Mazda ne-a invitat să conducem, în Germania, noul său model electric. Unul care vine din China și se desprinde de stilul constructorului japonez de până acum.
Știm că Mazda este unul dintre cei mai tradiționaliști constructori auto ai momentului. Până la urmă ei sunt cei care au creat de la zero, în ultimii ani, un motor diesel, și nu unul oarecare, ci un 6 în linie de 3,3 litri (extrem de reușit și plăcut!). Dar japonezii nu pot ignora direcția pieței, așa că, le place sau nu, trebuie să atace și segmentul EV. Au făcut-o acum patru ani cu MX-30, dar – să fim sinceri – mașina asta a fost un eșec comercial. Nu pentru că n-ar fi arătat bine, din contră, ci din motive tehnice – o baterie de 35,5 kWh și doar 200 km autonomie nu au cum să prindă într-un segment atât de competitiv. Producția acestui model a fost oprită în luna mai a acestui an, dar continuă versiunea cu range extender, al cărei motor termic este un rotativ, practic încercarea Mazda de a-și menține tradiția cu motorizarea Wankel. Dar, să fim la fel de sinceri – nici această versiune nu are un viitor.
Dar, cum spuneam, celor de la Mazda le trebuie modele electrice, fie și din motive de imagine deocamdată. Așa că producătorul japonez a lucrat la o soluție: a retras a treia generație Mazda6 de pe piață, după 12 ani de producție și a înlocuit-o cu o nouă generație, care vine doar cu propulsie electrică. Se numește Mazda6e și, pentru europeni, este un model nou. Nu și pentru chinezi, unde se vinde deja de un an sub numele Mazda EZ-6. Ideea este că acest model a fost dezvoltat de Mazda împreună cu chinezii de la Changan Automobile pe o platformă de concepție chinezează, Changan EPA1. Dacă vreți, fratele complet chinez de platformă este Changan Deepal 07.
Probabil de la bun început, Mazda a intenționat să ofere acest model și pe piața europeană, unde vechea Mazda6 îmbătrânise. Acum, noua Mazda6e a debutat și rămâne singurul model electric al producătorului japonez (până în 2026, când vine SUV-ul CX-6e, pe aceeași platformă). Dar și cel mai diferit din întreaga gamă, și asta nu doar pentru că este propulsat electric. Ok, partener chinez, dar elementele de design sunt tipice Mazda. Farurile sunt o interpretare modernă, mai slim – atenție, blocul principal de lumini este separat de ceea ce considerăm faruri, grila este luminată în partea de jos și arată și nivelul de încărcare al bateriei, iar noua siglă este – în premieră pentru Mazda – luminată. Pe laterale, linia foarte curată se datorează și mânerelor tip pop-up ale portierelor, cu un mod foarte fin de lucru. Mazda6e este un hathback de 4,92 metri, adică are 51 mm în plus față de vechea Mazda6, dar, din laterale, imaginea sa este mai puțin dinamică, la nivel vizual, asta pentru că habitaclul a fost împins către partea din față din motive tehnice. Stopurile sunt formate din câte două jumătăți de cerc și această formă le integrează în linia de design Mazda. Urmând moda zilelor noastre, acestea sunt unite de o linie LED.
Dar aici, la spate, mai avem ceva – un eleron cu acționare electrică. Se ridică automat la peste 90 km/h, coboară tot automat când viteza scade sub 50 km/h, dar îl poți controla direct din meniul sistemului multimedia. Toate aceste elemente, luate individual, arată bine. Îmi place și linia puternic descendentă a plafonului, creează o imagine dinamică. Singura perspectivă care nu-mi place este atunci când privești mașina perfect din lateral. Asta pentru că marginea superioară a spatelui coboară diagonal către interior, iar partea inferioară se duce către exterior, formând un V care pur și simplu nu se potrivește cu aspectul general al mașinii. Jantele arată bine și sunt bine proporționate ca dimensiuni: mai multe modele, dar doar de 19 inchi.
