Așa cum se știe deja, Alpina și-a vândut drepturile de marcă către BMW, începând cu 31 decembrie 2025. Din 2026, fosta uzină principală din Buchloe va fi transformată dintr-un atelier de producție într-unul de service, unde totul se va învârti în jurul modelelor clasice Alpina. O călătorie în trecut și viitor.
Ce ziceți de o cură de post digital? Mai mult de o treime din germani doresc să ia o astfel de pauză în 2025 și să renunțe temporar la utilizarea mijloacelor sau dispozitivelor digitale. Astăzi, ținem post cu Alpina și ne eliberăm simțurile de suprasarcina senzorială digitală a vehiculelor moderne, revenind în era automobilului analogic.
Digital fasting
Ieși din actualul BMW Alpina D4 S Gran Coupé și intri în B6 3.5S, înmatriculat pentru prima dată pe 13 ianuarie 1989. Cuplezi prima treaptă a cutiei de viteze Getrag cu cinci trepte și sistem de schimbare a treptelor în stânga-spate și ești gata de plecare. În timp ce schimbătorul de viteze cu aplicații din lemn de trandafir se mișcă natural în poarta de selecție, postul digital își face imediat efectul când te uiți la volanul Momo fără airbag și la tabloul de bord orientat către șofer.
Monstruosul display curbat al modelului D4 S îți dispare din minte. În instrumentarul de bord compact al B6 3.5S, acul vitezometrului și al turometrului dansează acum în ceasurile rotunde, analogice. Plăcere pură a condusului, fără distragerea atenției cu aplicații și zeci de setări, în modelul cu tracțiune spate bazat pe M3-ul din seria E30, din care au fost construite doar 61 de exemplare. Dungi decorative pe flancuri, roți cu spițe și performanță, fiindcă producătorul de automobile din Buchloe, Bavaria, le-a oferit întotdeauna un festin fanilor eleganței vizuale și pasionaților de motoare.
Nu doar atunci când proprietarul ne arată o poză pe telefonul mobil, cu acul vitezometrului care atinge gradația de 270 km/h, ci mai ales în timpul galopului de astăzi, de pe drumurile secundare, devine rapid clar că B6 3.5S este mai motivat decât frații săi M3 standard. La momentul respectiv, cei de la Alpina au simțit că se poate mult mai bine decât cu motorul standard S14 cu patru cilindri în linie (195 până la 238 CP).
Prin urmare, tunerul BMW cu statut de producător a înghesuit în fața peretelui etanș un-șase-în-linie M30 modificat, cu o capacitate de 3,5 litri. Când acul turometrului urcă rapid între 3500 și 6500 rpm, când din sistemul de evacuare Boysen din oțel inoxidabil se aude un impresionant sunet de bas, B6 își cântă adevăratul caracter. Cu 254 CP și suspensia specifică Alpina, superioritatea flutură peste preeria drumurilor secundare, o superioritate de care proprietarul, Marco, se bucură aproape în fiecare zi, motiv pentru care are deja peste 170.000 km la bord. „Este nerestaurat încă. B6-ul e rapid, dar nu și agitat, mai ales pe drumurile de țară“, spune Marco.
În vremurile actuale, nu avem doar mașini digitale rapide, ci și mașini grele rapide. În culoarea Polaris Metallic, bazat pe legendarul BMW 3.0 CSL din seria E9, B2S iese acum în evidență din siajul lui B6 3.5S, care, la 1320 kg, este ușor ca o pană după standardele actuale. Ca și M3 mai târziu, CSL a fost dezvoltat ca model de omologare pentru curse. Doar 1265 de exemplare ale coupé-ului sportiv au fost construite între 1971 și 1975. Dintre acestea, numai 13 au fost livrate direct la Buchloe și modificate de către Alpina.
Colegii noștri au măsurat 1195 kg pentru B2S în testul din 1972. Lacrimi de bucurie, pentru că la multe dintre mașinile de astăzi numai sarcina pe puntea din față este la fel de mare ca masa totală a coupé-ului Alpina.
Clanc! Masa redusă se… aude când ușa șoferului se închide cu un sunet caracteristic de gol. L-ul din abrevierea CSL vine de la „Lightweight“. Ușile, capota și capacul portbagajului sunt fabricate din aluminiu. Geamurile din spate și luneta sunt realizate din plexiglas. Există, de asemenea, scaune Scheel, tip scoică, care redu masa cu 20 kg.
Afișajele digitale și suprafețele tactile sunt la fel de inexistente în cockpitul cu manivele pentru geamuri precum sunt astăzi pantalonii evazați și balurile disco din momentul în care acest B2S a fost înmatriculat pentru prima dată, adică în 17 ianuarie 1974. Doar furnirul emană o notă de lux. În plus, cu excepția celor patru instrumente rotunde, analogice și a celor trei ceasuri VDO suplimentare, nu prea mai ai nimic.
