Home TesteTest pneuri de vară: victorie pentru Continental, Michelin cel mai slab și mai scump

Test pneuri de vară: victorie pentru Continental, Michelin cel mai slab și mai scump

de Răzvan Măgureanu
test pneuri de vara 2024

Sunt anvelopele pentru SUV-uri diferite de cele tipice pentru breakuri sau berline? Desigur, acestea se caracterizează printr-un format mai plin și au o capacitate de încărcare corespunzătoare, având în vedere greutatea adesea mai mare a vehiculului. Acest test arată că nu trebuie să facem compromisuri în ceea ce privește siguranța la volan.

Sport Utility Vehicles – după nume, vehicule pentru timpul liber – sunt preferate pentru versatilitatea lor deosebită. Anvelopele lor sunt ceva mai mari și au o capacitate portantă mai mare decât ale berlinelor și breakurilor din aceeași clasă. Cu toate acestea, nu ar trebui să fie în niciun caz mai puțin sigure. La urma urmei, ca șofer de SUV nu vrei să faci compromisuri în ceea ce privește performanțele sau clasa mașinii, nu-i așa?

Pentru acest test de pneuri, am analizat produse ale celor mai populari producători din Europa. Selecția include o serie de modele noi sau cel puțin actualizate. De exemplu, Goodyear EfficientGrip Performance 2 SUV, Bridgestone Turanza 6 și Hankook Ventus S1 evo 3 SUV în dimensiunea testată acum sunt noi. PremiumContact 7 de la Conti intră în acest test cu o actualizare a compoziției, din al treilea trimestru al anului 2023.

Designul lui Falken Azenis FK 520 este încă destul de nou, în vreme ce Maxxis Victra Sport 5 SUV, Michelin Primacy 4+ și Vredestein Ultrac sunt pe piață de ceva mai mult timp.

Unele dintre pneurile menționate mai sus au abrevierea „SUV“ pe peretele lateral, altele nu. Sunt cele fără „SUV“ potrivite totuși pentru popularele modele din această clasă? Bineînțeles că da! Etichetarea suplimentară se face în primul rând din motive de marketing. Faptul că anvelopele sunt potrivite pentru SUV-uri este determinat de dimensiunea tipică a acestora și de sarcină crescută, ca urmare a greutății de obicei mai mari a SUV-urilor.

Dar să trecem la test. Ceea ce contează pentru noi mai presus de toate celelalte caracteristici ale pneurilor este că acestea trebuie să oprească mașina în cel mai scurt timp posibil. Și nu doar pe asfalt uscat, ci mai ales pe asfalt umed. Așadar, testăm acest lucru în cazul fiecărui model de anvelopă, prin frânări repetate pe piste udate. De exemplu, pentru astfel de teste, pe o suprafață de asfalt deosebit de omogenă în ceea ce privește rugozitatea se formează o bandă foarte îngustă, lungă de 40 de metri și încadrată de conuri.

Acest lucru și un punct de frânare foarte precis asigură faptul că șoferul „servește“ fiecărei anvelope exact aceeași bucată de asfalt. Numai în acest mod și cu un număr mare de repetări – un set de pneuri trebuie să suporte adesea până la 20 de manevre de frânare completă numai pe carosabil umed – se poate garanta că produsele de top, care, uneori, sunt destul de apropiate între ele, pot fi diferențiate cu precizie și claritate.

Evaluarea după două teste la temperaturi diferite arată cât de apropiate sunt, în cele din urmă, anvelopele diferitelor mărci.

3 metri contează
Comparându-se media tuturor valorilor individuale de frânare – frânare de la 80 km/h – s-a constatat că există o diferență de peste 3 metri între cel mai bun și cel mai slab pneu.

La prima vedere, nu pare mare lucru, dar, pusă în context, această cifră aparent inofensivă este destul de înspăimântătoare: dacă șoferii a două vehicule, unul echipat cu cele mai slabe și celălalt cu cele mai bune pneuri din acest test, ar frâna exact în același moment de la 80 km/h, șoferul cu cele mai slabe anvelope ar avea o viteză reziduală de 26 km/h atunci când mașina cu cele mai bune pneuri s-ar opri.

