Home PromoTest Mercedes CLA 250+: Visul renăscut

Test Mercedes CLA 250+: Visul renăscut

de Răzvan Măgureanu
Mercedes CLA 250+ EQ

Începe noua eră electrică la Mercedes, cu o eficiență ieșită din comun, o putere de încărcare foarte mare și o autonomie incredibilă. Și pe lângă toate acestea, noul Mercedes CLA este un Mercedes veritabil. În test, Mercedes CLA 250+, cu un motor de 272 CP pe puntea din spate și bateria mare, de 85 kWh.

Până la era electrică, visul german era să îți construiești o casă, să ai doi copii și un Mercedes. Numai că în era electrică visul se cam năruise, deoarece o mașină electrică de la Mercedes, precum EQA, EQE sau EQS, nu mai era atât de dezirabilă precum o Clasa C sau E cu motor termic, eventual cu indestructibilele dieseluri despre care circulă povești că ajung frecvent la peste un milion de kilometri parcurși.
Iar cifrele confirmă acest lucru, vânzările de modele electrice Mercedes coborând la 9% din totalul în primele 9 luni ale anului 2025. Mai jos de atât nu se poate, iar cifra de 9% este foarte departe de obiectivul fixat la conferința din octombrie 2020, când Mercedes estima ca, în 2030, jumătate din modelele vândute să fie electrice.

Inventatorul automobilului a înțeles că e nevoie de o revoluție la fel ca în 1886, când Karl Benz a prezentat Benz Patent Motorwagen, vehiculul cu trei roți pe care îl puteți admira în Colecția Țiriac.
Și revoluția se numește MMA și MB.EA, două platforme complet noi, din care prima este multipropulsie, proiectată ca „electric first“, fiind destinată gamei compacte CLA/CLA Shooting Brake/GLA/GLB, iar a doua e o platformă electrică dedicată noului GLC EQ și viitoarelor Clase C și E electrice.

Acum însă, ne ocupăm de noul Mercedes CLA în versiunea CLA 250+, adică cu un motor de 272 CP pe puntea din spate și bateria mare, de 85 kWh capacitate netă.

Mercedes CLA 250+ EQ

Tesla killer?

Toate datele tehnice ne duc cu gândul la Tesla Model 3, de la dimensiuni la autonomie și putere de încărcare. Deși CLA cu motor termic avea la bază tracțiunea față, noul CLA electric a fost proiectat cu tracțiune spate, tocmai pentru a oferi aceeași dinamică precum a Teslei Model 3.

Cu 4723 mm lungime, 1855 lățime și 1468 înălțime, noul CLA este cu doar 3 mm mai lung, cu 5 mai lat și cu 27 mai înalt decât Model 3, însă ampatamentul, de 2790 mm, e cu 85 mm mai scurt. Așadar, amprenta la sol este aproape identică, însă Model 3 are un ampatament ceva mai mare. Acest lucru se vede la interior, pentru că, în spate, la Mercedes este ceva mai puțin loc la genunchi și accesul e mai complicat din cauza acoperișului care coboară spre spate.

Însă există o senzație de spațiu aerisit datorită acoperișului panoramic cu protecție termică oferit standard. Bancheta este poziționată destul de jos, așa că stai cu genunchii în aer, iar șezutul ei e relativ scurt. Totuși, spațiul este decent, și bancheta are un spătar profilat și un șezut confortabil. Volumul portbagajului a scăzut de la 460 la 405 litri, dar versiunea electrică are un frunk spațios, de 101 litri, în care încap cablurile de încărcare sau o geantă de voiaj. Prin comparație, Model 3 oferă 425 de litri în spate și 88 în față. Dar gata cu măsurătorile, să pornim la drum!

Un Mercedes adevărat

Așa cum spuneam la începutul articolului, platforma MMA marchează o revoluție, dar nu de catifea, ci una radicală. Apăsăm frâna, cuplăm în Drive maneta schimbătorului de viteze de pe coloana volanului și pornim, deoarece nu mai există buton de start. Mașina pleacă lin de pe loc în modul Sport. Incredibil! Modul implicit este Sport, și nu Eco, și mai există Comfort și Individual. Însă acum, modurile Comfort, Eco și Sport nu mai modifică decât răspunsul motorului, al direcției și al sistemului ESP, deoarece noul CLA nu mai are nici măcar suspensie adaptivă. Dar nu are nevoie, pentru că singura suspensie oferită este reglată perfect.

