După debutul lor simultan la Salonul Auto de la München, știm acum aproape totul despre noile SUV-uri electrice premium: BMW iX3 și Mercedes GLC EV. De aceea, am realizat o primă comparație statică, pe care o puteți citi mai jos.
După mai multe ezitări și modele de compromis, precum Mercedes EQC și prima generație BMW iX3 – ambele construite pe platforme convenționale – cei doi producători germani premium au dezvoltat acum platforme dedicate pentru propulsia electrică. Mercedes GLC EQ și BMW iX3 sunt primele modele care debutează pe aceste noi arhitecturi. Să analizăm particularitățile lor în comparație.
Dimensiuni și gabarit
Cele două modele au o amprentă similară. Cu o lungime de 4.845 mm, o lățime de 1.913 mm și o înălțime de 1.644 mm, Mercedes GLC EQ este cu 63 mm mai lung, 18 mm mai lat și 9 mm mai înalt decât BMW iX3. Deși diferența totală de lungime este de doar 63 mm, Mercedes GLC EQ are un ampatament de 2.972 mm — cu 85 mm mai mare decât al iX3-ului. În cadrul primului test static de la München, Mercedes a părut puțin mai spațios în spate, deși șezutul banchetei este mai scurt decât la BMW.
Ambele modele dispun standard de o banchetă spate fracționabilă 40/20/40. Datorită lungimii ușor mai mari, Mercedes oferă un portbagaj ceva mai generos: 570 litri față de 520 litri la BMW. Cubancheta spate rabatată, volumele de încărcare sunt aproape identice: 1.740 litri pentru Mercedes și 1.750 litri pentru BMW. Ambele oferă și un portbagaj frontal („frunk”). Cel al Mercedesului este mai mare — 128 litri (100 litri conform ISO 3832) față de doar 58 litri la BMW. Totuși, frunk-ul BMW-ului are capac, iar capota se deschide tradițional, din interior.
Frunk-ul Mercedesului nu are capac, dar se deschide într-un mod mai original: prin apăsarea logo-ului Mercedes de pe capotă, după deblocarea prealabilă.
Sistem de propulsie și baterie
BMW iX3 folosește arhitectura Neue Klasse, cu generația a șasea de sisteme de propulsie, în timp ce Mercedes GLC EQ este construit pe noua platformă MB.EA. La lansare, ambele modele au fost prezentate în versiunile lor de top (AMG și M60 xDrive vor urma ulterior): BMW iX3 xDrive50 și Mercedes GLC 400 4Matic. Ambele au două motoare: unul sincron permanent excitat pe puntea spate (excitat direct de curent și fără pământuri rare în cazul BMW) și un motor asincron pe puntea față, care intră în funcțiune doar când este nevoie. Motorul principal al BMW-ului atinge până la 18.000 rpm și este cuplat la o cutie cu o singură treaptă, în timp ce motorul spate al Mercedesului este cuplat la o cutie cu două trepte, cu rapoarte de reducere 11:1 în prima și 5:1 în a doua treaptă.
BMW publică puterile individuale ale motoarelor: 326 CP/435 Nm pe spate și 167 CP/255 Nm pe față, pentru un total de 469 CP/645 Nm. Mercedes comunică doar puterea totală: 489 CP.
Ambele modele folosesc baterii Li-Ion cu chimie NMC, dar arhitecturi complet diferite. BMW utilizează celule cilindrice aranjate într-un sistem „cell-to-pack” direct în carcasa bateriei — o soluție mai modernă care permite o răcire mai eficientă și, implicit, o putere de încărcare mai mare: până la 400 kW față de 330 kW la Mercedes. Mercedes GLC EQ folosește celule prismatice grupate în module. În ambele cazuri, unitatea de control este amplasată separat, fixată pe carcasa bateriei, ceea ce facilitează înlocuirea în caz de defecțiune.
BMW se poate încărca de la 10% la 80% în doar 21 de minute (până la 400 kW), în timp ce Mercedes are nevoie de 22 de minute (până la 330 kW). Mercedes se încarcă aproape la fel de repede, deși are o putere maximă de încărcare mai mică, datorită bateriei sale mai compacte — 94 kWh net față de 108,7 kWh la BMW. Ambele modele pot fi încărcate la stații AC standard la 11 kW (opțional 22 kW) și suportă încărcare bidirecțională.
Cu bateria mai mare, BMW revendică o autonomie WLTP de 805 km, în timp ce Mercedes anunță 713 km. Totuși, Mercedes este ușor mai eficient, cu un consum minim WLTP de 14,9 kWh/100 km față de 15,9 kWh/100 km pentru BMW iX3.