Acest lucru ar fi similar cu lovirea peretelui unei case cu bicicleta la viteză maximă. Chiar dacă ai frâna de la o viteză de „doar“ 50 km/h în oraș, viteza de impact ar fi totuși puțin sub 16 km/h, ceea ce este același lucru cu lovirea din fugă a unui perete cu toată viteza. Cu siguranță, o mașină ar avea puține șanse să mai fie utilizabilă după un astfel de accident.
3 metri, 10 la sută, daună totală. Așadar, puteți vedea de ce suntem deosebit de pretențioși atunci când vine vorba de frânarea pe asfalt umed și uscat și de ce provocăm în mod constant industria de anvelope.

Este de remarcat că măcar mărcile bune și responsabile au acceptat acest lucru și își dezvoltă continuu produsele în direcția siguranței. Totuși, aceasta nu este singura provocare pe care echipele de dezvoltare ale producătorilor de anvelope trebuie să o abordeze. Dacă, în ultimii ani, accentul principal era pus pe reducerea la minimum a zgomotului rulării și a rezistenței la rulare, în prezent există cerințe suplimentare în ceea ce privește durabilitatea și compatibilitatea ecologică a anvelopelor.
De exemplu, materialele reciclate sau naturale vor fi folosite din ce în ce mai mult în producția de pneuri. De asemenea, scopul este de a reduce uzura acestora, pentru o durată de viață mai mare, ceea ce, conform viitorului standard Euro 7, ar trebui să ducă inclusiv la reducerea cantității particulelor de cauciuc de pe șosea.

Acestea sunt cerințe care nu pot fi întotdeauna îndeplinite fără a afecta performanțele. Practic, orice producător bun de anvelope este capabil să dezvolte produse pentru cele mai scurte distanțe de frânare, pentru o durată de viață lungă sau pentru cea mai mică rezistență la rulare. Ideea ar fi mai degrabă ca toate aceste cerințe – cu un accent deosebit pe siguranță – să fie îndeplinite în aceeași măsură, fără a rămâne în urmă la niciun capitol!

Provocare: compoziția
Rezultatul testului arată că nu toți producătorii au același succes în acest joc cu compoziția de cauciuc, banda de rulare și carcasa – substructura solidă a anvelopelor, formată din oțel, țesături din fibre sintetice și naturale.

Cu modelul revizuit PremiumContact 7, Conti se concentrează puternic asupra aderenței maxime pe drumuri umede și uscate. Acest lucru are ca rezultat cele mai scurte distanțe de frânare și siguranță maximă în viraje, ceea ce face ca acest Conti să fie de departe cea mai sigură și mai sportivă anvelopă din test, precum și cea mai confortabilă.

Cum rămâne cu potențialele economii de combustibil sau, în cazul tracțiunii pur electrice, cu impactul asupra autonomiei? Din cauza rezistenței la rulare relativ ridicate, Conti nu obține prea multe puncte în acest caz, alții având rezultate mai bune.

Bridgestone, de exemplu, este foarte bun aici, combinând o rezistență foarte scăzută la rulare cu performanțe predominant bune pe carosabil umed și uscat. De asemenea, Michelin rulează cu o rezistență foarte scăzută și astfel economisește combustibil. În plus, conform filosofiei mărcii, ar trebui să aibă o viață deosebit de lungă.

Cu toate acestea, deoarece compușii de cauciuc refuză cu obstinație să îndeplinească în același timp cerințe diametral diferite, Michelin rămâne semnificativ în urma concurenței sale, în special în ceea ce privește aderența pe carosabil umed. La asta se adaugă slăbiciunile legate de stabilitatea la condus în probele de manevrabilitate și de schimbare a benzii de rulare. Nici măcar potențialul său ridicat de economisire a combustibilului nu poate compensa pierderea de puncte aferentă, prin urmare un loc printre cei mai buni fiind de domeniul trecutului.

