Cauți rute de weekend, nu departe de București, dar departe de aglomerație? Am găsit noi câteva, la bordul lui Hyundai Tucson Hibrid.
Zona Buzăului nu este neapărat pe agenda celor care caută oaze de liniște. Tocmai din acest motiv, am vrut să vedem dacă se poate obține asta la doar 120 km de București. Ce am descoperit? Nu doar faptul că avem preconcepții – Buzău?! – și automatisme – Valea Prahovei –, ci și că nu știm să explorăm. Eu, de exemplu, trec foarte des prin județul Buzău, atunci când merg acasă, în Focșani, Vrancea. Nu știam mai nimic despre ce poate oferi acest județ intermediar în călătoria mea, cu excepția stațiunii Sărata Monteoru, unde mergeam cu părinții când eram copil. OK, adult și pasionat de mașini fiind, am mai avut câteva trasee pe DN10, între Brașov și Buzău, cu cel mai „exotic“ punct – credeam eu –, barajul Siriu. Ei bine, sunt multe altele în această zonă unde îți poți face concediul perfect, asta dacă ești genul care nu suportă aglomerația și nu te deranjează să faci și ceva mișcare.
Desigur, mai ales din perspectiva mea contează și cu ce ajung acolo unde mă voi relaxa. Anul acesta, am ales nu neapărat ceva pasional, ci mai degrabă un model foarte apreciat de români. Și nu l-am vrut într-o versiune clasică, ci una care să fie eficientă, fără a avea nevoie de priză, pentru că nu știam ce (nu) găsesc atunci când am decis că o să mă abat de la drumurile circulate. Vorbim despre un Hyundai Tucson Hibrid N-Line, hibrid, în versiune 4×4. Am ținut neapărat să am tracțiune integrală? Da. Îmi place să fiu pregătit pentru situații mai dificile, în care în mod normal aș da înapoi cu o mașină cu gardă la sol mică sau cu tracțiune pe o singură punte.
Tucson a trecut printr-un facelift care a rafinat un design deja deosebit pentru un SUV compact de serie mare. De ce ar fi așa deosebit? În primul rând, pentru că designerii de la Hyundai au avut o idee, cum ar fi să integreze luminile de zi nu doar în marginile grilei, ci în structura acesteia? Au numit asta „Parametric Hidden Lights“, una dintre cel mai ușor de recunoscut semnături luminoase. Faceliftul a rafinat aceste lumini LED, a adus și un nou model pentru grilă, plus o zonă inferioară a spoilerului modificată pentru sublinia ascensiunea estetică a părții frontale. În spate, modificările au o amploare mai mică: spoiler modificat în partea inferioară, lumini de ceață acum poziționate vertical, dar siglă Hyundai păstrată în partea de jos a lunetei. Un aspect mai proaspăt, dar nu substanțial schimbat. Și mi-a mai plăcut ceva, că vezi o țeavă dublă de eșapament. Da, este la vedere, nu ascunsă de parcă dacă o plasezi sub caroserie nu ar arunca aceleași emisii.
Atmosferă diferită
Cam asta găsești la interior. A patra generație Tucson, lansată în 2020, ajuns acum, în 2024, la 20 de ani de carieră pentru acest SUV compact, timp în care s-au vândut peste un milion de exemplare doar în Europa, vine cu o planșă de bord diferită. În loc de un display vertical, avem acum unul orizontal, o uniune între tabloul de bord și displayul central, cu o redesenare a meniului celui central. Dar tot unul cu grafică destul de monocromă, chiar dacă găsești aici cam tot ce vrei legat de multimedia și modul de lucru al sistemului hibrid. Este clar mai ușor de acționat și mai ușor de urmărit. Sub display, ai două comutatoare rotative care controlează temperatura. În rest, orice altă comandă pentru climatizare se dă pe un display tactil, plasat între comutatoarele rotative.
Dar nu doar acest lucru îți va atrage atenția, ci mai ales finisarea versiunii N-Line: cusături roșii, materiale textile moi și scaune aderente, cu susținere laterală foarte bună, peste necesitățile impuse de sistemul hibrid de peste 200 CP. Un mare plus merită suprafața de încărcare wireless pentru telefon, care este la vedere și poți urmări și ecranul smartphone-ului, deși ai la dispoziție CarPlay și Android Auto wireless pe displayul central.
Ce înseamnă N-Line? Suprafețe moi la interior, un fel de Alcantara pe planșa de bord și fețele de uși, care nu doar că dau un aer de sportivitate, ci și plac vizual, mai ales datorită cusăturilor roșii, specifice acestui nivel de echipare.
Spațiul? Unul dintre cele mai bune pentru un SUV compact. În spate nu doar că stai foarte confortabil, dar și poți regla poziția scaunului din dreapta-față cu ajutorul butoanelor de pe lateralul scaunului (asta nu e o noutate totuși). Apropo de vacanțe, Hyundai Tucson Hibrid facelift îți oferă un volum de 616 litri pentru portbagaj, excelent, cu 70 de litri mai mulți decât al versiunii cu diesel mild hybrid la 48 V.
