Home Auto util TEST: Cele mai bune becuri H4 și H7, inclusiv cu LED – Să fie lumină!

TEST: Cele mai bune becuri H4 și H7, inclusiv cu LED – Să fie lumină!

de Dan Damian
becuri H4 și H7

Cunoaștem toți dezavantajul de a folosi lumini halogen slabe pe mașină. Acestea pot fi însă schimbate rapid. Pentru prima dată testate în laborator: noile leduri aftermarket.

Becuri cu halogen? Dar de ce testați voi, la auto motor und sport, tehnologia zilei de ieri? Da, pentru că tehnologia de ieri este valabilă și mâine, pentru că doar în Germania încă sunt peste 40 milioane de mașini echipate cu filamente strălucitoare de tungsten, în cilindri de sticlă filigranată, care încearcă să spargă întunericul cu lumină. Deseori, fără prea mare succes. Acest lucru se poate schimba rapid, deoarece acum avem la dispoziție becuri semnificativ mai bune, care promit cu până la 200% mai multă lumină. Este oare adevărat?

Pentru a verifica acest lucru, am cumpărat 22 de becuri de test, precum și un far cu bec H7 de la Audi Q3, dar și unul cu bec H4 de la actualul Mini, apoi le-am dus în tunelul de testare a luminilor al celor de la Marelli Automotive Lighting, în Reutlingen. De ce? Pentru că aceste becuri nu pot fi testate precis, obiectiv și cu rezultate reproductibile decât printr-o procedură standardizată. În această evaluare, atenția noastră s-a concentrat asupra celei mai bune lumini posibile, în condiții de stradă.

Reflectorul contează

Reflectorul este responsabil cu cea mai mare parte a luminii farurilor cu halogen, aproximativ trei sferturi. Becul incandescent doar produce lumina, reflectorul o distribuie pe drum. Un bec cu performanțe mediocre într-un reflector bun poate fi convingător, dar un bec excelent într-un reflector slab poate fi dezamăgitor. Becul H7, cu fluxul său luminos de 1500 de lumeni, ar trebui să lumineze evident mai bine decât H4, cu doar 1000 de lumeni. Uneori este însă chiar invers, pentru că reflectoarele becurilor H4 sunt, de obicei, mult mai mari și pot reflecta mai eficient. De asemenea, cu cât farul este montat mai sus, cu atât se extinde conul de lumină. Filamentul becului H4 de pe Mini este la cam 750 mm deasupra suprafeței drumului, iar al lui Q3 e cu câțiva centimetri mai sus, așadar sunt condiții bune pentru raze lungi de lumină.

Test becuri becuri H4 și H7

Când am ales becurile, pentru noi a fost important să acoperim întreaga gamă, de la cele accesibile, standard, la cele cu durată lungă de viață și până la cele mai bune modele ale unor producători premium. În plus există becuri LED contrafăcute, foarte ieftine, dar ușor de comandat de pe internet. Noi am fost însă tentați de noile becuri LED de la Osram și Philips, care îți pot da dureri de cap cu prețurile de peste 500 de lei, dar care au făcut senzație în timpul testului pe șosea cu Volkswagen Polo.

Există acum în Germania omologări pentru circa 35 de mașini cu becuri H7, cărora li se pot monta becuri LED aftermarket pe care le găsiți pe site-urile Osram și Philips. Și H4? Lumileds, companie deținută de Philips, oferă astfel de becuri LED, din păcate fără omologare. Chiar și așa însă, le-am inclus în testul nostru. Și a meritat. Până la urmă, ce am făcut noi e o pledoarie pentru omologarea simplificată a unor astfel de leduri, deoarece avantajul la nivelul siguranței este enorm.

Problema cu omologarea

Dar de ce sunt aprobările atât de complicate? O simplă verificare de design este suficientă pentru un bec cu incandescență. Totuși, pentru fiecare bec LED aftermarket legislația solicită un test individual complex. Abia apoi se emite o licență de comercializare, însă doar pentru becul LED relevant pentru un anumit far.

