Grupul AutoWallis a anunțat că va distribui în exclusivitate marca chinezească NIO în România, începând cu anul 2026.
De altfel, AutoWallis nu a preluat vânzarea NIO doar în România, ci în mai multe țări din Europa Centrală și de Est: Ungaria, Austria, Cehia și Polonia. Ca urmare, AutoWallis are acum un portofoliu de 29 de mărci pe care le vinde în Europa Central și de Est.
Compania chinezească sediul la Shanghai este destul de tânără, fiind înființată în 2014, dar a intrat repede pe piața Europeană: în 2021 venea deja oficial în Norvegia, cea mai prietenoasă piață de mașini electrice, iar un an mai târziu ajungea și pe piețele din Germania, Olanda, Suedia și Danemarca.
NIO se dorește o marcă globală de automobile electrice premium și, cu toate că provine din Shanghai are deja un centru de inginerie în Marea Britanie, studio de design la Munchen și hub-uri în California și Berlin unde perfecționează sisteme de asistență avansată pentru conducere. Începând cu anul viitor, în România vor fi prezente trei modele din actuala gamă a producătorului chinez:
- NIO ET5, berlină și break electric. Berlina are forma unui SUV Coupe, cu portiere fără ramă și lungime de aproape 4,8 litri. Este disponibil în nu mai puțin de trei conforgurații: cu baterie de 75 kWh și autonomie de 445 km, baterie de 100 kWh și 580 km autonomie și o baterie uriașă de 150 kWh, care ar trebui să furnizeze autonomie de 1.000 km. Atenție, însă, această ultimă valoare este conform normelor chinezești de testare, mai puțin dure decât cele europene. Accelerația 0 – 100 km/h este posibilă în 4 secunde.
- NIO EL6, este un SUV de 4,9 metri, disponibil cu două motoare electrice și o putere combinată de 489 CP și accelerație 0 – 100 km/h în 4,5 secunde. Bateria are 70,7 kWh (net), iar autonomia oficială este de 406 km
- NIO EL8, tot SUV electric, dar de 5,1 metri lungime, cu două motoare electrice și 653 CP. Bateria de 70,7 kWh asigură autonomie de 390 km. Este disponibilă și o baterie de 100 kWh, pentru autonomie WLTP de 510 km.
În Europa, inclusiv în România, AutoWallis va aduce și subbrandul FireFly al celor de la NIO. Primu model FireFly este un hatch de 4 metri lungime, cu 140 CP și baterie de 42 kWh, pentru autonomie de 420 km, dar asta conform standardelor chinezești CLTC. Mașina costă în China aproximativ 15.000 euro.
O caracteristică aparte a tuturor modelelor NIO, inclusiv FireFly este că bateriile lor pot fi înlocuite cu unele încărcate atunci când se descarcă și asta se întâmplă în mai puțin de 3 minute. Stațiile de schimbare a bateriilor (Power Swap Stations – PSS) pot stoca și încărca mai multe baterii în același timp. NIO deține deja 60 de stații de schimb de energie în Europa, având intenția de a-și extinde rețeaua în următorii ani. Stațiile de schimb instalate în întreaga Europă sunt fabricate în Ungaria în propria fabrică NIO. Rămâne de văzut cât de util ar fi acest serviciu în România.
Grupul maghiar AutoWallis mai vinde în România marca KGM (fostă SsangYong), Nissan (împreună cu portughezii de la Salvador Caetano) și Farizon.