.

Foto: Christian Schulte (ilustrație computer); Skoda

Skoda Kamiq
Skoda Kamiq
Skoda Kamiq
Skoda Kamiq

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.