Home LifestyleBMW 328 în România – Povestea unei fotografii de aproape 90 de ani

BMW 328 în România – Povestea unei fotografii de aproape 90 de ani

de Dan Damian
BMW 328 în România

BMW România a adus în țara noastră legendarul model 328, dar și modernul concept 328 Hommage, ocazie cu care a recreat o fotografie istorică.

Nu facem istoria BMW aici, dar este important să știm începuturile. BMW își are rădăcinile în 1916, iar numele Bayerische Motoren Werke GmbH a venit un an mai târziu. Dar atunci compania germană nu era producător de mașini, ci de motoare de avioane. În 1923 a trecut la producția de motociclete, primul model fiind R 32, care chiar semăna a ceea ce numim motocicletă, nu aducea deloc cu o bicicletă cu motor. Și mai avea ceva ce continuă în gama motocicletelor BMW și peste 100 de ani mai târziu: motorul boxer și transmisia cu ax cardanic.

BMW R 32

BMW a intrat în istorie ca producător de mașini în 1928, atunci când compania a cumpărat producătorul german Fahrzeugfabrik Eisenach. Aceștia produceau atunci, sub licență, modelul Austin 7, care a fost produs și ca model BMW. Se numea atunci Dixi 3/15 și, în următorul an, a fost produs ca BMW 3/15. Era un model cu performanțe modeste, echipat cu un motor cu 4 cilindri, de 747 cmc și 15 CP. Nici vorbă de performanțe dinamice. Dar BMW nu a mai reînnoit licența Austin și a început producția unor automobile desenate și proiectate in-house, în 1932. Primul model a fost BMW 3/20, o mașină de dimensiuni mici, cu motor cu 4 cilindri , de 788 cmc. Abia succesorul acestuia, BMW 303, introducea, un an mai târziu, motoarele cu 6 cilindri în linie.

BMW 328 - Mille Miglia

Dar între 1936 și 1940, BMW a produs, în doar 464 de exemplare, un model care avea să-i definească direcția viitoare. Celebrul BMW 328, care a ajuns la peste 200 de victorii și podiumuri internaționale în cursele din acea perioadă. Și totul a culminat cu Mille Migla din 1940, când un coupe dintre cele două înscrise, alături de 3 roadstere a câștigat cursa. Toate modelele erau speciale, cu caroseriii din aluminiu sau elektron (un aliaj de aluminiu şi magneziu). În plus, motorul cu 6 cilindri, de 2 litri, avea puterea crescută de la cea standard, de 80 CP, la 135 CP. Viteza medie era atunci de până la 174 km/h.

BMW 328

La acest moment și nici mulți ani după, BMW nu avea imaginea sportivă de astăzi, dar victorii lui 328 au marcat puternic percepția publicului. Astfel, la aproape 30 de ani distanță de debutul acestui model, prima cercetare de piaţă BMW organizată în 1964 releva că imaginea BMW era încă definită de BMW 327 şi BMW 328, nu de modele pe care BMW le lansase în perioada postbelică. Identificând şi o nişă de modele sportive în piaţă, a fost prima dată când compania şi-a asumat o direcţie sportivă. Atunci se lansa şi sloganul “Frude am Fahren/ Plăcerea de a conduce”, alături de modele precum  1800 Ti sau 2002. BMW 328 devenea astfel punctul de plecare pentru ceea ce recunoaştem astăzi ca un reper de performanţă şi sportivitate – actuala imagine BMW.

328 a avut o prezență puternică și în România. De altfel, BMW avea o prezență puternică în țara noastră cu doi reprezentanți ai mărcii în Bucureşti –  (Compania Fraţii Tanşoca şi Compania Tracta). BMW 328 a fost un model folosit şi de piloţii români – Alexe de Vassal, Vintilă Frumușanu, Alexandru Papană, Nadler, Ion Bolony, Valentin Tânțăreanu și Alexandru Uță. Între cei care au concurat cu BMW 328, trebuie să menţionăm și numele lui Marin Dumitrescu, un personaj emblematic al motorsportului românesc  după al doilea Război Mondial. Cu o carieră de mai mult de jumătate de secol, “Nea Marin” a contribuit la crearea mai multor competiţii, a fost campion, a format echipe şi piloţi, a ajutat pe cei din jur şi a inspirat mereu, prin energia lui unică. Rememorând o carieră extraordinară, s-a întors mereu la modelul BMW 328 special modificat la Uzina Vulcan, model cu care a concurat împotriva legendelor interbelice ale României, nume precum Jean Calcianu sau Petre Cristea.

BMW 328 - Marin Dumitrescu

Marin Dumitrescu și BMW 328 la Concursul de Eleganță de la Sinaia

Între toate numele interbelice, Petre Cristea este cu siguranţă unul din cei mai valoroşi piloţi ai motorsportului românesc. Debuta cu Dodge şi în 1936 se impunea cu un Ford V8 la Raliul Monte Carlo. Din 1938 începea să concureze cu un BMW 328 pus la dispoziţie de industriaşul Petre Iscu. Cu acesta obţinea o serie de victorii în curse internaţionale, ceea ce îl aduce în atenţia BMW, lucru demonstrat de o scrisoare adresată de reprezentantul BMW Tracta din România către BMW: “Conform solicitării Dumneavoastră, ne permitem să vă trimitem ataşat o listă a succeselor pilotului român Petre Cristea”.

BMW 328 și 328 Hommage înn București - 2025

Una din cele mai importante performanțe ale lui Cristea a fost clasarea pe locul secund în Marele Premiu al Germaniei de viteză în Coastă în august 1938, în faţa marelului pilot BMW Huschke von Hanstein, cel care era încoronat campionul Germaniei la Viteză în Coastă în acel an şi apoi aducea victoria BMW la Mille Miglia în 1940.

Marele Premiul al Bucureștiului

În 1937 debuta Grand Prix-ul Bucureştiului, carer s-a desfășurat ca o competiție înternațională până în 1939 și la toate edițiile a câștigat un mBMW 328. Un element important al evenimentului relevant şi astăzi – circuitul stradal integra porţiuna de şosea între Piaţa Charles de Gaulle şi Statuia Aviatorilor, continuând apoi în diferite configurații pe străzile din Cartierul Primăverii. Important este că o parte de şosea pe care zilnic trec mii de bucureşteni a fost parte dintr-o cursă încărcată de istorie.

De la aceste evenimente se păstrează un document foarte valoros, o fotografie cu un BMW 328 alb în competiţie, înconjurând Statuia Aviatorilor. Pilotul era nimeni altul decât Ernst Henne, legendarul pilot care lansa BMW 328 pe circuitul Nürburgring un an mai devreme. Ca şi în Eifelrennen, Henne câştiga cursa şi trofeul obţinut este prezentat astăzi la loc de cinste în Muzeul BMW din München, alături de modelul BMW 328 câştigător la Mille Miglia. Un pilot legendar, un model emblematic care a determinat imaginea sportivă BMW, un monument definitoriu pentru Bucureşti, o victorie BMW în România, toate surprinse într-o fotografie istorică.

BMW 328 - România

Fotografie care trebuia refăcută în prezent, dacă tot un exemplar BMW 328 a fost pentru câteva zile de vară în România. Și nu singur, ci însoțit de conceptul care îi recunoaște statutul de legendă: 328 Hommage. Fotografiile au fost făcute de unul dintre cei mai buni fotografi auto din România, Dragoș Savu, după ce BMW România a obținut toate aprobările pentru ca Poliția să poată închide timp de câteva ore traficul în zonă.

 

 

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.