O veste foarte bună: ministrul mediului, Mircea Fechet, a anunțat că va propune mărirea bonusului Rabla 2025 pentru electrice de la 5000 la 7500 euro. Cresc și bonusurile pentru mașinile cu motoare termice, mai puțin diesel, hibride și plug-in hibride.
Foto: Bogdan Grigorescu
Ministrul Mediului, Mircea Fechet, a anunțat că va propune bonusuri mărite pentru programul Rabla Plus 2025.
Astfel, pentru mașinile electrice, ministrul propune 7.500 euro în loc de .5000 euro cât fuesese anunțat și cât a fost în 2024.
Pentru mașinile cu motor termic, cu excepția dieselului pentru care nu va mai exista niciun bonus, ministrul a propus 10.000 lei, iar pentru hibride 12.000 lei în loc de 10.000 lei. prinma propunere fusese de 10.000 lei atât pentru modelele cu motor termic cât și pentru cele hibride.
De asemenea, crește și bonusul pentru modelele cu propulsie plug-in hibrid de la 13.000 lei la 17.500 lei.
Bugetul Administrației Fondului pentru Mediu (AFM) ar trebui adoptat săptămâna viitoare. Deoarece nu se precizează, probabil că limita de preț pentru care mașinile electrice sunt eligibile este de 70.000 euro cu TVA inclus.
Mărirea bonusului pentru mașini electrice este de bun augur deoarece în 2024, vânzările de mașini electrice au scăzut cu 32% la numai 9.765 unități, în condițiile în care piața totală de mașini noi a crescut cu 4%, de la 144.611 unități la 151.105 unități. Astfel, cota mașinilor electrice a reprezentat numai 6,5% din totalul pieței. Scăderea s-a datorat în principal reducerii peste noapte a bonusului Rabla Plus de la 10.000 la 5.000 euro și lipsei de pe piață a unor modele cu prețuri acesibile.
Creșterea bonusului Rabla Plus la 7500 euro concomitent cu lansarea a numeroase modele electrice de clasă mini și mică cu prețuri atractive va conduce cu siguranță la creșterea vânzărilor de mașini electrice. În ultimele luni au debutat pe piață modele electrice de clasă mini și mică cu prețuri atractive precum Hyundai Inster, Renault 5, Mini Cooper, Citroen e-C3.
De asemenea, creșterea bonusului Rabla pentru modelele hibride va impulsiona vânzările mărcilor Toyota, Dacia, Renault și MG care au multe modele cu propulsie full hibrid.
În schimb, creșterea bonusurilor pentru modelele Plug-in Hybrid nu va avea un impact prea mare, deoarece cu excepția mărcilor premium, multe mărci de volum au renunțat la acest tip de propulsie după ce țările dezvoltate din UE au renunțat la acordarea bonusurilor pentru acest tip de propulsie.