CLA trece cu un zgomot surd, la fel ca o Clasă S, peste rosturile transversale de la poduri, amortizează excelent denivelările scurte, în ciuda jantelor AMG de 19 inchi de la mașina de test, iar pe cele lungi, nu se unduiește prea mult. Îl ajută și o excelentă distribuție a maselor dar și centrul de greutate coborât. Pentru un Mercedes entry-level, rulează maiestuos ca o Clasa S, și nu doar din punctul de vedere al confortului la rulare, ci și al confortului acustic. Mașina taie aerul cu un zgomot minim, și la viteze mari, de 160–180 km/h, oamenii se pot auzi nestingheriți în mașină. Sigur, acest lucru era de așteptat având în vedere CX-ul senzațional, de 0,21, obținut prin capsularea podelei, deflectoarelor de la brațele suspensiei, dar și cu compromisul unor oglinzi destul de mici.

Mercedes CLA 250+ EQ

Din punctul de vedere al confortului și nivelului de zgomot, noul CLA este un Mercedes veritabil, fiind exact ceea ce aștepți de la un Mercedes. Dar acum vine surpriza. Acest CLA e la fel de agil ca un BMW, și la asta, nu v-ați fi așteptat. Mai ales în modul Sport, dar nu numai, când direcția se întărește, aceasta este atât de precisă și de liniară, încât cu greu îți vine să crezi că e o direcție electrică. Orice mișcare a direcției cât de mică în jurul punctului neutru generează un răspuns spontan și o mișcare imediată a roților din față. Direcția răspunde prompt, fără nicio urmă de nervozitate, și CLA înghite virajele cu o agilitate remarcabilă.

Cei responsabili cu cifrele se vor uita iarăși prin fișele tehnice și vor vedea că CLA 250+ este mai greu cu 233 kg decât Tesla Model 3 Long Range, diferență justificată în parte de bateria mai mare cu 10 kWh a lui Mercedes. Numai că această diferență de masă pur și simplu nu se simte la condus. CLA se simte la fel de ușor ca Model 3, dar este clar mai rafinat, mai precis și mai confortabil. Din aceste puncte de vedere CLA este un Tesla killer, și diferențele sunt evidente.

Apoi, frânarea. Și aici, Mercedes și ZF au făcut o treabă senzațională. Noul sistem de frânare one-box, care combină servofrâna, cilindrul de frână și unitatea de control a sistemului ESP, asigură o cursă liniară pedalei de frână, nemaisimțindu-se acel gol în pedală la trecerea de la frânarea de recuperare de energie la cea mecanică, pentru că o mică pompă asigură o presiune suplimentară când apare acel gol. Și de aceea, CLA frânează perfect liniar, reacția la apăsarea pedalei fiind net superioară celei de la EQE/EQS. Apropo de recuperarea energiei, au dispărut padelele din spatele volanului, gradele de recuperare D+, D, D- și D auto activându-se trăgând sau împingând maneta schimbătorului de viteze de pe coloana volanului. În D-, recuperarea este puternică precum la un mod One Pedal, și mașina chiar se oprește pe loc, dacă traficul o cere. Dar cel mai eficient mod de recuperare e D Auto, mașina frânând în funcție de traficul din față.

Ajung 272 CP? Sigur că da. Deși pe hârtie versiunea cu două motoare este mai rapidă cu 1,8 secunde la accelerația de la 0 la 100 km/h, în viața reală versiunea cu un motor e suficient de rapidă. 0–100 km/h în 6,7 secunde și o viteză maximă de 210 km/h sunt valori peste medie. Versiunea cu două motoare utilizează același motor posterior de 272 CP, dar are în plus unul de 109 CP pe puntea din față, care nu funcționează permanent, ci doar atunci când este nevoie de mai multă putere sau tracțiune. De aceea, la drum întins și viteză stabilizată, cele două modele au practic aceeași putere. Diferențele apar doar la accelerații puternice și la manevre rapide de depășire, când intră în funcțiune al doilea motor electric.

