Home Motorsport Campionatul Național de Raliuri Dunlop 2015, etapa I-a, Tess Rally

Campionatul Național de Raliuri Dunlop 2015, etapa I-a, Tess Rally

de
Bogdan Marisca-Carmen Gaureanu - Subaru Impreza R4 - Brasov 2015 - 45

Cu un nou copilot, reprezentant al sexului frumos, Bogdan Marișca reușește o clasare bună la Brașov, în pofida unui accident suferit chiar pe PS1.

După trei sezoane dominate categoric de campionul național en titre, François Delecour, ediția 2015 a CNR Dunlop se anunță extrem de disputată, veteranul pilot francez retrăgându-se în acest an din competiția românească. Prin urmare, prima etapă de campionat a fost așteptată de fanii raliurilor cu sufletul la gură pentru a vedea cine sunt favoriții.

Text: Gabi Gogiu. Foto: NRA, piloți, RallyZoom.ro

 

Debutul CNRD 2015 a adus cu sine un upgrade considerabil la capitolul bolizi înscriși în concurs, vedetele de marcă fiind automobilele din clasele R5 și S2000. Dacă, în anii trecuți, raliurile autohtone erau dominate de Mitsubishi EVO și Subaru Impreza, bolizii de raliu cu motoare aspirate din clasa S2000 au început să-și facă treptat apariția. Primul pilot care a făcut un sezon complet cu un astfel de model a fost Dan Gîrtofan, urmat fiind de Gergő Szabó, François Delecour și Marco Tempestini. În prezent, cele mai performante automobile de raliuri sunt cele din clasa R5, anul acesta nu mai puțin de trei astfel de exemplare luând startul în CNRD. Unul dintre ele, Ford Fiesta R5, și-a purtat pilotul către prima victorie din campionat. Este vorba despre tânărul și talentatul Simone Tempestini, care, la doar 20 de ani și avându-l în dreapta sa pe Dorin Pulpea, a dominat Tess Rally 44, fiind cel mai rapid pe șapte din cele noua probe speciale ale raliului.

Cu un stil de pilotaj ce elimină asumarea unor riscuri inutile, Dan Gîrtofan și-a adjudecat locul 3 la general.

Cu un stil de pilotaj ce elimină asumarea unor riscuri inutile, Dan Gîrtofan și-a adjudecat locul 3 la general.

Prin tradiție, Tess Rally este etapa care dă startul în campionatul intern de raliuri, fiind totodată și raliul cu cea mai îndelungată tradiție. Ajuns la a 44-a ediție, Tess Rally s-a desfășurat în împrejurimile Brașovului, în ultimul weekend al lunii martie și a avut nouă probe speciale însumând peste 130 km. Lungimea și dificultatea crescută a acestora, precum și lungimea totală a raliului, 342,08 km, conferă etapei brașovene un statut aparte și un coeficient mărit, 1,2, grație căruia concurenții sunt răsplătiți cu 20% puncte suplimentare față de un raliu obișnuit. Dacă luăm în calcul și faptul că vremea capricioasă și-a pus amprenta aproape de fiecare dată asupra rezultatului final este evident că prima etapă din 2015 a suscitat un interes imens atât din partea celor implicați în eveniment, cât și din partea spectatorilor și fanilor raliurilor.

Considerat favorit principal la câștigarea titlului suprem din acest sezon, nu atât prim prisma experienței, ci mai degrabă prin talentul său, hotărârea de care dovadă și materialului excelent de concurs, Simone Tempestini a dominat raliul brașovean de la start la finiș, câștigând șapte din cele nouă probe speciale disputate. Ritmul impus de juniorul Napoca Rally Academy a fost foarte ridicat, el trecând linia de sosire cu un avans de peste un minut și jumătate față de echipajul Edwin Keleti – Botond Csomortáni (Ford Fiesta R5) clasat pe locul secund. Dan Gîrtofan și Tudor Mârza (Škoda Fabia S2000) au urcat pe ultimă treapta a podiumului.

Seria de ghinioane a lui Szabó încă nu a luat sfârșit. Fără aceste probleme, pilotul maghiar stabilit în România poate fi un pretendent serios la titlul suprem.

Seria de ghinioane a lui Szabó încă nu a luat sfârșit. Fără aceste probleme, pilotul maghiar stabilit în România poate fi un pretendent serios la titlul suprem.

Proba specială Cheia, cea mai lungă din concurs, 27,5 km, a iscat mai multe controverse în rândul piloților, care au cerut anularea ei din cauza cantității mari de apă de pe carosabil, printre cei care au criticat decizia de a se concura pe PS7 fiind și câștigătorul acestei probe, Edwin Keleti. Superspeciala de vineri, desfășurată în centrul orașului Brașov a fost adjudecată Marco Tempestini, aflat tot la comenzile unui Ford Fiesta R5, la fel ca și fiul său Simone. Din păcate pentru Marco, poziția secundă în clasamentul provizoriu a raliului a fost pierdută de acesta pe proba specială Babarunca, atunci când a fost devansat de brașoveanul Dan Gîrtofan.

