Home TesteTest drive KIA EV6 – Al doilea val

Test drive KIA EV6 – Al doilea val

de Dan Damian
KIA EV6

Constructorul coreean începe un nou capitol al infuziei de modele electrice cu noua KIA EV6, un crossover cu accente de concept, care se desprinde și mai mult de ideea de mașină convențională.

Vă vine să credeți că peste doar câteva luni se împlinesc 8 ani de la apariția primului model electric Kia produs în serie? Evident, mă refer la prima generație e-Soul, care nu avea o autonomie mai mare de 150 km, dar care s-a descurcat foarte bine la capitolul vânzări. Pentru Kia, a fost pionierul schimbării care începea atunci în industria auto, la acel moment ofertele electrice fiind doar sporadice. Și coreenii au mers în ritm susținut pe această cale, cu e-Niro, iar apoi, cu a doua generație e-Soul.

Acum este însă rândul primului model electric construit pe platformă dedicată, cu arhitectură la 800 V, care marchează trecerea la al doilea val de electrice și o face cu stil și performanță.

KIA EV6Kia EV6 a ajuns în România chiar la finalul anului trecut, iar auto motor și sport este prima publicație care a testat noul și cel mai important model electric al coreenilor. Curiozitatea era mare, pentru că n-am avut șansa să-l văd la Salonul de mobilitate de la München, iar la prima privire, m-a surprins cât de mare pare. Și chiar este, la cei aproape 4,7 metri lungime și 1,89 lățime. Ampatamentul de 2,9 metri spune tehnic ceea ce se observă imediat, că punțile sunt împinse mult către extremități, mai ales cea anterioară. Deși garda la sol este substanțială (16 cm), înălțimea nu e chiar mare (155 cm), așa că EV6 arată chiar mai masiv decât este, având mult metal în raport cu suprafața vitrată.

Farurile cu LED sunt ascunse cumva de „V“-ul luminilor de zi, iar grila neagră, închisă, este acum doar element de design. Adevăratul spectacol e în spate, unde vedem doar linia îngustă a stopurilor, atât pentru frână, cât și pentru DRL, plus semnalizatoarele direcționale, care se „preling“ în jos.

KIA EV6Luneta plonjată nu are ștergător, dar pe plafon este bine integrat un eleron cu două guri care forțează aerul să coboare pe lunetă, ceea ce ajută și la curățarea de apă a lunetei, dar și prin apăsarea aerodinamică. Nu ai cum să nu remarci jantele speciale, cu negru, de 20 de inchi (394 de euro). Portbagajul este generos, cu cei 520 litri ai săi. Mașina noastră îl are însă de doar 490 litri, pentru că într-o casetă de sub planșeu se află unitatea de control a sistemului audio surround de la Meridian (804 euro). Dacă nu ai tracțiune integrală, adică un motor pe puntea din față, sub capotă găsești un alt spațiu de depozitare, de 52 de litri.

Cu totul altfel

Habitaclul modelului Kia EV6 este parcă și mai spectaculos, coreenii încercând să urce cât mai mult pe scara pretențiilor. Uriașul display care, de fapt, integrează tabloul de bord și display-ul multimedia, fără ca acestea să comunice între ele, domină atmosfera, dar consola centrală nu se lasă mai prejos. Este tratată cu totul altfel, stil cotieră prelungă, plutitoare, pe care găsim butonul de pornire orientat către șofer, comutatorul rotativ al transmisiei și alte trei butoane fizice. În spatele acestora a fost plasat suportul de încărcare wireless, care este și ventilat. Explicația e că telefonul se încinge rapid dacă stă la încărcat în timp ce este și conectat wireless la CarPlay și Android Auto. Bine, deocamdată CarPlay este doar prin cablu. În partea anterioară a consolei-cotieră sunt comenzile pentru încălzirea și ventilarea scaunelor și încălzirea volanului. Toate, tactile și foarte comod de acționat. Sub această consolă se află un mare spațiu pentru depozitare, prevăzut cu cârlige de suport în partea superioară.

KIA EV6Soluția găsită pentru comenzile climatizării mi-a plăcut parcă și mai mult decât consola. Inițial, pare una cu butoane clasice și afișaj normal, doar că tot acest bloc este un display în sine, așa că, dacă apeși un buton, se transformă în bară de comenzi rapide pentru sistemul multimedia, tactile, caz în care de la butonul fizic din dreapta nu mai reglezi temperatura, ci volumul audio. Ingenios, mie îmi amintește de bara tactilă oferită de Apple la MacBook Pro.

Merită menționat și sistemul head-up display (1175 de euro) cu suprafață mare de afișare și realitate augmentată, adică indicații dinamice despre traseul navigației, dar nu numai, pentru că tot aici poți vedea, tot dinamic, avertizările de unghi mort și cele pentru părăsirea benzii de rulare.

Volanul are un desen specific, cu partea inferioară aplatizată și doar două brațe, iar în spatele lui sunt plasate padelele pentru reglarea nivelului de regenerare. Plaja largă permite atât rularea aproape liberă când iei piciorul de pe accelerație, cât și condusul cu o singură pedală.

