Skoda Superb a avut întotdeauna un statut aparte, și asta nu doar pentru că este vârful de gamă din portofoliul constructorului ceh. Test cu cea mai puternică versiune.
A patra generație Superb a fost lansată oficial la finalul anului trecut, când marca din Mladá Boleslav a celebrat 90 de ani de lansarea primului model (dintr-o altă eră) care a purtat acest nume. Cariera primei generații moderne a început în 2001, iar de atunci s-au vândut peste 1,6 milioane de exemplare. În aceste vremuri, te-ai fi putut întreba, acum ceva timp, dacă Skoda va continua să ofere acest model cu motorizări termice. Cum să nu o facă, atât timp cât generația a treia s-a vândut cel mai bine, 860.000 de unități, peste jumătate din totalul celor trei generații?
Așa că cehii au ridicat ștacheta și au venit cu un model mai mare (+43 mm), de până la 4912 mm lungime. Au umblat și la aerodinamică, noua generație având un coeficient de 0,23, cu 15% mai redus decât al generației anterioare. Stilul este curat, fără înflorituri sau experimente, și mizează în special pe eleganța formelor și detaliilor – până la urmă, cumpărătorii acestui model sunt ceva mai conservatori. Foarte plăcute sunt farurile (Matrix LED, în premieră, standard pentru L&K), dar și grila inferioară dispusă pe toată lățimea mașinii. Spatele este în aceeași notă de simplitate și eleganță, fără stopuri unite de o linie LED. Jantele pe care le vedeți în poze, de 19 inchi (cea mai mare dimensiune posibilă), costă 468 de euro în plus.
Pur și simplu, confort
Interiorul mi-a părut foarte familiar la primul contact cu mașina. Apoi, mi-am adus aminte că am testat de curând SUV-ul Kodiaq, cu care Skoda Superb împarte nu doar platforma, ci și atmosfera din habitaclu. Din fericire, planșa de bord este diferită, mai masivă la Kodiaq, mai suplă și mai elegantă la Superb, unde liniile fluide ale zonei inferioare sunt completate de zona centrală cu striații verticale sub care se ascund aeratoarele de la extremele planșei. Eliberată de comanda transmisiei, care s-a mutat pe coloana de direcție, spațiul dintre scaune oferă acum spații pentru depozitare și o suprafață de 15 W (cu răcire) pentru încărcarea wireless a telefonului, dar toate acestea pot fi acoperite elegant cu două benzi articulate și glisante. Da, în partea inferioară ai o inserție de plastic care imită lemnul, inclusiv ca textură, și nu prea ai ce să-i reproșezi, pentru că este bine integrată în context.
V-am mai spus despre Smart Dials, trei comutatoare rotative care oferă mai multe funcții: cele din margine ajustează temperatura și comandă încălzirea/ventilația în scaune, iar cel din mijloc se ocupă de volumul sunetului, viteza ventilatorului din habitaclu și selectarea modurilor de condus. Treci de la o funcție la alta (sunt afișate pe display) prin apăsare – este simplu și intuitiv după ce te joci puțin cu ele. Ca displayuri, aceleași de la Kodiaq: unul de 10 inchi (Virtual Cockpit) pentru tabloul de bord, cu grafică ordonată și câteva posibilități de personalizare a informațiilor, și altul de 13 inchi, plutitor, cu o rezoluție foarte bună, pe care îl poți personaliza ca pe o tabletă. Ai câteva pagini standard, diferite ca structură, dar poți adăuga și widgeturi cu dimensiuni prestabilite. Mai mult, foarte simplu (prin apăsare) poți muta în bara de sus (unde rămân permanent la vedere) diverse scurtături. Ba chiar poți pune și în bara de jos câteva. Excelentă idee, foarte utilă, nu trebuie să stai să cauți pe pagina de aplicații anumite comenzi pe care le folosești mai des. Am avut în mașina de test și head-up display, prezent în premieră la Skoda Superb, care costă 424 de euro, la pachet cu displayul central de 13 inchi, care nu e standard nici măcar la Laurin & Klement, echiparea mașinii noastre de test.
Scaunele cu reglaj electric și ventilate sunt foarte comode. Nu moi, dar te țin foarte bine fixat la volan și nu te obosesc nici după câteva sute de kilometri. Un punct în plus și pentru cotiera centrală cu deschidere dublă.
În spate este și mai bine. Foarte mult spațiu, banchetă foarte comodă, iar cu ocazia ședinței foto, am mai descoperit un element de confort. Știți perna de gât pe care multă lume o folosește în avion? Ei bine, tetierele din spate au două suporturi laterale pe care le cobori, și în acest fel ai un sprijin foarte bun pentru cap atunci când dormi. Acest echipament face parte din pachetul Family/Business, alături de parasolare, suport pentru tabletă și airbaguri laterale în spate, care costă 534 de euro.
