Home ȘtiriIndustrieNoul Renault Trafic E-Tech electric a debutat la Solutrans. Cu 800V!

Noul Renault Trafic E-Tech electric a debutat la Solutrans. Cu 800V!

de Dan Damian

Am mers să vedem lansarea noului Renault Trafic E-Tech electric la unul dintre cele mai mari saloane profesionale, dedicate transportului rutier.

Ca publicație auto ne concentrăm, evident, pe prezentările, lansările și testele de autoturisme, în acest segment fiind o adevărată furtună de modele noi în ultimii ani, de când mărcile chinezești au început să fie prezente în Europa și de când electrificarea a crescut enorm de mult, mai de voie, dar mai ales de nevoie.

Dar pe lângă asta, se întâmplă lucruri și în segmentul vehiculelor utilitare – piață dedicată mai ales profesioniștilor. Și aici este un salt formidabil, pe care l-am simțit cu ocazia participării (în premieră pentru mine) la Solutrans, un salon cu tematică utilitară, dedicat profesioniștilor din transportul rutier. Solutrans este un salon organizat o dată la doi ani, la Lyon, în centrul expozițional Eurexpo.

Mie, acest salon mi-a amintit de defunctul salon auto de la Geneva. Hale nu foarte mari, tot spațiul expozițional interior relativ condensat, accesibil în câteva ore. Și acea atmosferă de salon pe care cele de la Paris și (acum) Munchen au pierdut-o parțial, de când au devenit saloane de mobilitate. Între timp, Solutrans s-a și încheiat, așa că avem cifre: peste 1.100 de expozanți și circa 64.000 de vizitatori.

Renault Trafic Van E-Tech electric

Renault a avut un motiv important pentru a ne aduce la Solutrans. Marca franceză a ales un salon de casă pentru a lansa primul model al unei noi generații de LCV-uri. Le-a prezentat, în ideea de concept, la începutul anului, iar pe finalul lui 2025 a debutat cel mai important dintre ele: Renault Trafic Van E-Tech Electric. Trafic este cea mai cunoscută utilitară a constructorului francez, cu o istorie impresionantă: a debutat în 1980 și a înregistrat peste 2,5 milioane de exemplare produse pe parcursul a trei generații.

Acum s-a ajuns la a patra generație, care debutează în versiune electrică. Și totuși nu este primul Trafic cu propulsie electrică. Și generația a treia are o versiune, lansată în 2022, dar performanțele acesteia sunt relativ modeste – dar în media actuală a segmentului: baterie de 52 kWh, încărcare la maxim 50 kW și autonomie oficială de 294 km.

Renault Trafic Van E-Tech electric

Dar noua generație este cu totul altceva, inclusiv la nivelul designului. LCV-ul francez are o consolă foarte scurtă, parbriz foarte plonjat și segmentat, care pare ca o vizieră, cu compartimentul parbrizului în sine și cele două geamuri laterale, ceea ce ajută la aerodinamică, dar și un desen high-tech la nivelul luminilor de zi/semnalizatoarelor, amplasate pe o bandă din plastic și unite de o linie care subliniază sigla Renault luminată. Practic. Silueta ar semăna cu cea a unui MPV, dar linia dreaptă a montantului spate este specifică unui vehicul utilitar.

Interior digital

Era și până acum, dar nu la acest nivel. Renault Trafic E-Tech Electric are aproape planșa de bord a unui autoturism. Tabloul de bord digital, cu diagonala de 10 inchi, oferă infomațiile esențiale de rulare, dar și indicațiile sistemelor de siguranță într-un format color, chiar atractiv. Display-ul central are 12 inchi și este orientat către șofer. Ambele display-uri stau pe o planșă de bord desenată sub forma unui tub traversant. Între cele două scaune podeaua este plată și nu există consolă – avantaj pentru șofer care poate coborî lejer pe ambele părți ale mașinii. Asta și pentru că levierul de control a transmisiei a fost plasat pe coloana de direcție, exact ca la autoturisme. Display-ul central e4ste mai mult decât pare. Are acum infrastructură Android Automotive, ca turismele Renault, dar are și posibilitatea de a integra soft-uri neproprietare. Acest lucru este important pentru că fiecare companie își poate integra în acest sistem propriul program (de livrări, de exemplu), astfel ca șoferul să nu mai poarte un dispozitiv suplimentar.