Dar cine altcineva – în afară de remarcabilul Conti – este în frunte? Noul Hankook Ventus S1 evo 3 și Vredestein Ultrac sunt la mai mult de un punct în urmă. Deși Hankook nu atinge aderența oferită de Conti, oferă performanțe bune la un preț mai avantajos, fiind destul de echilibrat și doar cu probleme minore în ceea ce privește acvaplanarea în viraje și stabilitatea la condus în proba de schimbare a benzii de rulare. În comparație, Vredestein oferă o aderență ușor mai bună pe teren umed, dar nu poate egala calitățile modelului Hankook în virajele rapide și confortul la rulare sensibil mai bun. Noile anvelope de la Bridgestone și Goodyear? La fel ca în cazul celor de la Maxxis, Falken și Michelin, aderența lor pe carosabil umed și uscat nu este suficient de bună pentru prima ligă. Și știți acum ce poate însemna o distanță de frânare cu 2–3 metri mai mare.

PROBELE EFECTUATE 
TESTE DINAMICE PE ASFALT UD
Frânare
Distanță de frânare de la 80 km/h, pe asfalt ud (m)
1. Continental 27,9
2. Vredestein 28,7
3. Hankook 28,9
4. Bridgestone 29,9
5. Falken 30,1
6. Goodyear 30,3
7. Michelin 31,0
8. Maxxis 31,1

Forțe laterale
Accelerație laterală maximă la rularea în cerc, d = 45 m (m/s2)
1. Continental 8,62
2. Maxxis 8,54
3. Hankook 8,53
4. Falken 8,42
5. Vredestein 8,42
6. Goodyear 8,36
7. Michelin 8,28
8. Bridgestone 8,27

Manevrabilitate
Viteză medie (km/h), lungime traseu 1120 m
1. Continental 75,5
2. Vredestein 75,1
3. Hankook 74,2
4. Maxxis 74,2
5. Falken 73,8
6. Goodyear 73,7
7. Bridgestone 73,3
8. Michelin 73,1

Acvaplanare longitudinală
Viteză de planare (km/h) măsurată la 15% alunecare, adâncime apă 7 mm
1. Falken 77,9
2. Vredestein 77,5
3. Maxxis 77,2
4. Bridgestone 75,2
5. Goodyear 75,1
6. Hankook 74,0
7. Continental 73,5
8. Michelin 68,6

Acvaplanare transversală
Accelerație max. în viraj înainte de acvaplanare (m/s2, test VDA), în cerc d = 200 m, adâncime apă 7 mm
1. Goodyear 8,80
2. Vredestein 8,58
3. Maxxis 8,51
4. Bridgestone 8,42
5. Falken 8,32
6. Continental 8,25
7. Hankook 6,61
8. Michelin 6,42

test pneuri de vara 2024

TESTE DINAMICE PE ASFALT USCAT
Frânare
Distanță de frânare (m) de la 100 km/h
1. Continental 34,1
2. Falken 35,2
3. Michelin 35,5
4. Vredestein 35,7
5. Hankook 36,1
6. Maxxis 36,1
7. Bridgestone 36,4
8. Goodyear 36,6

Manevrabilitate
Viteză medie (km/h), lungime traseu 1880 m
1. Continental 93,8
2. Falken 93,7
3. Hankook 93,7
4. Bridgestone 93,5
5. Maxxis 93,5
6. Goodyear 93,0
7. Michelin 92,6
8. Vredestein 92,6

 

Rezistență la rulare
Coeficient de rezistență determinat în laborator, CR (kg/t)
1. Michelin 6,6
2. Bridgestone 6,6
3. Goodyear 6,9
4. Hankook 6,9
5. Vredestein 7,1
6. Falken 7,5
7. Continental 7,7
8. Maxxis 9,1

Zgomot la rulare
Zgomot exterior (dB(A)) la 80 km/h
1. Goodyear 69,3
2. Vredestein 70,1
3. Hankook 70,3
4. Bridgestone 70,5
5. Michelin 70,5
6. Falken 70,9
7. Maxxis 71,4
8. Continental 73,2

