Primul Rolls-Royce electric a ajuns și în România, și am avut ocazia unui scurt test pe un traseu combinat. Poate că nicio altă marcă nu se potrivește mai bine cu propulsia electrică decât Rolls-Royce, și iată de ce. Coupé-ul Spectre oferă performanțe similare unui V12 și o face în deplină liniște.
Mapa de presă a noului Rolls-Royce Spectre ne spune că, în medie, proprietarul unui Rolls-Royce are în garajul de-acasă șapte mașini și circulă cam 5100 km anual cu Rollsul său (în medie, nu mai mult de 150 km pe zi). Ce nu ne spune mapa de presă, dar am aflat de la un oficial al mărcii este că motorul V12 nu e argumentul esențial la cumpărare. Proprietarul de Rolls-Royce nu e neapărat îndrăgostit de motorul V12, cea mai bine echilibrată și silențioasă configurație din câte există, ci își dorește în primul rând o accelerație liniară și fără efort, conferită de un cuplu omniprezent, și liniște în habitaclu. În plus, bateria oferă o autonomie WLTP de 530 km, mult mai mult decât orice călătorie medie efectuată de un proprietar de Rolls, și se încarcă de la 10 la 90% cu până la 195 kW, în 34 de minute. Iar cei care dețin un Rolls cu siguranță nu stau la bloc și încarcă acasă.
De aceea, propulsia electrică se potrivește ca o mănușă pentru un Rolls-Royce, și bavarezii de la BMW au avut la îndemână și tehnologia potrivită, deoarece cu doar puțin timp înainte lansaseră versiunea de top a lui i7, M70 xDrive.
Motoare BMW, platformă Rolls
Așadar, Spectre a preluat motoarele excitate direct cu curent de la i7 M70 xDrive, de 258 CP/365 Nm la puntea din față și de 489 CP/710 Nm la puntea din spate, numai că, spre deosebire de i7 M70, puterea și cuplul ansamblului au fost ușor reduse. Spectre dezvoltă 584 CP și 900 Nm, față de 658 CP și 1015 Nm (modul Sport) sau 1100 Nm (Launch Control) la i7. Oficialii de la Rolls-Royce ne-au explicat că ar fi putut coborî cu ușurință accelerația de la 0 la 100 km/h la sub 4 secunde (Spectre 4,5 secunde, i7 M70 3,7 secunde), dar, în cazul lui Spectre, prioritatea a fost o dezvoltare cât mai liniară și silențioasă a puterii.
Bateria de 101,7 kWh capacitate netă, furnizată de CATL, este aceeași utilizată la i7 și e integrată în structura caroseriei, Spectre având o rigiditate torsională cu 30% mai mare decât a lui Ghost. În plus, bateria de 700 kg acționează și ca o excelentă izolație fonică în partea inferioară.
În schimb, platforma e Architecture of Luxury, preluată de la Ghost, Phantom și Cullinan. Această structură din aluminiu este scalabilă la infinit și permite modificarea componentelor principale în funcție de model. Ca și celelalte modele Rolls, Spectre beneficiază de suspensie pneumatică adaptivă cu o singură cameră, tracțiune integrală, direcție integrală și bare stabilizatoare active. Nou la Spectre e faptul că barele stabilizatoare active pot fi decuplate, confortul la rulare fiind suprem. Când urmează un viraj, sistemul GPS legat cu electronica trenului reconectează barele stabilizatoare și întărește automat amortizoarele. Dar gata cu cifrele și să purcedem la drum.
Liniște absolută
Tragem de clanța masivă, și ușa lungă de 1,5 metri, construită integral din aluminiu, pentru a nu cântări 100 kg, se deschide lent, în sens invers, ca la toate Rollsurile. Ne urcăm la volan și cuplăm centura de siguranță integrată în scaun, deoarece montant central nu există. Faceți un exercițiu de eleganță și coborâți geamurile laterale de la cele două butoane de pe ușă. Veți vedea că micul geam din spate are o mișcare grațioasă, deplasându-se întâi pe lateral, după care coboară integral în caroserie.
Poziția de condus este înaltă, dar nu mai înaltă decât în Phantom, de exemplu. Apăsăm butonul de pe bord din stânga volanului și, surpriză, constatăm că acesta e primul Rolls cu instrumente de bord virtuale. La fel de surprinzător, dar de așteptat, arhitectura meniurilor sistemului multimedia este similară cu cea de la BMW. Cum închidem ușa? Nu e nevoie să facem nimic. Apăsăm frâna și se închide automat, însă doar a șoferului. Pasagerul trebuie să o închidă manual. Și, atenție, ușile nu au senzori de prezență, așa că nu stați cu vreun picior sau o mână pe afară, că ușa vine peste voi.
Pe tunelul median se află clasicul controller BMW, dar nu căutați modurile de rulare, pentru că nu le veți găsi, deoarece nu există. Există doar modul Rolls-Royce, care reglează suspensia destul de soft. În linie dreaptă, reglajul suspensiei este similar cu cel de la Phantom. Cu barele stabilizatoare decuplate, Spectre rulează pe autostradă ca pe un covor fermecat. Am trăit senzația pe autostrada București-Ploiești, rosturile transversale fiind absorbite integral de către suspensie, care preia toată munca de amortizare, deoarece mașina e încălțată cu jante de 23 de inchi, cele mai mari montate vreodată la un Rolls.