Terenul potrivit
Cu 215 CP, Hyundai Tucson Hibrid este o mașină dinamică. Stă bine în virajele largi, unde poate relua accelerația destul de devreme la ieșire, iar în cele strânse, este echilibrat, dar subvirator la limită. Suspensiile înghit bine denivelările, dar nu este o idee bună să forțezi mașina când ai denivelări în viraje și suspensia e comprimată pe partea respectivă. În linii drepte, accelerația este bună, fără întreruperi în fluxul de putere. În acest caz, indiferent ce ar spune constructorul coreean, te bazezi exclusiv pe motorul termic, un patru-cilindri de 1,6 litri care produce 160 CP și 265 Nm. Acesta e ajutat de un motor electric de 65 CP și 264 Nm, alimentat de o baterie de 1,49 kWh capacitate brută. Când te poți baza pe motorul electric? La mersul normal, cu accelerații ușoare, și la decelerații, când încarcă bateria și oprește motorul termic. În acest caz, eficiența este maximă. Ceea ce se traduce prin consumul de cam 5,8 l/100 km.
Da, când te distrezi puțin, ajungi și la 7 l, dar imediat ce reduci (la intrarea într-o localitate, de pildă), motorul electric ajutat de bateria încărcată la decelerare coboară imediat consumul mediu la sub 6 l, după doar câțiva kilometri. Dacă te pasionează tehnologia, poți vedea modul de lucru al sistemului hibrid într-un meniu special de pe display. Am să-i reproșez ceva? Da, frânele – de altfel cu reacții prompte atunci când trec de la frânarea cu recuperare la cea mecanică –, problemă comună la astfel de mașini.
În căutarea liniștii
Nu o căutăm toți, cel puțin de la o anumită vârstă? Ei bine, Amalia Petre a găsit-o. Avea o poziție foarte bună în cadrul unei companii românești, atunci când, alături de soțul ei, a decis să facă o schimbare. Pe scurt, li s-a propus continuarea unui proiect turistic în satul Măgura, din județul Buzău. Așa a luat naștere destul de repede – puțin peste un an – pensiunea Cetățuia. Într-un loc izolat, dar nu în modul în care ne gândim când auzim asta. Ci în modul perfect – aproape de drumul principal, dar departe de orice sursă de zgomot. Ajungi aici pe un drum de piatră, pe care m-am bucurat că l-am putut aborda cu un Tucson, la volanul căruia nu ai niciun fel de emoții. Apropo, drumul este accesibil cam oricărei mașini, dar eu nu m-aș băga pe acolo cu o mașină sport dedicată. La Cetățuia, găsești camere spațioase în clădirea principală, cu vedere la pădure, dar și bungalouri în care te simți și mai aproape de natură. Plus mâncăruri tradiționale românești, gătite de bucătari foarte pricepuți. Apropo, dacă ajungeți pe aici, salutați-l pe Yoyo, un golden retriever masiv și foarte prietenos – ca să vă faceți o idee, s-a urcat pe scaunul liber de la masa noastră. Noi am fost într-un grup mai variat, așa că vă putem spune că nu-i plac neapărat motocicletele, decât dacă îl convingeți dinainte că sunt inofensive.
Într-un asemenea loc, apreciezi fără rezerve un hibrid. Sau un PHEV, pentru că Tucson este disponibil și cu încărcare la priză. Toate manevrele pe care le-am făcut lângă pensiunea Cetățuia au fost aproape exclusiv în modul electric, așa că n-am deranjat liniștea celorlalți oaspeți. Și ne-am învârtit puțin pentru ședința foto. Chiar și pe lângă priza AC de 22 kW, așa că puteți veni aici și cu o electrică (sau PHEV).
A fost experiență frumoasă, care m-a făcut să apreciez și mai mult versatilitatea unui SUV, mai ales unul cu tracțiune integrală, pentru că nu prea mă pasionează SUV-urile 4×2. De exemplu, diferența de preț la cel mai bun nivel de echipare între un Hyundai Tucson Hibrid 4×2 și unul 4×4 este de puțin sub 10.000 de euro. Pare mult, dar aici intervine și o diferență substanțială de echipare, plus avantajele tracțiunii integrale nu doar pe drumuri forestiere, ci și în condiții de iarnă.
Verdict 4,5 stele
Unul dintre cele mai apreciate SUV-uri compacte din România, Tucson este disponibil cu toate formele de motorizare, mai puțin strict electrică. Versiunea hibridă oferă un nivel bun de putere, la pachet cu un consum redus, iar echiparea N-Line dă o notă deosebită, dinamică, habitaclului. Recomandăm versiunea 4×4, care e mult mai polivalentă.
Date tehnice
Caroserie: SUV cu 5 locuri. L × l × h: 4510 × 1867 × 1650 mm. Ampatament: 2680 mm. Portbagaj: 616 l. Rezervor: 52 l
Tren de rulare: Suspensie față MacPherson, spate paralelogram deformabil. Frâne cu discuri ventilate față, discuri spate. Direcție asistată electric. Pneuri: 235/50 R 19
Transmisie: Tracțiune integrală, cutie automată cu 6 trepte
Propulsie: Motor termic benzină, L4, 1598 cm3, putere maximă 117,6 kW (160 CP)/5500 rpm, cuplu maxim 265 Nm/1500–3500 rpm. Motor electric cu funcție de propulsor/generator, putere maximă 48 kW (65 CP), cuplu maxim 264 Nm. Putere maximă totală: 158 kW (215 CP). Cuplu maxim total: 350 Nm. Capacitate brută baterie: 1,49 kWh
Performanțe: 0–100 km/h 8,5 s, Viteză maximă 186 km/h, Consum mediu 6,6 l/100 km
Preț de bază: Hyundai Tuscon 1.6 T-GDI Hybrid Luxury N-Line 44.030 euro