Continental Premium Contact 7Hankook Ventus S1 evo 3 SUVVredestein UltracBridgestone Turanza 6
Preț (lei)1)699587547640
Indice de sarcină și viteză2)100 V104 W XL100 V100 V
Indice EU de rezistență la rulare/aderență pe ud/zgomot3)C/A/B 71 dB(A)C/A/B 72 dB(A)B/A/B 70 dB(A)B/A/B 69 dB(A)
Masă pneu/adâncime profil4)11,34 kg / 6,6 mm12,64 kg / 7,6 mm10,98 kg / 6,5 mm10,64 kg / 7,3 mm
Țară de producțieFranțaCoreea de SudUngariaSpania
Contactwww.continental.com/ro-rowww.hankooktire.com/rowww.vredestein.rowww.bridgestone.ro
PERFORMANȚE PE ASFALT UD Punctaj maxim
Distanță frânare 80–0 km/h (m) 40%5)1010998
Accelerație laterală (m/s²) 15%1010987
Manevrabilitate, probă cronometrată (km/h) 15%1010897
Manevrabilitate, subiectiv 15%5)1010997
Acvaplanare longitudinală (km/h) 5%1088109
Acvaplanare transversală (m/s²) (VDA) 10%108698
Punctaj intermediar asfalt umed109,78,58,97,6
PERFORMANȚE PE ASFALT USCAT
Distanță de frânare 100–0 km/h (m) 40%5)1010887
Schimbare de bandă, subiectiv 10%109568
Răspuns direcție, subiectiv 10%10101088
Manevrabilitate, probă cronometrată (km/h) 15%1010978
Manevrabilitate, subiectiv 15%5)1010889
Confort la rulare/zgomot interior, subiectiv 10%109977
Punctaj intermediar asfalt uscat109,88,27,67,7
PROTECȚIE MEDIU
Rezistență la rulare 70%1068810
Zgomot la rulare între pneu și asfalt 30%106998
Punctaj intermediar protecție mediu106,08,38,39,4
Impresie generalăDe departe cea mai aderentă și cea mai sigură anvelopă din testEchilibrat și confortabil, cu foarte puține puncte slabeO anvelopă pe care te poți baza, mai ales pe ploaieAnvelopă cu un consum foarte redus de combustibil/energie pe uscat
Transparență. Iată cum am făcut evaluarea Aderență remarcabilă pe carosabil umed, sigur în caz de acvaplanare. Aderență foarte bună, precisă chiar și în virajele pe uscat. Confort bun la rulare Comportament foarte bun și dinamic pe carosabil umed, cu un nivel ridicat de aderență și ușor de controlat. Răspuns direct al direcției, foarte dinamic pe drumuri uscate, caracteristici bune de confort Aderență foarte bună și ușor de controlat pe carosabil umed, sigur în cazul acvaplanării. Manevrabilitate bună pe asfalt uscat O bună prevenire a acvaplanării și frânare decentă pe carosabil umed. Pe drumuri uscate, o anvelopă sportivă și dinamică, dar ușor de controlat
 Zgomot exterior la rulare puțin cam mare, rezistență crescută la rulare/eficiență scăzută la nivelul consumului de combustibil Slăbiciuni la acvaplanarea în viraje și stabilitatea la schimbarea rapidă a benzilor Sensibil la schimbările de sarcină și cauza unei ușoare instabilități a spatelui la schimbarea rapidă a benzii. Confortul la rulare este puțin cam slab. Tracțiune și aderență limitate în viraje pe carosabil umed. Oarecum inconfortabil la trecerea peste articulațiile transversale
Punctajul maxim de la toate probele este de 10 puncte. În plus, pentru un rezultat final relevant, probele individuale au o pondere diferită, rezultată din relevanța pe care o au în obținerea unei siguranțe optime. În funcție de specificația pneului (vară, iarnă sau all-season), cele trei categorii: „ud“, „uscat“ și „mediu“ sunt ponderate după un raport fix. În acest test se aplică raportul stabilit de auto motor și sport pentru pneurile de vară: ud 50%, uscat 40% și mediu 10%.
Un punctaj de 5 sau mai puțin la o probă relevantă pentru siguranță duce la o penalizare de un punct la categoria corespunzătoare, din punctajul general.
Punctaj general6) (ud: 50%;9,4 7)8,38,37,8
uscat: 40%; mediu: 10%)
ExcelentFoarte bunFoarte bunBun