Să vedem cum se prezintă inima de 3 litri a lui B2S. Echipa din jurul fondatorului Alpina, Burkard Bovensiepen, a rafinat acest șase-în-linie în conformitate cu toate regulile artei (pistoane KS forjate, compresie mai mare, trei carburatoare duble de la Weber, camere de ardere modificate, supape de admisie și evacuare mai mari, ax cu came sport, sistem de evacuare sport). Puterea standard (în funcție de generația CSL: 180, 200 sau 206 CP) a crescut la 250 CP datorită modificărilor efectuate de către Alpina.
La sarcină maximă, acul analogic al turometrului vibrează spre zona roșie, de la 7200 rpm. Sunetul celor șase cilindri în linie și aripile deloc discrete evocă o ambianță de curse pe șosea. Apropo, în anii ’70, TÜV a fost reticent în a aproba „pachetul de curse cu deflector de aer și aripă în spate“, care creștea forța de apăsare pe puntea posterioară cu până la 100 kg. Prin urmare, „aeropackul“ a fost inclus numai în momentul livrării acestor modele.
Rezistența pedalei de ambreiaj gâdilă gamba stângă, care a adormit în era cutiilor automate, trezită din nou pentru ca schimbătorul de viteze să poată fi mișcat precis prin grila de selecție a cutiei de viteze manuale cu cinci trepte. Direcția (fără servo, de la ZF) din B2S merită o laudă specială. Spre deosebire de multe alte mașini clasice, aceasta funcționează aproape fără joc de direcție și cu o precizie incredibilă pentru vârsta sa.
Și apoi, postul nostru digital se termină din nou. După B2S vine D4 S Gran Coupé. O trecere din 1974 înapoi la prezentul mărcii Alpina. De la dungile decorative la jantele cu spițe și configurația specifică a suspensiei până la motorul care oferă performanțe dinamice superioare, avansezi rapid aproximativ 50 de ani și este clar că Alpina a rămas fidelă rădăcinilor sale de-a lungul deceniilor.
Calitate „Made in Buchloe“
355 CP și 730 Nm. Chiar dacă viteza și turațiile trebuie citite acum pe graficele cu bare albastre-verzui de pe un ecran curbat, dieselul de performanță D4 S, cu eleganța și superioritatea sa pe autostradă, până la 270 km/h, este o adevărată mașină de vis cu marca „Made in Buchloe”.
Oricine dorește să cumpere acum una dintre aceste bijuterii trebuie să caute foarte atent, deoarece Alpina și-a vândut drepturile de marcă către BMW, începând cu 31 decembrie 2025. „Unii dealeri Alpina nu prea mai au stocuri. Cei mai mulți dintre ei au încă mașini disponibile, dar se vând relativ repede. În plus, față de achiziționarea unei mașini prezente fizic în showroom, există și opțiunea de a-ți configura mașina. Cu toate acestea, începând cu luna mai, s-ar putea să fie probleme și cu această variantă“, explică Erik Ploss, director de vânzări la Alpina.
În prezent, producția modelelor Alpina continuă la turație maximă, iar ultimele mașini vor fi produse la uzina Buchloe până la începutul anului 2026. Cu toate acestea, din 2026, actualul Atelier de producție va deveni în principal un Atelier de service pentru toate mașinile Alpina construite între 1965 și 2025. Un alt pilon de bază în Buchloe este Alpina Engineering GmbH & Co. KG, care s-a specializat în servicii de dezvoltare în industria auto timp de peste un deceniu. De asemenea, ne putem aștepta la programe de tuning sub numele familiei fondatoare, Bovensiepen.
Dar accentul se pune tot mai mult și pe Alpina Classics. Prin urmare, recent a fost lansat un magazin online de piese Alpina Classic, prin intermediul căruia sunt vândute numeroase piese de schimb. „Mașinile clasice reprezintă o afacere în creștere. Acum, că tot mai multe vehicule electrice și hibride ajung pe piață, mulți oameni își doresc un alt BMW cu motor cu șase cilindri în linie ca mașină de weekend. Dacă este o Alpina, cu atât mai bine. Dacă e un BMW normal, atunci măcar să aibă accesorii Alpina“, explică Andy Bovensiepen, director general la Alpina. Mottoul viitorului în Buchloe: „Înapoi în viitor“.
Text: Christian Gebhardt/Traducere și adaptare: Dan Damian
Foto: Hans-Dieter Seufert






















