BMW M5 Touring arată prea familial pentru o supersportivă, dar demonstrează că aceste două concepte nu doar că nu se bat cap în cap, ci pot duce la apariții exotice.
BMW nu a inventat acum ideea de break supersportiv. Sau, dacă vreți, a făcut-o acum 2 ani, când a prezentat primul M3 Touring creat vreodată. De cealaltă parte, M5 Touring este la a treia generație. Prima a fost construită pe a doua generație a Seriei 5, cu un motor cu șase cilindri în linie, iar a doua nu va putea fi vreodată uitată, pentru că nu vom mai vedea un V10 aspirat la Seria 5.
Actualul M5 Touring păstrează imaginea berlinei la partea frontală, cu prize uriașe de aer și o atitudine dură și sofisticată. Și tot la fel ca la berlină, prizele de aer din partea inferioară nu au niciun fel de protecție împotriva eventualelor pietre care ar putea ajunge direct în zidul de radiatoare. Desigur, spatele diferă, dar ca formă generală, nu ca detalii. M5 Touring nu are o linie laterală prea descendentă, pentru a favoriza spațiul interior, dar are o imagine dinamică datorită eleronului integrat deasupra lunetei. În rest, la partea inferioară, același deflector de aer împărțit de o zonă vopsită în culoare caroseriei și clasicele patru țevi de eșapament.
Breakul german mai are câteva caracteristici interesante. Pare mai mare datorită formei, dar are fix aceeași lungime ca berlina (5096 mm). Și aceeași lățime, doar înălțimea este mai mare cu 6 mm. Culoarea pe care o vedeți la mașina de test se numește Roșu Fire și e gratuită. De altfel, M5 Touring vine cu opțiunea a șapte culori gratuite, dar și cu două de la BMW Individual, care costă în plus. Nu se oferă plafon din carbon, ci unul panoramic, care costă 1671 de euro, dar poate fi comandat cu carcasele oglinzilor din carbon.
Se poate bate cu Ferrariuri la accelerații, dar breakul bavarez poate fi comandat și cu un cârlig de tractare cu rabatare electrică (1230 de euro). Nu prea îmi închipui cum ai putea tracta ceva cu mașina asta, având în vedere cum poate să accelereze, dar, dacă ești suficient de excentric, poți agăța de ea o rulotă de maximum două tone.
Rachetă de familie
M5 Touring are, normal, aceeași motorizare ca berlina M5. Pe scurt, un V8 de 4,4 litri, biturbo, cu 585 CP și 750 Nm, ajutat de motorul electric de 197 CP prezent la mai toate modelele plug-in BMW. Acest ansamblu este alimentat fie din rezervorul de doar 60 de litri, fie din bateria cu capacitate netă de 18,6 kWh, care poate fi încărcată doar la AC, cu maximum 11 kW. Autonomia electrică oficială este de 67 km, cu doar 2 km mai mică decât a berlinei, dar, cu bateria plină, tot 69 km erau afișați în mașina de test. Evident că e foarte greu să ajungi la această valoare, dar poți conta pe aproape 50 km, dacă nu exagerezi cu accelerația. Asta, pentru că M5 Touring trage destul de bine și cu cei 197 CP, peste ritmul traficului, ba chiar merge cu maximum 135 km/h în modul EV. Pe de altă parte, în modul Hybrid, poți pleca în genul hypercarurilor de la Le Mans: accelerezi peste ceea ce poate suporta motorul electric, iar în câțiva metri se trezește furios V8-ul care răcnește prin generoasele țevi de eșapament. Doar să nu faceți asta cu motorul rece.
BMW știe să te facă se te simți bine la volan, ba chiar și să te obișnuiască cu ecranul masiv, care se întinde pe mai bine de jumătate din planșa de bord. Tind să cred că e un avantaj faptul că, dacă ai condus un model M, fie el coupé, berlină sau SUV, știi deja cum se operează toate celelalte M-uri. În schimb, pentru mine, minuscula tastă pentru comanda transmisiei nu are nimic de-a face cu ceea ce înseamnă un astfel de model. Cred că am mai spus-o și la testul cu M5 berlină, îmi place că poți configura absolut tot la mașina asta. Desfășori meniul de pe displayul multimedia și ai o listă care nu încape pe ecran: direcție, frâne, sunet, suspensie, transmisie, recuperare, sistem xDrive. Mi-e totuși greu să cred că 90% din proprietari se vor complica să facă setări complexe, cu atât de multe variabile. Cel mult, vor seta probabil două configurații pe butoanele M1 și M2 de pe volan.