Goodyear Efficient Grip Performance 2 SUVMaxxis Victra Sport 5 SUVFalken Azenis FK 520Michelin Primacy 4+
Preț (lei)1)656530603716
Indice de sarcină și viteză2)100 V100 Y104 Y XL104 V XL
Indice EU de rezistență la rulare/aderență pe ud/zgomot3)B/A/B 70 dB(A)C/A/B 71 dB(A)C/A/B 70 dB(A)B/A/B 70 dB(A)
Masă pneu/adâncime profil4)12,04 kg / 8,6 mm12,88 kg / 7,4 mm12,9 kg / 7,5 mm11,68 kg / 6,3 mm
Țară de producțieSloveniaChinaTurciaItalia
Contactwww.goodyear.euwww.maxxis.rowww.falkenromania.comwww.michelin.ro
PERFORMANȚE PE ASFALT UD Punctaj maxim
Distanță frânare 80–0 km/h (m) 40%5)107676
Accelerație laterală (m/s²) 15%108987
Manevrabilitate, probă cronometrată (km/h) 15%107877
Manevrabilitate, subiectiv 15%5)107866
Acvaplanare longitudinală (km/h) 5%10910107
Acvaplanare transversală (m/s²) (VDA) 10%1010886
Punctaj intermediar asfalt umed107,67,57,36,4
PERFORMANȚE PE ASFALT USCAT
Distanță de frânare 100–0 km/h (m) 40%5)107788
Schimbare de bandă, subiectiv 10%108965
Răspuns direcție, subiectiv 10%107969
Manevrabilitate, probă cronometrată (km/h) 15%108898
Manevrabilitate, subiectiv 15%5)108976
Confort la rulare/zgomot interior, subiectiv 10%109887
Punctaj intermediar asfalt uscat107,68,07,67,4
PROTECȚIE MEDIU
Rezistență la rulare 70%1084710
Zgomot la rulare între pneu și asfalt 30%1010888
Punctaj intermediar protecție mediu108,65,27,39,4
Impresie generalăNoul Goodyear ar fi obținut un punctaj mai bun dacă nu i-ar fi lipsit aderența.Maxxis se remarcă prin distanțele lungi de frânare pe asfalt ud.Falken putea fi puțin mai bun la aderența pe umed și stabilitatea la condus.De top la capitolul economie de combustibil, rezistență redusă la rulare. Asta, în detrimentul siguranței.
Transparență. Iată cum am făcut evaluarea Rezistență ridicată la acvaplanare în curbe. Siguranță bună la schimbarea benzii pe carosabil uscat, manevrabilitate precisă, ușor de controlat, zgomot la rulare foarte redus, confort bun Cu excepția distanțelor de frânare relativ lungi, performanțe bune și echilibrate pe carosabil umed, cu un comportament sigur la acvaplanare. Direcție destul de spontană, sigură în viraje, manevrabilitate bună Prevenire foarte bună a acvaplanării, ușor de controlat, dar manevrabilitate mai puțin dinamică pe drumuri uscate Comportament spontan al direcției pe asfalt uscat
 Frânare slabă, aderență moderată în viraje și subvirare pronunțată pe carosabil umed. Răspuns destul de lent al direcției Distanțe mari de frânare atât pe carosabil umed, cât și pe uscat, cea mai mare rezistență la rulare din test Frânare și tracțiune limitate pe carosabil umed. Dinamică slabă, cu supravirare și subvirare Distanțe lungi de frânare, aderență slabă în viraje și tracțiune slabă pe carosabil umed. Deficiențe în ceea ce privește protecția împotriva acvaplanării. Risc sporit de supravirare pe asfalt uscat la schimbarea rapidă a benzii de rulare și în situația transferului de mase
Punctajul maxim de la toate probele este de 10 puncte. În plus, pentru un rezultat final relevant, probele individuale au o pondere diferită, rezultată din relevanța pe care o au în obținerea unei siguranțe optime. În funcție de specificația pneului (vară, iarnă sau all-season), cele trei categorii: „ud“, „uscat“ și „mediu“ sunt ponderate după un raport fix. În acest test se aplică raportul stabilit de auto motor și sport pentru pneurile de vară: ud 50%, uscat 40% și mediu 10%.
Un punctaj de 5 sau mai puțin la o probă relevantă pentru siguranță duce la o penalizare de un punct la categoria corespunzătoare, din punctajul general.
Punctaj general6) (ud: 50%;7,77,47,47,1
uscat: 40%; mediu: 10%)
BunBunBunBun

