Home LifestyleBMW i4 Racing – Cum să creezi un sunet unic, de competiție, pentru un motor tăcut

BMW i4 Racing – Cum să creezi un sunet unic, de competiție, pentru un motor tăcut

de Dan Damian
BMW i4 Racing _ Elsa - Engage Racing

Nu este prima dată când ajung în garajul celor de la Engage Engineering, dar acum am făcut-o pentru a asculta și vedea povestea unui proiect unic în lume.

Mâna de pasionați din Brașov, care-și satisfac pasiunea pentru motorsport creând și surubărind într-o hală de la marginea orașului, lucrează de zor la ceva ce nimeni din lume n-a mai încercat vreodată: transformarea unui BMW i4 M50 într-un model dedicat curselor de viteză. Teoretic, e simplu, au și experiența primului Mini electric de curse, Mimi, pe care tot ei l-au dezvoltat. În mod normal, rețeta e cumva standard: roll-cage, suspensie și jante de competiție, eliminarea a tot ceea ce nu este necesar, scaune de curse, sistem de stingere și… cam atât. Ei bine, acest BMW i4 Racing, alintat de ei Elsa, trece prin transformări mult mai profunde. Oamenii conduși de Horia Platona, care este și pilotul mașinii, au un adevărat proiect de dezvoltare a acestei mașini. Și fac totul de la zero, nu au ce să comande din afara țării sau ce să adapteze pentru că ceea ce vor ei nu există nicăieri. Ei au creat formele modelate din fibră de carbon ale spoilerelor uriașe față/spate, care nu sunt doar pentru estetică. Au creat modele computerizate pentru ele, așa că le-au desenat în ideea unei apăsări aerodinamice demne de cursa de la Pikes Peak. Care a fost în program anul trecut, nu s-a reușit participarea, anul acesta iarăși nu vor participa, dar se pregătesc în cursele de coastă din România pentru ajunge în 2026 pe celebrul traseu american. Până atunci, este mult de muncă.

BMW i4 Racing _ Elsa - Engage Racing

Îmi spunea Horia că cei de la BMW Motorsport au privit cu reticență modificările aerodinamice ale mașinii, crezând-le doar apendice estetice fără valoare funcțională: au făcut ochii mari când au auzit cât de precis s-a ajuns la ele tocmai în ideea de funcționalitate aerodinamică. Spre deosebire de Mini-ul electric, BMW i4 Racing și-a deschis complet electronica în fața inginerilor, iar aceștia au profitat: tot sistemul de operare BMW OS a fost înlocuit cu un sistem de operare creat de ei, după multe teste și vreo 15.000 de linii de cod scrise. Au făcut chiar și o aplicație prin care funcțiile mașinii pot fi controlate aproape în întregime. La acest moment, mașina are încă display-ul curbat al versiunii de serie, dar curând acest va fi înlocuit cu unul mai mic, creat special pentru acest model și cu funcțiile dedicate utilizării în regim de cursă.

Sunetul puterii

Oamenii de la Engage Racing au mai bifat o premieră. De fapt, pentru asta ne-au invitat în garajul lor din Brașov. Au creat, de la zero, un sunet special pentru BMW-ul lor i4. Hans Zimmer, cel care a creat sunetele modelelor BMW electrice din noua generație, n-a avut niciodată un amestec. Ba chiar sunetul lui i4 Racing este mult mai complet decât cel al lui Zimmer, aplicat modelelor de serie. Sunt o mulțime de parametri de care trebuie să ții cont, dacă vrei să creezi un sunet de competiție pentru un model electric. Acesta se deplasează la viteze mari fără un sunet puternic perceptibil, ceea ce la competiţii precum cursele de viteză în coastă poate fi un risc major pentru pasageri. Prin regulament, sunetul emis de un automobil de curse trebuie să fie 110 dB la distanţa de un metru de automobil. Acesta a fost punctul de plecare în căutarea unei soluţii eficiente pentru a crea un sunet specific pentru noul model de curse.