Cu totul altfel
În habitaclu nu prea mai recunoști nimic din ceea ce știai despre Mazda la acest capitol. Mie mi-au atras prima dată atenția scaunele bine profilate, cu model și cusături elegante, dar și cu tetiere integrate. Oricum, combinația de piele și piele întoarsă, maro, pe care o avem pe mașina de test arată excelent. Ideea de premium este subliniată și de inserția pielii întoarse pe planșa de bord, până la urmă nu vezi mereu grile de aerisire căptușite cu astfel de material. Tot bine arată și consola centrală masivă, care merge până în spate și include încărcător wireless cu răcire pentru telefonul mobil, dar și suporturi pentru sticle, și acestea cu răcire. Sub consolă este un spațiu suplimentar, mare, dar mai greu accesibil și aici găsești atât un USB-C, cât și un USB-A.
Tabloul de bord este digital, nu în premieră, pentru că știm deja modelele CX-60 și CX-80, doar că acesta este altfel. Are 10,2 inchi și, în mod normal un fundal bine echilibrat cromatic, cu informații nu deosebit de aglomerate, dar nici cu prea mari posibilități de a-l personaliza. O mare pare din informațiile de pe el pot fi dublate pe Head-up Display-ul generos. Pe centru, un display uriaș, de 14,6 inchi, despre care Mazda spune că a fost conceput pentru a fi operat ca un telefon, cu posibilitățile tipice de personalizate, inclusiv cu shortcut-uri stabilite de utilizator. Dacă nu știi nimic despre mașina asta și proveniența ei, acum începi să te prinzi, pentru că asemănările cu stilul chinezilor de a face sistemele multimedia sunt foarte mari. Multe opțiuni, meniuri, butonul pentru frânarea confortabilă (pe care l-am întâlnit doar la chinezi), totul arată că Mazda eventual a rafinat câte ceva la nivel grafic, dacă a făcut și asta. Nu este nimic rău, vizual, dar vă dați seama că ergonomia este… complicată. Știți că cei de la Mazda au fost cei mai încăpățânați până acum în privința sistemelor multimedia: le-au menținut foarte simple, cu funcția touch activată doar pe loc și doar în CarPlay și Android Auto.
Ei bine, saltul este uriaș și îi va debusola pe cei obișnuiți cu noile vechi Mazda. În plus, Mazda a avut întotdeauna butoane fizice pentru climatizare. În Mazda6e nu mai ai nici unul! Reglajul oglinzilor este pe display, la fel și comanda ștergătoarelor. Consola este atât de curată pentru că schimbătorul a fost mutat pe coloana de direcție și are și funcție de cruise control, dar fără Resume. Încă o premieră, Mazda6e este prima Mazda cu control vocal în limbaj natural (doar în engleză la mașinile de test), care funcționează chiar bine. Și tot prima Mazda cu control prin gesturi, sunt câteva pe care le predefinești în multimedia și pe care trebuie să le execuți cam inconfortabil, prea în spate, pentru a putea fi văzute de camera selfie plasată pe plafon. Și deloc în ultimul rând, un sistem audio Sony, cu 14 difuzoare și subwoofer, care se aude foarte bine. Două dintre difuzoare sunt întegrate în tetiera șoferului și îi pot cânta, la propriu, dar îi și pot șopti indicații de navigație și convorbiri telefonice, ca să nu-i deranjeze pe ceilalți ocupanți.
Bun, dar controversat
Mazda6e este disponibilă în două versiuni tehnice: una de bază, cu baterie de 68,8 kWh (brut) și 258 CP și una cu baterie mai mare, de 80 kWh, dar cu 245 CP. Partea ciudată este la capacitatea de încărcare a acestor baterii. Cea de bază are o viteze decentă, 165 kWh, dar cea de 80 kWh se încarcă cu doar 90 kW. De ce? Japonezii spun că din motive de chimie a bateriilor și de durabilitate. Bateria mică este LFP, iar cea mare NMC, teoretic prima ar trebui să se încarce mai încet. Autonomiile sunt de 479, respectiv 552 km. Dar încărcarea 10 – 80% a bateriei mari durează 47 de minute, de două ori mai mult față de încărcarea celei LFP. Diferența de preț? 1.600 euro. Într-o lume care tinde să aprecieze mai mult viteza de încărcare decât capacitatea unei baterii, chiar dacă diferența de preț este mică, bateria mai mare nu prea vine cu avantaje reale. Cam așa ne-au dat de înțeles și cei de la Mazda. La aproape orice lansare, flota de mașini de test este formată din vârful de gamă. Acum nu. Toate mașinile sunt cu bateria mică. Am uitat să vă spun că accelerația și viteza maximă sunt identice la cele două versiuni.
