600 CP și 0-100 km/h în mai puțin de 3 secunde sunt performanțele noului SUV Lotus Eletre, model care marchează o nouă etapă pentru viitorul mărcii britanice Lotus.
Asociat mereu cu caracterul sportiv, marca britanică își lărgește orizonturile pentru a încerca să cucerească noi piețe și un nou public. Nu exagerăm dacă spunem că noul model Eletre deschide o nouă fază în istoria mărcii britanice. Modelul reprezintă primul SUV Lotus, precum și primul model propulsat electric de serie cu o caroserie în cinci uși al companiei britanice. Așteptările sunt, așadar, cu adevărat mari, dar sunt susținute de o avalanșă de inovații care fac din Eletre manifestul tuturor viitoarelor modele Lotus.
Ne-am obișnuit să cunoaștem brandul Lotus ca fiind specializat pe modele sport compacte cu garda la sol redusă. Eletre este altceva, cu o lungime de 5,10 metri, o lățime de 2,13 m (oglinzile retrovizoare incluse) și o înălțime de 1,63 metri. Acestea sunt cifre impresionante, atât de mult încât Lotus se dovedește a fi cu 7 cm mai lung decât un Model X care este deja destul de masiv.
Formele elaborate reușesc însă să ascundă proporțiile impunătoare. În mai multe detalii, caroseria sculptată se bazează pe soluțiile aerodinamice adoptate de Emira (cel mai recent Lotus cu motor termic) și pe hypercarul electric Evija. Partea frontală este una plată și extrem de lată, cu faruri LED subțiri care se extind orizontal, care se aprind automat atunci când mașina este deschisă sau închisă de la distanță.
Partea inferioară a barei de protecție este echipată cu o grilă activă formată din panouri triunghiulare care se deschid pentru a direcționa aerul către motoarele electrice, frânele și bateriile. Banda neagră din fibră de carbon face partea frontal a mașinii și mai musculosă, în timp ce partea laterală pare una masivă datorită jantelor uriașe de 23 țoli din aliaj. Din acestea din urmă se zăresc și imensele frâne din carbo-ceramice cu etriere având 10 pistonașe.
Tot la exterior, în locul oglinzilor retrovizoare, găsim dispozitivele Electric Reverse Mirror Display care găzduiesc trei camere diferite. Unul integrează vederea oglinzilor retrovizoare, celălalt face parte din sistemul de vizualizare 360° iar ultimul colectează date pentru sistemele de asistență ale șoferului. Plafonul și montanții de culoare neagră ajută la obținerea unui look dinamic suplimentar. La partea din spate, însă, Eletre prezintă un design mai simplu, cu blocuri optice înguste cu tehnologie LED (care acționează și ca indicator de încărcare printr-un joc de lumini) care traversează întreg hayonul și se oprește în două inserții laterale adânci.
Noua platformă Electric Premium Architecture (EPA) garantează un ampatament de 3,01 metri și, în consecință, un spațiu foarte mare la bord. Ceea ce frapează, însă, este alegerea materialelor orientate către ușurință și durabilitate și nivelul tehnologic foarte înalt. Planșa de bord și panourile portierelor sunt realizate din microfibră, în timp ce țesătura scaunului este cu 50% mai ușoară decât cea folosită în mod obișnuit. În plus, multe inserții sunt din fibră de carbon reciclată.
Când vine vorba de tehnologie, panoul de instrumente nu mai este unul obișnuit. În locul formei clasice, Lotus a implemetat un head-up display cu o bandă lată de 30 mm care comunică informațiile principale ale mașinii atât șoferului, cât și pasagerului. În centrul tabloului de bord se află un ecran OLED de 15,1 inci care oferă acces la sistemul de infotainment.
Lotus devine brand electric: 4 modele electrice până în 2026
Toate funcțiile principale ale mașinii sunt controlate via touch, dar există și unele butoane tradiționale pentru a face cele mai comune operațiuni mai intuitive. Cele două locuri din spate, în schimb, sunt separate de o consolă centrală pe care este instalat un ecran de 9” pentru afișarea conținutului multimedia și a numeroase informații de la bord. În standard este prezent sistemul KEF Premium cu 15 difuzoare si 1.380 Watt, însa cei care isi doresc ceva mai mult pot opta pentru KEF Reference de la 2.160 Watt, 23 difuzoare si audio 3D.
Lotus Eletre este destul de avansat și când fine vorba de sistemele de asistență pentru șofer. Senzorii sistemului LIDAR instalați pe plafon reprezintă „ochiul” lui Lotus care oferă, printre alte dispozitive, cruise control adaptiv, avertizare anti-coliziune, frânare automată de urgență și diverse alte funcții care vor fi disponibile în viitor.
Conectivitatea la 5G, le va permite clienților nu doar să se conecteze la mașină cu smartphone-ul lor, ci și actualizări de software over-the-air și activarea unor sisteme de conducere suplimentare care vor fi dezvoltate în următorii ani.
Există însă un motiv pentru care Lotus definește Electre ca un „Hyper-SUV”. Pe lângă înalta tehnologie și sistemele avansate de conducere, SUV-ul Lotus Eletre promite performanțe demne de un supercar. Bateria de peste 100 kWh alimentează două motoare electrice, unul pe puntea față iar celălalt pe puntea spate pentru a dezvolta tracțiunea integral și pentru un total de peste 600 CP. Lotus Eletre poate atinge o viteză maximă de 260 km/h și accelerează de la 0 la 100 km/h în mai puțin de 3 secunde. Totodată, Lotus declară o autonomie maximă de 600 km conform normelor WLTP și posibilitatea de a folosi reîncărcarea până la 350 kW pentru a adăuga 400 km în aproximativ 20 de minute.
Lotus promite, de asemenea, o experiență de condus sportivă datorită poziției „stil skateboard” a bateriilor (pentru a minimiza centrul de greutate) și suspensiei pneumatice cu înălțime reglabilă. Există, de asemenea, un sistem de vectorizare a cuplului și o bară antiruliu activă pentru a anula cât mai mult posibil volumul enorm al SUV-ului.
În plus, există cinci moduri de condus (Range, Tour, Sport, Off-Road și Individual) pentru a seta un ritm mai confortabil, unul mai sportiv sau calibrat pentru off road-ul ușor.
Primele livrări în Europa, Marea Britanie și China sunt programate pentru începutul anului 2023, insă prețurile nu au fost încă anunțate de conducerea companiei britanice.

