BMW i4 Racing _ Elsa - Engage Racing

Dincolo de siguranţă, sunetul transmite emoţie, face parte din identitatea modelului. Sunetul generat trebuie să poată fi imediat atribuit unui automobil în mişcare, dar trebuie să fie diferit de cel generat de un motor cu ardere internă – trebuie să fie nou şi în acelaşi timp uşor de recunoscut. În cele din urmă, echipa a înţeles că există şi o oportunitate majoră – sunetul poate fi oferit să ofere informaţii pilotului în contextul în care la o maşină cu motor cu ardere internă zgomotul motorului oferă instinctiv repere despre viteza de deplasare, turaţie şi sarcină. În acest context echipa urmăreşte să folosească informaţiile de sunet ca un indicator pentru automobil despre modul în care automobilul rulează în regim de cursă, fără ca pilotul să fie nevoit să urmărească indicatoare de bord, putând să se concentreze astfel mai bine la traseu. Horia, care a pilotat și încă pilotează mașini de curse cu motoare termice spunea că acesta este unul dintre cele mai complicate aspecte ale pilotajului unei mașini electrice: faptul că nu mai ai reperele obișnuite, instinctive, induse de sunet.

Cu o echipă formată dintr-un sound designer, Dan Alexandru, un inginer de sunet, Titus Constantinescu, şi cu aportul celor doi ingineri software ai proiectului, Liviu Nossa şi Andrei Kerekes, echipa Engage Racing dezvoltă o soluţie inovativă, unică, ce răspunde la toate obiectivele de siguranţă, emoţie şi informaţie, respectând toate provocările impuse pentru implementarea într-un automobil de curse.

Am ascultat mașina în spațiul închis din hala celor de la Engage Racing și sunetul este impresionant. Are și ceva din cel al unui motor termic, dar este complet original și are intensitatea și inflexiunile generate de poziția accelerației și sarcină.

BMW i4 Racing _ Elsa - Engage Racing

Dan Alexandru a ales să lucreze cu o aplicaţie Digital Signal Processing specială care funcționează un sintetizator virtual. Aceasta are avantajul că necesită o capacitate semnificativ mai mică de calcul și poate fi astfel integrată în automobil alocând o parte minimă din unitatea Raspberry Pi deja instalată. În acelaşi timp soluţia este extrem de flexibilă, permițând integrarea cu latenţă minimă a mai multor surse de feedback. Aceasta a deschis posibilitatea ca în modularea de sunet să se poată folosi mai multe surse de intrare, dincolo de apăsarea acceleraţiei: sarcina motorului sau viteza fiecărei roți. Sistemul poate oferi astfel un feedback auditiv pilotului despre informații precum viteza, limitarea de putere sau patinarea individuală a fiecărei roți. Urmează un proces de reglare și învățare prin care pilotul poate să recunoască aceste informații în mod instinctiv, așa cum o face de la un automobil convențional. Această construcție se anunță una fără precedent în industria auto și care combină simplitatea, folosirea minimă de resurse, cu capacitatea de a folosi multe informații și a oferi multe repere pilotului despre starea mașinii.

Pentru tipul de sunet m-am inspirat mult din filme, pentru că vreau să creez o notă sci-fi, păstrând și conexiuni cu un motor cu ardere internă. Primele lucruri la care m-am gândit au fost <<Blade Runner>>  sau  <<The Fifth Element>>. În acelaș timp puteți privi automobilul ca un instrument muzical modern – în funcție de acțiunile celui de la volan, prim al răspuns. BMW i4 racing poate să devină astfel o veritabilă instalație de artă prin sunet”, explică Dan.

O dată ce generatorul de sunet a fost creat, provocarea următoare a fost de a construi o soluție de difuzoare pentru a asigura puterea necesară. Titus a ales un layout care folosește rezonatoare acustice direcționale în locul unor boxe clasice, alături de un sistem de două subwoofers omnidirecționale.

Volumul de aer de sub automobile este folosit ca amplificator, iar difuzorul aerodinamic masiv a devenit și cameră de rezonanță, reglajul frecvenței sunetului a fost optimizat în acest sens. Sistemul funcționează pe un interval de frecvență între 40 Hz și 5kHz.

