Home TesteTest Dacia Duster I diesel PHEV: o șansă ratată

Test Dacia Duster I diesel PHEV: o șansă ratată

de Răzvan Măgureanu
dacia duster I diesel PHEV Grand hamster

Poate vă vine greu să credeți dar acum 14 ani, la finalul lui 2011, a existat o Dacia Duster I PHEV cu motor diesel. Nu a fost construită de Dacia, ci de facultatea de Mecanică din Pitești, ca parte a unui program de electrificare a mărcii. De care cei de la Dacia nu au ținut însă cont și astăzi Dacia a pierdut lupta electrificării în fața chinezilor de la BYD care au lansat BYD Atto 2 PHEV cu autonomie electrică de până la 90 km, rival direct pentru Duster. Vă prezentăm în exclusivitate cum se conducea Dacia Duster I PHEV cu motor diesel. 

De la bun început trebuie să spunem că Grand Hamster nu a fost dezvoltat de Dacia sau RTR, fiind parte a programului ECOlogic al laboratoriului de Propulsii Alternative şi Energii Regenerabile de la Facultatea de Mecanica din Piteşti, condus de profesorul Dan Marinescu.

Acest program a inclus trei modele: unul full electric (Dacia Electra) şi două hibride plug-in (Dacia Hamster Electricway 4wd bazat pe Sandero și Grand Sandero, care era un Logan MCV cu față de Sandero) . Proiectul lui Duster PHEV cu motor diesel s-a numit Grand Hamster și baza pe platforma lui Duster 4×2, având propulsie dublă: motorul diesel 1.5 dCi de 107 CP antrenează roţile faţă, iar un motor electric asincron, cu o putere continuă de 18 kW (24,5 CP) şi maximă de 31 kW (42 CP), antrenează roţile spate. Este un sistem similar celui de la Peugeot 3008 Hybrid4, însă puţini știu că acest sistem nu este o invenție Peugeot ci a fost patentată de Renault pe conceptul Next încă din 1996 (motor termic de 750 cmc/48 CP în față și două motoare electrice de 21 CP în spate). Avem astfel de-a face cu un hibrid paralel cu o transmisie cu doi arbori, cuplul celor două motoare însumându-se. Cuplul dieselului, de 240 Nm/1750 rpm, se însumează cu cel al motorului electric care este de 90 Nm/2850 rpm în mod constant și de 160 Nm/1400 rpm în valoare maximă. Autorii proiectului consideră că această soluție tehnică are multe avantaje: modificările faţă de maşina de serie sunt minime, nu există restricţie de gabarit pentru echipamentul electric, există o mare flexibilitate în alegerea motoarelor termic și electric, se obţine o tracţiune integrală permanentă de tipul E-4WD și nu este necesară legătura mecanică între puntea faţă şi spate.

Motorul electric 200-1500 W, răcit cu lichid, este produs de firma elvețiană MES-SA şi este montat pe puntea spate, aceasta fiind o construcție complet nouă. Tot de la firma MES-SA provine și invertorul. Bateria Li-fosfat de fier este formată din 64 de module FLP 60 AHA cuplate în serie, are un voltaj de 205 V, o capacitate de 12 kWh şi cântăreşte circa 160 kg. De altfel, faţă de Duster 4×2 de serie, masa lui Grand Hamster este cu 240 kg mai mare. Încărcătorul ZIVAN N3G de producţie italiană asigură o încărcare a bateriei de la reţeaua de 220 V în 6-8 ore. Ciclurile de încărcare/descărcare sunt controlate de unitatea de management MCU-EV2,  iar un convertor 205V/12V asigură energia necesară rețelei de 12V de la bord. Întrucât Grand Hamster funcționa în primă fază doar electric sau doar termic, în caz de funcționare electrică, rețeaua de 12V asigură alimentarea pompei electrice de vacuum suplimentare pentru servofrână și a grupului electrohidraulic al direcției. Pentru a reduce consumul s-au utilizat lumini de zi cu LED.

Cum funcționa Grand Hamster? Se pune contactul, se apasă comutatorul de rețea și apoi  butonul EV de pe comutatorul EV/HEV. Se cuplează în D și astfel Grand Hamster poate rula în mod pur electric. Teoretic, autonomia este de 50 km cu bateria de 12 kWh dar echipa de cercetare a luat în calcul și montarea unei baterii mai mici, de 7 kWh. Aceasta are o înălțime mai mică și  putea fi montată sub o dublură a podelei portbagajului, neafectând aproape deloc volumul acestuia. Chiar și cu această baterie, autonomia în mod electric nu scădea sub 30 km, de departe cea mai bună valoare pentru un plug-in hibrid existent la acel moment (primul Toyota Prius Plug-In Hibrid  avea o autonomie de 20 km în mod pur electric). Pe bord, în locul uneia din gurile de ventilație, era amplasat un display multi-informațional e-xpert pro hv, care arată voltajul bateriei, capacitatea curentă a acesteia și consumul în Ah.

