Modele noi Știri Tehnologie

Gordon Murray T.50 – Adevăratul succesor al lui McLaren F1

Gordon Murray T.50
Gordon Murray T.50

Gordon Murray a prezentat noul supercar Gordon Murray T.50, la 28 de ani după debutul legendei McLaren F1, al cărei succesor este, din toate punctele de vedere. De asemenea, Gordon Murray T.50 este, probabil, ultimul supercar analog lansat vreodată.

Așteptat cu nerăbdare, T.50 promite ceea ce mașinile supersport nu mai pot oferi: cea mai pură experiență de condus, fără electronică complicată, turbine și greutăți uriașe compensate prin motoare supraalimentate.

Gordon Murray este părintele lui McLaren F1, un adevărat reper al industriei auto, cel care l-a convins pe Ron Dennis să producă ceea ce avea să devină cea mai rapidă mașină din lume (386 km/h). De altfel, la 28 de ani de la debut, F1 este și astăzi una dintre cele mai rapide mașini supersport aspirate din lume.

McLaren a pornit pe propriul drum, tot cu Ron Dennis la volan, dar Gordon Murray a părăsit compania în 2005 și a decis să construiască un adevărat succesor pentru F1, unul care să urmeze îndeaproape rețeta originală.

Gordon Murray T.50

Acesta este rezultatul. Gordon Murray T.50, un nume ce pare cam industrial pentru ceea ce se anunță o mașină extrem de personală și pasională, dar se referă la cei 50 de ai ai lui Murray în domeniul auto. Stilul asemănător cu al lui F1 este evident, portierele butterfly sunt acolo și interiorul este desenat pe ideea celui neconvențional de la McLaren F1: post de conducere central și două locuri pentru pasageri pe lateralele acestuia. 

Tabloul de bord este extrem de simplu, are vitezometrul digital și un display în dreapta, pentru diferite setări, dar ambele par foarte simple, monocrom, axate doar pe partea de utilitate. Oferă însă CarPlay, Android Auto și conexiune Bluetooth, navigație plus un sistem audio cu 10 difuzoare, de 700 W, acestea fiind cam singurele sisteme multimedia. Ce domină însă tabloul de bord este turometrul aflat în prim-plan, cât se poate de analog și simplu. O altă “piesă” care pare că nu-și are locul într-un supercar modern este schimbătorul cutiei manuale: simplu, retro, cu selecție în H.

Gordon Murray T.50

Exteriorul este dominat, așa cum a vrut Murray, de linii simple, curate, fără eleroane gigantice sau diferite apendice cu rol aerodinamic. Oglinzile laterale au fost înlocuite cu camere. Însă, acest design curat este extrem de bine studiat pentru aerodinamică, acest capitol fiind o adevărată obsesie pentru Murray. Pe lângă elemente active de aerodinamică sub caroserie, designerul britanic a venit cu element original, cu același scop: un ventilator de 40 mm integrat central, în spatele mașinii. Alături de celelalte elemente active, acest ventilator crește apăsarea aerodinamică cu 50%, chiar cu 100% în modul de frânare și permite reducerea distanței de frânare de la 240 km/h cu 10 metri.

Gordon Murray T.50

ESP-ul și sistemul de control al tracțiunii sunt prezente, dar pot fi dezactivate complet.

Șasiul, caroseria lui Gordon Murray T.50 – toate sunt construite din fibră de carbon pentru o reducerea la maximum posibil a masei. Așa s-a ajuns la o greutate de 986 kg, cu o treime mai puțin decât a unui supercar modern.

T.50 engine - Cosworth GMA V12 - 001

Motorul este unul creat de Cosworth după specificațiile cerute de Gordon Murray Automotive. Un V12 aspirat, de 3,9 litri, care produce 663 CP/11.500 rpm (700 CP cu V- Max Boost Mode) și un cuplu maxim de 467 Nm/9.000 rpm (71% disponibil încă de la 2.500 rpm). Motorul se poate tura la un maxim de 12.100 rpm. Cutia de viteze manuală are primele 5 trepte scurte, pentru accelerații și o a șasea mai lungă, pentru cruising. De altfel, Gordon Murray T.50 se vrea un supercar extrem, dar perfect utilizabil în viața de zi cu zi, așa cum a fost și F1, în ciuda turațiilor foarte mari ale motorului. Pentru aceasta, există și programe de rulare dedicate, cum ar fi GT Mode.

Gordon Murray T.50 costă 2,7 milioane de euro, fără taxe, iar producția sa va debuta în UK în 2022. Se pare că toate cele 100 de exemplare care vor fi produse au fost deja vândute.