Noua generație Duster provoacă la un duel hibrid noua generație ZS. Iar noi încercăm să subliniem cât de aproape sunt aceste două SUV-uri de clasă mică, construite totuși în stiluri diferite.
De 18 luni de când sunt oficial pe piața din România, nu am putut să percep niciodată MG ca pe un producător 100% chinez. Poate și pentru că am prins vremurile când testam, la noi, modele ca MG TF sau Rover 45. Dar adevărul este că MG-ul de acum este un producător strict chinez, doar numele este britanic și nimic altceva, pentru că deja avem un tipar al stilului chinezesc la anumite capitole. Modelul ZS este oferta lor de bază în ceea ce privește SUV-urile și ne amintim că generația anterioară a prins doar vreun an pe piața noastră. S-a suprapus foarte puțin cu vechea generație Duster, iar celei noi nu-i făcea față. Iată însă că și ZS a schimbat generația, mai mult, a trecut la o serie de adaptări absolut necesare pentru piața europeană, în condițiile taxării modelelor electrice produse în China, pe care mizau inițial cei de la MG.
Am decis astfel să punem față în față aceste două noi generații și să vedem avantajele, dar și dezavantajele fiecăruia dintre modele. Poate vă întrebați cum am ales motorizările. Aici e simplu, pentru că oferta Dacia este mai generoasă și mai bine adaptată pieței românești, este normal, iar MG are doar două motorizări pentru ZS, la distanță mare una de alta. Pe scurt, am ales versiunile hibride, asta și pentru elementul de noutate în gama fiecăruia dintre producători, chiar dacă diferența de putere în favoarea modelului din China este cam mare. Dar veți vedea că, exact la acesta capitol, mașinile sunt mai apropiate decât ai putea crede la prima vedere.
Abordare curajoasă
Dacia a schimbat complet macazul cu a treia generație Duster. Bine, știam că o va face încă de la prezentarea conceptului Bigster, în 2001, de la care Dacia a preluat stilul și pentru Duster. Modelul produs în România a accentuat puternic, la nivel vizual ideea de outdoor pe care a imprimat-o în strategia de dezvoltare, așa că Duster a trecut la forme puternice, fără rotunjimi, care să creeze impresia de putere. Forma în Y a luminilor de zi, a stopurilor, la care adăugăm noua siglă, sugerează forță vizuală și soliditate.
La toate astea se adaugă partea inferioară a spoilerului, cu linii puternice, drepte și conturul accentual al pasajelor roților. Duster este mai înalt decât ZS cu 26 mm, în condițiile în care este și cu 87 mm mai scurt. Pare o un SUV mai pregătit pentru aventuri în afara șoselei decât ZS și chiar este: Duster are și un sistem de tracțiune integrală, iar modelul chinezesc nu oferă așa ceva.
La interior, alte diferențe. Mult plastic la Duster, de fapt este aproape integral plastic, spre deosebire de ZS care oferă suprafețe moi și o atmosferă generală mai caldă vizual. Tabloul de bord de 7 inchi al lui Duster este aproape german: informații aerisit afișate, o oarecare personalizare (dar nu arată Waze sau Google Maps, ca la Bigster) și suficiente date ca să poți observa toți parametri mașinii. De cealaltă parte, display-ul tot de 7 inchi al lui ZS pare mai modern, cu grafică mai bună, dar cam același stil de personalizare. În ceea ce privește multimedia, diferențele se păstrează. Dezvoltăm: 10,1 inchi pentru Duster, reacții bune, multe funcții (inclusiv afișarea gradului de înclinare laterală și longitudinală, deși hibridul nu are tracțiune integrală). Totul casetat riguros. La ZS avem, la nivelul de top de echipare, un display de 12,3 inchi. Are culori mai bune, grafică bună, mai multe opțiuni decât la Duster, dar… chinezii au un stil propriu pentru acest capitol. Display-ul central pare o tabletă adaptată caracteristicilor mașinii și asta este enervant uneori. Nu vorbesc aici doar de MG, ci de cam toate modelele chinezești. În plus, sistemul de navigație este mai greoi de pornit și setat. Și mai este un lucru, nu ai Android Auto și CarPlay wireless. La Dacia ai.
Dincolo de aceste aspecte, îmi place mai mult comanda transmisiei la MG ZS Hybrid+, deși forma este puțin exagerată (ca o manșă), decât tasta banală de la Duster. Ce are modelul românesc (și apreciez asta) este comandă cu butoane clasice pentru setarea climatizării. Mai bine decât comenzile fizice minimale de la ZS.
În ceea ce privește scaunele, le prefer oricând pe cel de la Duster. Sunt mai tari, cu poziție mai joasă, te îmbracă mai bine decât scaunele din piele ecologică ce la MG ZS Hybrid+, mai moi și cu mai puțină susținere laterală. Și în spate stai mai bine în Duster, dar nu sunt diferențe majore la nivelul spațiului. La partea legată de volumul portbagajului, Duster este mult în față: 430 de litri versus cei 358 litri oferiți de MG.