Conceptul mai dispunea de recuperarea energiei la frânare iar la momentul la care am mers cu mașina era în dezvoltare un sistem start&stop automat și decuplarea automată a ambreiajului la mootrul termic astfel ca în faza de sailing să se obțină recuperarea energiei.

În modul electric, Dacia Grand Hamster funcționa foarte silențios și accelera liniar. Din punct de vedere al rafinamentului în funcționare în modul electric, acest Duster era la fel de silențios ca o mașină electrică din prezent. Iar în modul termic se conducea exact ca un Duster 4×2 1.5 dCi. În momentul când am testat mașina sistemul hibrid nu era încă pus la punct dar testele realizate de echipa de dezvoltare anunțau că mașina ar putea furniza un cuplu total al sistemului de propulsie de 400 Nm.

Din păcate, Dacia nu a preluat atunci ideea celor de la Facultatea de mecanică din Pitești și a pierdut un moment important. Iar de curând chinezii de la BYD au lansat ei primul SUV PHEV de clasă mică, ATTO 2 care oferă o autonomie electrică de până la 90 km. Deocamdată nu s-au anunțat prețurile la noi dar BYD vrea să vândă acest model la un preț de 28.000 euro în Europa. Dacă va avea și la noi același preț și scădem bonusul Rabla Plus pentru PHEV-uri de 3.000 euro, rezultă un preț final de 25.000 euro, mai mic cu 1500 euro decât cel cerut de Dacia pentru un full hibrid simplu, Duster Hybrid în echiparea de top Journey sau Exrtreme similară cu a lui BYD costând 26.500 euro.

De asemenea, Duster va trebui să înfrunte și concurența noului Chery Tiggo 4 care vine cu un sistem full hibrid mai puternic și cu materiale mai bune decât Duster la un preț mult mai mic. Chery Tiggo 4 costă în funcție de echipare 22.990 euro (echipare Comfort) respectiv 23.990 euro (echipare Unique). Duster Hybrid 155 în echiparea medie Expression începe la 25.550 euro, iar în versiunile de top Journey și Extreme 27.100 și respectiv 27.050 euro (tocmai s-a scumpit de curând!) deci este cu 2500 respectiv 3000 euro mai scumpă.

Mai mult, la anul, marca premium a lui Chery, Omoda, va lansa SUV-ul de clasă mică rival pentru Duster, Omoda 4 în versiune termică și full hibrid. Astfel, Duster va avea cel puțin trei concurenți chinezi complet noi care oferă materiale mai bune, sistem hibrid mai puternic (Omoda 4 și Chery Tiggo 4) sau un sistem PHEV (BYD) care nu există la Dacia. De asemenea, pe piață mai există și MG ZS Hybrid+ de asemenea cu un sistem hibrid mai puternic decât al lui Duster care pornește de la 22.410 euro (versiune Explore).

După 14 ani, Dacia lansează Duster Hybrid – G 150 4×4  care, spre deosebire de modelul de acum 14 ani, este doar hibrid nu Plug-in hibrid, nu merge electric decât câteva sute de metri față de 50 km, iar motorul electric spate are doar 31 CP față de 42 CP (în prezent producătorii nu mai comunică decât puterea maximă a motoarelor electrice). În plus, acest hibrid – G 150 4×4 consumă atunci când se deplasează pe benzină 6 l/100 km, față de 4,6 l/100 km versiunea Hibrid 155 iar prețul ei de 28.800 euro în versiunea de top Journey este cu 1700 euro mai mare decât al lui Hybrid 155 în vechiparea echivalentă.
Iar față de versiunea clasică 4×4  care surprinzător nu se mai oferă, nu mai are cardan și nici punte spate multilink. În concluzie, așa cum zicea Seneca, ne întrebăm și noi: Qui prodest?

dacia duster I diesel PHEV Grand hamsterdacia duster I diesel PHEV Grand hamsterdacia duster I diesel PHEV Grand hamsterdacia duster I diesel PHEV Grand hamsterdacia duster I diesel PHEV Grand hamsterdacia duster I diesel PHEV Grand hamster

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.