Primul lucru pe care l-am simțit la plecare a fost că stai cam sus (din cauza bateriei din podea), dar pasagerul din dreapta stă chiar puțin mai sus și el nu are ajustare pe înălțime a scaunului. Al doilea lucru? Direcția. Pur și simplu demultiplicată scurt, reacționează ușor mai lent la început, dar apoi te înscrie viguros pe trasă. Nu are cine știe ce feedback, modul Sport doar o întărește, însă modul sportiv în care te înscrie pe viraje o face plăcută. Apoi realizezi că dinamica este continuată de reacția bună a motorului, mai ales în modul Sport, dar și platforma este ceea ce trebuie: tracțiune spate, distribuție de 47:53 a maselor pe punți. Așa că, atunci când forțezi, Mazda6e îți arată o ținută de drum foarte echilibrată, cu tendințe supraviratoare doar atunci când exagerezi cu accelerați la ieșirea din viraje. Cariile asfaltului sunt absorbite destul de bine de multilink-ul de pe spate și nu te prea poți plânge de confort. Dar nu e totul bine. De exemplu, frânele sunt de încredere, dar nu-ți comunică mare lucru în ceea ce privește dozajul. Apoi, ai patru moduri de lucru ale recuperării energiei la frânare: Low, Normal, Mid și High. Pe cea mai înaltă treaptă mă așteptam să găsesc ceva asemănător modului e-Pedal, dar decelerarea este surprinzător de slabă și pentru un mod normal.
În schimb, consumul modelului Mazda6e este foarte bun. Un parcurs de 50 km, cu mai multe reprize puternice, ba chiar și vreo doi kilometri la viteză maximă (183 km/h arăta tabloul de bord, testul a fost în Germania) s-a lăsat cu consum de 19 kWh/100 km. Bun. Dar apoi un parcurs asemănător, mult mai liniștit, a afișat pe bord 11 kWh/100 km. Poate era și o ușoară coborâre, oricum, foarte bun.
Prețul modelului Mazda6e începe de la 43.490 euro pentru echiparea de bază, Takumi. Dacă vreți și superba culoare Soul Red Crystal mai adăugați încă 1.050 euro, pentru că fără bani doar culoarea albă este disponibilă. Nivelul de top, Takumi Plus, costă de la 45.440 euro, asta dacă vreți piele naturală și alte câteva echipamente. Cum spuneam (și contrar celor mai multe situații), nivelul tehnic de bază este cel mai recomandabil: primești o baterie mai mică, dar mult mai rapidă la încărcare, chiar dacă ai autonomie cu 73 km mai mică.
Date tehnice
Caroserie: Hatchback cu 5 locuri. L × l × h: 49213 × 1890 × 1491 mm. Ampatament: 2895 mm. Portbagaj: 336 (+ 72) l. Masă proprie: 2037 kg
Tren de rulare: Suspensie față MacPherson, spate multilink, frâne față cu discuri ventilate, spate discuri pneuri 245/45 R19
Transmisie: Tracțiune spate, raport de transmisie fix
Propulsie: Motor electric, putere maximă 190 kW (258 CP), cuplu maxim 320 Nm, baterie LFP, capacitate brută 68,8 kWh
Performanțe: 0–100 km/h 7,6 s, Viteză maximă 175 km/h, Consum mediu (WLTP) 16,6 kWh/100 km, Autonomie (WLTP) 479 km
Preț de bază: Mazda6e e-Skyactiv EV Takumi 43.490 euro