Motorul electric din spate e ajutat și de o cutie de viteze cu două trepte, având primul raport de demultiplicare de 11:1 și al doilea de 5:1. La 110 km/h, dacă accelerezi cu pedala la podea, simți cum mașina schimbă în treapta a doua. Și mai și auzi… un sunet de motor V8 AMG dacă alegi modul Roaring Pulse din acele șase ambianțe de sunet disponibile. Celelalte nu sunt impresionante, aducându-ne aminte de muzica electronică sau sunete mai liniștite, dar Roaring Pulse ne face să simțim parcă mirosul benzinei.

Mercedes CLA 250+ EQ

Eficiență incredibilă

Mercedes spune că motorul său electric derivat din cel al conceptului EQ XX are o eficiență de 93%, adică 93% din energia electrică este transformată în energie cinetică. Și promite un consum de 12,2 kWh/100 km și o autonomie maximă de 792 km. Tesla nu anunță consumul, dar promite 720 km. În realitate, noi am consumat 14,5 kWh/100 km la mers normal, ceea ce corespunde unei impresionante autonomii de 600 km. Dacă conducem mai sportiv, consumul crește la în jur de 17–18 kWh. Însă mai interesant este faptul că Mercedes rămâne economic la viteze mari, ceea ce nu se întâmplă cu alte modele electrice. La 160–170 km/h, consumul real nu sare de 20 kWh, și asta e cu adevărat remarcabil. Chiar trebuie să faci eforturi ca să descarci bateria, și asta înseamnă că poți merge cu viteze de 160–170 km/h pe unele autostrăzi fără limită de viteză din Germania și tot ai peste 400 km autonomie.

Se descarcă greu și se încarcă repede. Mercedes a stabilit un nou record în România, încărcându-se în 23 de minute de la 13 la 84% (vezi caseta). Tehnologia la 800 V își arată roadele. Dacă programezi traseul spre o stație de încărcare, mașina știe și preîncălzește bateria. Dar, atenție! Pe capacul de la priza de încărcare scrie 400 V/800 V, și 400 V este barat cu un X. Mașina nu se poate încărca la stații vechi, de 400 V, și acest lucru e menționat și în configuratorul mașinii de pe site-ul www.mercedes-benz.ro.

Operare complet nouă

Totul este nou la interior: bord, hardware, software. CLA e primul model Mercedes care apelează la serviciile Google Automotive. Sistemul de operare MB.OS este dezvoltat in house de Mercedes, fiind a patra generație MBUX, și combină inteligență artificială de la Google și Microsoft. Mașina vine standard cu un display de 10,25 inchi pentru instrumentele digitale de bord, unul de 14 pentru sistemul multimedia și un panou cu steluțe în dreptul pasagerului din față. Dacă vrei și display pentru pasager, atunci trebuie să iei pachetul Advanced Plus cu Digital Extras (4229 de euro).

Sistemul multimedia este mai simplificat și e mai ușor de navigat prin meniuri. Meniurile principale rulează în stânga, pe verticală, ca la BMW, și zona centrală a ecranului rămâne disponibilă pentru afișaj. Meniul climatizării se poate accesa direct de la baza displayului și tot la baza displayului se pot coborî patru meniuri la alegere, pe care șoferul le accesează mai des. Volanul a renunțat la acele două mici suprafețe tactile foarte criticate. Are în continuare comenzi tactile, dar zonele tactile sunt mai mari și au mai puține comenzi. Nu mai există o grămadă de moduri de afișaj pe tabloul de bord, ci doar două: harta sau indicatoare clasice. Modurile de condus se accesează de la baza consolei centrale, la fel ca la Clasa S. Din păcate, tot de acolo se accesează și volumul audio, cu un buton nepractic, cu + și –, dar ai comandă pentru volum și pe volan.

Mașina era echipată cu pachet AMG (3255 de euro), care merită comandat pentru excelentele scaune sport îmbrăcate în Alcantara și piele sintetică. Acestea sunt excelent configurate și, deși sunt tari, oferă un confort de clasă la drum lung.

Mercedes cere 52.640 de euro pentru CLA 250+, dar, cu pachetul AMG, pachetul Premium Plus cu Digital Extras (6467 de euro) și încă câteva opțiuni, ajungem la aproape 66.000. O Tesla Model 3 Long Range este 45.000 de euro. Dar CLA oferă un rafinament și un confort superioare, e cel puțin la fel de agil și se conduce mai precis. Și de aceea merită. Cu noul CLA, Mercedes a reușit să refacă visul german. În era electrică, acesta ar putea suna așa: să ai o casă, doi copii și un Mercedes electric.