Accent pe putere
Sistemele de propulsie ale celor două mașini folosesc același principiu, dar MG a preferat o putere mai mare. Care se simte. MG ZS Hybrid+ are un motor termic de 1,5 litri și 102 CP ajutat de un motor electric de tracțiune de 136 CP, plus unul de 61 CP cu rol doar de generator. Peste tot cifrele sunt în defavoarea lui Duster, care vine cu un motor termic de 1,6 litri și 91 CP, ajutat de unul electric de 49 CP și de un altul, doar generator, cu 20 CP. Trăgând linie, ZS-ul îți oferă un total de 194 CP, iar Dacia 140 CP. Această diferență este vizibilă și la cifrele performanțelor: 8,7 secunde versus 10,1 la Duster. Și se simte. ZS accelerează vizibil mai bine, cu cutia sa în trei trepte, adaptată mai mult propulsiei electrice, decât Duster-ul cu cutie multimodală (4 trepte pentru termic, două trepte pentru electric). Ambele folosesc motoarele electrice de tracțiune destul de mult la viteze constante, poate cu un plus pentru MG. Logic, de altfel, având în vedere și bateria mai mare a modelului chinezesc: 0,92 kWh versus 0,85 kWh, valorile nete.
În ceea ce privește ținuta de drum, Dacia stă mai bine, la propriu. SUV-ul de la Mioveni susține mai uniform încărcările laterale în virajele luate la vireze mari. ZS tinde să aibă mici dezechilibre în virajele largi, abordate mai agresiv. Suspensia Duster-ului este mai plăcută, îți dă mai multă încredere, dar vorbim despre această versiune hibridă, care, poate și datorită masei mai consistente, stă mai bine decât versiunile cu motorizare termică mild-hybrid. Apropo de mase, ZS-ul, la 1.495 kg, are 40 kg în plus față de Duster.
Comportamentul la condus este asemănător. Ambele modele sunt silențioase în ceea ce privește zgomotul motorului. La Duster sunt momente în care nu prea înțelegi de ce se turează atât de mult motorul termic, o face (uneori) inclusiv când nivelul de încărcare a bateriei bate spre trei sferturi. Dar și motorul MG-ului se turează mult, deși zgomotul este undeva pe fundal, totuși mai logic: atunci când accelerezi puternic. Ceea ce are în plus modelul chinezesc este recuperarea energiei – trei niveluri selectate din meniul sistemului multimedia, versus un singur program, B, pe transmisie, la Duster.
Pe partea de consum, situația este echilibrată, dar Duster are un ușor avantaj. SUV-ul autohton se mulțumește deseori cu 4,6 l/100 km, chiar dacă ai reprize de mers mai tare, în vreme ce MG ZS Hybrid+ consumă cam cu jumătate de litru km în plus. Nu este vreo surpriză sau vreun avantaj mare al Duster-ului, dacă ne gândim și la diferența de putere. În schimb, Duster stă mai bine la autonomie (ajungi la 1.000 km, fără eforturi), având în vedere rezervorul de 50 de litri, cu 9 litri în plus față de ZS.
Partea de prețuri este puțin probabil să facă o mare diferență. Și asta pentru că atât Duster, cât și MG propun sume atractive și, mai ales, apropiate. Concret, MG ZS Hybrid+, în cel mai bun nivel de echipare, Exclusive, are un preț de listă de 28.800 euro, cu 1.900 euro mai mare decât cel al Duster-ului în echipare Extreme/Journey. Dar, cum ambele mărci aplică discount-uri (da, chiar și Dacia) și dacă mai punem și bonusul Rabla (programul se reia doar pentru persoanele fizice), ZS poate fi cumpărat la 24.550 euro, cu 1.350 euro mai mult decât cere Dacia pe Duster Hybrid.
Model | Dacia Duster Hybrid 140 | MG ZS Hybrid+ | ||
---|---|---|---|---|
Propulsie | ||||
Tip motor/nr. cilindri | L4 | L4 | ||
Supraalimentare | aspirat | turbo | ||
Amplasare motor | transversal-față | transversal-față | ||
Cilindree cm3 | 1598 | 1498 | ||
Putere maximă kW (CP) /rpm | 67 (91)/nc. | 75 (102)/6000 | ||
Cuplu maxim Nm/rpm | 144/nc. | 128/4500 | ||
Putere/cuplu motor electric CP/Nm | 49/205 | 136/250 | ||
Putere sistem kW (CP) | 103 (140) | 143 (194) | ||
Tracțiune | față | față | ||
Cutie de viteze | automată, 6 trepte (4+2) | automată, 3 trepte | ||
Tren de rulare | ||||
Suspensie față | MacPherson | MacPherson | ||
Suspensie spate | semirigidă | semirigidă | ||
Frâne față | discuri ventilate | discuri ventilate | ||
Frâne spate | discuri | discuri | ||
Pneuri în test | 215/60 R18 | 215/50 R18 | ||
Caroserie | ||||
Lungime × lățime × înălțime mm | 4343 × 1813 × 1661 | 4430 × 1818 × 1635 | ||
Ampatament mm | 2657 | 2610 | ||
Nr. locuri | 5 | 5 | ||
Volum portbagaj l | 430 | 358 | ||
Masăproprie/sarcină utilă kg | 1455 | 1495/nc. | ||
Capacitate rezervor/baterie, brută l/kWh | 50/1,2 | 41/1,83 | ||
CONSUM/CO2 | ||||
Consum WLTP l/100 km | 5 | 5.1 | ||
Emisii de CO2 WLTP g/km | 112 | 115 | ||
Autonomie km | 1000 | 803 | ||
Performanțe | ||||
0–100 km/h s | 10.1 | 8.7 | ||
Viteză maximă km/h | 160 | 168 | ||
Preț | ||||
Preț de bază (euro) | 25,400 | 24400.000 | ||