A început Salonul Auto de la Tokyo, despre care veți putea citi pe larg în ediția AMS pentru luna decembrie, însă noi suntem cu ochii și pe ceea ce fac constructorii japonezi în… SUA.
Tokyo și SUA – două zone geografice complet diferite pe harta actuală a industriei auto. La Salonul Auto de la Tokyo, Mazda a prezentat întregii lumi primul său model de serie, crossover-ul MX-30. În SUA, tot un producător japonez, Nissan, are grijă de „plăcerile vinovate” ale clienților americani, anunțând recent versiunea restilizată a marelui pickup Titan XD. Chiar dacă seamănă, nu trebuie confundat cu Nissan Titan, prezentat nu demult la State Fair of Texas. Este și mai mare… și mai exagerat în toate privințele.
Spre exemplu, faceliftul aduce o simplificare a gamei – fiind păstrată doar versiunea de top King Gab, a cărei benă are nu mai puțin de 195 cm, în condițiile în care interiorul oferă spațiu pentru cinci adulți. Schimbările de design includ grile diferite în funcție de versiune, o nouă bară față cu faruri de ceață LED, faruri și stopuri tot cu tehnologie LED standard, în timp ce varianta PRO-4X are toate emblemele companiei în nuanța „Lava Red”. Nu au fost uitate nici culorile de caroserie – Baja Storm, Red Alert, Super Black și Cardinal Red Metallic sosesc și ele în premieră. La interior, Titan XD are sistem de infotainment cu ecran de 9 inch și Android Auto / Apple CarPlay, plus router WiFi. Sub capotă există o singură opțiune – V8 pe benzină de 5,6 litri cu 410 CP și 560 Nm, legat la o nouă transmisie automată cu nouă rapoarte.
Ajungem acum și la Tokyo, deoarece oprirea în SUA ne-a făcut poftă de și mai multe noutăți japoneze. Foarte posibil cel mai important anunț de la ediția 2019 a Salonului Auto de la Tokyo i-ar putea interesa și pe clienții din SUA, dar mai ales pe cei din Europa. Mazda a dezvăluit primul său model electric de serie, MX-30, iar acesta este deja disponibil pentru pre-comenzi – inclusiv pe Bătrânul Continent. Numele pare și este o combinație între seria de succes de modele crossover (CX-30) și legendarul roadster MX-5, însă realitatea este că MX-30 preia un pic mai mult ADN de la alt model de notorietate: RX-8. Nu, Mazda nu a inventat un motor electric rotativ…
Însă, MX-30 îi aduce un mic omagiu sub forma portierelor „suicide” de mici dimensiuni dedicate pasagerilor de pe bancheta spate! Astfel, exteriorul pare (la prima vedere) să aparțină unui crossover cu două uși, însă MX-30 păstrează capabilități decente de acces la rândul doi. Ah, dar să ne întoarcem la detaliile cu adevărat importante, deoarece ușile „freestyle” (cu deschidere la 80o) sunt doar „cireașa de pe tort”. Aparent, MX-30 merge pe principiul „less is more” – aspect declarat inclusiv în comunicatul oficial. Acesta a fost aplicat inclusiv la nivelul soluțiilor tehnologice – noul grup propulsor e-Skyactiv propune un singur motor electric și o baterie cu o capacitate totală de doar 35,5 kWh. Suficient, deci, pentru parcursuri de aproximativ 200 km (WLTP). Reîncărcarea se face la curent alternativ (AC) cu maxim 6,6 kW, dar și la curent continuu (DC) – fără a fi precizată puterea maximă pe standardul CCS.
Să vedem, totuși, dacă avem și detalii concrete. Știm că MX-30 va sosi în Europa din a doua jumătate a lui 2020, fiind practic un mic SUV urban-sportiv (dotat și cu e G-Vectoring Control Plus). Are dimensiuni foarte compacte: 4395mm×1795mm×1570mm (Lxlxh) și spațiu pentru cinci persoane la bord, în timp ce portbagajul va fi capabil să includă patru valize „carry-on” de 115 cm. Interiorul va reflecta tendințele sustenabile, nu atât prin intermediul sistemului de infotainment cu ecran tactil de 7 inch sau al familiei de sisteme I-Activsense. Ci, mai ales, prin intermediul materialelor ecologice utilizate – de la plastice reciclate pe portiere la înlocuirea parțială a pielii reale cu alternative vegane sau apariția unui material confecționat din plută de proveniență ecologică în zona consolei centrale.