SPOTLIGHT 
Am ajuns la stația de încărcare cu 13% din capacitatea bateriei după un drum de 100 km, destinația spre stație fiind programată în sistemul de navigație, ceea ce a asigurat preîncălzirea bateriei. Am încărcat la singura stație de 400 kW din România, aflată în rețeaua Eldrive România, la Lehliu Gară. Mașina a pornit încărcarea cu 267 kW, la 50% din baterie încărca încă cu 200 kWh, iar la 80%, cu 100 kW. Am încărcat de la 13 la 84% în numai 24 de minute, ceea ce înseamnă că încărcarea standard 20–80% durează sub 20 de minute. În 24 de minute, am încărcat aproape 68 kWh, cu o medie excelentă, de 166,69 kW. În acest moment, Mercedes CLA are cea mai rapidă încărcare, atât maximă, cât și medie, dintre toate mașinile electrice testate, inclusiv Volvo EX90, Kia EV9 și Porsche Taycan.

Mercedes CLA 250+ încărcare

VERDICT

Cu noul CLA, Mercedes propune o revoluție, investind tot ce are mai bun și aducând o tehnologie electrică de primă clasă. CLA este top class în materie de ținută de drum, agilitate și confort, iar pe partea electrică, stabilește noi recorduri în materie de autonomie și putere de încărcare în acest segment și nu numai. Și prețul este pe măsură, dar, pe de altă parte, e un Mercedes veritabil.


Plusuri

● Autonomie foarte mare
● Încărcare foarte rapidă
● Agilitate remarcabilă
● Confort la rulare de înaltă clasă
● Ținută de drum foarte sigură
● Ergonomie foarte bunăMinusuri
● Acces îngust și spațiu relativ limitat în spate
● Preț mare
● Unele opțiuni doar în pachete scumpe

DATE TEHNICE 
Caroserie
Berlină cu 5 locuri. L × l × h: 4723 × 1855 × 1468 mm. Ampatament: 2790 mm. Portbagaj: 101/405 l. Masă proprie: 2055 kg
Tren de rulare
Suspensie cu braț transversal/MacPherson în față, multilink/arcuri elicoidale în spate, frâne față/spate cu discuri ventilate, pneuri față 225/40 R19, spate 255/35 R19
Transmisie
Tracțiune spate, cutie de viteze cu două trepte
Propulsie
Motor electric, putere maximă 200 kW (272 CP), cuplu maxim 335 Nm. Baterie litiu-ion, capacitate brută/netă nc./85 kWh, încărcare AC 22 kW, încărcare DC 320 kW
Performanțe
0–100 km/h6,7 s
Viteză maximă210 km/h
Consum mediu (WLTP)12,2 kWh/100 km Autonomie (WLTP)792 km
Preț de bază
Mercedes CLA 250+ 52.640 euro

Mercedes CLA 250+ EQMercedes CLA 250+ EQMercedes CLA 250+ EQMercedes CLA 250+ EQMercedes CLA 250+ EQMercedes CLA 250+ EQMercedes CLA 250+ EQMercedes CLA 250+ EQMercedes CLA 250+ EQMercedes CLA 250+ EQMercedes CLA 250+ EQMercedes CLA 250+ EQMercedes CLA 250+ EQMercedes CLA 250+ EQMercedes CLA 250+ EQMercedes CLA 250+ EQMercedes CLA 250+ EQMercedes CLA 250+ EQMercedes CLA 250+ EQMercedes CLA 250+ EQMercedes CLA 250+ EQMercedes CLA 250+ EQMercedes CLA 250+ EQMercedes CLA 250+ EQMercedes CLA 250+ EQMercedes CLA 250+ EQMercedes CLA 250+ EQMercedes CLA 250+ EQMercedes CLA 250+ EQMercedes CLA 250+ EQMercedes CLA 250+ EQMercedes CLA 250+ EQMercedes CLA 250+ EQMercedes CLA 250+ EQMercedes CLA 250+ EQMercedes CLA 250+ EQMercedes CLA 250+ EQMercedes CLA 250+ EQ

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.