La aproape 5 ani de la lansare, Škoda aduce un aer proaspăt celui mai mare model electric al său. SUV-ul și SUV-ul coupé Enyaq afișează noua parte frontală Teck-Deck. În test, Enyaq Coupé Sportline cu bateria mare, de 82 kWh capacitate brută, și motorul posterior de 286 CP.
Cunoașteți povestea cu fratele mai mic din familie? Un frate mai mic este mai răsfățat, dar, de multe ori, fratele mai mare se bucură de majoritatea privilegiilor. Nu e și cazul Škodei Enyaq, construită ca model paralel cu VW ID.4/ID.5 și Audi Q4 e-tron/Sportback pe platforma MEB, de la VW. Deși modelul ceh utilizează platforma VW, designerii au reușit să îi confere o identitate aparte, mai reușită în opinia mea decât a fraților de concern. Și rezultatele nu au încetat să apară, Enyaq și Enaq Coupé fiind vândute în peste 250.000 de exemplare până la finele anului 2024.
În primăvara acestui an, Škoda Enyaq a făcut încă un pas important, adoptând noua filozofie de design Modern Solid, cu partea frontală Teck-Deck utilizată și la Elroq și care se va regăsi la toate modelele electrice ale mărcii. În partea superioară, luminile de zi cu grupaje de câte patru leduri sunt conectate cu o bandă neagră, iluminată cu leduri, sub care se regăsesc farurile principale cu LED sau LED Matrix, iar în partea inferioară, grila Teck-Deck, neagră lucioasă la Sportline, încorporează radarul și camera frontală, care are o rezoluție destul de slabă. Versiunea Sportline vine standard, printre altele, cu mai multe elemente exterioare vopsite în negru lucios, jante din aliaj Vega de 20 de inchi, suspensie sport, sistem audio Canton, volan multifuncțional și scaune sport cu tetiere integrate.
Noul design a contribuit la reducerea coeficientului de rezistență la înaintare la 0,225, de la 0,234, ceea ce a condus la creșterea ușoară a autonomiei lui Enyaq 85, de la 581 la 591 km. Versiunea 85 se încarcă cu maximum 175 kW la stații DC, și Škoda declară un timp de 28 de minute pentru alimentarea de la 10 la 80%. De asemenea, acum este disponibilă și încărcarea bidirecțională pentru bateria mare.
O noutate importantă e modernizarea sistemului multimedia, care utilizează softul de la alte modele VW. Astfel, displayul de 13 inchi este structurat pe trei zone, cu zona inferioară pentru climatizare, cea centrală care se poate configura după dorință și cea superioară unde șoferul poate salva cinci meniuri preferate, pe care le accesează mai des. În plus, meniurile principale sunt accesibile de la butoane fizice amplasate sub displayul multimedia. Displayul instrumentelor de bord, de 5,3 inchi, a rămas la fel de mic, dar e ușor de operat de la butonul rotativ de pe brațul drept al volanului. Doar pilotul automat acționat de la maneta din stânga din spatele volanului este mai greu de operat. Pe lângă modul B al cutiei automate, acționată clasic de pe tunelul central, șoferul poate alege trei grade recuperare de la padelele din spatele volanului.
Interiorul e de foarte bună calitate, cu bordul îmbrăcat în piele și ornat cu inserții din imitație de carbon. Scaunele sport cu tetiere integrate îmbrăcate în piele pe margini și Alcantara, cu acționare electrică doar la șofer, sunt mari și excelent configurate, ca într-un model premium. La fel de confortabilă este și bancheta excelent profilată și cu șezutul lung. Doar locul central e mai incomod, dar al cincilea pasager are mult spațiu la genunchi datorită podelei plate.
Și portbagajul, de 570 de litri, este încăpător, dar apare un prag când se rabatează spătarul banchetei și nu există un frunk, dar Škoda oferă un locaș sub podea și o geantă pentru cabluri care se poate păstra în portbagaj. Buzunarele din uși sunt capitonate, există patru prize USB-C, două zone pentru încărcare wireless a telefonului, multe compartimente pentru depozitare mari pe tunelul median, unul dintre ele având și o cutiuță practică, iar o altă cutiuță e în portbagaj.
Suspensie mai fermă
Mașina de test a venit în versiunea Sportline, cu jante de 20 inchi și suspensie sport, dar fără funcție adaptivă, care se poate cumpăra doar în pachetul scump, Maxx, care costă 3209 euro. De aceea, pe drumuri cariate se simte tăria suspensiei, dar, în schimb, pe viraje mișcările caroseriei sunt bine controlate. Iar electronica excelent reglată, ca și la ID.4, ajută la transmiterea eficientă a celor 286 CP (121 CP continuu) furnizați de motorul din spate sincron cu magnet permanent.
Cu o direcție cu feedback bun, mai ales în modul Sport, Enyaq se conduce încântător pentru o mașină electrică, și uiți repede de masa mare, de peste 2,1 tone. Consumul în testul de 30 km, inclusiv pe autostradă și în oraș, a fost de 18,2 kWh/100 km, ceea ce înseamnă că se pot depăși 400 km cu o singură încărcare. Prețul este exagerat pentru Škoda, fiind demn de Audi. Dar și interiorul e demn de Audi, iar echiparea standard este foarte bogată. Prețul începe de la 55.730 de euro, dar, dacă mai pui pachetul Advanced, prezent la mașina de test, pachetul Winter, pompa de căldură și vopseaua metalizată, te duci spre granița celor 60.000 de euro.
Verdict
Fratele mai mic și mai răsfățat a devenit vedeta familiei. Škoda Enyaq este noul Audi al concernului, având un interior la fel de bun calitativ. Dar și prețul a urmat același curs. Škoda a urcat în sferele înalte ale concernului VW.
Plusuri
● Spațiu generos
● Ținută de drum foarte sigură
● Dotare standard bogată
● Scaune superbe
● Interior de foarte bună calitate
● Autonomie mare
Minusuri
● Preț mare
● Suspensie tare la Sportline fără DCC
DATE TEHNICE
Caroserie
SUV cu 5 locuri. L × l × h: 4658 × 1879 × 1623 mm. Ampatament: 2766 mm. Portbagaj: 570–1610 l. Masă proprie: 2145 kg
Tren de rulare
Suspensie cu braț transversal/MacPherson în față, multilink/arcuri elicoidale în spate, frâne față cu discuri ventilate, spate cu tamburi, pneuri 235/50 R20 100T în față, 255/45 R20 101T în spate
Transmisie
Tracțiune spate, raport de transmisie fix
Propulsie
Un motor electric la puntea din spate, putere max. 210 kWh (286 CP), cuplu max. 545 Nm. Baterie litiu-ion, capacitate brută/netă 82/77 kWh, încărcare AC/DC 11/175 kW
Performanțe
0–100 km/h 6,7 s
Viteză maximă 180 km/h
Consum mediu WLTP 15 kWh/100 km
Autonomie WLTP 591 km
Preț de bază
Škoda Enyaq Coupé 85 Sportline 55.730 euro