Home Lifestyle Reportaj: Curse de camioane la Le Mans? Le-am văzut live și sunt foarte spectaculoase

Reportaj: Curse de camioane la Le Mans? Le-am văzut live și sunt foarte spectaculoase

de Dan Damian
Goodyear FIA European Truck Racing Championship _4

Bătălia greilor – monștri de peste 5 tone care concurează pe circuite ce par uneori prea mici pentru ei. Asta am văzut la Le Mans. Și mi-a plăcut să descopăr această nouă lume.

N-ai cum să refuzi a vedea o cursă de camioane, câtă vreme nu le-ai văzut decât la TV. Mai mult chiar, am avut de ales dintre trei etape la care puteam să merg. Aș vrea să zic că a fost o alegere grea, dar n-a fost, pentru că printre ele figura și cea de la Le Mans. După ce, în iunie 2024, am petrecut 3 zile pe acest circuit, la Cursa de 24 de ore, îmi era greu să-mi imaginez camioane concurând pe aceeași pistă ca săgețile din categoria hypercar.

Camion - Le Mans

Așadar, Le Mans. Nu era nevoie, dar mi s-a confirmat încă o dată că la Le Mans este spectacol total, indiferent de evenimentul care are loc pe circuitul francez. În dimineața zilei de sâmbătă, la intrarea în complex m-a întâmpinat o expoziție de camioane. Majoritatea vechi și americane (Kenworth, Peterbuilt), uriașe, cu zeci de kilograme de crom și cabine cât o garsonieră mai mică. Alături, cele mai noi camioane ale producătorilor europeni, pentru că orice cursă din acest campionat este o adevărată ocazie de promovare. Un pic mai aproape de linia de circuit e standul Volvo, unde un tehnician îi lasă pe copii să facă un fel de puzzle cu ajutorul unei mici macarale.

Peste tot sunt concerte, terase, dansuri, iar în planul doi, camioane care fac demonstrații despre cum poți să încarci cel mai rapid o serie de bușteni uriași. Practic, sunt camioane peste tot, enorm de multe, nu ai cum să-ți imaginezi înainte să le vezi. Din buticurile oficiale au dispărut aproape toate siglele Le Mans 24h. Toate produsele de-aici sunt acum marcate cu sigla 24h Camions, numele oficial al evenimentului în general.

Goodyear FIA European Truck Racing Championship

Este timpul să văd camioanele de competiție. Normal că nu au loc în standurile clasice de pe linia de start/sosire, așa că circulă printre spectatori către o zonă largă, plasată în interiorul circuitului, cumva vizavi de boxele standard. Sunt imense, multe dintre ele cu motoarele, dar mai ales cu turbocompresorul la vedere. Nu sunt foarte gălăgioase la ralanti și îmi dau seama că panourile lor sunt făcute din fibră de sticlă, cel puțin așa arată unul rupt deja la antrenamente. Garda la sol este mai mică, iar aripile roților duble din spate sunt desenate aerodinamic, pentru a apăsa un pic mai mult pe puntea din spate.

Goodyear FIA European Truck Racing Championship

Evident, pentru camioane nu vorbim despre versiunea de 24h a circuitului, ci de versiunea Bugatti, care are o lungime de 4185 metri, cu 11 viraje. Înțeleg că acest circuit nu e cel mai dur din calendarul care include șapte etape anual, așa că piloții au o treabă ceva mai ușoară. Bine, asta este un fel de-a spune, pentru că îi încurcă puțin regulamentul, care sună astfel: camioanele trebuie să aibă minimum 5,4 tone, motoarele, maximum 13 litri, cutia de viteze e cea standard, cu 16 trepte, iar viteza maximă este limitată la 160 km/h. Asta, din motive de siguranță, pentru că altfel aceste Godzille de 1200 CP pot ajunge lejer la 220 km/h.

Program încărcat

Două zile pentru o cursă par cam multe, dar în realitate pe circuit se întâmplă aproape mereu câte ceva. Nu este doar o cursă. În primul rând, în cele două zile se desfășoară cursele din trei campionate: Goodyear FIA European Truck Racing Championship (evenimentul principal), France Truck Racing Championship (FFSA) și British Truck Racing Championship (BTRC). Toate acestea au, în fiecare dintre cele două zile, manșe de antrenamente libere, calificări și câte două curse. Totul e programat la minut, iar când există timp liber pe circuit sunt parade ale motocicliștilor, dar și ale camioanelor de epocă (din toată lumea), dacă le putem spune așa.