Depozitarea este esențială în acest segment, așa că francezii au încercat să exceleze la acest capitol: pe lângă torpedoul închis, habitaclul include o serie de compartimente deschise, dar suficient de compartimentate: trei suporturi pentru pahare și un suport pentru documente sub paravanul central, trei zone de depozitare în spatele panoului de instrumente, două cuburi mici de fiecare parte a volanului, un raft adânc sub “tubul” de pe partea pasagerului și două niveluri de depozitare în uși; cel mai mare pentru obiectele mici și cel mai mic pentru obiectele voluminoase, cum ar fi sticlele de apă. În spatele tabloului de bord, între “tubul” și baza parbrizului, este prevăzută o zonă vastă pentru depozitarea în siguranță a tot felul de obiecte. Reflectând durabilitatea vehiculului, această zonă, vizibilă atât din exterior, cât și din interior, este compusă din 50% materie vegetală (fibre).

Renault Trafic Van E-Tech electric

Apropo de asta, pe Renault Trafic Van E-Tech electric, Renault vizează o rată circulară a materialului de peste 23% (inclusiv bateria), aproape de performanța obținută de cele mai noi modele electrice Renault (de exemplu, R5 la 26%). Acest lucru este în conformitate cu strategia Grupului Renault de a atinge 33% materiale circulare în masa vehiculelor sale până în 2030. În ceea ce privește materialele plastice, în special, LCV-ul ar trebui să atingă o rată de peste 15% de materiale plastice reciclate (peste 40 kg). Tapițeria, la rândul ei, încorporează 50% țesătură reciclată Twi-jeans.

Plaformă ultramodernă

Renault Trafic E-Tech Electric se poate lăuda că este (încă) unic în segmentul LCV. Asta pentru că Renault a preferat, în cadrul Flexis (joint venture între Renault, Volvo și CMA CGM) să ofere o platformă SDV de la Ampere care utilizează tehnologia de 800V. O investiție importantă în acest segment, dar care se va amortiza și cu modelele Volvo, dar și cu celelalte două utilitare de la Renault: Estafette (expus la Solutrans) și Goelette.

Astfel, Renault Trafic E-Tech are două configurații: cu baterie LFP (litiu-fier-fosfat) de 60 kWh și autonomie estimată la 350 km sau baterie NMC (nichel-mangan cobalt) de 80 kWh, care oferă autonomie WLTP de 450 km. Acesta este bateria care va fi disponibilă la lansare, urmând ca versiunea cu baterie mai mică să fie disponibilă mai târziu.

Renault Trafic Van E-Tech electric

Renault lasă să se înțeleagă că ambele versiuni au același motor, de 204 CP și 345 Nm. Acesta este plasat în spate, astfel că, având puntea față responsabilă doar cu direcția, nu și tracțiunea, Renault Trafic E-Tech promite același diametru de bracare ca noul Renault Clio – 10,3 metri.

Francezii se laudă cu platforma lor la 800V, dar nu comunică deocamdată puterile de încărcare. Ne spun doar că, la puterea maximă, bateria ajunge de la 15 la 80% în doar 20 de minute, timp în care Trafic câștigă 260 km autonomie (probabil la bateria mare). De asemenea, Trafic Van E-Tech poate tracta două tone și are masa utilă de 1,25 tone. Noul LCV Renault oferă un volum de încărcare de 5,1 m3 în caroserie L1, cu o lungime de 4,87 m și o lățime de 1,92 m (identică pe cele 3 vehicule). În timp ce L2 are 5,8 m3 pentru o lungime de 5,27 m realizată cu un ampatament cu 40 cm mai lung. Aceste dimensiuni au fost atinse prin reducerea înălțimii totale la 1,90 m, pentru a garanta accesul la toate parcările subterane. Trafic are, de asemenea, uși mari pentru încărcarea europaleților din lateral sau din spate.

Noul Trafic Van E-Tech electric va oferi funcțiile Vehicle-to-Load (V2L) și Vehicle-to-Grid (V2G). Aceasta include posibilitatea de a încărca dispozitive externe (V2L, de la vehicul la un dispozitiv electric) cu o priză în cabină, în zona de încărcare sau printr-un adaptor care să fie conectat la priza de încărcare pentru a conecta dispozitive (unelte, computere, etc).

De asemenea, se va putea integra cu rețeaua și va furniza energie de la bateria vehiculului (funcționalitate V2G) la rețea, datorită încărcătorului bidirecțional.

LCV-ul francez va fi disponibil pe piață începând cu a doua parte a anului 2026. Producția sa (și asamblarea bateriilor) are loc în Franța, la uzina din Sandouville, unde este produs și modelul Trafic cu propulsie termică. Tot aici vor fi efectuate o serie de conversii, cele mai solicitate de clienți, într-o clădire de lângă uzina principală prin Qstomize, filiala Renault specializată în conversia și conversia vehiculelor comerciale. Indiferent de model – șasiu cabină, cabină platformă, basculantă, platformă sau cabină marfă – noul Renault Trafic Van E-Tech electric va putea fi carosat de Renault, dar pentru caroserii personalizate, clienții au la dispoziție circa 300 de carosieri autorizați de divizia de autovehicule comerciale a mărcii franceze.

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.