1) Prețuri pentru piața din România, valabile la data de 26.03.2024. 2) Indice de sarcină 105 = 925 kg per anvelopă; indice de viteză v = până la 240 km/h; test conform specificațiilor pentru 105 V. 3) indici oficiali UE pentru anvelope: categorii de la A (cel mai bun) la F (cel mai slab), zgomot măsurat în dB(A).
4) Adâncimea profilului măsurată pe mijlocul benzii de rulare. 5) Orice deficiențe serioase la probele ce țin de siguranță (frânare/manevrabilitate) duc la o penalizare de un punct la fiecare capitol. 6) evaluare: 9,0–10,0 = excelent; 8,0–9,0 = foarte bun; 7,0–7,9 = bun; 6,0–6,9 = satisfăcător; 5,0–5,9 = suficient; 4,9 și mai puțin = slab. Punctaj maxim posibil: 10,0. Tabele generate computerizat, valorile sunt rotunjite automat. Notele finale sunt obținute cu o zecimală, unele erori fiind posibile ca urmare a rotunjirii. Ne rezervăm dreptul de a reveni asupra rezultatelor.

Așa am testat
Pentru a garanta cea mai bună acuratețe a rezultatelor, toate probele din acest test au fost repetate de mai multe ori, pe cât a fost posibil. Am folosit o schemă de evaluare progresivă, care ia în calcul atât evaluarea obiectivă, dată de rezultatele dispozitivelor de măsurare, cât și evaluarea subiectivă a unor experimentați piloți de teste.

Când manevrabilitatea pe carosabil umed și uscat este echilibrată și comportamentul rutier se ridică la înălțimea așteptărilor grupului-țintă estimat, pneul testat primește un calificativ pozitiv. Rezistența la rulare, care influențează consumul de combustibil, e testată pe standuri dinamometrice. Procedura se bazează pe legislația europeană, care determină indicii înscriși pe pneuri. Pentru a ne asigura de acuratețea pe termen lung a acestor rezultate, anvelopele testate sunt de obicei comparate cu alte pneuri selectate aleatoriu pentru teste ulterioare.

Astfel, primele trei cele mai bune, la fel ca și alte anvelope cu rezultate neașteptat de bune sau urme de uzură neobișnuite sunt analizate de mai multe ori. Deviațiile sau comportamentele anormale duc la excluderea din test și informarea producătorului.

test pneuri de vara 2024

Dimensiunea 235/55 R 18 se potrivește,
printre altele, și acestor modele:
■ Audi Q3, A6 Allroad, A8
■ Citroën C5 Aircross, C5 X
■ DS 7 Crossback
■ Dodge Challenger, Charger, Journey
■ Hyundai Tucson, Staria
■ Jeep Compass
■ Kia Sportage
■ Land Rover Evoque
■ Mercedes Clasa E All-Terrain, EQA, EQB, GLA, GLB, Clasa S
■ Opel Grandland (X)
■ Peugeot 3008, 4007, 408 (X), 5008
■ Renault Austral, Espace
■ Seat Tarraco
■ Škoda Kodiaq
■ SsangYong Korando
■ Toyota RAV4
■ VW Tiguan, Tiguan Allspace
■ Volvo V90 Cross Country, XC40

 

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.