Home TesteTest-drive: Renault Rafale PHEV – Șeful stilului

Test-drive: Renault Rafale PHEV – Șeful stilului

de Dan Damian
Renault Rafale PHEV

Cu o configurație tehnică (deocamdată) unică în gama producătorului francez, Renault Rafale PHEV păstrează stilul pasional, dar adaugă mai multă performanță.

Pentru că în România nu este disponibil modelul Espace, Rafale e cel mai mare Renault pe care-l poți cumpăra la noi. Dar nu acesta este atuul său principal, ci faptul că e modelul care arată cel mai bine, și spun asta după 4 zile de test în care am văzut mult interes în trafic pentru exemplarul meu. Unul care atrage atenția prin formele pasionale, dar și prin culoarea albastră metalizată, care costă 650 de euro în plus, dar suma ajunge la 1150 de euro dacă vrei plafon negru.

Renault Rafale PHEV

Rafale a debutat inițial cu sistemul hibrid de 200 CP format dintr-un propulsor turbo de 1,2 litri și 131 CP, dar și cu două motoare electrice, din care unul de tracțiune, de 68 CP. O versiune dezirabilă prin prisma puterii, dar și a consumului redus. Îl știm, l-am testat cu ocazia lansării internaționale, își face foarte bine treaba. Dar un astfel de SUV-coupé merită și mai mult, iar Renault a prevăzut asta de la bun început. Francezii au decis ca Rafale să fie modelul de top al gamei lor, cel mai puternic și singurul disponibil cu tracțiune integrală. Au făcut asta cu ajutorului unui sistem plug-in hybrid, în acest moment singurul din gama Renault.

Renault Rafale PHEV

Să ne amintim că francezii au mai cochetat cu PHEV-urile la modelele mai mici (Captur, Megane), dar au renunțat între timp. Pe de altă parte, Rafale are un sistem mult mai evoluat, deocamdată neutilizat la niciun alt model. Ciudat este faptul că, la exterior, nu găsești nimic care să te ducă cu gândul că e un PHEV, nicio inscripție, niciun logo, nimic. Poate că din acest motiv Renault România a preferat numărul de înmatriculare pe care-l vedeți. Așadar, la exterior, doar cele două prize îți spun, dacă ești, atent, că acest Rafale are o baterie reîncărcabilă extern.

Putere condiționată

Este evident că acest model are peste nivelul de putere la care te-ai aștepta. 0–100 km/h în 6,4 secunde sună bine și se simte bine. Dar țineți cont de faptul că e valoarea obținută cu bateria plină. Să vedem cum se ajunge la 300 CP. Renault Rafale PHEV are același 1,2 turbo, care produce însă 150 CP și 230 Nm, plus trei motoare electrice. Două în față, de 34 și 68 CP, ultimul fiind și de tracțiune, și unul pe puntea din spate, de 136 CP și 195 Nm. Așadar, 4×4 fără ax cardanic. Bateria de 22 kWh capacitate brută plasată în podea asigură o autonomie electrică oficială de 96 km. Am preluat mașina într-o zi cu aproape 20 de grade, iar autonomia afișată era de 92 km. Am mers doar electric în oraș, până am descărcat-o: 74 km parcurși cu climatizate, audio, condiții normale de confort. Și tot de confort, ai parte și în trafic, pentru că în regim electric Rafale este foarte vioi, iar motorul termic nu intervine aproape deloc – a pornit de câteva ori, puțin, probabil pentru a se încălzi în cazul în care ar fi fost nevoie de el. Am testat și regimul hibrid de rulare, unde găsești puterea maximă. Nu prea ai senzații chiar de 300 CP, dar mașina se mișcă bine, sportiv la accelerații, în principal datorită motoarelor electrice. Recunoști intervenția lor instantanee atunci când apeși hotărât accelerația, abia apoi urmează aportul motorului termic. Sportivitate? Da, mult mai bună decât la hibridul de 200 CP. Renault Rafale PHEV este mai dinamic, mai ager în reacții, asta și datorită sistemului de direcție integrală 4Control, excelent și pentru manevrabilitatea la viteze foarte reduse. Suspensiile pe care stau cele puțin peste două tone la gol (+278 kg față de hibrid) sunt setate mai dur, poți să te joci cu ele și în virajele mai strânse, dar nu renunță la capitolul confort.

Renault Rafale PHEV

La interior nu sunt mari diferențe față de hibrid. Sigur, ai un meniu dedicat pe tabloul de bord, alte câteva pe displayul central și cam atât. Bine, asta pe lângă butonul plasat la extremitatea cotierei centrale, de la care poți seta modul de lucru al sistemului, EV, Hybrid și E-Save. De asemenea, printre modurile de lucru a apărut Off-Road. Sincer, off-road relativ serios nu prea poți face cu mașina asta, dar poți ieși de pe șosea, poți ataca niște zone denivelate, care ar pune în dificultate versiunea 4×2, și asta pentru că bateria păstrează întotdeauna resurse pentru a alimenta motorul electric al punții din spate. Avantajele sunt evidente și la rularea pe asfalt în condiții de aderență redusă. Mai trebuie menționate aici și scaunele frontale foarte bune, cu profil și aderență excelente, plus logoul Alpine pe spătar, luminat în funcție de modul de rulare.

Fiind cel mai mare și mai puternic Renault, Renault Rafale PHEV este și cel mai scump: 48.400 de euro (52.900 versiunea de top, Atelier Alpine), cu 4000 peste hibridul cu același nivel de echipare.

Text: Dan Damian/Foto: Christian Bart

Verdict   4 stele

Cel mai puternic Renault este și foarte eficient, dacă știi să operezi inteligent acest sistem de 300 CP. Autonomia electrică este generoasă, iar interiorul versiunii Atelier Alpine e la granița zonei premium. Off-road nu prea va face nimeni cu jante de 21 de inchi, dar Rafale PHEV știe ce să facă dacă aderența este foarte redusă.

Plusuri:

+ Design pasional

+ Ținută de drum echilibrată

+ Autonomie electrică bună

+ Echipare foarte bună

Minusuri:

– Încărcare lentă

– Preț consistent

Date tehnice

Caroserie: SUV cu 5 locuri. L × l × h: 4710 × 1866 × 1613 mm. Ampatament: 2738 mm. Portbagaj: 465 l. Rezervor: 55 l

Tren de rulare: Suspensie față MacPherson, spate paralelogram deformabil. Frâne cu discuri ventilate față, discuri spate. Direcție integrală, asistată electric. Pneuri: 245/40 R 21

Transmisie: Tracțiune integrală, cutie multimodală.

Propulsie: Motor termic benzină, L3, 1199 cm3, putere maximă 110 kW (150 CP), cuplu maxim 230 Nm. Motor electric 1, față: funcție de generator, putere maximă 25 kW (34 CP), cuplu maxim 50 Nm. Motor electric 2, față: funcție de propulsor/generator, putere maximă 50 kW (68 CP), cuplu maxim 205 Nm. Motor electric 3, spate: funcție de propulsor/generator, putere maximă 100 kW (136 CP), cuplu maxim 195 Nm. Putere maximă totală: 221 kW (300 CP). Cuplu maxim total: nc. Capacitate brută baterie: 22 kWh.

Performanțe: 0–100 km/h    6,4 s, Viteză maximă 180 km/h, Consum mediu   0,6 l/100 km, Autonomie electrică   96 km.

Preț de bază: Renault Rafale E-Tech 4×4 300 Atelier Alpine 52.900 euro

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.