Am trăit deja senzațiile oferite de berlină, iar BMW M5 Touring le oferă pe exact aceleași. În modul Sport (Track ar trebui rezervat doar pentru circuit), cu Launch Control, ai senzația că breakul german desprinde asfaltul de sub roți. Aderență excelentă (acum, avem pneuri de vară, berlina am testat-o cu pneuri de iarnă) și șocuri în spate și gât dacă nu pleci deja lipit de scaun. Faptul că poți selecta modul 2WD cred că a rămas doar ca idee de marketing. Nu știu cine va decupla vreodată tracțiunea integrală. Nu pe stradă, oricum, iar statisticile BMW spun că foarte puțini dintre proprietarii de M5 ajung (măcar o dată) pe circuit. Poți face mașina să fie suficient de confortabilă pentru a nu te obosi nici pe drumuri puțin mai cariate, dar satisfacția reală este pe șosele bune, unde poți întări suspensia și te poți bucura de sistemul hibrid. Teoretic, dar în bună parte din practic, sistemul hibrid e ideal. Pe de o parte, ai senzațiile clasice oferite de un V8 mare, dar și extracția rapidă din viraje datorată impulsului instantaneu al motorului electric, care compensează posibile întârzieri ale cutiei la reprizele puternice. Din păcate, o astfel de tehnologie vine la pachet cu o masă consistentă. Cât? 2550 kg la Touring, cu 40 mai multe decât în cazul berlinei. Dacă vi se pare mult, gândiți-vă că sunt peste 200 kg în minus față de SUV-ul XM. Adevărul este că nu simți aceste 40 kg în plus. De altfel, nu simți nicio diferență între berlină și break. Da, BMW M5 Touring accelerează cu 0,1 secunde mai slab și consumă în plus 0,1 l/100 km. Poate pe circuit, după ce te joci mult cu mașina, ți-ai putea da seama de aceste diferențe minuscule. Repet însă ce am spus și despre berlină: inginerii au făcut minuni la nivelul suspensiilor, așa că masa nu se simte chiar atât de mare. Sigur, simți mașina grea în virajele luate tare și trebuie să ai grijă să nu pleci în subvirare, dar asta se întâmplă la viteze mai mari decât te-ai putea aștepta.
Un alt avantaj al sistemului plug-in este consumul. Poți rula în modul Hybrid cu 2 sau 3 l/100 km, la viteze extraurbane, cu bateria încărcată, iar după aceea, computerul de bord arată cam 9 l/100 km. La 130 km/h, nu prea treci de 11 l/100 km. Dar sistemul funcționează ciudat uneori. De exemplu, nu înțeleg de ce nu oprea motorul termic când mie mi se păreau toate condițiile îndeplinite: viteză mică, câțiva kilometri autonomie electrică, setări relaxate. Pe de altă parte, deși nu am cuplat opțiunea e-Save, am observat că motorul termic a încărcat susținut bateria, aproximativ 16 km fiind câștigați la vreo 40 rulați.
Mie, testul asta mi-a provocat o dilemă (teoretică): M5 sau M5 Touring? Știu, noi, românii, nu am fost niciodată fanii breakurilor, dar mașina asta este pur și simplu mai exotică decât berlina. Și se conduce la fel. În rest, nu știu dacă mi-ar păsa de faptul că portbagajul oferă 500 de litri, în loc de 466, și că se poate ajunge la 1630 litri. Dar sunt valori pe care le câștigi, nu le pierzi. Iar diferența de 2000 de euro dintre ele este absolut neglijabilă.
Verdict 4,5 stele
Este și mai greu, dar se conduce la fel de ușor ca berlina M5. Touring nu e foarte incisiv ca reacții, ci oferă performanța ca o furtună și te face dependent de excelentele accelerații și reprize cu aport electric. Este însă genul de mașină care te tentează și pentru că, sub aparența unui break de familie, ai, de fapt, un supercar.
Plusuri:
+ Performanțe dinamice excelente
+ Spațiu generos
+ Multe aspecte practice
Minusuri:
– Masă și mai mare
– Sistemul hibrid lucrează ciudat uneori.
Date tehnice
Caroserie: Break cu 5 locuri. L × l × h: 5096 × 1970 × 1516 mm. Ampatament: 3006 mm. Portbagaj: 500 l. Rezervor: 60 l
Tren de rulare: Suspensie tip paralelogram deformabil față/spate. Frâne cu discuri ventilate față/spate. Direcție integrală, asistată electric. Pneuri față 285/40 R 20, spate 295/35 R 21
Transmisie: Tracțiune integrală, cutie automată cu 8 trepte
Propulsie: Motor termic benzină, V8, 4395 cm3, putere maximă 430 kW (585 CP)/5600–6500 rpm, cuplu maxim 750 Nm/1800–5400 rpm. Motor electric cu funcție de propulsor/generator, putere maximă 145 kW (197 CP), cuplu maxim 280 Nm. Putere maximă totală: 535 kW (727 CP). Cuplu maxim total: 1000 Nm. Capacitate netă baterie: 18,6 kWh
Performanțe: 0–100 km/h 3,6 s, Viteză maximă 250 km/h, Consum mediu 1,7 l/100 km, Autonomie electrică 67 km
Preț de bază: BMW M5 Touring 136.196 euro