Datorită caracterului său unic și marketingului inteligent, smart fortwo a reușit să depășească statutul de simplă citadină descurcăreață în aglomerările urbane, devenind un model cu înclinații accentuate către zona de lifestyle. Pe lângă designul interesant și interiorul ingenios echipat, această abordare a fost întărită și de posibilitățile de personalizare destul de ridicate. Dar elementul definitoriu care a făcut celebră prima generație, și chiar și a doua, deși aceasta a crescut în lungime cu 19 cm, îl reprezintă abilitatea de a parca perpendicular pe bordură, între alte mașini așezate în lungul acesteia. Este o soluție pur și simplu miraculoasă în zonele extrem de aglomerate, care „inventează“ practic locuri de parcare. Generația de față, a treia, a continuat procesul de creștere, ajungând la o lungime de 2695 mm, având cu 9 mm mai mult decât precedenta. Și aceasta mai poate parca perpendicular pe bordură, dar în unele cazuri scoate puțin botul afară.

Mergând pe aceeași idee a unei mașini cu caracter special, noua versiune decapotabilă adaugă seriei de calități inedite ale modelului fortwo posibilitatea de a rula decapotat. Soft topul acționat electric se pliază/depliază în doar 12 secunde și la orice viteză, pentru ca schimbările bruște de vreme să nu te prindă în off-side. Totodată, în vederea unei adaptări și mai bune la condițiile atmosferice, pavilionul textil se pliază în două etape, mai întâi doar porțiunea de deasupra capetelor
ocupanților, iar apoi și cea din spate, care integrează o lunetă din sticlă. Suplimentar, pentru a recrea mai bine senzația unui cabrio autentic, traversele laterale rigide ale acoperișului, care unesc montanții frontali și posteriori, pot fi și acestea scoase și depozitate într-un loc dedicat în portbagaj. Nici chiar așa, senzația de libertate nu este însă la același nivel ca în cazul altor decapotabile de dimensiuni mai mari, dar asta nu înseamnă că nu te poți bucura de adierea vântului și de lumina directă a razelor soarelui. Oricum, ce altceva ai putea cere de la cel mai mic cabrio disponibil pe piață?

Partea bună este dată de faptul că pavilionul textil nu afectează latura practică a mașinii nici chiar atunci când e pliat, volumul portbagajului având tot 190 de litri, ca în cazul modelului cu acoperiș rigid. În schimb, zgomotul la rulare este ceva mai ridicat, în ciuda materialului complex, cu mai multe straturi al soft topului. Deși are o configurație cu doar două locuri, habitaclul evită transmiterea unei senzații apăsătoare de claustrofobie, fiind chiar destul de generos dimensionat. Instrumentarul de bord este preluat fără modificări de la versiunea coupé și te încântă prin același design ingenios.

Montarea motorului sub portbagaj și tracțiunea spate, două soluții tehnice care dau roților din față o libertate mai mare în ceea ce privește unghiul de bracare, precum și dimensiunile exterioare mici ale mașinii îi conferă lui smart fortwo abilitatea de a întoarce dintr-o singură manevră chiar și pe o stradă lată de doar 7,3 metri, ceea ce reprezintă un avantaj imens în oraș. Pe de altă parte, ampatamentul mic și dimensiunea redusă a roților sunt un inconvenient ce se face simțit pe denivelări, fără însă a ridica probleme insurmontabile în ceea ce privește confortul. Aliniindu-se la caracterul citadin al mașinii, ținuta de drum este plăcută și agilă la viteze mici, dar dă ceva semne că nu ar fi în elementul său atunci când se crește tempoul. Motorizarea turbo de 90 CP, cu trei cilindri se concentrează în special pe menținerea consumului de combustibil la un nivel cât mai mic și reușește să pună destul de repede mașina în mișcare, masa acesteia fiind de aproximativ 975 kg. Merită apreciată și cutia de viteze automată cu dublu ambreiaj, care schimbă rapoartele rapid și fluent.
În ciuda dimensiunilor sale mici, smart fortwo cabrio are puterea de a te face remarcat în trafic prin caracterul său special și dispune de o manevrabilitate care îți ușurează simțitor viața în zonele aglomerate. Aceste calități nu sunt însă un chilipir, prețurile pornind de la 15.762 de euro, în cazul motorului aspirat de 71 CP.
Plusuri: Manevrabilitate ridicată, portbagaj la fel de încăpător ca la coupé, consum economic, design simpatic
Minusuri: Insonorizare perfectibilă, preț mare, caracter practic redus

















