Știri Tehnologie

BMW scoate din producție cel mai puternic diesel, M50d, singurul quad-turbo din lume

BMW X5 M50d și BMW X7 M50d Final Edition
BMW X5 M50d și BMW X7 M50d Final Edition

Acum patru ani, pe BMW Seria 7, debuta cel mai puternic motor diesel din istoria BMW, singurul supraalimentat cu 4 turbine și oferit pe versiunile M50d. Producția acestuia încetează în luna septembrie, nu înainte de a fi oferit pe două ediții exclusive: BMW X5 M50d şi BMW X7 M50d Final Edition.

Propulsorul care a fost vârful de gamă al motorizărilor diesel ale constructorului german este un 6 în linie, de 3 litri, care dezvoltă, cu ajutorul a patru turbocompersoare, o putere maximă de 400 CP și un cuplu maxim de 760 Nm. Performanțele sale sunt similare cu ale V8-urilor diesel, care sunt mult mai grele, dar și mai gurmande.

Masa mai mică și dimensiunile reduse au făcut posibilă dispunea motorului de şase cilindri în linie înclinat la 30 de grade şi poziționat mai jos, cu puntea față traversând baia de ulei, toate acestea pentru un plus de agilitate pe viraje.

BMW M50d engine

Pe piaţa din România, motorizarea s-a bucurat de o foarte mare apreciere în special pe gama X, unde combinaţia între performanţe, cuplu şi consum l-a făcut un bestseller în segment, debutând pe X5 şi X7 în 2018 şi în 2019 pe X6. Performanţele asigurate au fost unele foarte bune. BMW X5 M50d realizează sprintul 0-100 km/h în numai 5,2 secunde şi are un consum mixt, măsurat în ciclul WLTP, de numai 8,3 l/100 km. Acelaşi cifre pentru X7 M50d sunt: 5,4 secunde pentru acceleraţia 0-100 km/h şi 9 l/100 km, consum mediu.

Producţia pentru motorizarea M50d încetează în luna septembrie a acestui an. Finalul de carieră este marcat în România de o ediţie exclusivă susţinută de un pachet extins de echipamente, în timp ce inscripţia specială pe praguri menţionează numele modelului.

BMW X5 M50d Final Edition

BMW X5 şi BMW X7 “Final Edition” includ: faruri BMW Laserlight, sistem de asistenţă Professional cu funcţii de condus semiautonom, direcţie integrală pentru mai multă agilitate, acces confort, cheie cu display, geamuri laterale cu sticlă cu izolare acustică, scaune confort, inserţii “Crafterd Clarity” la interior, Head-Up Display, sistem de asistenţă la parcare plus, sistem de sunet Harman Kardon, control prin gesturi sau funcţie de încărcare wireless pentru telefon.

Cu ocazia ieșirii din producție a acestui motor, merită să ne amintim și cum a început totul. Adică momentul în care BMW a venit cu prima motorizare diesel din gamă. Se întâmpla la Salonul Auto de la Frankfurt, în 1983, atunci când BMW a prezentat modelul 524td (E28), despre care BMW susținea că este cel mai rapid sedan diesel din lume. Motorul era un șase cilindri în linie, de 2,4 litri, capabil să producă 115 CP și 210 Nm. BMW 524td putea ajunge la 100 km/h în 11,3 secunde și atingea o viteză maximă de 180 km/h, cu ajutorul unei cutii de viteze manuală, cu 5 trepte.