Goodyear FIA European Truck Racing Championship

Cursele sunt mai spectaculoase decât îmi imaginam, cel puțin în primele două tururi. Startul este lansat, după un prim tur de încălzire în spatele unui pace truck, iar plecarea e furtunoasă. Sunetul gutural, dar nu atât de puternic, are în componență șuieratul turbinei. Primul viraj este cel mai riscant, pentru că toți vor să depășească aici sau măcar să aibă o ieșire bună. Asta e important, pentru că pe liniile drepte lungi mai toți piloții se opresc în limitatorul setat la 160 km/h, iar o ieșire bună din viraj îți poate permite să faci depășirea. Când se întâmplă asta, alt spectacol pe care nu-l vezi în alte competiții: în viraje strânse, cabina camionului din interior pare să se sprijine pe a celui din exterior. Acestea sunt clinciurile și sunt destul de dese în depășiri. După câteva tururi, apar spații semnificative între concurenți și este greu de recuperat. Ieșirile în decor se întâmplă, sunt spectaculoase, iar camioanele nu sunt chiar ușor de tractat din nisip, unde ajung în majoritatea cazurilor. Cursele nu durează decât 25 de minute, iar fumul negru scos chiar și temporar pe eșapament este sancționat inițial cu avertisment, iar dacă se repetă, pilotul respectiv este exclus din cursă. E un spectacol să vezi un astfel de camion în derapaj controlat sau făcând „donuts“, pentru că sistemele de control al tracțiunii sunt interzise.

Goodyear FIA European Truck Racing Championship

Goodyear este sponsorul acestui campionat (FIA European Truck Racing Championship) și furnizează pneurile camioanelor din această competiție. E însă și furnizor exclusiv de pneuri pentru campionatul francez (FFSA), care, deși nu este sub tutela FIA, respectă regulile federației, iar campionatul britanic (BTRC) e complet separat, nu folosește pneuri Goodyear și nu se supune normelor FIA.

Goodyear FIA European Truck Racing Championship

Așa cum ne spunea Davide Califano, Head of Brand & Value Proposition Marketing Commercial EMEA al companiei Goodyear, pneurile pentru campionatul european (și cel francez) sunt foarte avansate din punct de vedere tehnic. În primul rând, trebuie să performeze bine atât pe uscat, cât și pe ploaie. În al doilea rând, fiecare echipă are câte două seturi de pneuri pe weekend. Așadar, în marea majoritate, unul pe zi de competiție. În condițiile în care cuplul motoarelor acestor mașinării poate ajunge la 6000 Nm, nu este simplu ca pneurile să reziste.

Goodyear FIA European Truck Racing Championship

Campionatul european are 18 piloți, iar camioanele sunt de la Iveco, Man și Scania, Freightliner și Ford. Totuși, nici unul dintre producători nu are echipă de uzină. Nimeni nu vrea asta, pentru că un buget generos, de câteva milioane de euro, ar omorî echipele private. Acestora le convine situația actuală, în care primesc motoare, suport tehnic și bani, dar fără implicare oficială.

Goodyear FIA European Truck Racing Championship

Apropo de piloți, dacă ai vrut vreodată să devii pilot de curse la nivel mare, să pilotezi pe unele dintre cele mai frumoase circuite din Europa, Goodyear FIA European Truck Racing Championship ar trebui să te intereseze. De ce? Pentru că nu știu unde mai există, la nivel de competiție FIA, piloți cu vârsta de până la 59 de ani.

Text: Dan Damian/Foto: Goodyear FIA European Truck Racing Championship

INTERVIU

auto motor și sport discută cu Davide Califano

„Cusele de camioane au o latură pasională“

Davide Califano - GoodyearDavide Califano, Head of Brand & Value Proposition Marketing Commercial EMEA al companiei Goodyear, despre logica sponsorizării Campionatului European de Curse cu Camioane și avantajele obținute de aici în producția pneurilor de stradă.

Cum ajută sponsorizarea Campionatului European de Curse cu Camioane brandul Goodyear?

De 15 ani, suntem implicați în acest sport, așadar a fost și este un plan de lungă durată. În 2019, am decis să ne implicăm și mai mult, așa că am devenit sponsor al acestui eveniment. Practic, campionatul a devenit Goodyear FIA European Truck Racing Championship. Așa cum știm, industria producției de camioane este B2B, se adresează deținătorilor de afaceri în domeniul transportului rutier. Cursele de camioane reprezintă o platformă excelentă pentru noi, și asta pentru că sunt urmărite în special de oameni din industrie.