Dincolo de confortul suprem, impresionează liniștea absolută din mașină. La 130 km/h, ai senzația că ești în livingul de acasă, iar la 180 km/h pare că ai intrat cu mașina în camera anecoidă de la centrul de cercetare FIZ BMW, din München. Este o liniște absolută, care nu îți dă nicio o informație despre viteza de deplasare. Poți opta pentru un sunet de fond, dar nu e prea atractiv, așa că am preferat să păstrăm liniștea absolută în mașină.
Zgomotul vântului este singurul care ar putea perturba atmosfera ultrasilențioasă. Dar, datorită geamurilor duble, a celor peste 100 kg de materiale fonoabsorbante și a unui CX remarcabil pentru un Rolls, de 0,25, nu auzi nimic din zona montanților sau a oglinzilor masive. Pentru comparație, în 2009 Phantom Coupé avea un CX de 0,36, iar inginerii de la Rolls au optimizat până și forma statuetei Spirit of Ecstasy, care a petrecut 850 de ore în tunelul aerodinamic și este mai compactă și mai aerodinamică decât niciodată.
Ajungem la Casa Vlăsia, lângă Snagov, și Spectre nici nu se sinchisește de drumul cu piatră cubică de prin podgorie. Suspensia e incredibil de silențioasă și nicio bucățică de piatră cubică nu este resimțită la interior, de parcă ai merge pe cel mai bun asfalt.
Ieșim apoi și căutăm o rută mai virajată spre București. Cu direcția moale și pufoasă, Rolls-Royce Spectre virează destul de indirect, însă nu se înclină prea mult în viraje. Lucrând împreună cu sistemul GPS, amortizoarele se întăresc în viraje, și barele stabilizatoare devin mai rigide. Poți forța limitele, și Spectre nu se înclină aproape deloc, însă vei simți enorma inerție a celor 2890 kg, cu 120 mai multe decât are i7 M70 xDrive, care vor să iasă în exteriorul virajului. Când accelerezi la ieșirea din curbe, simți că puterea este distribuită preponderent spre spate și Spectre împinge cu vigoare, dar mai lin și nu așa violent ca în cazul lui i7. Mașina se ridică ușor de bot la accelerații bruște, cu pedala la podea, după care suspensia pneumatică adaptivă reglează nivelul gărzii la sol și asigură o deplasare lină.
Loc în spate? Nu foarte mult la genunchi, dar accesul prin ușa imensă este facil. Portbagajul? Imens de lung, dar destul de scund, pentru că sub podea e puternicul motor din spate. Și nu există banchetă fracționabilă, așa că, pentru a transporta mobila de la Ikea, ai nevoie de un Touring de la BMW.
Consumul? Nu știu dacă interesează pe cineva, dar vă spun să luați în calcul 30–32 kWh la condus normal, ceea ce este decent. Asta înseamnă că poți merge lejer 350 km cu un plin de baterie. Ai și un mod B pe levierul schimbătorului de viteze de pe coloana volanului, iar dacă îl cuplezi, ai la dispoziție un mod One Pedal, în care mașina frânează energic chiar până la oprire. Dar, dacă nu vrei să economisești câțiva kilowați-oră și ca faza de recuperare a energiei să nu afecteze plăcerea conducerii, nu îl apeși.
Prețul? Aproape 380.000 de euro, și proprietarii de Rolls mai cheltuiesc în medie 10% din preț pentru diverse opționale personalizate. Oricum, dacă vreți un coupé de la Rolls, nu mai aveți altă opțiune, deoarece Wraith cu motor V12 nu se mai produce. Iar Rolls-Royce vrea ca, din 2030, să electrifice marca integral. Asta înseamnă că Ghost Series II, prezentat de curând, este ultimul cu motor termic.
Verdict
Pur și simplu nu poți să-i dai mai puține stele, dacă nu iei în calcul prețul. Spectre oferă o experiență a conducerii incredibil de rafinată, pe lângă el și un Mercedes Clasa S /EQS fiind zgomotos. Efectiv nu se aude nimic nici la viteze amețitoare, confortul suspensiei este ca și cum te-ai urca pe covorul fermecat al lui Aladin, iar sistemul de propulsie are o liniaritate impresionantă și putere disponibilă în orice moment.
DATE TEHNICE
Caroserie
Coupé de superlux cu 4 locuri. L × l × h: 5475 × 2017 × 1573 mm. Ampatament: 3210 mm. Masă proprie: 2890 kg
Tren de rulare
Suspensie față cu brațe duble suprapuse, spate multilink, arcuri pneumatice, amortizoare hidraulice, bare stabilizatoare active decuplabile, direcție integrală, frâne față/spate cu discuri ventilate, pneuri față 255/40 R23, spate 295/35 R23
Transmisie
Tracțiune integrală, raport de transmisie fix
Propulsie
Două motoare electrice, câte unul pe fiecare punte. Motor electric față putere maximă 258 CP, cuplu maxim 365 Nm. Motor electric spate putere maximă 489 CP, cuplu maxim 710 Nm. Putere maximă sistem: 430 kW (585 CP). Cuplu maxim sistem: 900 Nm. Baterie litiu-ion, capacitate brută/netă 105,7/101,7 kWh
Performanțe
0–100 km/h 4,5 s
Viteză maximă 250 km/h
Consum mediu WLTP 22,2–23,6 kWh/100 km
Autonomie WLTP 530 km
Preț de bază
Rolls-Royce Spectre 379.015 euro