Ambele modele dispun de un nou sistem de frânare „one-box” — dezvoltat de ZF pentru Mercedes și de Continental (noul Aumovio) pentru BMW — care combină servofrâna, cilindrul principal și unitatea ESP într-un singur modul compact.
Tren de rulare
Mercedes continuă să pună accent pe confort, promițând o calitate excelentă a rulării. Platforma MB.EA are o nouă suspensie față multilink cu patru brațe și una spate multilink cu cinci brațe, ambele motoare fiind montate pe subcadre din aluminiu atașate elastic de caroserie. Suspensia standard este cu arcuri elicoidale, cu opțiune de suspensie pneumatică și direcție pe roțile spate, preluate din S-Class.
BMW folosește o arhitectură mai simplă, cu suspensie față tip MacPherson și multilink cu cinci brațe pe spate, fără opțiune de suspensie pneumatică sau direcție integrală. În schimb, dispune de o suspensie adaptivă care ajustează automat tăria amortizoarelor.
Design ergonomic
Există diferențe majore și la nivelul planșei de bord.
BMW introduce noua arhitectură Panoramic iDrive, alcătuită din patru elemente centrale: displayul Panoramic Vision, care se întinde pe toată lățimea bordului la baza parbrizului, un ecran central de 17,9 inci cu iluminare de fundal tip matrice, poziționat foarte aproape de volan, un head-up display opțional și un nou volan cu două suprafețe haptice.
Mercedes rămâne fidel panoului digital lat, care integrează două ecrane în versiunea de bază: un panou de instrumente de 10,3 inci și un ecran multimedia de 14 inci. În acest caz, displayul de 14 inchi din dreptul pasagerului are doar rol decorativ. De la echiparea Advanced Plus în sus se oferă și un ecran de 14 inci pentru pasager. În versiunea de top, cele trei displayuri nu mai sunt separate, ci este un singur display pe toată lățimea bordului având o diagonală impresionantă de 99,3 cm.
Sistemul multimedia al BMW rulează pe noul sistem de operare BMW X, folosind hărțile BMW Maps și oferind acces la aplicații externe precum Spotify, Disney+, YouTube, Zoom pentru videoconferințe și jocuri Air Console. Mercedes, pe de altă parte, folosește propriul sistem MB.OS, dar integrează Google Maps pentru navigație și suport AI de la Google, ChatGPT și Microsoft. Ca și BMW, oferă peste 40 de aplicații externe, inclusiv Spotify și Disney.
Autonomie și prețuri
BMW a anunțat deja prețul versiunii de lansare, BMW iX3 xDrive50, care pornește de la 65.461 euro. O versiune de bază cu tracțiune spate sau integrală, precum și o variantă M, vor urma ulterior. BMW iX3 vine standard cu linia de echipare Essential, iar pachetele Contemporary, M Sport și Individual sunt opționale.
Mercedes nu a anunțat încă prețurile pentru GLC EQ, dar cu siguranță va încerca să se alinieze concurenței. Este planificată o versiune AMG, precum și una de bază GLC 300+, însă detaliile nu au fost încă dezvăluite.
Mercedes GLC EQ va fi produs la uzina din Bremen, iar ulterior și la Kecskemét (Ungaria) și Beijing (China). Motoarele sale sunt fabricate la Sebeș, România, în cadrul subsidiarei deținute integral de Mercedes, Star Assembly. BMW iX3 va fi produs la noua uzină din Debrecen, Ungaria, cu motoare produse la Steyr, Austria.
Date tehnice | BMW iX3 xDrive50 | Mercedes GLA 400 4Matic | |
---|---|---|---|
Motoare | 2 | 2 | |
Puere maximă (CP) | 469 | 489 | |
Cuplu maxim (Nm) | 645 | na | |
Tracțiune | awd | awd | |
Cutie de viteze | 1 treaptă față, 1 treaptă spate | 2 trepte față, 1 treaptă spate | |
L x l x h (mm) | 4,782 x 1,895 x 1,635 | 4,845 x 1,913 x 1,644 | |
Ampatament | 2,897 | 2,972 | |
Masă la gol (kg) | 2,360 | na | |
Volum portbagaj (l) | 58/520-1,750 | 100/570-1,740 | |
Capacitate baterie net (kWh) | 108.7 | 94 | |
Încărcare AC (kW) | 11/22 | 11/22 | |
Timp încărcare AC (h) | na/5.8 | na/na | |
Încărcare DC (kW) | până la 400 | până la 330 | |
Timp de încărcare DC 10-80% (minutes) | 21 | 22 | |
Performanțe | |||
Accelerație 0-100 km/h | 4,9 | 4,3 | |
Viteză maximă (km/h) | 210 | 210 | |
Consum energie kWh/100 km) | 15,9 | 14,9 | |
Autonomie (km) | 805 | 713 | |
Preț (euro cu TVA) | 65 | na |