Certificatul RAR Auto-Pass, care certifică istoricul unei mașini, a devenit obligatoriu pentru cei care vor să vândă o mașină în România începând cu 1 decembrie.
România intră în rândul țărilor civilizate, de la 1 decembrie 2024 devenind obligatoriu certificatul auto-pass care prezintă în detaliu istoricul unei mașini.
Acesta prezintă următoarele date:
- succesiunea citirilor kilometrajului furnizate de stațiile ITP sau de reprezentanțele RAR la care s-a prezentat mașina;
- date privind intervențiile minore asupra vehiculului în atelierele autorizate (reparațiile ușoare);
- date referitoare la reparațiile efectuate în atelierele autorizate, ca urmare a unor accidente grave care au afectat sistemele de direcție, frânare, structura de rezistență a vehiculului sau elementele de siguranță pasivă;
- date legate de inspecțiile tehnice periodice și de campaniile de rechemare lansate de producătorul vehiculului.Certificatul auto-pass se poate obține intrând pe site-ul Registrului Auto Român www.rarom.ro și introducând seria de caroserie.
Costul obținerii acestui certificat este de 42 lei.În cazul în care nu există date despre mașina respectivă, solicitantul va primi gratuit un certificat de negație de la RAR.Într-o fază ulterioară, RAR Auto-Pass va putea oferi informații și despre kilometrajul mașinii înainte ca aceasta să fie importată îbn România.
Certificatul poate fi solicitat atât de vânzător cât și de cumpărător.
Prin introducerea acestui certificat, RAR speră să proytejeze cumpărătorii de bună credință și să evite fraudele la vânzarea unei mașini cum sunt manipularea numărului de kilometri sau ascunderea unor accidente grave.
Conform unui studiu realizat de carvertical, aproape 20% din mașinile verificate aveau numărul de kilometri dați înapoi cu o medie de aproape 50.000 km.
De asemenea, 67,19% din parcul auto de mașini rulate sunt mașini aduse din import, iar peste jumătate au suferit cel puțin o avarie (57,03%).
Conform aceluiași studiu, din 23 țări europene, România se află pe un nedorit loc doi în clasamentul țărilor cu cel mai mare procent de mașini cu numărul de kilometri dați înapoi , cu 19,6% după Letonia. Cei mai cinstiți sunt belgienii, cu un procent de numai 9,01% de mașini cu kilometraj modificat.