Partea de Simply Clever este foarte bine reprezentată. În afară de tradiționala umbrelă din portiera șoferului și racleta din capacul rezervorului, în portbagaj am găsit o plasă care stă suspendată între doi montanți, pe șine, pe toată lățimea acestuia, excelentă pentru pus acolo diverse obiecte care, astfel, nu mai valsează prin portbagaj. Am apreciat și că a fost bine proiectată, adică este extrem de ușor (un clic) de îndepărtat, când ai de pus obiecte voluminoase în cei 645 de litri (+20 față de generația a treia). Nu mai vorbesc despre acces, pentru că noi îi spunem berlină, dar Superb are hayon. Tot în portbagaj, găsești priză, cârlige și comandă electrică pentru cârligul de remorcare (722 de euro).
Cruiser rapid
Pe lângă cel mai bun nivel de echipare, mașina are și cel mai puternic motor din gamă, un 2 litri TSI de 265 CP. Inițial, mi s-a părut cam mult pentru acest gen de automobil, dar niciodată nu e mult, dacă nu treci prin filtrul prețului. Cuplat la o cutie DSG cu șapte trepte, propulsorul se joacă cu masa de peste 1,7 tone. La turații mici, nu pare să tragă cine știe ce, dar când trece de 3000 rpm are un răspuns prompt și te lansează foarte repede. Îl ajută și cutia cu două ambreiaje, pe care o poți comanda și de la padelele pe care nu știu cine le-a făcut atât de mici, încât trebuie să-ți răsucești mâna pe volan ca să ajungi la ele. Dacă ajungi la turații mari, auzi și cântecul frumos, întărâtat, deloc deranjant, de sub capotă. Se aude și din exterior, tot bine, pentru că gazele sunt eliberate de două țevi de eșapament, fiecare venind din propria tobă. Din nu știu ce motiv, cele două țevi sunt orientate în jos, ascunse sub spoiler. Sunt doar câteva săptămâni de când am testat un Tucson hibrid, cu eșapamentul la vedere…
Accelerațiile sunt foarte bune. Ai o berlină de clasă medie care ajunge la 100 km/h în 5,7 secunde. Tot în acest număr al revistei, găsiți testul cu Honda Civic Type-R, care are 64 CP în plus, 240 kg în minus și care afișează un timp de 5,4 secunde. Cum se poate? „Vinovată“ este tracțiunea integrală (standard la această motorizare) a modelului din Cehia. Iar aceasta nu te ajută numai la accelerații, ci și în viraje, de unde îți permite ieșiri mai rapide și domolește subvirarea. În această configurație, Superb îți permite să abordezi diverse stiluri de condus, și nu doar datorită programelor de rulare, ci și grație suspensiei adaptive DCC Plus (standard, premieră la modelul Skoda Superb). Astfel, poți avea o călătorie confortabilă (ajută aici și ampatamentul generos), dar te poți bucura și de performanțe sportive, susținute și de direcția progresivă. Nu vă imaginați totuși un hot hatch, deși motorul a fost plasat și în astfel de modele. În ceea ce privește consumul, variațiile sunt mari. La rularea liniștită prin oraș, am obținut 11,3 l/100 km, iar la mersul, tot liniștit, în extraurban, dar fără autostradă, poți citi și un 6,5 pe computerul de bord.
Nu cred că mai este nevoie să vă spun că prețul versiunii de top e… mare, 49.000 de euro, la distanță de doar 3518 euro de un BMW 330i xDrive. Dar poți avea noua generație Skoda Superb de la 34.051, dacă te mulțumești cu 150 CP dintr-un motor de 1,5 litri.
Text: Dan Damian/Foto: Adrian Barbu
Verdict 4,5 stele
În cea mai puternică și mai bine echipată versiune a sa, noua Soda Superb atinge ușor segmentul premium. Ar fi și cazul să o facă la acest nivel de preț. Dinamica este foarte bună, confortul la fel, iar materialele de la interior nu prea lasă loc de reproșuri. În aceea ce privește spațiul, noul Superb e pur și simplu rege.
Date tehnice
Caroserie: Berlină cu 5 locuri. L × l × h: 4912 × 1849 × 1481 mm. Ampatament: 2841 mm. Portbagaj: 645 l. Masă proprie: 1720 kg
Tren de rulare: Suspensie față MacPherson, spate paralelogram deformabil, frâne cu discuri ventilate față și discuri spate, pneuri 235/45 R19
Transmisie: Tracțiune integrală, cutie DSG cu 7 trepte
Motor: Turbo cu 4 cilindri în linie, cilindree 1984 cm³. Putere maximă: 195 kW (265 CP)/5000–6500 rpm. Cuplu maxim: 400 Nm/1650–4350 rpm
Performanțe: 0–100 km/h 5,7 s, Viteză maximă 250 km/h , Consum mixt WLTP 7,8 l/100 km, Emisii CO2 WLTP 177 g/km
Preț de bază: Skoda Superb L&K 2.0 TSI 4×4 DSG 49.021 euro