BMW i4 Racing _ Elsa - Engage Racing

Soluția este integrată în restricțiile de volum pe care le avem în BMW i4, cu o podea plată, acoperită de baterie. În același timp aranjamentul incintelor față iau în calcul curgerea aerului care altfel ar putea interfera cu rezonatoarele. Sistemul are masa optimizată pentru integrarea într-o mașină de curse. Înlocuirea unor boxe hifi cu rezonatoare creează distorsiuni care adaugă realism și emoție. Avem o soluție perfect integrată în volumul dat, cu masă redusă, care suplimentar folosește elementele aerodinamice și volumul de aer de sub automobil pentru maximizarea puterii”, explică Titus.

Asta ne diferențiază față de o simplă echipă de curse – mergem pe teritorii noi, avem provocarea și șansa să dezvoltăm de aici, din România, răspunsuri pentru un nou tip de automobile de curse. Avem o echipă incredibilă de profesioniști alături de noi cu care putem spune, cu mare mândrie, că facem inovații valoroase”, explică Horia Platona, inginerul șef și pilotul proiectului.

În cazul în care vă întrebați, nu au fost operate nici un fel de modificări la motoare. Acestea, câte unul pe fiecare punte, sunt cele de serie și dezvoltă un total de 544 CP și 795 Nm. În mod normal, accelerația 0 – 100 km/h este posibilă în 3,9 secunde. Doar că Elsa are cu peste 200 kg mai puțin decât cele aproape 2,3 tone ale versiunii de serie.

Engage Racing este susținută de parteneri importanți care contribuie la succesul echipei:

Velo – Parte din portofoliul BAT, Velo este un brand sinonim cu inovatia, fiind prezent în competiții de top la nivel international. Prin asocierea cu Engage Racing, Velo își extinde amprenta în motorsport, continuând să provoace limitele conventionale, creand experiente weirdly wonderful cu fiecare provocare.

Renovatio e-charge – Lider pe piața soluțiilor de încărcare electrică din România, Renovatio este un partener cheie pentru Engage Racing, oferind infrastructura necesară pentru încărcarea rapidă și eficientă a vehiculelor electrice de competiție. Renovatio e-charge joacă un rol crucial în facilitarea tranziției către un motorsport sustenabil.

Michelin – Unul dintre cei mai mari producători de anvelope la nivel mondial, Michelin este partener tehnic al echipei Engage Racing, oferind anvelope de înaltă performanță adaptate condițiilor specifice competițiilor de Super Rally. Expertiza Michelin în tehnologia anvelopelor de competiție garantează aderența și durabilitatea pe circuite dificile.

Textar – Furnizor global de plăcuțe și discuri de frână, Textar contribuie la siguranța și performanța echipei Engage Racing prin soluții de frânare de înaltă calitate. Textar se distinge prin inovațiile sale în domeniul sistemelor de frânare, esențiale pentru succesul în competițiile de motorsport.

UniCredit Leasing – Parte din grupul UniCredit, lider în servicii financiare în Europa, UniCredit Leasing susține echipa Engage Racing prin soluții de leasing inovatoare, adaptate nevoilor echipelor de motorsport. Parteneriatul cu Engage Racing subliniază importanța investițiilor inteligente în mobilitatea electrică.

FEV ROMÂNIA – Parte a FEV Group, companie globală de inginerie specializată în dezvoltarea tehnologiilor de propulsie, FEV ROMÂNIA sprijină echipa cu expertiză avansată în domeniul ingineriei electrice. Prin acest parteneriat, FEV contribuie la perfecționarea tehnică a modelului BMW i4 Racing și la implementarea unor soluții inovatoare pentru creșterea performanței.

                                                                                                       Echipa ENGAGE Racing:
Anya Gherghina, Horia Platona, Costin Păunescu, Alexandru Șeremet,Ștefan Sterpu, Florin Luță, Liviu Nossa, Andrei Kerekes, Radu Torpan, Marius Dascălu, Andrei Șerbulea.

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.