Scaunele sunt confortabile, cu bună susținere laterală și cu tapițerie care amintește puțin de Alcantara, creată din materiale reciclate. La volan, aș fi preferat o poziție mai joasă, deoarece stai puțin prea sus, dar probabil că bateriile din podea nu permit acest lucru. Tetierele high-tech completează ansamblul. Toate suprafețele par organice, calde, și tocmai din această cauză n-am înțeles de ce partea posterioară a spătarelor scaunelor din față este integral din plastic. Nu se potrivește în peisaj, dar integrează, pe laterale, două porturi USB-C pentru cei de pe banchetă. Ampatamentul generos de care spuneam a permis obținerea unui spațiu (puțin spus) generos în spate. Pur și simplu, ai la dispoziție mai mult loc pentru genunchi decât ai avea nevoie, indiferent de înălțime. La baza banchetei se află o priză clasică, de 220 V, pentru alimentarea electronicelor mari.

Sport calculat

Noi am testat versiunea de vârf dintre cele care au ajuns în România, adică Kia EV6 Long Range, cu tracțiune spate și motorul de 168 kW (228 CP) și 350 Nm în combinație cu cea mai mare baterie disponibilă, cea de 77,4 kWh capacitate brută. Și echipare GT-Line, cea mai bună, pentru care mai ai doar câteva opționale disponibile.

Acest nivel de putere sugerează performanțe sportive, dar să nu uităm că masa mașinii este de 1,9 tone, din care 477 kg au doar bateriile. Kia EV6 accelerează rapid (7,3 secunde până la 100 km/h), dar liniar. Nu are explozii, totul e pur și simplu dinamic și eficient până la viteze destul de mari. Fondul sonor este dominat de zgomotul cam mare pe care îl fac la rulare anvelopele de iarnă Nokian, absolut obligatorii pentru astfel de temperaturi. La 5 grade Celsius, de fiecare dată când am lipit accelerația de podea am simțit un mic șoc în spate, martorul controlului de tracțiune a clipit o secundă și imediat am perceput accelerarea rapidă, dar lipsită de dramatism. Apropo, la ieșirea din viraje cu accelerație puternică, electronica lasă spatele să gliseze ușor, ceea ce e distractiv și sigur în același timp. Confortul este bun, niciun fel de probleme aici, dar pe denivelări simți amortizarea ușor seacă, cauzată de masa impresionantă. Oricum, luând asta în considerare, EV6 oferă o stabilitate destul de bună când vrei să mergi mai sportiv.

KIA EV6Am mai remarcat ceva interesant – ai impresia că masivitatea îl penalizează la manevrabilitate. Corect, dar nu atât de mult pe cât pare. Consola scurtă te induce în eroare, pentru că diametrul de bracare de 11,6 metri nu-i deloc rău la asemenea dimensiuni.

Ajungem și la capitolul autonomie. Oficial, 528 km, cu pneurile standard de 19 inchi, de vară. Am luat mașina cu bateria încărcată 99%, moment în care arăta 490 km autonomie, dacă n-am fi folosit climatizarea și 465 cu climatizarea pornită. După ce am rulat în total 230, mai avea o rezervă de 90 km. Totuși, modul în care am mers o mare parte din drum nu a avut de-a face cu economia, ci cu vitezele mari și accelerații puternice. Lucru care s-a văzut și la consum – sport cam 23 kWh/100 km, normal 17,5. Calculele ulterioare ne arată că poți conta pe circa 450 km fără să conduci doar în registru eco.

KIA EV6Bateria permite încărcare la maximum 240 kW, soluția ideală când te grăbești, pentru că ajungi de la 0 la 80% în doar 18 minute. Din stații AC poate trage 11 kW, așa că poți duce bateria la 100% în 7.2 ore. Capacul portului de încărcare este camuflat în design – plasat în dreapta-spate, integrat perfect în spoiler, între liniile de leduri, ai șanse să nu-l observi. Se deschide și închide electric, silențios chiar. Nu era nevoie de operare electrică, este clar, dar acest amănunt arată unde vrea Kia să poziționeze EV6-le – în zona premium.

KIA EV6Pe de altă parte, prețul nu e chiar din același registru. Această versiune pornește de la 55.466 euro, sumă care, după trecerea prin filtrul Rabla Plus și cu promoția de lansare de 2000 de euro, ajunge la 44.366. Iar dacă avem o rablă, cu bonusul de 1500 de euro (7500 de lei), prețul scade la 42.751 de euro.

Concluzie

Cu design spectaculos, spațiu la superlativ și autonomie bună, EV6 se anunță a fi o referință a acestui segment. Are o mulțime de echipamente disponibile, se conduce bine și îți oferă încredere datorită autonomiei substanțiale. Nu o confundați cu o sportivă veritabilă, este doar o mașină dinamică, al cărei interior nu are mai nimic în comun cu al modelelor Kia de până acum.

DATE TEHNICE

Caroserie: Crossover cu 5 locuri. Lungime × lățime × înălțime: 4695 × 1890 × 1550 mm. Ampatament: 2900 mm. Masă proprie: 1910 kg.

Tren de rulare: Suspensie față MacPherson, spate paralelogram deformabil, arcuri elicoidale, frâne cu disc față/spate ventilate intern, pneuri față/spate 255/45 R 20

Transmisie: Tracțiune spate, cutie cu raport fix

Propulsie: Motor electric, putere 168 kW (228 CP), cuplu maxim 350 Nm, capacitate brută baterie 77,4 kWh, încărcare maximă 11 kW (AC), 240 kW (DC)

Performanțe: 0–100 km/h  7,3 s, Viteză maximă 185 km/h, Consum mixt (WLTP)  17,2 kWh/100 km

Preț de bază: Kia EV6 Long Range RWD GT-Line      55.466 euro

 

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.