Pilotul clujean Bogdan Marișca (Subaru Impreza R4) a terminat întrecerea pe locul 5, deși a avut un început de raliu nu tocmai fericit, lovind mașina chiar pe prima probă specială. Al șaselea clasat la finalul Tess Rally 44 a fost Gergő Szabó, care a avut parte de probleme tehnice la ambreiajul Fabiei S2000, astfel că a întârziat ieșirea din service și a fost penalizat cu 20 de secunde, dublul campion național fiind împiedicat astfel să obțină un loc mai bun la Brașov.

Echipajul câștigător la Cupa Dacia: doi piloți într-o singură mașină – Bogdan Talașman și Andrei Mitrașcă.

Echipajul câștigător la Cupa Dacia: doi piloți într-o singură mașină – Bogdan Talașman și Andrei Mitrașcă.

Cea mai animată confruntare a fost între doi piloți ai clasei 5 (automobile cu două roți motrice): Raul Badiu (Renault Clio R3 Maxi Evo) și Adrian Răspopa (Citroën DS3 R3 T). Dacă Badiu a impresionat pe PS1 și pe PS4, unde a obținut cel de-al cincilea, respectiv al șaselea timp al clasamentului general, Răspopa și-a luat revanșa pe PS6 și PS7, probe pe care le-a terminat pe 2, respectiv 3 la general! Drept urmare, Adrian Răspopa a încheiat raliul pe a șaptea poziție, iar Badiu pe a opta, înaintea celor cu tracțiune integrală din clasa 3.

Ultimele două poziții din top 10 în clasamentul general al Tess Rally au fost ocupate de Manu Mihalache, preferatul publicului brașovean, și de Horațiu Savu, ambii la comenzile unor Mitsubishi Lancer EVO IX.

Clasa 9 a avut un podium ocupat integral de piloți ai unor automobile Suzuki Swift, ocupanții primelor trei locuri fiind, în ordine, Csongor Szabó, Vlad Cosma și Marcus Ardelean. Cel mai rapid pilot al unei Dacii Logan a fost Bogdan Talașman, care l-a avut în rol de copilot pe Andrei Mitrașcă – pilotul de viteză în coastă susținut de auto motor și sport. Romulus Preda a câștigat clasa 11, fiind secondat pe podium de Dorin Banciu și de Thomas Abraham. Din cele cinci automobile clasice care au luat startul doar două au ajuns la finiș, la volanul acestora aflându-se Gabriel Stanciu, respectiv Aconi Cristian Vartaci.

Talentul lui Raul Badiu a fost susținut la Tess Rally de o mașină performantă, iar rezultatele nu au întârziat să apară.

Talentul lui Raul Badiu a fost susținut la Tess Rally de o mașină performantă, iar rezultatele nu au întârziat să apară.

Condițiile grele impuse de vremea capricioasă, plus numeroasele probleme tehnice au condus la câteva abandonuri notabile, câteva dintre acestea încheindu-se cu ieșiri spectaculoase în decor. Din fericire, toate echipajele urmărite de ghinion sunt în afara oricărui pericol.

Devenită deja tradiție la Tess Rally, proba specială desfășurată între Brașov și Poiana Brașov i-a adus învingătorului un trofeu, „Ludovic Balint“. Pilotul care a urcat cel mai repede în Poiana Brașov a fost Simone Tempestini, tânărul pilot așezându-și în vitrina sa și acest premiu. „Sunt foarte fericit pentru prima victorie! a declarat la finalul raliului Simone Tempestini. A fost un raliu frumos, dar greu. Condițiile au fost destul de înșelătoare, mai ales pe probele lungi Babarunca și Cheia, însă m-am înțeles foarte bine atât cu mașina, cât și cu navigatorul meu. Sper să o țin tot așa și în etapele următoare“, a adăugat Simone.

Tess Rally 44 a fost organizat de Primăria Brașov și Auto Blic Brașov, sub egida Federației Române de Automobilism Sportiv. A fost un debut spectaculos al Campionatului Național de Raliuri Dunlop 2015 și, cu toate că vremea nu a fost prielnică, spectatorii au fost prezenți în număr însemnat pe probe. Următoarea etapă a campionatului este programată să se desfășoare în perioada 8–9 mai, la Arad.

ams 5/2015

Cu un stil de pilotaj ce elimină asumarea unor riscuri inutile, Dan Gîrtofan și-a adjudecat locul 3 la general.
Echipajul câștigător la Cupa Dacia: doi piloți într-o singură mașină – Bogdan Talașman și Andrei Mitrașcă.
Talentul lui Raul Badiu a fost susținut la Tess Rally de o mașină performantă, iar rezultatele nu au întârziat să apară.
Seria de ghinioane a lui Szabó încă nu a luat sfârșit. Fără aceste probleme, pilotul maghiar stabilit în România poate fi un pretendent serios la titlul suprem.

Articole similare