Dar cum se împacă susținerea unui sport unde vehiculele concurează cu motoare diesel, unele de cilindree foarte mare, cu nevoia de sustenabilitate?

Da, știu ce vreți să spuneți, iar în această privință, ar trebui să comunicăm mai mult și mai clar. Există un index de sustenabilitate, făcut de o organizație independentă, al celor mai importante 100 de campionate din motorsport. Cursele de camioane sunt pe locul 16. Multă lume crede că aceste camioane folosesc clasica motorină obținută din țiței. Nu e deloc așa. În motoare arde biodiesel, și când spun asta, mă refer la faptul că circa 80% din combustibil este obținut din reziduuri (uleiuri) din industria alimentară. FIA ne provoacă constant să găsim noi soluții de sustenabilitate. De exemplu, am început să refolosim pneurile de curse uzate. Cum facem asta? Destul de simplu, se întâmplă de mulți ani în industria pneurilor de camioane de stradă. Luăm pneul uzat în competiție, îl ducem la fabrică, îi verificăm structura de rezistență, iar dacă totul este în regulă, aplicăm un nou strat de cauciuc în matrițe, și apoi îl pot folosi camioanele de stradă. Nu și cele de competiție. Nu pentru că n-ar mai fi sigur, este la fel de sigur, ci pentru că noi furnizăm pneurile Goodyear tuturor echipelor și vrem să evităm ideea că un set ar fi mai bun decât altul după acest proces.

Cât de des inovați în acest domeniu? Știm că la nivelul pneurilor de curse pentru automobile inovația e aproape permanentă.

Inovația este constantă și aici. De exemplu, în acest an avem o nouă compoziție pentru pneuri. În acest campionat nu există pneuri de ploaie. Se folosesc aceleași pneuri, indiferent de vreme, așa că trebuie să avem un echilibru cât mai bun între performanțele pe uscat și pe ud. Asta face noua noastră compoziție, despre care pot să vă spun că este asemănătoare cu ceea ce folosim în pneurile pentru mașinile supersport de stradă, Porsche, Lamborghini. Avem și rezultate: timpi mai buni pe tur și uzură redusă cu aproximativ 20% în cursă. Revenind la sustenabilitate, se concurează cu același tip de pneu atât pe uscat, cât și pe ud pentru că, dacă am avea pneuri diferite, logistica transportului lor ar fi de două ori mai mare.

Am văzut expuse aici, la Le Mans, mai multe camioane cu propulsiei electrică. Urmând modelul aplicat la automobilele electrice, are Goodyear în plan dezvoltarea de pneuri dedicate pentru camioanele electrice?

Această industrie a pneurilor pentru camioane este diferită, și asta pentru că se adresează flotelor. În acest moment și probabil în următorii ani, nu credem că vreun transportator va putea avea o flotă de camioane exclusiv electrice. Le vor încerca, poate vor ajunge, să zicem, la 20% de camioane electrice în flotă. În acest caz, nu ar fi economic viabil să oferim pneuri construite special pentru camioane cu propulsie electrică. Sigur că o putem face, dar nu are sens să o facem acum. În schimb, oferim deja pneuri care pot fi folosite și de camioanele diesel, dar și de cele electrice. Practic, am adaptat designul și structura pneului și pentru camioanele electrice. Adică, în construcția pneului am ținut cont de cuplul suplimentar care vine la pachet cu propulsia electrică. Avem acest tip de pneuri, se folosesc deja.

Care este diferența dintre a sponsoriza un campionat de curse cu camioane și o altă competiție din motorsport?

Goodyear este implicat, și nu doar ca furnizor de pneuri, în multe tipuri de motorsport, Campionatul Mondial de Anduranță (WEC), Le Mans Series și Campionatul Britanic de Turisme (BTCC), ca să enumăr dar câteva. Evident, folosim experiența din competiții pentru a crea pneuri de stradă tot mai bune, e normal, este în ADN-ul nostru. La nivelul pneurilor de stradă și legătura lor cu tehnologia din motorsport, comunicarea e pasională, este vorba despre performanțe, competiție, rivalități. Știți cum e comunicarea în segmentul pneurilor pentru camioane? Plată, standard, fără urme de pasiune. Și este normal să fie așa în această industrie B2B, pentru că un transportator sau un manager de flotă e interesat doar de calcule, eficiență, reducerea costurilor etc. Asta, până îi invităm la cursele din Goodyear FIA European Truck Racing Championship. Ei vin aici și văd partea emoțională a acestor curse. Și sunt absolut încântați. De asemenea, această competiție ne ajută și pe noi să comunicăm pasional despre camioane și pneurile lor.

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.