Arta concepției unui bec LED destinat pieței aftermarket constă în special în adaptarea sursei de lumină la structura farului și poziția reflectorului. Osram și Lumileds au făcut-o cu șase mici diode în becul H7 și chiar 12 pentru becul H4. În tot acest timp, carcasele becurilor au devenit atât de mici, încât se potrivesc în cam toate tipurile de faruri. Dar becul cu LED are nevoie de răcire mai mare decât cel cu halogen, iar acest lucru este făcut pasiv, cu ajutorul unui radiator solidar cu soclul becului și, la becurile mai scumpe, cu ajutorul unui ventilator situat în interiorul radiatorului. Ventilatorul răcește plăcile electronice și suflă aerul cald în carcasa farului. Asta, pentru a preveni înghețarea lentilei în timpul iernii. Acest lucru n-ar avantaja deloc reflexia precisă și ar provoca acea strălucire periculoasă care orbește șoferii de pe contrasens.

Cât de mult know-how este într-un bec cu LED bun ne demonstrează ledurile ieftine din China, care se pot comanda pe internet. Se găsesc din abundență pe Ebay, deseori cu nume fanteziste, întotdeauna la prețuri competitive, începând de la 10 euro. Utilizarea acestor becuri pe mașini este ilegală, și asta din motive evidente, așa cum o demonstrează testul nostru. Geometria și luminozitatea sunt praf. Becul H4 de la Car LED Bulbs proiectează o coroană de lumină destul de omogenă pe perete, cu o gaură neagră în mijloc. Și exact în această gaură se află întotdeauna șoseaua, în condiții reale (vezi diagrama de la H4 Car Led Bulbs). De asemenea, versiunea H7 a aceluiași bec chinezesc luminează tavanul tunelului de test și traficul din sens opus, cu benzi de lumină albe și galbene, dar pe drum reflexia se extinde pe distanță de doar 9 metri.

Test becuri becuri H4 și H7 - Car LED China

Dar care este diferența dintre aceste becuri H4 și H7 cu halogen? Se spune că modelele H4 cu durată extinsă ar putea avea o viață de trei ori mai mare decât cele standard, cam 2000 de ore (H7, aproximativ 1500 de ore). Poți obține asta cu o bobină ceva mai groasă și temperaturi mai scăzute. Cu cât filamentul se încălzește mai mult, cu atât devine mai luminos, dar durata de viață scade proporțional. Inginerii încearcă să contracareze acest fenomen prin intermediul unui mix mai eficient al gazului și prin presiuni interne mai mari. Cu toate acestea, astfel de becuri H4 cedează după circa 350 de ore de funcționare (H7, aproximativ 250 de ore). În condiții reale, asta ar însemna peste 25.000 km parcurși, în timp ce cu becurile cu durată mare de utilizare s-ar ajunge la 150.000 km.

Pentru cei care rulează în special în oraș, lumina acestor becuri este suficientă, dar, dacă vrei lumină optimă în afara orașului, ar fi bine să alegi cele mai bune becuri H4 și H7 și să le înlocuiești regulat. Dacă un bec cedează, ambele ar trebui schimbate imediat, și asta pentru că experiența a arătat că al doilea bec va ceda la scurt timp după primul. După schimbare, care ar putea fi făcută și în garaj, pentru majoritatea mașinilor trebuie verificate setările. Asta necesită însă un aparat special, pe care doar atelierele specializate îl au.

Câteva cuvinte despre prețuri. Acestea variază cu până la 100%, în funcție de comerciant. Pentru acest test, noi am comandat majoritatea becurilor pe internet, acolo unde găsești de obicei cele mai accesibile prețuri.

Text: Jo Deleker/Traducere și adaptare: Dan Damian/Foto: Achim Hartmann, Klaus Herder

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.

Acest site utilizeaza "cookies". Accept Ce înseamnă "Cookie"?